مقاله در مورد بررسی عوامل مرتبط بر مراجعه معتادان خود معرف به مراکز ترک اعتیاد در شهرستان اردبیل

مقاله در مورد بررسی عوامل مرتبط بر مراجعه معتادان خود معرف به مراکز ترک اعتیاد در شهرستان اردبیل

باسمه تعالی
این قسمت توسط حوزه معاونت
پژوهشی دانشگاه تکمیل می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی
فرم طرح تحقیق
کارشناسی‌ارشد دکترای‌حرفه‌ای
درخواست تصویب موضوع پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و دکترای حرفه‌ای
عنوان تحقیق به فارسی:
بررسی عوامل مرتبط بر مراجعه معتادان خود معرف به مراکز ترک اعتیاد در شهرستان اردبیل
عنوان تحقیق به انگلیسی:
Refer to investigate the factors related to their drug addiction referral centers in the city of Ardabil
1. اطلاعات مربوط به دانشجو
2. اطلاعات مربوط به استاد راهنما
3.اطلاعات مربوط به استادان مشاور
4.اطلاعات مربوط به پایان‌نامه
5.بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه‌های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش‌های تحقیق، منظور تحقیق)
اعتياد يكي از مشكلات اساسي در جامعه است،مشكلي كه ميليون ها زندگي را ويران و سرمايه هاي كلان ملي را صرف هزينه مبارزه، درمان و آسيب هاي ناشي از آن مي كند . روزانه شمار زيادي از افراد به مصرف مواد روي آورده و دچار پيامدهاي جسماني، رواني، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي ناشي از آن مي شوند. كشور ما نيز بنا به برخي دلايل فرهنگي، باورها ي اشتباه و موقعيت جغرافيايي خاص، وضعيت مناسبي برای روي آوردن جوانان به اعتياد دارد (خلعتبري و بازرگانيان،1390).
ايران به دليل اينكه در سر راه يكي از مسيرهاي اصلي حمل و نقل مواد افيوني قرار دارد و نيز به دلايل ديگر تاريخي و اجتماعي، يكي از قربانيان بزرگ مواد مخدر در جهان بشمار مي آيد . بر پايه برخي برآوردها در ايران٢ / 1 تا ٦ ميليون نفر از مواد مخدر به صورت وابستگي يا تفنني استفاده مي كنند . از آنجا كه حدود٤٠ درصد از جمعيت كشور كمتر از ١٥ سال سن دارند و جمعيت افراد بالاي ١٥ سال حدود ٣٥ الي ٤٠ ميليون نفر برآورد مي شود طبق برآوردهاي بسيار خوش بينانه اگر وجود حدود دو ميليون معتاد را در كشور در نظر بگيريم، بن ابراين حدود ٥ درصد جمعيت بالغ كشور با مساله اعتياد به مواد مخدر دست به گريبان هستند . در حالي كه در كشورهاي صنعتي در حال حاضر اين رقم نسبت به دو دهه قبل بسيار كاهش يافته و به حدود ١-٢ درصد رسيده است(حیدری پهلویان و همکاران،1382)
اعتياد به مواد مخدر در اصل يك آسيب عصب شناختي است كه در اين وضعيت، تغييرات عصب شناختي اختيار انسان را تحت تاثير قرارداده و فرد معتاد به استفاده اجباري از مواد مخدر با هر بهايي خواهد پرداخت (لانقرن و همکاران،2005).
تجربه كشورهايي كه در امر مبارزه با مواد مخدرموفق بوده اند نشان مي دهد، اين موفقيت ها مستلزم شناخت علمي گونه شناسي معتادان و استفاده از آن در امر پيشگيري اوليه و ثانويه با توجه به متغيرهاي بومي بوده است به گفته نويسندگان درسنامه جامع روانپزشكي كاپلان ، از نگاه سطحي اعتياد (وابستگي به
مواد) در نتيجه مصرف ماده اي خاص با الگوي سوء مصرف به وجود مي آيد(حیدری پهلویان و همکاران،1382).
مصرف مواد مخدر سابقه بسیار طولانی دارد و اقوام مختلف آن را به صورتهای متنوع مورد استفاده قرار می دهند. اگر چه نحوه استفاده و تأثیر اینگونه مواد بر جسم و روح در اغلب موارد به لحاظ دارویی و درمانی است و هنوز هم مشتقات و ترکیبات برخی از مواد مخدر به عنوان داروهای تسکین دهنده مورد استفاده قرار می گیرند، لیکن در دنیای امروز اکثر افراد فقط تغییرات روانی را در مصرف اینگونه مواد جستجو می کنند و هر روز بر تعداد مصرف کنندگان افزوده می گردد و مواد مخدر صورتهای پیچیده و متنوعی به خود می گیرد. بدون تردید مصرف بی رویه و روز افزون مواد مخدربه عنوان یکی از بزرگترین مشکلات قرن حاضر تلقی می گردد و زیانهای ناشی از آن در زمینه های اجتماعی و اقتصادی بسیار سنگین است. (صالحی، 1371)
اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک مشکل اجتماعی پدیده ای است که علاوه بر زمینه های ناسالم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، زمینه های شخصیتی، روانی و تربیتی نیز در چگونگی ابتلا به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در اثرتحقیقات انجام شده در این زمینه میتوان گفت که ضعف شخصیت، ناهنجاریهای روانی، عدم تعادل و بی ثباتی اوضاع اقتصادی، فقر فرهنگی و آموزشی و بالاخره زندگی پردغدغه ناشی از صنعت و تمدن و فقدان روابط انسانی مناسب، ترک صله رحم، فراموش شدن سنتهای پسندیده فرهنگی و اسلامی، بتدریج فرد را در مقابل مشکلات و گرفتاریهایی قرار می دهد که خود را عاجز وناتون و تنها یافته و در نتیجه سعی می کند از واقعیتها فرار کند و به مکانیسمهای مختلفی نظیر اعتیاد به مواد مخدر متوسل شود.
اعتیادنه تنها خود زائیده مسائل مختلفی است، بوجود آورنده عوارض مختلف جسمی و فکری و از همه خطرناکتر منزوی شدن، رکود اجتماعی و زائد و مصرفی شدن فرد می گردد. (اخلاقی بوزانی، 1375) استفاده از مواد مخدرنه تنها موجب انحرافات اخلاقی در فرد می گردد بلکه باعث عوارض جسمی، روانی و در نتیجه موجب آسیبهای اجتماعی می گردد. از مهمترین این عوامل تأثیر ماده مخدر روی سیستم عصبی و مرکزی فرد و در نتیجه اختلال در عاطفه و خلق و خوی فرد است.
بطوری که خلق و خوی شخص نسبت به قبل از اعتیاد متفاوت می شود و فرد دچار کم خوابی یا بی خوابی، خیالبافی، سستی و خمودگی، بی بند و باری، تهاجم، بی علاقگی به خانواده و کار، کاهش میل جنسی و … می گردد. (فخر به نقل از لینکر، روزنامه اطلاعات، شماره 87) علاوه بر عوارض فوق تحقیقات نشان داده است که اعتیاد والدین به مواد مخدر اثر مستقیمی روی فرزندان دارد و سمی که در نتیجه مصرف مواد مخدر در بدن پدر و یا مادر ایجاد شده به جنین منتقل می شود و سبب ضعف قوای جسمانی یا روانیوی گردیده این فرزندان علاوه بر اینکه ممکن است دارای عقب ماندگی های ذهنی، اختلالات عاطفی یا رفتاری باشند، آمادگی وزمینه مناسبی برای اعتیاد به همان ماده مورد مصرف پدر یا مادردارند. این اثر نشان دهنده تأثیر مستقیم اعتیاد بر روی فرزندان است. (فدایی، 1371) این تنها گوشه ای از زیانهای مصرف مواد مخدر است و امروز تقریبا همگی کشورهای به اثرات زیانبار این مواد پی برده اند به طوری که تقریبا تمامی کشورهای جهان سعی دارند تا برنامه هایی را جهت پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان به اجرا گذارند، ولی اغلب این برنامه ها کم و بیش موثر واقع می شود، زیرا سوداگران و سودجویان با صرف هزینه های گزاف گاهی تا چند برابر بودجه برنامه های خرج شده توسط دولتها، بازار خود را رونق می بخشند. صرف نظر از علل سیاسی و اجتماعی، سودجویی یکی از علل مهم گسترش روز افزن اعتیاد است. سوداگران مرگ از ناآگاهی و مشکلات گوناگون جوانان برای گسترش و رونق بازارهای خود سوء استفاده می کنند و به طرق مختلف قربانیان بیشتری را در دام مخوف خویش گرفتار می سازند. (صالحی، 1371).
با توجه به اینکه دهه نود به عنوان دهه مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان اعلام شده است لذا بایستی تمامی دولتها قدمهای موثری برای حل این معضل اجتماعی وبین المللی بردارند. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در دنیا برای ریشه کن کردن اعتیاد به مواد مخدر ضمن رعایت مصوبه سازمان ملل پیشگیری از مواد مخدر و داروهای روانگردان و مبارزه با آن و درمان معتادین وظایف خود می داند. (زرگر، 1372).بنابراین محقق در پی بررسی عوامل مرتبط بر مراجعه معتادان خود معرف به مراکز ترک اعتیاد در شهرستان اردبیل می باشد.
تحقیق بنیادی پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری‌ها و نظریه‌ها می پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می‌نماید.
تحقیق نظری: نوعی پژوهش بنیادی است و از روش‌های استدلال و تحلیل عقلانی استفاده می کند و بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای انجام می‌شود.
تحقیق کاربردی: پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود.
تحقیق علمی: پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی و با هدف رفع مسائل و مشکلات جوامع انسانی انجام می‌شود.
6. سوابق مربوط (بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج بدست آمده در داخل و خارج از کشور و نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)
بطور کلی تحقیقات زیادی در زمینه اعتیاد در ایران انجام گرفته است نتایج این تحقیقات به این صورت است:
پژوهش در زمینه اعتیاد ازسالها قبل در کشور ما شروع شده است تحقیقات قابل اعتمادو در دسترس از سال 1318 و مربوط به دانشکده داروسازی است. تحقیقات اجتماعی پس از آن و زمانی که مسئله به گونه معضلی اجتماعی درآمد آغاز گردید(آقابخشی، 1375)
در زمینه ترک اعتیاد بر اساس تحقیقات انجام شده نتایج زیر بدست آمده است: (اورنگ، 1367) بر اساس تحقیقی که خانم امین نژاد در سال 50-1349 انجام داده است علل ترک اعتیاد را: فشار وتشویق خانواده و دوستان، بی پولی، دلزدگی و خستگی از اعتیاد ، کسب حیثیت و موقعیت اجتماعی و ضعف جسمانی و روانی مطرح کرده است.
در تحقیقی که توسط علی رخشان در سال 52-1351 بر روی معتادین بستری شده در بیمارستان معتادین تهران انجام گرفت علل ترک اعتیاد، فشار یا تشویق خانواده ودوستان وآگاهی ازعواقب اعتیاد مطرح شده است.
در سال 1351 تحقیقی توسط آقای تفنگچی انجام گرفت تحت عنوان علل بازگشت مجدد به اعتیاد که در این تحقیق این علل برای ترک اعتیاد معرفی شدند: فشار یا تشویق خانواده و دوستان، بی پولی و دلزدگی و خستگی از اعتیاد.
خانم تبرئی درسال 1353 در تحقیق درباره علل اعتیاد در اجتماع، علت ترک اعتیاد را فشار و تشویق خانواده و معرفی کردند.
گودرزی (1375) در تحقیقی با عنوان نقش خانواده درروی آوری به اعتیاد پس از بررسی منابع وتحقیقات مختلف چنین می نویسد: بدون شک خانواده از عوامل مهم گرایش فرد به سوی اعتیاد می باشد. از این رو خانواده نقش حساس واولیه ای را در این مورد ایفا می کند.
رزاقی (1379)در تحقیقی بدست آورد عوامل متعددي به عنوان زمينه ساز اعتياد ذكر شده اند و مطالعات چندي در بررسي اين ع وامل به انجام رسيده اند . به نظر مي رسد در جمعيت معتادان ، تفاوت هاي نگرشي خاصي نسبت به جمعيت عادي در خصوص مسأله اعتياد و عوارض مرتبط با آن وجود داشته باشد و يكي از عوامل زمينه ساز اعتياد وجود نگرش مثبت نسبت به مواد مخدر در اين گروه از افراد قلمداد مي شود.
جویسی(1997) در پژوهشی بدست آورد اعتياد بر رفتارهاي معمول فرد نيز اثر منفي دارد و عادت هاي طبيعي و فرح بخش را از زندگي فرد دور مي كند .در مراحل وابستگي شديد كه فرد از نظر رواني تماماً درگير چگونگي تهيه، مصرف و سپري كردن دوره نش ئگي پس از مصرف ماده مخدر است، هيچ انگيزه اي براي پرداختن به تفريحات سالم و فعاليت هاي طبيعي باقي نخواهد ماند.
الیکسون(1996) در پژوهشی بدست آورد از طرف ديگر سالم نبودن محيط هاي تفريحي و فقدان امكانات لازم براي سپري شدن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به سا دگي مي تواند آنها را در معرض سوء استفاده افراد سودجو و ابتلا به سوء مصرف مواد قرار دهد.
اینستانت(1999) در پژوهشی بدست آورد علاوه بر زمينه هاي فكري و نگرشي نسبت به مسأله اعتياد، در خصوص نوع نگرش به ديگر مسايل و مشكلات جامعه نيز تفاوت هايي ميان گروه معتادان و گروه جمعيت عادي مشاهده مي شود. بي تفاوتي نسبت به مسايل عمده اجتماعي، فرافكني مشكلات فردي، به ويژه اعتياد به جامعه و اطرافيان و از بين رفتن انگيزه هاي فردي در جهت واكنش در برابر مسايل اجتماعي از اين دسته اند.
7.فرضیه‌ها (هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شود.)
– عوامل محیطی در معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد موثر است .
– عوامل فرهنگی در معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد موثر است .
– عوامل فردی در معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد موثر است .
– عوامل اجتماعی در معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد موثر است .
8.اهداف تحقیق (شامل اهداف علمی، کاربردی، و ضرورت‌های خاص انجام تحقیق)
هدف کلی:
بررسی عوامل مرتبط بر مراجعه معتادان خود معرف به مراکز ترک اعتیاد در شهرستان اردبیل
هدف جزئی:
بررسی عوامل محیطی در معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد
بررسی عوامل فرهنگی در معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد
بررسی عوامل فردی در معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد
بررسی عوامل اجتماعی در معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد
9. در صورت داشتن هدف کاربردی بیان نام بهره‌وران (اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره):
فاقد هدف کاربردی است.
10. جنبه نو آوری و جدید بودن تحقیق در چیست ؟ (این قسمت توسط استاد راهنما تکمیل شود)
از حیث موضوع این پژوهش اولین پژوهشی است که با این عنوان در استان اردبیل مطرح میشود بنابراین میتواند جدید و نو آورانه باشد .
11. روش کار
الف. نوع روش تحقیق:
روش آماری انتخابی در این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است زیرا آنچه را که هست توصیف و تبیین میکند و به شرایط یا روابط موجود عقاید متداول و فراگیرهای جاری ، آثار مشهود و یا روند های در حال گسترش توجه دارد .
ب. روش گرد آوری اطلاعات (میدانی ، کتابخانه ای و غیره )
روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر ( قابل اطمینان ) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.بر مبنای موضوع ، روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی ،واز لحاظ روش گردآوري اطلااعات ازنوع علی و مقایسه ای است.در این تحقیق روش گرد آوری اطلاعات به دو بخش زیر تقسیم می شود:
1) مطالعات کتابخانه ای؛عمده اطلاعات بدست آمده برای ادبیات موضوع از طریق کتب، نشریات و مجلات علمی حاصل از جستجوی اینترنتی،بانک اطلاعاتی و کتابخانه ها انجام گرفته است.
2) تحقیقات میدانی؛ جهت جمع آوری اطلاعات در مورد متغیرهای تحقیق مربوط به جامعه آماری از پرسشنامه استاندارد آماده استفاد می شود. همچنین پرسشنامه بعنوان ابزار گرد آوری تحقیق مطرح است.
در گرد آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده می شود. بعد از تهیه فهرست اسامی افراد معتادوعادی و انتخاب آنها، ابتدا هدف تحقیق برای آنها بیان می شوند و سپسآزمونهای پژوهش در اختیار آنها قرار داده و از آنها خواسته می شود نظر خودشان را با دقت بیان کنند
پ. ابزار گرد آوری اطلاعات (پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده ، آزمون ، سنجش ، جدول ، نمونه برداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره )
ابزار گرد آوری اطلاعات بصورت پرسشنامه محقق ساخته خواهد بود.
ت. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
. اطلاعات بصورت گروهی جمع آوری شده سپس داده های بدست آمده با استفاده ازنرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
منابع و ماخذ
?
12.جدول زمانبندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
13. فهرست منابع و مآخذ (فارسی و غیر فارسی) مورد استفاده در پایان نامه به شرح زیر:
کتاب، نام‌خانوادگی، نام، سال نشر، عنوان کتاب، مترجم، محل انتشار، جلد.
مقاله، نام‌خانوادگی، نام، عنوان مقاله، عنوان نشریه، سال، دوره، شماره، صفحه.
نام و نام خانوادگی استاد راهنما (1) امضاء تاریخ
نام و نام خانوادگی استاد مشاور (1) امضاء تاریخ
نام و نام خانوادگی استاد راهنما (2) امضاء تاریخ
نام و نام خانوادگی استاد مشاور (2) امضاء تاریخ
ب-نظریه کمیته تخصصی گروه در خصوص: . . .
1- ارتباط داشتن با رشته دانشجو: ارتباط دارد ارتباط فرعی دارد ارتباط ندارد
2- جدید بودن موضوع: بلی خیر در ایران: بلی خیر
3- اهداف بنیادی و کاربردی: مطلوب نیست قابل تحصیل است قابل تحصیل نیست
4- تعریف مسئله: رسا است رسا نیست
5- فرضيات: درست تدوین شده است درست تدوین نشده و ناقص است
6- روش تحقیق دانشجو: مناسب است مناسب نیست
7- محتوی و چهارچوب طرح: از انسجام برخوردار است از انسجام برخوردار نیست
تاریخ جلسه:
مدیر گروه: امضاء تاریخ

نام: نام‌خانوادگی:
نام پدر: تاریخ تولد:
شماره شناسنامه: شماره (کد) ملی:
محل صدور: محل تولد:
آخرین مدرک تحصیلی: رشته تحصیلی:
نام گروه آموزشی: نام مدیر گروه:
شماره تلفن: ثابت: همراه:
شماره حساب (فقط سیبا بانک ملی): لطفاً دقت شود شماره حساب حتماً 13 رقم داشته باشد.
شماره بیمه تأمین اجتماعی: (بیمه اجباری می‌باشد)

فایل : 12 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط