مقاله در مورد بررسی رابطه نگرانی با موقعیت های استرس زای زندگی در بین دانشجویان

مقاله در مورد بررسی رابطه نگرانی با موقعیت های استرس زای زندگی در بین دانشجویان

عنوان :
بررسی رابطه نگرانی،مذهب با موقعیت های استرس زای زندگی در بین دانشجویان
دانشجو:
مهر انگیز پور نوروز
استاد راهنما:
فرشته پور محسنی
پاییز 94
j
تقدیم به پدر عزیزم
که وجودش تکیه گاه امن من و سخنانش روشنگر راه من و زندگی ام حاصل جوانی اوست و با ایثار و گذشت تمام مصائب و مشکلات زندگی را به دوش کشیده تا میوه باغ زندگی اش ثمر بخشد.
تقدیم به تو نازنینم مادر
در تنهاترین لحظات زندگی در اوج غربت، اسم مقدس تو در ذهنم شعله ور می گردد و نام تو آرامش دهنده فکر خسته و تن رنجور من است. با تو بودن یعنی بهشت را زیر پا گذاشتن، در کنار تو و با دعایت تو می توان در اوج آسمان پرواز کرد و کمترین چیز در برابر نامت، وجودت و فداکاریت بهشت است و بهشت است و بهشت.
چون هستی من از هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
قدردانی و سپاس
پروردگار متعال را شاکر و سپاسگذاریم که توانستیم این مرحله از تحصیل را با راهنمایی های اساتید بزرگوارمان به پایان برسانیم.
بر خود لازم می دانیم که از استاد راهنمای ارجمندم سرکار خانم پور محسنی که با راهنمایی های دقیق و ارزنده خویش در طول تحصیل و اجرای این پروژه همواره مرا یاری نموده و حق استادی را بر من تمام کردند سپاسگذاری کنم.
فهرست مطالب
مقدمه 1
1-1-بیان مسئله 4
1-2-ضرورت و اهمیت تحقیق 6
1-3-اهداف پژوهش 7
1-4-سوال پژوهش 7
1-5-فرضیات پژوهش 7
1-6-تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 7
2-1- نگرانی 10
2-1-1-تعریف نگرانی 10
2-1-2-نظریه های عوامل موثر در نگرانی 11
2-1-3-حیطه های نگرانی 13
2-1-4-رابطه نگرانی با سازگاری 14
2-1-5-آثار جسمانی نگرانی 16
2-2-مفهوم استرس 19
2-2-1-مقابله با استرس 20
2-3-انواع روشهای مقابله 21
2-4-دين و تعاريف آن 22
2-4-1-آثار دین در زندگی 26
2-4-2-فواید دینداری در حیطه روان شناختی 27
2-4-3-نقش روانی دین 29
3-1-روش تحقیق 34
3-2-جامعه آماری 34
3-3-نمونه و روش پژوهش 34
3-4-ابزار پژوهش 35
3-4-1-مذهب 35
3-4-2-نگرانی 35
رویداد های استرس زای زندگی(فشار روانی) 36
تجزیه و تحلیل داده ها 36
4-1-مقدمه 38
4-2-یافته های جمعیت شناختی 38
5-1-نتیجه گیری 45
5-2-محدودیت های پژوهش 46
منابع و ضمایم 47
مقدمه
نگرانی پدیده است شگفت انگیز که تقریباً همه ی ما با آن آشنا هستیم و می توان گفت به اندازه ی تاریخ بشر قدمت دارد هرگاه بشر خود را با عامل تهدید کننده ای (خیالی یا واقعی) مواجه دیده احساس نگرانی را در خود تجربه نموده است اگر چه این برداشت که نگرانی تا حدی ضروری است غیر معمول نمی باشد ولی اکثر ما ترجیح می دهیم که از نگرانی بپرهیزیم.گاهی اوقات این واهمه وجود دارد که در صورت متوقف کردن نگرانی احتمال رخ دادن اتفاقی ناگوار که فکرش ما را به خود مشغول ساخته بیشتر می شود افراد نگران یک سری از نمایشها و داستان های خیالی مصیبت بار را در ذهن خود ایجاد نموده و می پرورانند و سعی می کنند که عواقب وپیامدهای آنها را نیز تصور کنند و مورد مداقه قرار دهند آنها ممکن است همچنین سعی نمایند که دشواریها و مشکلات مربوط به مصیبت مورد نظر را به طور ذهنی مرتفع سازند و تدابیری برای اجتناب از آنها یا آماده سازی خودشان جهت مقابله با آنها بیاندیشند.
نگرانی ممکن است دارای یک سیر طبیعی دورانی باشد.نگرانی از جمله موضوعاتی است که سابقه طولانی را در ادبیات روانشناسی دارا نیست و عمدتاً با واژه هایی چون اضطراب ترس دلهره و … معادل فرض شده است.بروکوک (1985) نگرانی را تلاشی برای حل مسئله تعریف می کند که طی این فرایند، توالی افکار نگران کننده به وسیله ی محرکی ترس آور شروع می شود و در این فرایند فعالیت فکری حل مسئله برای پیشگیری از بروز حادثه ای نامطلوب در آینده برای سازگاری با آن دنبال می شود.زندگی بشر طی قرون متمادی دستخوش تغییرات و دگرگونی هایی بوده است که گاه در کنترل انسان و گاه خارج از کنترل او بوده است و به نحوی سازگاری و آرامش آدمی را به هم زده و منشاء را به دنبال داشته است.
استرس یکی از مفاهیم مهم در مطالعه روانشناسی و بهداشت روانی به شمار می آید و به عنوان علل بسیاری از درد ها ، ناراحتی ها و بیماری ها تلقی می شود . مردم عادی
آن را پدیده ای رنج آور و ناخوشایند ، پزشکان مسئله را از دید واکنش های فیزولوژیک روانپزشکان بنا را بر فشارهای عصبی و به کار بردن مکانسیم های سایکوفیزیولوژیک و بالاخره روانشناسان آن را تغییر رفتار و حالات هیجانی و بحرانی می دانند (اتکینسون ، ترجمه براهنی ، 1368 )
مطالعه استرس به عنوان احساس حاصل از ارزیابی موقعیتی به عنوان فشار یا اضافه باری به منابع روانشناختی ، مطالعه چگونگی تعادل بین جسم و روان است . محققان بر این نکته توافق دارند که ما را در وریطه ی یک همه گیری استرس هستیم که باعث بیماری و حتی مرگ می شود . اما درباره ی چگونگی تعریف استرس توافق کمتری دارند . متخصصان بهداشت روانی نیاز دارند که از اثرات مثبت دین آگاه شوند. تئوریهای آسیب شناختی و روان درمانی سکولار هستند و به دین به عنوان عاملی برای سلامت نپرداخته‌اند. در حقیقت در سالهای ابتدایی دین را به عنوان یک عامل ضد‌بهداشتی معرفی کردند. در حالیکه فقط دین بیرونی است که با جنبه‌های ناسالم زندگی ارتباط دارد ولی دین درونی شده و اعتقادات قلبی و واقعی به طور مؤثر و مثبتی بر بهداشت روان اثر می‌گذارد (نیکویی، 1383)
1-1-بیان مسئله
نکات بسیاری چه از نظر عوامل بیرونی و چه از نظر عوامل درونی وجود دارند که اکثراً شرایط ناخوشایند جدیدی در زندگی فرد بوجود می آورند و بر اساس همان زمینه های موجود فرد را تحت تاثیر قرار داده و آرامش درونی فرد را مختل می سازد همچنین در سنین جوانی مسائل مهمی نظیر نگرانی مطرح هستند که بهداشت روانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند.علیرغم وجود استرس برخی مردم در برخورد با شرایط سخت و دشوار فشارزا خود مقاومت نشان می دهند و دچار عواقب اسفبار استرس نمی گردند حال آنکه برخی دیگر تحت همان شرایط ابراز عجز و ناتوانی می کنند و نشانه های بیماری از خود بروز می دهند(الهه میرزایی ، 1378).
استرس به سه مفهوم در نظر گرفته شده است در یک رویکرد ، تمرکز بر محیط معطوف است و استرس به عنوان محرک توصیف شده است که شامل واقعه یا رشته ای از شرایط ویژه به عنوان مثال ، زمانی که فرد می گوید شغل من بسیار پر استرس است از همین دیدگاه به مفهوم استرس نگاه کرده است .
رویکرد دوم استری را به عنوان پاسخ در نظر گرفته و تمرکز آن بر واکنش مردم به عوامل استرس زا ست . از این دیدگاه مردم به نقشی که احساس می کنند استرس می گویند ، مانند زمانی که فرد می گوید : به هنگام سخنرانی احساس استرس می کنم . پاسخ فرد شامل دو جزء مرتبط با هم است . جزء شناختی که شامل رفتار ، الگوی فکری و احساسات است . مانند زمانی که احساس می کنید عصبی هستید و جزء فیزیولوژیکی که برانگیختگی های جسمی را در بر می گیرد مانند زمانی که قلبتان تند تند می زند دهانتان خشک می شود و عرق می کند (الهه میرزایی ، 1378)
رویکرد سوم ، استرس را فرایندی می دانند که در عین آنکه در برگیرنده استرس زا ها و فرسایش هاست اما بعد مهم دیگری را نیز به آن می افزاید و آن رابطه ی میان فرد و محیط است این فرآیند شامل تعامل ها و تطابق های دایم مسان فرد و محیط است که هر یک بر دیگری اثر می گذارد و از دیگری اثر می پذیرد و بر اساس این نظریه ،
استرس تنها یک محرک یا پاسخ نیست بلکه فرایندی است که فرد می تواند از طریق راهکارهای رفتاری ، شناختی و احساسی به گونه ای فعال از تاثیرات آن بکاهد .
زندگی شامل وقایع مهمی است که مستلزم گذر کردن از یک مرحله یا موقعیت به مرحله یا موقعیت دیگر است که باعث ایجاد تغییرات بسیار زیاد و ملزومات جدیدی در زندگی می شوند .
ازدواج کردن ، رفتن به دانشگاه به ویژه اگر از شهر و خانه مان دور باشد ، والد شدن ،شاغل بودن ، تغییر محل ،از دست دادن همسر ، طلاق گرفتن .
استرس در زندگی روزمره به وفور دیده می شود و همه افراد به دفعات متعدد تحت تاثیر استرس قرار می گیرند و آن را تجربه می کنند و وقتی که کسی دچار استرس شده وارد محیط درس یا دانشگاه می شود معمولاً همه دوستان و هم کلاسی ها متوجه می شوند و در تعامل با دیگران استرس فرد به آنها سرایت می کند .
این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سوالات زیر است:
1) رویداد های استرس و تجربه نگرانی رابطه وجود دارد؟
2) بین باور های مذهبی و تجربه نگرانی رابطه وجود دارد؟
1-2-ضرورت و اهمیت تحقیق
اهمیت پدیده ای نگرانی واضح و آشکار است و شایع ترین عارضه ای است که بیماران دارای مشکلات روانی هنگام مشاهده با پزشک خود آن را ابراز می دارند (کلدبرگ، بریجز، دانکن، جونز وگریسون، 1987) یکی از ویژگی های شگفت انگیز افراد نگرانی آن است که حتی وقتی نگرانی ایشان تجربه ای است منفی و توام با یک سلسله افکار منفی، عدم کنترل روانی و اثرات نامطلوب، همچنان در حال نگرانی به سر می برند اهمیت باورها و نهادهای دینی بر انسان و زندگی فردی و اجتماعی او کاملا آشکار است. این به شکلهای مختلف در هر فرهنگ شناخت شده‌ای وجود دارد معمولاً نقش اصلی و‌اغلب محوری را‌ در زندگی افراد آن‌بازی می‌کند. بسیاری از مردم دنیا امروزه

فایل : 47 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط