مقاله در مورد تاثیر درمان فراشناختی بر کاهش نگرانی و نشخوار ذهنی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان

مقاله در مورد تاثیر درمان فراشناختی بر کاهش نگرانی و نشخوار ذهنی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان

عنوان پایاننامه به فارسی: تاثیر درمان فراشناختی بر کاهش نگرانی و نشخوار ذهنی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان
عنوان پایاننامه به انگلیسی:
Effects of metacognitive therapy in reducing worry and rumination students with test anxiety
اطلاعات مربوط به دانشجو: تلفن : 8661 821 0914
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
اطلاعات مربوط به اساتید مشاور:
نظر کميته تخصصی گروه:
نظر شورای پژوهشی دانشکده :
نظر شورای پژوهشی واحد:
عنوان پایان نامه به فارسی: تاثیر درمان فراشناختی در کاهش نگرانی و نشخوار ذهنی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان
عنوان پایان نامه به انگلیسی:
Effects of metacognitive therapy in reducing worry and rumination students with test anxiety.
کلمات کلیدی: درمان فراشناختی ، نگرانی ، نشخوار ذهنی ، دانش آموزان ، اضطراب امتحان
پرسش اصلی پژوهش : آیا درمان فراشناختی بر کاهش نگرانی و نشخوار ذهنی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان تاثیر دارد ؟
بیان مسئله:
اضطراب امتحان سلامت رواني دانش آموزان را تهديد ميكند و بر خود كارآمدي، شكوفايي استعداد، شكل گيري شخصيت و هويت اجتماعي آنان تأثيرسوء ميگذارد(واينر،2004). اضطراب امتحان نيز به عنوان يكي از پديده هاي
فراگير و مشكل ساز ميان دانش آموزان مي تواند در پيشرفت تحصيلي و عملكرد بهينه ي آنان به ويژه هنگام ارزشيابي اثر منفي گذارد.بنابراین لازم است درمان های روانشناختی بیشتری روی این پدیده صورت گیرد تا از این طریق بتوانند دانش آموزان مبتلا به این مشکل را با مناسب ترین شیوه درمان کرد. یکی از درمان های روان شناختی که امروزه تحقیقات بسیاری را متوجه خود کرده است درمان فراشناختی می باشد که از سوی آدریان ولز مطرح گردید. ولز در تعریف فراشناخت بیان می کند که فرا شناخت عبارت است از: «شناخت درباره شناخت»(ولز،2006).
فراشناخت در حقیقت به فرآیندی شناختی و آگاهانه ارجاع دارد، که موضوع آن بازبینی یا کنترل شناخت است. فراشناخت مفهومی چند بعدی است و شامل باورها، فرآیندها و راهبردهایی می شود، که نظارت و کنترل شناخت را به عهده دارند. اغلب فعالیت های شناختی به عوامل فراشناختی وابسته اند. در حقیقت عوامل فراشناختی، فعالیت های شناختی را کنترل کرده و بر آن نظارت می کنند(آهو قلندری ،1383) . فراشناخت یکی از متغیرهایی است که در بسیاری از اختلالات روانی آسیب جدی می بیند مانند اختلالات اضطرابی. در واقع بین باورهای فراشناختی و اختلالات اضطرابی ارتباط مثبت معنی داری وجود دارد (کارترایت-هاتون و ولز، 1997؛ ولزوپاپاجورجیو،1998) درمان فراشناختی برای درمان بسیاری از اختلالات به کار گرفته شده اند: افسردگی و اضطراب (ولز، 2009)، اختلالات هیجانی(ولز،2000)، اختلال افسردگی اساسی(هاشمی-محمودعلیلو،1389)، اختلال وسواس فکری-عملی (ولزوپاپاجورجیو،1998) و بسیاری دیگر از اختلالات؛ که نتایج بدست آمده حاکی از تاثیر مثبت این درمان بر کاهش اختلالات مذکور است.
نشخوار فكري یکی از متغیرهای این پژوهش می باشد که به نظر می رسد در اضطراب امتحان دانش آموزانه نقش مهمی را ایفاء می کند. نشخوار فکری به عنوان اشتغال دائمي به يك انديشه یا موضوع و تفكر درباره آن شناخته مي شود(نولن هوکسما، 1999). نشخوار فكري طبقه اي از افكار آگاهانه است كه حول يك محور مشخص و معمولي مي گردد و بدون آن كه تقاضاها ي محيط ي فور ي وابسته به آن ها باشد، اين افكار تكرار مشوند. نشخوار فكري مجموعه اي افكار ي منفعلانه هستند كه جنبه تكراري دارند، بر علل و نتايج علائم متمركزند و مانع حل مسئله ناسازگارانه شده و به افزا يش افكار منفي مي انجامند (نولن هوکسما، 1999). اين نوع تفكر در برخي اختلالات هیجاني نظیر افسردگي، وسواس فكري- عملي، اضطراب فراگير و اختلال استرس پس از حادثه مشاهده مي شود(پاپجیج یورک،2007). نشخوار فكر ي ز يربناي شناختي بيماران وسواس فكر ي – عملي و افسرده را دچار ناهنجاري مي كند و با ناسازگار ي ضعيف روان شناختي و افزا يش احساسات منفي مانند خشم و فشار رواني رابطه دارد. در بيماري نشخوار فكري وسواس شامل افكاري هستند كه به طور پا پان ناپذير مرور مي شوند و به نااميدي درباره آينده و ارزيابي هاي منفي درباره خود منجر مي شود. با توجه به اهمیت نشخوار در انواع اختلالات روانی با درمان این متغیر در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان ، از این طریق شاید بتوان گفت راه را برای شکوفایی استعداد و پیشرفت این دانش آموزان هموار ساخت .
نگرانی هم یکی از متغیرهایی است که در پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برکوک نگرانی را تلاشی برای حل مساله که طی آن توالی افکارنگران کننده به وسیله محرکی ترس آور شروع شده و فعالیت فکری برای پیشگیری از بروز حادثه نامطلوب دنبال می کند. وی نگرانی را مکانیزم شناختی اجتنابی می داند. موریس و لیبرت (1967) اولین افرادی بودند که اظهار کردند اضطراب امتحان دارای دو مولفه مهم نگرانی و هیجان پذیری را شامل می شود و اشپیل برگر (1980) این دو مولفه را تایید قرار داد. در سال های اخیر توسط کیس، هوداپ، شرمله-اینجل وموس براگر
(2003) اضطراب امتحان با چهار مولفه نگرانی ، هیجان پذیری، تداخل و عدم اطمینان معرفی شده است ، بنابراین لازم است نگرانی را در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان مورد بررسی ودرمان قرار دهیم تا از طریق درمان مناسب از عوارض این نوع اضطراب جلوگیری کنیم.
با توجه به مسائل ذكر شده در اين تحقيق سعي ميشود به اين سوال پاسخ داده شود. آيا درمان فراشناختی تاثیری در کاهش نگرانی و نشخوار فکری دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان دارد ؟

فایل : 9 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط