مقاله در مورد مقایسه ابعاد سرشت ، منش ونارسایی هیجانی در بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال و فرونتال

مقاله در مورد مقایسه ابعاد سرشت ، منش ونارسایی هیجانی در بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال و فرونتال

عنوان پایاننامه به فارسی:
عنوان پایاننامه به انگلیسی:
اطلاعات مربوط به دانشجو: تلفن :……………………………………
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
اطلاعات مربوط به اساتید مشاور:
نظر کميته تخصصی گروه:
نظر شورای پژوهشی دانشکده :
نظر شورای پژوهشی واحد:
عنوان پایان نامه به فارسی:مقایسه ابعاد سرشت ، منش ونارسایی هیجانی در بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال و فرونتال
عنوان پایان نامه به انگلیسی:
Compare the tempersment and character of the temporal and frontal lobe epilepsy in patients with emotional and Insufficiency
کلمات کلیدی:
ابعاد سرشت و منش،نارسایی هیجانی،صرع
پرسش اصلی پژوهش :
آیا بین ابعاد سرشت ،منش ونارسایی هیجانی در بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال و فرونتال تفاوت وجود دارد؟
بیان مسئله:
صرع اختلالات نورولوژيكي شایعی است كه مي تواند در هر سن، نژاد و هر طبقه اجتماعي بروز كند.صرع يكي از شايعترين اختلالات عصبي است كه شيوع آن در جهان تقريبا 7 در 1000 مي باشد(یام و همکاران، 2008 ) . تشخيص صرع با وقوع دو حمله تشنجي يا بيشتر در فرد بدون علل آكتيومي باشد(ریاسی و همکاران،2006). در ايران محمدي و همكاران شيوع صرع را دراستان تهران 3/8درهر1000نفرگزارش کردند. صرع بعد از بيماري هاي خفيف رواني و عقب ماندگي ذهني شايع ترين مشكل بهداشت رواني مردم بود.
عليرغم پيشرفت هاي زيادي كه در زمينه دانش پزشكي صرع صورت گرفته ، اما ننگ همراه كلمه ” صرع ” هنوز دربسياري از جوامع فرد مبتلا را بيش از خود بيماري يا عوارض دارويي آن متاثر مي سازد(قره قزلی و همکاران،1385).
صرع بيماري مزمن و شايعي است كه باعث تشنجات مكررمي شود و علت آن تخليه الكتريكي غير طبيعي در گروهي از نرون هاي مغزي است(یام وهمکاران،2008). پس از سكته مغز ، دومين عامل بيماري هاي سيستم عصبي مركزي بوده و حدود0/5 تا1% مردم دنيا به اين بيماري مبتلا مي باشند .ميزان شيوع و بروز صرع در کشورهای در حال پيشرفت بيشتر است (ریاسی وهمکاران،2006).
صرع لوب تمپورال (گيجگاهي): تشنجهاي جزئي پيچيده و جزئي ساده دارند. تشنجهاي تونيك- كلونيك عمومي (ژنراليزه) ممكن است بخشي از اين سندروم باشد. صرع لوب فرونتال (پيشاني): ممكن است منجر به ضعف يا ناتواني در به كار بردن درست عضلات كه شامل عضلات گفتار مي باشد, شود. تشنجهاي لوب فرونتال ممكن است شامل حركات كوبيدن در طول خواب, همچنين سفت شدن همراه با چرخش سر به يك طرف و بالا آوردن بازو به حالتي شبيه يخ زدگي باشد.(یگانه،1389) با توجه به این که صرع در نواحی متفاوت مغز روی میدهد میتواند ناشی از عوامل و علائم متفائتی از خود نشان دهد یکی از سازه هایی در این پژوهش پرداخته شده نارسای هیجانی که سازه ای است چند وجهی متشکل از دشواری در احساسات تمایز بین احساسات و تهییج های بدنی مربوط به انگیختگی هیجانی ،دشواری در توصیف احساسات برای دیگران،قدرت تجسم محدود که بر اساس فقرخیالپردازی ها مشخص میشود سبک شناختی عینی ،عمل گراو واقیت مداریا تفکر عینی(تیلور و بگبی،2000). افرادمبتلا به نارسایی هیجانی، تهییج های بدنی را
بزرگ می کنند،نشانه های بدنی انگیختگی را بد تفسیر می کنند،درماندگی هیجانی را از طریق شکایت های بدنی نشان میدهند،و در اقدامات درمانی نیز به دنبال درمان نشانه های جسمانی هستند(تیلور،پارکر،بگبی و اکلین،1992)
نجفي و همکاران(1389) در پژوهشی با عنوان بررسي الگوي ويژگي هاي شخصيتي و آسيب شناسي رواني بيماران صرع پارشيل پيچيده و گرندمال به این نتیجه رسید که با وجود اين که نمرات بيماران در مقياسهاي باليني MMPI افزايش بيشتري نسبت به گروه کنترل دارد، اما اين آسيب شناسي رواني در سطح نابهنجاري نيست. بيماران مصروع در مقياسهاي خودبيمارانگاري ، افسردگي و هيستري نسبت به گروه کنترل افزايش نمره بيشتري داشتند ولي اين تفاوت تنها در گروه با صرع پارشيل پيچيده معني دار بوده است.
سازه شخصیتی دیگری که در این پژوهش به ان پرداخته شده است سرشت و منش است. شخصیت از اجزاي سرشت و منش تشکیل شده است. کلونینجر در مدل عصبی – زیستی خود مطرح کرده است که سامانه هاي سرشت در مغزداراي سازمان یافتگی کارکردي و متشکل از سامانه هاي متفاوت و مستقل از یکدیگر براي فعال سازي، تداوم وبازداري رفتار در پاسخ گویی به گروه هاي معینی ازمحرك ها هستند. وي چهار بعد نوجویی،آسیب پرهیزي ،پاداش وابستگی و پشتکار را براي سرشت معرفی کرد . منش شامل دریافت هاي منطقی درباره خود، دیگران ودنیا است و بیشتر ویژگی هایی را شامل می شود که تحت تأثیر عوامل محیطی در ساختار شخصیت فرد به وجودمی آید .همچنین سه بعد خودراهبري،خودفراروي و همکاري براي منش در نظر گرفته شده است.(کلونینجر.1994).
پیزی و همکاران (2009)در پژوهشی با بررسی ویژگی های شخصیتی در بیماران مبتلا به صرع لوب فرونتال و تمپورال به این نتیجه رسیدند مقیاسهای افسردگی و شکایات بدنی به طور معنی دار یبیشتراز بهنجار یود ونتایج تحلیل رگرسیون نشان داد در صرع لوب فورنتال مقیاس های مشکلات ارتباطی و عاطفی(شیدایی ،مرزی ،ضد اجتماعی،استرس و عدم پرداخت نفقه) تفاوت معنی دار نشان داد . بیماران مبتلا به صرع لوب فرونتال صفات رفتاری همراه بااختلال فرونتال داشتند.
ما در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا بین، ابعاد سرشت و منش و نارساییی هیجانی در بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال و فرونتال تفاوت وجود دارد؟
پیشینه پژوهش (در بیان مختصر پیشینه پژوهش دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):
بحرينيان وكارآمد (1384)پژوهشی با عنوان بررسي ميزان اضطراب در بيماران مبتلا به انواع صرع مراجعه كننده به درمانگاه اعصاب بيمارستان امام حسين تهران و انجمن صرع ايران انجام دادنديافته ها نشان داد: 9/44 درصد از بيماران مبتلا به صرع دچار اضطراب بودند. بيشترين شيوع اضطراب در بيماران مبتلا به صرع ژنراليزه، زنان مجرد و بيکار بود
ابراهيمي و همکاران(1385)در پژوهشی با عنوان بررسي الگوي ويژگي هاي شخصيتي و آسيب شناسي رواني بيماران مبتلا به صرع نشان داد گر چه اين بيماران آسيب شناسي رواني گسترده اي ندارند ولي نمرات آنها در مقياسهاي باليني MMPI افزايش بيشتري نسبت به گروه كنترل دارد. بيماران مصروع در مقياسهاي افسردگي هيستري ضعف و خستگي رواني و اسكيزوفرني افزايش نمره بيشتري داشتند. تفاوت دو گروه تنها در مقياس معني دار بوده (P=0.04).
نجفي وهمکاران(1389) پژوهشی با عنوان بررسي الگوي ويژگي هاي شخصيتي و آسيب شناسي رواني بيماران صرع پارشيل پيچيده و گرندمال و مقايسه آن با گروه کنترل انجام دادنديافته هاي اين بررسي نشان داد با وجود اينکه
نمرات بيماران در مقياسهاي باليني MMPI افزايش بيشتري نسبت به گروه کنترل دارد، اما اين آسيب شناسي رواني در سطح نابهنجاري نيست. بيماران مصروع در مقياسهاي خودبيمارانگاري ، افسردگي و هيستري نسبت به گروه کنترل افزايش نمره بيشتري داشتند ولي اين تفاوت تنها در گروه با صرع پارشيل پيچيده معني دار بوده است.
آرجوفیلهو و همکاران(2009) پژوهشی با عنوان ویژگی های شخصیتی مرتبط به صرع میوکلونیک نوجوانان(MRI پروفرونتال و از طریق یک مطالعه مورفومتری مبتنی بر وکسل) انجام دادند نتایجMRI حاکی از ان است که کاهش حجم دالمی و افزایش حجم فرونتال و مسیو فرونتال و تغییراتی در ساختار قشر ابیتو فرونتال وجود داشت و این افراد در تنظیم واکنش،خلق،تکانشگری و رفتار اجتماعی نیزتفاوت معنی دار ی نشان داد.
پیزی و همکاران (2009)در پژوهشی با عنوان مقایسه ویژگی های شخصیتی در بیماران مبتلا به صرع لوب فرونتال و تمپورال انجام دادند در هر دو گروه پرسشنامه ازیابی شخصیت(pai) اجرا شد نتایج نشان داد مقیاسهای افسردگی و شکایات بدنی به طور معنی دار یبیشتراز بهنجار یود ونتایج تحلیل رگرسیون نشان داد در صرع لوب فورنتال مقیاس های مشکلات ارتباطی و عاطفی(شیدایی ،مرزی ،ضد اجتماعی،استرس و عدم پرداخت نفقه) تفاوت معنی دار نشان داد یعنی بیماران مبتلا به صرع لوب فرونتال صفات رفتاری همراه بااختلال فرونتال داشته است.در تحقیقات مختلفی که در زمینه علل و پیامد های صرع وسازه های شخصیتی و روانی مرتبط با ان صورت گرفته است وبا توجه به این که در صرع با کانون های مختلف(فرونتال،تمپورال و…) روی میدهد باعث اختلال در کارکردهای اجرایی(حرکتی،تکلم ،انگیزش ،بازداری ،قضاوت اجتماعی،ردیف بندی اعمال و…)جسمی و روانی می شود.

سایر ملزومات:

فایل : 10 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط