مقاله در مورد زندگي نامه ويگوتسكي

مقاله در مورد زندگي نامه ويگوتسكي

زندگي نامه ويگوتسكي :
ويگوتسكي در پنجم نوامبر 1896 در شهر اورشا (ORSHA)در بخش شمالي جمهوري بلوورس ، روسيه در يك خانواده متوسط يهودي پا به عرصه وجود نهاد پدرش، ويگودسكي (Vygodsky) كاركند بانك، و مادرش كه كدبانوي صاحب كمال و بسيار آگاه بود زندگي خود را وقف تربيت هشت فرزند خود كرد (1999) ويگوتسكي دومين فرزند اين خانواده بود .
لثوي آموزش ابتدايي خود را در خانه و با آشپيتز (A.Ashpitz) ، معلم خانگي خود آغاز كرد ، كسي كه پيشتر به سبب فعاليتهاي انقلابي اش به سيبريه تبعيد شده بود . ويگوتسكي پس از گذراندن امتحانات آموزش ابتدايي وارد دبيرستان شد ودر آنجا بود كه آثار نبوغش بر همگان معلوم گشت . او به همه دروس عشق مي ورزيد و در همه آنها آنچنان دانش و مهارتي از خود نشان مي داد كه هر يك از معلمانش وي را به ادامه تحصيل در رشته تخصصي خود تشويث مي كرد ، اما ويگوتسكي بيش از همه به هنر تئاتر وادبيات و فلسفه گرايش داشت ، و بر خلاف دوستانش كه عموما اشعار تغزلي را
دوست داشتند ، او با اشعار تراژيك الفت فراوان داشت ( به نقل از بلانك در مول ) .
ويگوتسكي افزون بر زبانهاي آلماني و روسي ، مي توانست به چندين زبان ديگر، فرانسوي ، عبري و انگليسي تكلم كند و بخواند.زبانهاي لايتني و يوناني را در دبيرستان فرا گرفته بود و زبان اسپرانتو را به خوبي بلد بود . حافظه قوي و تواناييهاي ذهني اش شگفتي همگان را بر مي انگيخت و در تند خواني و تحليل اطلاعات يد طولاني داشت .
زماني كه به سن پانزده سالگي پا نهاد ، همه او را «پروفسور كوچولو» صدا مي كردند . و همواره نخستين كسي بود كه در محافل دوستانه آغازگر بحثهاي فلسفي و علمي بود . در 1913 با كسب مدال طلا در امتحان ورودي دانشگاه مسكو قبول شد و نخست در رشته پزشكي ثبت نام نمود ، اما پس از يك ماه تغيير رشته داد و در دانشكده حقوق ثبت نام نمود ، و در سال 1971 تحصيل دراين رشته را به پايان برد و به شهر گومل ، جايي كه خانواده پدري زندگي مي كرد ، عزيمت نمود و به عنوان معلم به تدريس دروس ادبيات ، منطق ،
روان شناسي ، زيباشناسي ، تاريخ و هنر تئاتر پرداخت . با وجود وضعيت اسفبار شرايط اجتماعي زندگي كه بعد از انقلاب كمونيستي ، 1917 برروسيه مستولي شده بود ، روشنفكران صاحب نام و بي بديل در كنفرانسها ، سمينارها ، جلسه هاي مباحث علمي در آمد و شد بودند .
دانش و تبحر ويگوتسكي همه كساني را كه به سخنرانيهاي وي درباره شكسپير،جخوف ، تولستوي و يوشكين گوش مي سپردند به حيرت وا مي داشت . او در روان شناسي مجذوب عقايد فرويد و جيمز بود : در زبان شناسي با عقايد هامبولت و «پوتب» نيا الفت داشت : در بحث تكامل و مطالعات تطبيقي جانوران به واگنر (vagner) ارادت مي ورزيد . انيشتين را به خاطر نظريه نسبيت اش ستايش مي كرد .متفكران بزرگي چون بيكن ، دكارت ، اسپينوزا ، فويرباخ ، هگل ، ماركس ، انگلس در تكوين فلسفي اش سهم فراواني داشتند.
در سال 1919 ويگوتسكي به بيماري سل مبتلا شد كه او را پانزده سال در سال 1934از پاي در آورد ، و اين در حالي بود كه ويگوتسكي هنوز پژوهشهاي فراواني پيش رو داشت . او در تابستان
1925 براي آشنا شدن با شيوه هاي آموزش كودكان كر و لال به كشورهاي انگليس ، فرانسه و هلند سفر كرد . در همين سال بود كه نگارش روان شناسي هنر 4 را كه پايان نامه دكتر ايش بود به انجام رسانيد .
در سال 1930 او و لوريا كتاب بررسيهايي درتاريخ رفتار : ميمون انسان نما ، انسان بدوي و كودك 5 را به رشته تحرير كشيدند . در واپسين ماههاي عمرش ويگوتسكي به رياست بخش روان شناسي موسسه ملي پزشكي تجربي منصوب گرديد ، اما مرگ نابه هنگامش اجراي برنامه هاي پژوهشي وي را ناتمام گذاشت . در بهار سال 1934 آخرين يورش بيماري سل او را روانه بيمارستان كرد و بامداد روز يازهم ژوئن 1934 چشم از جهان هستي فرو بست.
امروزه ويگوتسكي در زمره معدود متفكران بزرگ قرن بيستم به شمارمي رود و هرچه بيشتر زمان مي گذرد ، تلالو انديشه هاي نابيش چشمان مشتاقان آثارش را خيره تر مي سازد . شگفتا كه پس از گذشت چندين دهه، گلستان انديشه هايش همچنان خوش و
باطراوت است . جهان علم امروز او را بهتر از ديروز مي سناسد و بيشتر از گذشته ارج مي نهد . امروز، مال اوست .
اصل نظريه تفكر و زبان ويگويسكي :
هر چند ويگوتسكي همه فرايندهاي عالي روان شناختي را در بر مي گرفت ، ليكن او عمدتا به رشد زبان و رابطه آن با تفكر ، وبه يك مفهوم كلي ، به رابطه ميان زبان انسان وهشياري علاقه مند بودد . فعاليت علمي ويگوتسكي روي اين مسئله ، اساس كتاب بسيار مهروف او را به نام Myshlenie I Rech (تفكر و زبان ) فراهم آورد.
به نظر مي رسد كه ويگوتسكي در تعقيب اين خط مشي پژوهشي مسائل فراواني را كه در دهه 1960 در زمينه روان شناسي زبان ، محور پژوهشي امريكا را درباره روان شناسي زبان تشكيل مي داد فورمولبندي كرد . در ميان اين مسائل رابطه هاي ميان فرايندهاي رشد فكري و زباني بودند كه به لحاظ پديدايي فردي متغييرند ، ونيز سازمان سلسله مراتبي تشكيل مفهوم از توده هاي هماد بينانه ايماژها گرفته تا ساختارهاي منطقي مفاهيم علمي ؛ شيوه هاي گوناگون توليد زباني مانند گفتار ارتباطي، زبان خود محور ، زبان دروني و زبان كتابت ، و بالاخره ، فعاليتهاي خواندن و نوشتن بمثابه فرايندهاي قدرتمند روان شناختي .
اگر چه به لحاظ موضوع معلوم شده كه پژوهش ويگوتسكي رو به سوي آينده روان شناسي دارد ، ليكن آثار روان شناسان معاصر، مانند كارل بوهلر، و ولفگانگ كوهلر، ژان پياژه و ويليام استرن الهام بخش او بودند . مضافا، مسائل علمي نظام آموزشي شوروي در سالهاي دهه 1930 به سهولت با مباحث عموما انتزاعي روان شناختي در نوشته هاي ويگوتسكي در آميخت . و بالاخره ، به نظر مي رسيد كه ويگوتسكي در مقام پاسخ به آن انديشه انسان گرايانه دروني برآمده است كه دانشمندان معاصر چون ميخائيل باختين در روسيه و مارتين هايدگر در آلمان را واداشته بود در پي يافتن فورمولهاي تازه براي رابطه بين زبان وانسان و هستي برآيند .
زیربنای فلسفی نظریه ویگوتسکی 
  انسان از دیر باز به زبان و چگونگی و منشأ پیدایش آن اندیشیده است. آثار باقی مانده از مصرقدیم حکایت از این دارند که  مصریان در دوران فرعون سلمه سیسوس1 در زمینه زبان و ریشه های آن به تحقیق و تفحص می پرداختند. آنها در پی جستجوی اولین واژه ای که بشر به آن دست یافته بود،

فایل : 28 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط