مقاله در مورد بلوغ زودرس در بین جوانان

مقاله در مورد بلوغ زودرس در بین جوانان

دانشگاه پیام نور واحد اردبیل
پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی
عنوان :
بررسی بلوغ زودرس در بین جوانان اردبیل
استاد راهنما:
سرکار خانم سمیه شهبازی نژاد
پژوهشگر:
راحله صفری
تابستان 94
c
تقدیم به پدر عزیزم
که وجودش تکیه گاه امن من و سخنانش روشنگر راه من و زندگی ام حاصل جوانی اوست و با ایثار و گذشت تمام مصائب و مشکلات زندگی را به دوش کشیده تا میوه باغ زندگی اش ثمر بخشد.
تقدیم به تو نازنینم مادر
در تنهاترین لحظات زندگی در اوج غربت، اسم مقدس تو در ذهنم شعله ور می گردد و نام تو آرامش دهنده فکر خسته و تن رنجور من است. با تو بودن یعنی بهشت را زیر پا گذاشتن، در کنار تو و با دعایت تو می توان در اوج آسمان پرواز کرد و کمترین چیز در برابر نامت، وجودت و فداکاریت بهشت است و بهشت است و بهشت.
چون هستی من از هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
قدردانی و سپاس
منت خدای را، عزّوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است و چون برمی آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت وجود دارد و بر هر نعمتی شکری واجب.
باران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده..
بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدای آورد
ورنه، سزاوار خداوندی اش کس نتواند که به جای آورد
سپاس خداوندی را که مهر بی فروغش را نصیب من ساخت تا در این رشنه موفقیت لازم را بدست آورم و این پایان نامه را در اختیار دانش جویان عزیز بگذارم.
همچنین از تمامی عزیزانی که مرا یاری کردند تا این پایان نامه را به اتمام برسانم سپاس گذاری می کنم و نیز از استاد بزرگوارم سرکار خانم شهبازی نژاد که با راهنمایی سودمندشان مرا در این زمینه یاری رساندند کمال تشکر و قدردانی را دارم .
فهرست مطالب
مقدمه 1
بیان مسئله 2
ضرورت و اهمیت تحقیق 4
اهداف پژوهش 6
سوال ها ی پژوهش 6
تعاریف نظری و عملیاتی 7
تعريف بلوغ و نوجواني 9
بلوغ جنسی 10
بلوغ جسمانی 10
بلوغ در پسران 11
بلوغ در دختران 11
تاثير تغييرات بلوغ جنسي بر شخصيت نوجوان 14
عوامل اجتماعي تعامل ميان افراد 15
رشد اجتماعي نوجوان ازديدگاه جامعه شناسي 19
بدوي- انتقالي- نوجواني ساده- نوجواني طولاني 19
رشد اجتماعي نوجوان و گسترش مناسبات اجتماعي 19
روابط اجتماعي نوجوان در مسير تحول رشد اجتماعي 20
رفتارهاِِي مرضي اجتماعي نوجوان 22
رفتار اجتماعي نوجوان و نقش فرهنگ دراين دوره 23
هدايت اجتماعي و مقابله با تهاجم فرهنگي درنوجوان 23
عوامل اجتماعي مؤثر در تكوين شخصيت اجتماعي نوجوان 24
قرآن و تربيت شخصيت اجتماعي انسان 26
اهمیت توجه به نیازهای نوجوانی 26
نیازهای زیستی دوره نوجوانی 27
نیازهای عاطفی مرحله نوجوانی 28
نیازهای اجتماعی نوجوان 30
اهمیت خانواده در دوران نوجوانی 30
اهمیت توجه به نیازهای نوجوانی 31
نگاهی بر شخصیت نوجوانان در این رده سنی 32
ويژه های دوره نوجوانی 34
حس استقلال طلبی در نوجوانی 36
هویت یابی و بحران هویت نوجوانان 43
رشد هویت 43
شخصیت 47
نقش والدین در هویت یابی فرزندان 49
مشکلات ناشی ازناتوانی درهویت یابی 50
زیر بنای شخصیت 53
اصل پرهیز از تحمیل کردن 55
اصل پذیرش و احترام 55
اصل پرهیز از مقایسه کردن 56
اصل توجه به کسب هویت نوجوان 56
بلوغ زود رس 57
عوامل ایجاد‌كننده بلوغ زودرس 61
نواع بلوغ زودرس جنسی 61
بلوغ زودرس ناکامل یا کاذب 64
درمان بلوغ زودرس 65
روش تحقیق 69
نتیجه گیری 70
پيشنهادات: 73
منابع 75
مقدمه
بلوغ طبیعی دوره‌ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به‌وجود می‌آیند و فرد توان باروری پیدا می‌کند. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه‌ مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در دستگاه عصبی مرکزی، تحریک اعضای جنسی و ترشح هورمون‌های جنسی است. اما بلوغ زودرس براساس تعریف‌های اپیدمیولوژیك ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌از نظر فیزیكی و هورمونی زیر 8 سال در دختران و زیر 9 سال در پسران است. این روزها با تغییری كه در ساختار زندگی شهری صورت گرفته و با توجه به پیشرفت‌هایی كه در زندگی اجتماعی به‌وجود آمده بلوغ زودرس در دختران سفیدپوست زیر 7 سال و در سیاه‌پوستان زیر 6 سال تعریف شده است. این سن در مورد شروع بلوغ است چون همان‌طور كه می‌دانید بلوغ دوره‌ای چند ساله دارد. است . بلوغ زودرس کودکان و نوجوانان یکی از مواردی است که امروزه ذهن بسیاری از والدین و کودکان را مشغول کرده وبه عنوان یکی از نگرانی های والدین کودک در سن رشد مورد توجه قرار گرفته است.از لحاظ تعریفی بلوغ زودرس زمانی مطرح می شود که علائم ثانویه بلوغ جنسی در دخترها قبل از سن 8 سالگی و در پسرها قبل از سن 9 سالکی بروز نماید هر چند در بعضی از مراجع پزشکی تحت تاثیر عوامل محیطی مستعد کننده جوامع پیشرفته امروزی این سن به کمتر از 7سالگی در دختران و کمتر از 8 سالگی در پسرها تقلیل یافته است.علائم اولیه صفات ثانویه جنسی در دختران افزایش سایز و قوام سینه ها و رشد موهای زائد زیر بغل و ناحیه تناسلی و در پسرها رشد و تغییر رنگ اسکروتوم یا کیسه بیضه ها و افزایش اندازه بیضه ها همراه با رشد موهای زائد می باشد که اغلب با تغییراتی در حالات روحی و روانی کودک نظیر پرخاشگری و زودرنجی همراه می گردد.
بیان مسئله
شروع شدن پروسه بلوغ زود تر از زمان نرمالش، بلوغ زودرس نامیده می شود. در دختران ۵ برابر بیشتر از پسران است. در سه چهارم موارد علت آن مشخص نمی شود. امروزه این اختلال شایع است. در مورد سن بلوغ زودرس کمی اختلاف نظر وجود دارد که این اختلاف عقیده به علت متفاوت بودن شرایط جغرافیایی، ژنتیک، تغذیه و عوامل دیگر می باشد. بیشترین توافق برای بلوغ زودرس سن کمتر از ۸ سال می باشد. دخترانی که بلوغ زودرس دارند از نظر اخلاقی تهاجمی تر از دختران با بلوغ طبیعی هستند. مفاسد اجتماعی از جمله اعتیاد، رفتارهای ضد اجتماعی و آزار دادن والدین در این افراد بیشتر است. آرزو ها و امیدهای متفاوتی دارند و افسردگی و مشکلات در مدرسه از جمله گرفتن نمرات کم در این افراد زیاد تر است. در بسیاری از موارد علت آن ناشناخته باقی می ماند ولی در موارد نادری ممکن است اختلالاتی در هورمون های تخمدان، تیروئید و فوق کلیه و یا هورمون های دیگر باشد. تومورهای این نواحی و عفونت ها و تومور های مغزی و صدمه مغزی نیز می تواند مسبب آن باشد.خوردن غذاهای کنسروی به علت داشتن مواد نگهدارنده و استفاده زیاد از لوسیون و مواد آرایشی و عطرها و شامپوها که حاوی مواد شیمیایی مثل فنول و فیتو استروژن و غیره باشند و همچنین استفاده از تولیداتی که مواد نگهدارنده دارند می توانند با هورمون های بدن تداخل کنند و در ایجاد بلوغ زودرس موثر باشند. بلوغ زودرس می تواند اثرات معکوس روی سلامتی داشته باشد. مثلاً ممکن است باعث دیابت و سایر بیماری ها در سال های بعدی زندگی شود. تحقیقات نشان داده است که استرس زیاد در ایجاد بلوغ زودرس موثر است. توکسین های محیطی نیز بی تاثیر نمی باشند.بلوغ زودرس به دو نوع اصلی مرکزی و محیطی تقسیم میگردد.
1.نوع مرکزی تحت تاثیر محوراصلی بلوغ شامل غدد هیپوتالاموس – هیپوفیز- آدرنال یا غده فوق کلیوی میباشد که از مغز فرمان گرفته صفات ثانویه جنسی هم جنس را در کودک بصورت زودهنگام با توالی بلوغ عادی متطاهر میکند این کودکان نسبت به
همسالان خود جثه وقد بلندتری دارند وعلایم بلوغ را زودتر از سایر نوجوانان بروز میدهند ولی برخلاف انتظار والدین و گاهی پزشکان نهایتا بدلیل تعجیل در بلوغ نسبت به همسنان خود از قد کوتاهتری برخوردارشده و اغلب محدوده قد این کودکان کمتر ازحد پایین جاده سلامتی خواهد بود
2.نوع محیطی تحت تاثیر اختلالات ایزوله غدد فوق کلیوی یا تخمدانها در دختران و بیضه ها و طناب های اسپرماتیک یا سایر بیماریهای غدد و متابولیک بدون فرمانگیری از مغز اتفاق افتاده میتواند باعث بروز علایم ثانویه جنسی بدون رعایت توالی معمول مراحل بلوغ و گاها علایم بلوغ غیر همجنس در کودکان شود بدین معنی که ممکن است در دختری علایم بلوغ زودرس با فنوتایپ مردانه را ایجاد نماید.(میلانی،1390).بنابراین محقق در پی دست یابی به علل و عوامل بلوغ زودرس در بین جوانان است.
ضرورت و اهمیت تحقیق
آنچه اهمیت دارد این است كه بلوغ زودرس اگر زود تشخیص و ردیابی شود، اشكالی در رشد ایجاد نمی‌كند. بررسی‌های تشخیصی در این مورد بستگی به فرد دارد اما به‌طور كلی هر كودكی كه زیر 6 سال علائم را نشان می‌دهد باید MRI، سی‌تی‌اسكن و آزمایش‌های مختلف در مورد او انجام شود اما در سنین كمی بالاتر با معاینه و براساس شواهد بالینی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. اندازه‌گیری میزان هورمون‌های بلوغ در این مورد بسیار كمك‌كننده است و می‌تواند کمک‌کننده هم باشد، چون هنگام بلوغ، مغز هورمون خاصی ترشح می‌كند كه هم در بدن دختر و هم در بدن پسر ترشح می‌شود اما تفاوت آن در محل اثر هورمون‌هاست. در مورد برخی والدین كه از هورمون رشد برای كودك‌شان استفاده می‌كنند باید گفت، این هورمون درصورتی باید استفاده شود كه کمبود هورمون رشد داشته باشد و در استفاده از آن تنها به‌دلیل بلند قد شدن كودك باید دقت كرد. والدین باید با ایجاد رابطه صادقانه و دوستانه با دختر یا پسر مبتلای خود، برای او پیدایش این تغییرات را توضیح دهند و او را از مراقبت‌های ضروری آگاه کنند. ارتباط

فایل : 73 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط