مقاله کامل سیستم های کلاچ

مقاله کامل سیستم های کلاچ

راحتی، عملکرد، حفاظت محیط زیستی: اجزا و سیستم‌های انتقال قدرت برای ماشین‌های مسافرتی
تقاضاها از عرضه‌کنندگان در بخش اتومبیل سازی به طور چشمگیری در حال تغییر است. به طور فزاینده، از عرضه کنندگان خواسته می‌شود تا اجزا را در سیستم‌های کمپلکس (پیچیده) ادغام کنند – یک عمل در حال توسعه که فقط براساس مشارکت کامل با سازندگان اتومبیل امکان پذیر است. در آینده تقاضا در مورد کاهش مصرف سوخت، خروجی سیستم ، وزن و فضای نصب (استقرار) در کنار آسودگی، امنیت، دینامیک انتقال دهنده‌ی نیرو (گرداننده، پر نیرو) ادامه خواهد یافت. برای رسیدن به این اهداف، راه حل‌های ابداعی و محصولات جدید، ضروری است.
ZF ساکس، مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است، و تخصص را در ایجاد راه حل‌هایی قابل درک و سیستم‌های ادغام یافته‌ی انتقال قدرتش ، توضیح می‌دهد . درانجام این کار ZF ساکس، رویکرد سیستم‌ها را در توسعه و ساخت محصولات و تکنولوژی‌های جدید دنبال می‌کند، که پیشرفت‌های واقعی را نشان می‌دهد. این رویکرد به همراه ZF راه حل‌هایی کلی را که پاسخگوی تقاضاهای سیستم‌های کلی می‌باشند، فراهم می‌کند. ZF ساکس، به عنوان متخصص و سازنده‌ی محرک‌های الکتریکی انتقال قدرت می‌تواند ادغام خوبی برای طیف کامل طرح‌های هیبرید انتقال قدرت ایجاد کند و بنابراین راه حل‌های آماده‌ی تولید را که مصرف سوخت و خروجی سیستم را برای اتومبیل‌های آتی کاهش می‌دهد، پیشنهاد می‌کند.
سیستم کلاچ
سیستم کامل کلا در کل، از چرخ لنگر یا DMF/MTD، کاور (پوشش) کلاچ، آزاد کننده و محرک کلاچ تشکیل می‌شود. در میان معیارهای متفاوتی که برای تعیین اندازه‌ی کلاچ و ترکیب‌بندی بارگیره استفاده می‌شوند، گشتاور ماکسیمم موتور و انرژی اصطکاک حاصله، با اهمیت هستند. هر چقدر که بارگیره بزرگتر باشد، شعاع اصطکاک کوچکتر خواهد شد. قطر نیز باید تا حد ممکن کوچک باشد، زیرا عمدتاً بر وزن و هزینه‌ی کلاچ اثرگذار است. اما دیسک کلاچ باید آنقدر بزرگ باشد که بارهای حرارتی فرسایش رو را کنترل کند.

کاور کلاچ /کاور کلاچ X tend
کاور کلاچ ، گشتاور موتور را از طریق دیسک کلاچ به محور (میله) ورودی دنده انتقال می‌دهد. انواع مختلفی از کلاچ ها با فنر دیافراگم برای ماشین‌های مسافرتی وجود دارد. چون ریل‌های کلاچ ، در معرض فرسودگی نرمال هستند،که سببمی شود نیروهای تحریک آنها افزایش ‌یابد.
دیسک کلاچ به همراه کمک فنر پیچشی
دیسک‌های کلاچ در طول چرخه‌ی عمر اتومبیل، در معرض بارهای بسیار بزرگ هستند و اجزای پیچیده با ابعاد فشرده هستند.
تحریک کلاچ
سیستم تحریک کلاچ ، فشار پاهای راننده را بر پدال به کلاچ انتقال می‌دهد، تا آنرا بگیرد این سیستم باید تضمین کند که اطمینان کامل ، ارگونومی کاربر (مهندس محیط کار) و سطح بالای آسودگی در سرتاسر عمر سرویس کاملش وجود دارد. اجزای تحریک کلاچ، سیلندر اصلی سیلندر ، وسیله‌ی استهلاک (میرایی) ارتعاش پدال می‌باشد.
کلاچ چند دیسکی
کلاچ ‌های تک دیسکی در موتورهای قدرتمند ماشین اغلب اوقات دارای محدودیت‌هایی هستند. برای بالا بردن سطوح اطمینان در جاده‌ها، کلاچ ‌های چند دیسکی بکار گرفته می‌شود.
دنده‌های دستی اتوماتیک
برای دنده‌های دستی اتوماتیک، کلاچ توسط محرک الکترومکانیکی کلاچ باز می‌شود. بعد از آنکه کلاچ باز شد، عملیات انتقال در داخل گیربکس، توسط محرک دنده‌ی الکترومکانیکی انجام شده است این دو محرک توسط واحد کنترل الکترونیکی، کنترل شده‌اند.
چرخ لنگر(فلایویل) جرم دوگانه
DMF گشتاور موتور را به کاور و دیسک کلاچ انتقال می‌دهد . کار اصلی آن تجزیه‌ی ارتعاشات پیچشی ایجاد شده توسط بی‌نظمی‌های چرخشی در انتقال نیرو می‌باشد. این وسیله نه تنها از انتقال نیرو کامل محافظت می‌کند و راحتی گرداننده (محرک) را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که مصرف سوخت کاهش یابد.
کمک فنر پیچش مکانیکی MTD
MTD مدل دیگر DMF می‌باشد . این وسیله عملکرد تغییر بار دهنه و تجزیه‌ی ارتعاش بارز را در نتیجه‌ی میرایی تعلیق یافته و توزیع جرم بهینه سازی شده مشخص می‌کند. کمک فنر پیچشی مکانیکی، به طور فوق‌العاده‌ای برای موتورهایی که گشتاور پائین‌تر یا متوسط دارند، مناسب است.
سیستم کلاج
انتقال قدرت (دنده) لبه‌ی برش
کار:
تقاضاهای تکنیکی در مورد سیستم‌های مدرن کلاچ فراوان و متنوع است. این تقاضاها شامل کنترل سریع و قابل اعتماد انتقال گشتاور، ارگونومی راننده ، عمر ماکسیمم سرویس بدون کاهش راحتی، نیروهای دائمی پدال، میرایی ارتعاشی و اندازه‌ی مینیمم نصب می‌باشد. سیستم‌های کلاج ZF ساکس، برای دنده‌های دستی شامل اجزایی است که میلیون‌ها بار خودشان را به اثبات رسانده‌اند و بالاترین استانداردها را در همه‌ی حوزه‌ها دارند. در سایه‌ی مهندسی سفارش برنامه‌ی کاربردی، سیستم کامل را می‌توان به طور مناسب با هر اتومبیلی تطبیق داد. همچنین چون محصولات به طور تکنیکی در این حد پیشرفته هستند که تطبیق یا توسعه
چندانی نیاز ندارند، قیمت‌های معقولی دارند. قیمت‌های مناسب سیستم کلاچ/محرک، در ترکیب با مزایای مصرف پایین سوخت، بدان معنی است که کلاچ ‌ها و دنده‌های دستی، ویژگی استاندارد ماشین‌های کوچک و متوسط و همچنین اتومبیل‌های تجاری در اروپا می‌باشند.

پوسته کلاچ – تکیه گاه انتقال نیرو
تکنولوژی
کاور کلاج گشتاور موتور را از طریق دیسک کلاج به شافت ورودی دنده، انتقال می‌دهد کاور کلاج محکم به چرخ لنگر موتور چفت شده است و اساساً شامل استاتور فنری و فنر دیافراگم با هرم‌های ادغام‌یافته‌ی تحریک می‌باشد.
زمانیکه کلاج در حال کار است، فنر به طور محوری بر صفحه‌ی قابل تغییر فشار در مقابل دیسک کلاج و چرخ لنگر فشار می‌آورد. میزان سختی آن نیروهای تحریک مورد نیاز برای ول کردن کلاج را تعیین می‌کند. ارتعاشات، گشتاور و گرمای ایجاد شده توسط اصطکاک- کلاج در معرض برخی از بالاترین سطوح تنش در انتقال نیرو قرار می‌گیرد. فنر دیافراگم باید پس از هزاران تغییر، به طور مطمئن عمل کند، حتی زمانیکه سایش غیر قابل اجتناب مبتنی بر سیستم‌های روی رویه‌های کلاج در هر اتومبیل، حساسیت متقبل و شکل حرکت/ بار را تغییر دهد.

کاور کلاچ- X tend با ترمیم (تصحیح) اتوماتیک سایش
کار:
اگرچه رویه‌های کلاچ، توسعه ی چشمگیری به لحاظ کیفیت و عمر سرویس داشته‌اند، اما آنها هنوز در معرض سایش نرمال هستند، حتی اگر اتومبیل به دقت کار کند. ضخامت کاهش یافته‌ی رویه به طور قابل ملاحظه‌ای بر نیروهای سیستم کلاج اثر گذار است. بارهای گیره و رهایی افزایش می‌یابد . در نتیجه نیروهای لازم پدال نیز افزایش می‌یابند. X Tend راه حل مناسب برای مقابله با سایش و اثرات منفی مربوط به انتقال نیرو می‌باشد. کاورهای کلاج X Tend برای همه‌ی اتومبیل‌ها با مصرف بالا و بارهای بالای کلاج، مناسب است.
تکنولوژی
X Tend، یعنی کاور کلاج با ترمیم اتوماتیک سایش، سایش رویه را از حرکت فنر دیافراگم جدا می‌کند. مکانسیم ترمیم، دائماً، کاهش ضخامت رویه را ثبت می‌کند و این فاصله را با چرخش یک رینگ تطبیق، به دقت تعدیل می‌کند. مزیت دیگر X Tend‌در طراحی آن می‌باشد: این وسیله ابعاد محوری سیستم کلاج را که برای اصلاح سایش نرمال رویه لازم است را کاهش می‌دهد.
دیسک کلاج با کمک میرنده‌ی پیچشی- سکوت و آرامش در انتقال نیرو

دیسک کلاچ با میراکننده پیچشی – آرامش و جزب ارتعاش در خط انتقال قدرت
کار:
نامنظمی‌های ایجاد شده توسط احتراق در تناوب‌های سرعت چرخش و بار سریع، باعث ایجاد ارتعاشاتی در انتقال نیرو، می‌شود که این مسئله به نوبه‌ی خود باعث صداهای آزار دهنده در بدنه‌ی اتومبیل و تکان‌های بد دنده می‌شود.

فایل : 19 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط