مقاله در مورد زندگي نامه کلبرگ

مقاله در مورد زندگي نامه کلبرگ

زندگي نامه
کلبرگ که در سال 1927 زاده شد ، در برونکسویل نیویروک رشد یافت و وارد آکادمی آندوور درماساچوستز گردید که یک مدرسه متوسط خصوصی برای دانش آموزان باهوش و معمولاً ثروتمند بود .
وی بیدرنگ به کالج نرفت بلکه در عوض به کمک یهودیان مهاجر شتافت . در آنجا وی دریک کشتی باری قدیمی که پناهندگان و آوارگان را از نقاط مختلف اروپا به خاور میانه حمل کرد . مهندس دوم شد . سپس در سال 1984 دردانشگاه شیکاگو ثبت نام کرد . دراینجا در آزمون های ورودی چنان نمرات بالایی به دست آورد که تنها به چند دوره معدود جهت کسب درجه لیسانس خود نیاز داشت . این کار را نیز در عرض یکسال انجام داد . نخست با این گمان که بهتر است روان شناس بالینی شود ، در شیکاگو به کار در رشته روان شناسی ادامه داد . به هر حال به زودی به کار های پیاژه علاقه
مند شد و شروع به مصاحبه با کودکان و نوجوانان درمورد موضوعات اخلاقی نمود . نتیجه آن رساله دکترای او بود که نخستین تفسیر از تئوری نوین مرحله ای او محسوب می شود . کلبرگ یک انسان فروتن و بی علاقه به تشریفات و درضمن یک مدرس واقعی است . وی به مدت طولانی و به طور عمیق درباره موضوعات گسترده ای در روان شناسی و فلسفه اندیشیده است و درکمک به دیگران جهت درک دانش بسیاری از روان شناسان قدیم همچون روسو ، جان ديوئی و جیمز مارک بالدوین کارهای بسیار انجام داده است .
کلبرگ از 1962 تا 1968 در دانشگاه شیکاگو به تدریس مشغول بوده است و از سال 1968 نیز در دانشگاه هاروارد به کار اشتغال دارد .
رشد شخصيت از نظر كلبرگ
به اعتقاد بسياري از نظريه دانان روانشناسي كه احتمالاً نظر خود را از فرويد گرفته اند، رشد شخصيت انسان حدود پنج سالگي متوقف مي شود. از اين ديدگاه، قالب و ماهيت شخصيت آدمي را تجربه هاي شيرخوارگي و سال هاي نخستين كودكي تعيين مي كند و پس از اين دوره، احتمال دگرگوني شخصيت انسان بسيار اندك است. يونگ نخستين نظريه داني بود كه به تكامل شخصيت در سراسر زندگي انسان اعتقاد داشت و مي پنداشت تحول قطعي در شخصيت، ميان سي و پنج تا پنجاه سالگي روي خواهد داد. دست كم اينكه زنداني تجربه هاي نخستين دوره ي كودكي نيستيم.
يونگ براي تكامل شخصيت انسان چهار مرحله قايل است: كودكي،‌نوجواني و جواني، ميانسالي، و كهولت. يونگ، دوره ي كودكي را در تشكيل شخصيت آدمي داراي اهميت خاصي نمي داند. غرايز بر رفتار نوزاد مسلط است و در اين دوران اوليه،‌ مسايل رواني وجود ندارد؛ زيرا لازمه ي اين گونه مسايل، بودن « من هشيار » است كه در آن دوره هنوز شكل نگرفته است
واكنش هاي رواني در يك بحران(جان كلبرگ)
Shock phase فاز شوك
Reaction phase فاز واكنش
Repair phase فاز اصلاح
Reorientation phase فاز بازيابي
فـاز واكنش كلبرگ
ايجاد تصاويرمبهم ومتغيرازسانحه
كابوس وخوابهاي آشفته پيرامون سانحه
افزايش تحريك پذيري
اشتغال ذهني دررابطه با زنده ماندن
احساس گناه
پاسخهاي انفجاري
روزهاي اول پس از وقوع
اصول چهارگانه بقا
1- پذيرفتن سانحه
2- پذيرفتن احساسات و واكنشهاي خود
3- درس گرفتن از آنچه رخ داده
4- متمركز نمودن احساسات خود بر موضوع جد يد
راهكارهاي مقابله با واكنشهاي فاز بازيابي
1- برخورد صميمانه
2- خوب گوش دادن
3- بيان آزادانه احساسات
4- انجام مراقبت هاي عمومي
علائم هشدار دهنده
• بي تفاوتي
• بيش فعالي
• پراكنده گويي
• بي خوابي
• فلج عاطفي
• از دست دادن حافظه
• سو استفاده از دارو و الكل
• وجود توهمات
وجود علائم جسماني همچون:
• سردرد شديد، درد قلب، و سوزش آن
• ارجاع به متخصص
براي ارائه كمك هاي اوليه روان شناختي نيازي به دكتر بودن نيست
كمك هاي اوليه روانشناختي عبارتست از:
گوش دادن
درك همدلانه
مراقبت
تسهيل كننده بودن
در ارائه كمك هاي روانشناختي
نقش ارتباطات كلامي وغير كلامي ازاهميت زيادي برخورداراست.
در برقراري ارتباطات كلامي
• قضاوت نكردن
• توانمند نمودن
• كاربردي و عملي بودن
در ارائه كمك هاي اوليه روانشناختي چگونه شما ميتوانيد به ديگران كمك كنيد؟
• فورا مداخله كنيد- صريح و آرام باشيد
• حمايت عاطفي را فراهم آوريد- حضور فعال داشته باشيد

فایل : 44 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط