مقاله در مورد مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تك پايه و چند پايه در روستا های ناحیه یک اردبیل

مقاله در مورد مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تك پايه و چند پايه در روستا های ناحیه یک اردبیل

بسمه تعالي
موضوع تحقيق
مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تك پايه و چندپايه در روستا های ناحیه یک اردبیل
نام استاد :
نام دانشجو :
رشته و ترم :
سال تحصيلي :
عنوان …………………………………………………………………………………………………………….صفحه
مقدمه 5
ضرورت و اهمیت تحقیق 6
اهداف پژوهش 8
اهداف فرعی 8
فرضیه های تحقیق 8
تعاریف و مفاهیم 9
عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی 10
فصل سوم 18
روش تحقیق 18
جامعه آماری 18
حجم و نمونه اندازه گیری 18
روش نمونه گیری 19
فصل چهارم 20
بخش دوم آمار استنباطی 23
تجزيه وتحليل 23
خلاصه و نتيجه گيري 26
محدوديتها 26
منابع 27
مقدمه
با اندكي مطالعه در سابقه تعليم و تربيت مي توان دريافت قدمت وجود كلاسهاي چندپايه به آغاز تعليم و تربيت گروهي مي رسد زيرا كه تا قبل از ايجاد تغييرات كمي و كيفي در آموزش و پرورش به شيوه جديد تعليم و تربيت كداميك و برنامه ريزي شده با قالب امروزي امر آموزش و تعليم و تربيت متناسب با نيازها و ارزشها رايج هرزمان و تحت تأثير و سيطره حكومت ، نظامها ، جوامع، فرقه ها و حتي خانواده ها به طرق مختلف جريان داشته است. در زمان گذشته آموزش و پرورش جهان شمول نبود و بيشتر فرزندان خواص را زير پوشش قرار مي دادند. و در هر منطقه يا محدوده جغرافيايي فرقه اي و حكومتي متفاوت بوده و از انسجام كامل برخوردار نبوده است. تعداد دروسي كه شاگردان براي طي مدارج تحصيلي دوره خاص مي گذراندند بسيار محدود بوده و در اكثر موارد محل خاصي براي تشكيل كلاس درس وجود نداشت و در هر شرايط جلسات درس برگزار مي شد. شاگرد مكتبي بود كه حق كسي ضايع نمي شد و هركس بسته به استعداد و توانايي خود پيشرفت مي كرد. وجود كلاسهاي چندپايه به صورت يك واقعيت اجتناب ناپذير همه جا مشهود بوده است زيرا كه محدوديت تعداد معلم و مقيدنبودن زمان شروع و اختتام تحصيل و ايجاد فرصت هاي پيشرفت فردي براي هر محصل چنين كلاسهائي كه عملاً ايجاب مي گردد اتفاقاً گاهي نتايج مطلوبي نيز ببار مي آورده است. تدريس و تعليم و تربيت به لحاظ وسعت دامنة فعاليت وشمول عامي كه پيدا كرده ظاهراً اهميت خود را بعنوان يك فني و يا هنر در اذهان و قضاوتها و برداشت ها از دست داده و گاهي كار تا به آن جايي اعتبار گشته كه هركسي در هر شرايط به خود اجازه مي دهد در اين امر خطير به طور مستقيم و غيرمستقيم دخالت و يا فعاليت نمايد.
ضرورت و اهمیت تحقیق
با توجه به اينكه رشد اقتصادي و سياسي و اجتماعي هركشوري بسته به سرمايه گذاري در بخش تحقيقات مي باشد لذا براي پيشرفت همه جانبه جامعه نوپاي اسلامي بايد تحقيقات و پژوهشهاي اساسي و درستي صورت گيرد تا بتوان برنامه ريزيهاي دقيقي جهت رشد و توسعه كشور عزيزمان انجام دهيم باتوجه آمارگيريهاي اوليه انقلاب بخش تحقيقات كشورمان در مقايسه با ساير كشورها 3 درصد يعني ضعيفتر از اكثر كشورها بوده است. حال اگر بخواهيم تحقيقات ما به درستي تحقق يابد يابد فرزندان ما در مدارس از آن نوع تعليم و تربيتي برخوردار شوند كه بدون درد و رنج ياد بگيرند. با پرورش تفكر وتعقل و استفاده حداكثر از عقل و شعور خود هركس، با توجه به وسع و توان خويش بتواند خويشتن را معقول كند از يافته هاي علمي همنوعان خود در ساير نقاط جهان برخوردار و آگاه شود و با بكارانداختن قوه ابتكار از مواد اوليه و ديگر سنتهاي خدادادي موجود درميهن خود استفاده كند و در آن تغييراتي بدهد ، اختراع و اكتشاف كند و جامعه پويا سازد. باتوجه به واقعيتهاي تلخ و معضلاتي كه در امر آموزش كشورهاي درحال توسعه و از جمله ميهن اسلاميمان وجود دارد اهميت و ضرورت بررسي مدارس چندپايه و تك پايه از نظر پيشرفت تحصيلي را مي طلبد.
ضرورت تحقيق اين امر مي تواند راه گشا و الگو مناسب جهت رسيدن به نتايج مطلوب در زمينه هاي زير مي باشد :
1ـ ابتكار و خلاقيت معلمان ومتعلمان در امر تدريس و يادگيري مطالب درسي
2ـ استفاده بهينه از امكانات انساني و مادي داخل كشور
3ـ تمرين عملي زندگي اجتماعي در مدرسه
4ـ تسريع و تسهيل در امر يادگيري رسيدن به هدفهاي آرماني
5ـ تقويت‎خودآموزي‎با عنايت به افزايش جمعيت در آينده و كمبود فضاي آموزشي
باتوجه به موارد فوق مقصود اين است كه الگوئي ارائه گردد كه رسيدن به اهداف غائي تعليم وتربيت مدارس را تسريع كند و همچنين روشهايي اتخاذ گردد كه خلاقيت و ابتكار در فراگيران رشد يابد . يادگيري را تسهيل كند، وحدت و مشاركت
بين معلمان و دانش آموزان در برنامه ريزي افزايش يافته و درنهايت به مفهوم واقعي پيشرفت و توسعه نايل گردد.
اهداف پژوهش
اهداف کلی : مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان چندپايه و تك پايه دانش آموزان ناحیه یک اردبیل
اهداف فرعی
بررسی عوامل خانوادگی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
بررسی عوامل محیطی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
بررسی تاثیرات معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
بررسی میزان امکانات رفاهی دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آنها
فرضیه های تحقیق
فرضیه های تحقیق که از مسئله نشات میگیرد و مشخص کننده آنچه در تحقیق انجام میگیرد است بنابراین فرضیه هایی که در تحقیق بررسی خواهیم کرد عبارت است از :
مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان چندپايه و تك پايه دانش آموزان ناحیه یک اردبیل
تحصیلات پدر و مادر دانش آموز در پیشرفت تحصیلی آنها دخیل است
محیط و امکانات آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر است.
داشتن معلم باتجربه و متخصص در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر گذار است
میزان درآمد والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آ»وزان دخیل است .
تعاریف و مفاهیم
پايه تحصيلي : سالي كه دانش آموزان تحصيل مي كنند يا گذرانده اند.
تك پايه : كلاسي كه با حضور دانش آموزان يك پايه تحصيلي با تدريس معلم در يك اتاق درس تشكيل و اداره مي شود.
چندپايه : كلاسي كه با حضور دانش آموزان دو يا چند پايه تحصيلي با تدريس يك معلم در يك اتاق تشكيل و اداره مي شود.
ادبیات تحقیق
عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی
یکی از عاملهای بسیار مهم در تکوین شخصیت نوجوان و جوان مدرسه می باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در فرایند اجتماعی کردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طریق آموزش مهارتهای علمی و فنی و فراهم آوردن زمینه همکاری گروهی و مسیولیت پذیری نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصیت آنان را فراهم می سازد. گرچه مدارس وقت خود را صرف ایجاد آمادگی در نوجوانان و جوانان به منظور کسب مدارج عالی تحصیل می کنند با وجود این بسیاری از نوجوانان بدون دریافت مدارج عالیه مستقیماً به زندگی وارد شده و چون فاقد آمادگی لازم برای ورود به آن می باشند. احساس شکست و درماندگی نموده به بهداشت و سلامت روانی آنان آسیب وارد می شود . علاوه بر آن فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در موفقیت و یا عدم موفقیت دانش آموزان در مدرسه ودر نتیجه در زندگی آینده آنها تاثیر دارد که به ذکر پاره ای از آنها می پردازیم.
● تاکید بر رشد عقلانی :
در حالی که هدف تعلیم و تربیت تأکید بر رشد عقلی توأم با رشد عاطفی، سازگاری نوجوان و جوان با خود و سایر افراد خانواده اش می باشد. مدارس تنها بر جنبه عقلانی تأکید می نمایند و این باعث می شود که جوانان تک بعدی و ناموزون به بار آیند.
● جو عاطفی مدرسه :
جو عاطفی مدرسه نیز در پیشرفت تحصیلی شاگردان تأثیر دارد. تحقیقات نشان داده که دانش آموزان در جوی که فشار روانی کمتری داشته باشد. جوی که در آن راهنمایی شده و احساس امنیت کنند، بیشتر سود می برند. دانش آموزان بیشتر از آنکه به عواملی چون امکانات فیزیکی، تعداد کتابهای کتابخانه، اندازه مدرسه و هزینه سرانه توجه نمایند. به عوامل زیر توجه دارند .
معلم و جهت گیری آنها به سمت پیشرفت شاگرد، وجود نظم در دادن تکالیف منزل- اوقاتی که معلم صرف تدریس می کند و نه صرف حفظ نظم و انضباط، حساس بودن معلم نسبت به ارایه بازخوردبه دانش آموزان در مقابل عملکرد خوب . مطالعه دیدگاههای دانش آموزان گویای این است که برخی خصوصیات معلمین از قبیل همدردی و همفکری- انعطاف پذیر بودن- خوش خلقی- آمادگی برای قبول اظهار نظرها و گوش دادن به پرسش های دانش آموزان و علاقه مند بودن به کار و انضباط و به کارگیری روش تدریس مناسب از ویژگیهای معلم خوب وکارامد است .
● پیش فرضهای معلمان در مورد شاگردان:
بسیاری از معلمان به هنگام تدریس فرض می کنند که دانش آموزان مطالب قبلی را یاد گرفته اند چنین فرضی در اغلب دانش آموزان صدق نمی کند. زیرا گروهی از آنها تنها به این دلیل که پیش نیاز های لازم را برای شروع و ادامه درس جدید ندارند آن را

فایل : 24 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط