مقاله در مورد رابطه روش تدریس معلم و پیوند با مدرسه در دانش آموزان دبیرستان مشگین شهر

مقاله در مورد رابطه روش تدریس معلم و پیوند با مدرسه در دانش آموزان دبیرستان مشگین شهر

/
/
موضوع:
رابطه روش تدریس معلم و پیوند با مدرسه در دانش آموزان دبیرستان مشگین شهر
استاد راهنما:
دکتر علی رضایی شریف
تهیه کنندگان:
مریم اصغرزاده
پروژه برای دریافت درجه کارشناسی
تابستان 93
تقدیم به پدر و مادر عزیزم
که ما را در تمام مراحل زندگی یاری نموده اند.
فهرست مطالب
چکیده ‌ح
فصل اول ‌ط
موضوع تحقيق ‌ط
مقدمه 1
بیان مساله 4
اهمیت و ضرورت پژوهش 6
اهداف پژوهش 7
سولات پژوهش 7
تعریف مفهومی وعملیاتی متغیرها 8
فصل دوم: 10
پيشينه تحقيق 10
مقدمه 11
روش های تدریس 11
تدریس به مثابه ی عمل 11
تدریس به مثابه علم و هنر 12
الگوهای تدریس 12
الگوی ماشینی نگری و الگوی سازمانی نگری تدریس 13
الگوی عمومی تدریس 14
الگـــوي آمــــوزش براي رشد مفهــــوم و مهـــارت 15
تاریخچه ی نظریه ی سلسله مراحل تدریس 15
انواع تدریس 16
عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت تدریس 17
ب ) بنيانگذار اين روش تدريس و نظريه پردازان آن : 22
ج ) مراحل اجراي روش تدريس ساخت گرايي 23
2- روش تدریس تفحص گروهی 24
الف) مفاهیم اساسی روش تدریس تفحص گروهی : 24
ب) بنیان گذاراین روش تدریس و نظریه پردازان آن: 25
ج)مراحل اجرایی روش تدریس تفحص گروهی: 27
3- روش تدریس مبتنی بر نظریه ی فراشناخت 28
الف ) مفاهیم اساسی روش تدریس فراشناختی : 28
ب) مراحل اجرای روش تدریس فراشناخت: 30
کاربرد نظریه های یادگیری در تدریس 30
1-نظریه رشد ذهنی پیاژه در آموزش 30
2-نظریه شرطی سازی رفتار پاسخگر(شرطی سازی کلاسیک) 31
3-نظریه شرطی سازی کنشگر در آموزش 32
4-نظریه گشتالت در آموزش 32
5-نظریه خبرپردازی یادگیری در آموزش 32
اصول انتخاب روش تدریس 32
اهمیت هدف در فرایند تدریس 34
انتظارات معلم 34
پیوند با مدرسه 35
مؤلفه های پیوند با مدرسه 35
1-دلبستگی به مدرسه 35
2-دلبستگی به معلم 36
3-دلبستگی به کارکنان 37
4) مشارکت در مدرسه 37
5- باور به مدرسه 38
6- تعهد به مدرسه 38
نظریه های پیوند با مدرسه 39
نظریه کنترل اجتماعی 39
نظریه خود مهارگری 39
مدل تحول اجتماعی 40
عضویت گروهی 41
نظریه تعامل نمادین 42
نظریه یادگیری اجتماعی 42
نظریه دلبستگی 43
پژوهش های انجام شده در رابطه با پیوند با مدرسه در خارج کشور 43
پژوهش های انجام شده در رابطه با پیوند با مدرسه در داخل کشور 45
فصل سوم: 47
روش تحقيق 47
مقدمه 48
جامعه آماری و روش نمونه گیری 48
ابزارهای پژوهش 49
روش اجرای تحقیق 49
روش های آماری تحلیل داده ها 50
فصل چهارم: 52
يافته هاي تحقيق 52
یافته های توصیفی: 53
یافته های استنباطی 58
فصل پنجم: 65
بحث و نتيجه گيري 65
مقدمه 66
بحث ونتیجه گیری 66
محدودیت های پژوهش 68
پیشنهادات پژوهش 68
منابع 70
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه روش تدریس تحولی و پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان مشگین شهر می باشد،که دانش آموزان دبیرستان این شهرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش این پژوهش، از نوع همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته برای دانش اموزان استفاده شده است، سؤالات پرسشنامه محور شش مؤلفه دلبستگی به معلمان، دلبستگی به کارکنان، دلبستگی به مدرسه، مشارکت در مدرسه، باور به مدرسه، تعهد به مدرسه با طیف لیکرت تنظیم شده است. نمونه آماری شامل 150 دانش آموز از شش دبیرستان مشگین شهر در سال تحصیلی 93-92 می باشد که ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 40 سؤالی پیوند با مدرسه (88%) وهمچنین ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 16 سؤالی تدریس تحولی (90%) محاسبه گردید.به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(حداقل، حداکثر،میانگین،انحراف معیار) و آمار استنباطی استفاده شد و نتایج آزمون نشان داد که بین دو متغیر پیوند با مدرسه و روش تدریس تحولی رابطه معنی داری وجود دارد.
فصل اول
موضوع تحقيق
مقدمه
در فرآیند آموزش و پرورش، روش تدریس از اهمیت و موقعیت خاص برخوردار است. ممکن است در تدوین سایر عناصر آموزش از قبیل و محتوا به طرز مطلوب عمل کنیم ولی به دلیل کم توجهی به عنصر «روش» نتایج مورد انتظار را در فرآیند تعلیم و تربیت به دست نیاوریم. بنابراین در انتخاب و سازماندهی روش های تدریس باید حساسیت لازم را داشته باشیم.
به سه صورت می توان روش ها را انتخاب کرد. یک حالت آن است که صرفا با استفاده از تئوری ها و مباحث نظری و به دور از واقعیت، روش هایی را پیشنهاد دهیم و از دبیران و معلمان آموزش و پرورش بخواهیم که این روشها را در عرصه ی تدریس بکار گیرند.
حالت دوم آن است که دچار عمل زدگی در تدریس شویم و تصور کنیم که تجارب عملی برای تدریس کفایت می کند. این رویکرد نیز مطلوب و مفید نمی باشد زیرا که با اصول علمی نسبت لازم را ندارد.
حالت سوم آن است که در ارائه ی روش های تدریس به هر دو بعد توجه شود. روش تدریس با اصول روانشناسی، تکنولوژی آموزشی در برنامه ریزی درسی مرتبط است(مرتضوی زاده،1387؛ص1).
تدریس فرآیندی است که در یک طرف آن معلم و در طرف دیگر آن شاگرد قراردارد. تدریس متسلزم تعامل بین معلم و شاگرد و شرایط محیط آموزشی و آمادگی شاگر برای فراگیری است. با این وجود در بخشی از آموزش ها به ویژه در کشورهای جهان سوم به این تعامل توجه نمی شود و آموزش به صورت دستوری و یک طرفه و نهایتا معلم محور ارایه می شود و بر عکس در کشورهای پیشرفته صنعتی روش آموزش بر پایه شاگر محوری است. تدریس در ارتباط با سوابق تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم یک جامعه و مفهوم پیدا می کند به همین دلیل است که نظام های آموزشی تقلیدی در کشورهای جهان سوم با مشکلات اساسی روبه رو شده است. در این کشورها بی توجهی به ریشه های فرهنگ خودی و همین طور بی توجهی به شیوه های آموزش سنتی، شرایط مشکل را به وجود آورده است. در عین حال با توجه به تغییرات اساسی در کشورهای پیشرفته صنعتی و رشد تکنولوژی، الگوها و روش های جدید آموزش ارایه می شود و در کشورهای جهان

فایل : 82 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط