كارآموزي تعميرگاه مكانيكي

كارآموزي در تعميرگاه مكانيكي

مقدمه :
اين تعميرگاه كه به تعميرگاه مكانيكي شما معروف مي باشد در شهرستان مباركه واقع در محله دهنو روبروي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مباركه قرار دارد كه كار اين تعميرگاه تعمير انواع خودروهاي سبك و بنزيني مي باشد .
در اين تعميرگاه چهار نفر به عنوان تعميركار كار و چند نفر به عنوان كارآموز و شاگرد مكانيك مشغول به كار مي باشند و اين تعمرگاه از سالهاي قبل از انقلاب تا كنون بوده كه در چند سال اخير با پيشرفت هاي چشمگير به كار خود ادامه داده و با گسترش دادن اين واحد و اضافه كردن دستگاهها و وسعت دادن به تعميرگاه روز به روز به پيشرفت كار خود ادامه مي دهد . و چون اين تعميرگاه از سالهاي خيلي قبل در اين مكان مي باشد و با شناخته شدن بين مردم و اهالي شهرستان و ارائه كار خوب در تمام اوقات روز ماشينهاي زيادي به اين مكان مراجعه و رفع عيب مي كنند .
و بنده نيز كارآموزي خود را در اين تعميرگاه بوده ام و از تجارب استادكاران استفاده برده و در پيشبرد علم خود كه در دانشگاه خوانده بودم استفاده كرده و نكات آموزنده خوبي را ياد گرفته ام با اميد روز افزون براي تمام كساني كه در اين امر و براي پيشبرد علم و آگاهي مردم مي كوشند .

دستگاه تنظيم موتور و سوخت به طور اتوماتيك

دستگاه تنظيم موتور داراي يك عدد كامپيوتر و تعداد سيستمهاي جانبي و چراغ دلكو است . اين دستگاه داراي 6 عدد سيسم كه دو تاي آنها به كويل وصل مي شود و دو تاي از آنها به باطري و يكي به واير سيلندر اول و ديگري به واشر برجك دلكو وصل مي شود .
در اين كامپيوتر يك برنامه خود آزماي خودرو وجود دارد كه داراي قسمتهاي ورودي
اطلاعات قسمت تست خودرو ، بالانس قدرت ، نمايش و گرايش گيري است .
قسمت ورودي اطلاعات : در اين قسمت مشخصات خودرو و مشخصات مشتري ونوع سوخت و نام تعمير كار را مي توانيم وارد كنيم
نمابر منحني كه داراي منحني هاي اوليه وثانويه است كه منحني اوليه در بالا و منحني ثانويه در پائين تشكيل مي شود در ابتداي منحني بالائي ، ابتدا منحني بالا و بعد كم كم پائين مي آيد با استفاده از اين منحنيها قدرت توليدي درسيلندر را مي توانيم ببينيم چگونه است و مي توانيم با استفاده از اين منحنيها به بعضي از عيوب موتور كه باعث بد كار كردن آن مي شود پي برد .
در قسمت تست خودرو كه اندازه داول و دور موتور آوانس و ولتاژ دلكو و كويل و باطري و مقاومت آن را نشان مي دهد ، داول براي پيكان 50 درجه بايد باشد و دور موتور در RFM 1000 و آوانس بين 11 تا 12 درجه بايد باشد و براي پژو چون دلكوي آن ترانزيستوري است داول مشخصي ندارد و
دور موتور آن بايد RFM 800 و آوانس آن 10 درجه است .
در قسمت بالانس قدرت با استفاده از اين سيستم مي توان به ميزان كارائي هر سيلندر با سيلندر بعدي پي برد ( مقايسه كمپرس سيلندرها ) در اين دستگاه اين ارقام با استفاده از عدد نشان داده مي شود كه اگر يك سيلندر مشكل داشته باشد عدد نشان داده شده آن سيلندر عدد كمتر از سيلندرهاي ديگر است و اين عيب ممكن است از ميزان نبودن مصرف سوخت و خرابي سوپاپ و شمعها باشد .
قسمت نمايش و گزارش گيري : در اين قسمت تستها و گزارشهاي انجام شده مشخص شده و معلومات براي پرينت گرفتن از گزارش كار آماده است .
تجهيزات جانبي اين دستگاه چراغ دلكو آن است كه با استفاده از آن مي توان آوانس استاتيكي را تنظيم كرد كه آن به وسيله روشن كردن لامپ اين دستگاه روي پولي سر ميل لنگ است كه باشد 15 درجه را نشان دهد .

دستگاه سوخت سنج ( چهار گاز )

اين دستگاه شامل نمايشگرهاي دور موتور ، درصد Co و Co2 و O2 و H2 و Nox و درجه حرارت روغن است اين دستگاه داراي دو سيم است كه يكي داخل كارتر روغن قرار مي گيرد . براي نشان دادن درجه حرارت و ديگر در اگزوز ماشين قرار مي گيرد براي جمع آوري سوختها و نشان دادن درصد هر يك از گازها .
درصد گازهاي ذكر شده براي پيكان كاربراتوري به اين شرح است : % 3 = Co و % 10.5 = Co2 و RPM 450 = Hc و % 0.66 = O2 و درجه حرارت روغن هم بايد حدوداَ 70 درجه باشد و Nox هم بايد % 0.95 مي باشد و مقدار Co در موتورهاي انژكتوري كمتر از كاربراتوري است .
سنسورهاي مورد استفاده در Air Bag
سنسورها يكي از مهمترين ، دقيقترين وحساس ترين قسمت هاي سيستم AB مي باشند .سنسورهاي AB عمدتاً الكترونيكي و برخي الكترومكانيكي هستند . مزيت مهم
سنسورهاي الكترومكانيكي عدم حساسيت آنها به صداي ناشي ازتجهيزات برقي خودرو مي باشد .
خودروسازان مختلف هر يك براي استفاده از سنسورهاي AB روش خاصي دارند . در AB هايي كه شركت تويوتا از آن استفاده مي كند سنسورها به سه دسته تقسيم مي شوند كه عبارتند از :
سنسورهاي جلويي
سنسورهاي كف
سنسورهاي ايمني
از نظر موقعيت مكاني سنسورهاي A همانطور كه از نامشان پيداست در قسمت جلوي خودرو و به تعداد مختلف از يك تا سه عدد قرار مي گيرند كه اصطلاحاً به اين منطقه، منطقه تصادف مي گويند . به هيمن ترتيب سنسورهاي C,B در كف نصب مي شوند .
سنسورهاي جلويي A معمولاً از نوع الكترومكانيكي بوده و در دو نوع غلتشي و چرخشي به كار مي روند . نوع غلتشي مركب از يك جرم استوانه اي و يك فنر تخت است كه دور آن پيچيده شد است . در طراحي اين
نوع سنسور وزن و شكل استوانه ، سختي فنر تخت و مسافتي كه استوانه بايد طي نمايد بسيار دقيق و حساس مي باشند . اين نوع سنسورها براي AB در زماني كمتر از 30 ميلي ثانيه عمل مي نمايند .
سنسورهاي كف (B) از نوع الكترومكانيكي يا الكتريكي هستند . از آنجا كه اين نوع سنسورها در منطقه تصادف نيستند و روي شاسي يا كف خودرو نصب ي گردند از تنوع بيشتري برخوردارند . در نوع الكتريكي كه بيشترين كاربرد را دارد اساس كار كرنش يك تير يكسر گيردار است كه توسط يك پل الكتريكي به سيگنال الكتريكي تبديل مي شود ، عناصر اين پل مقاومت هايي از جنس بلورهاي پيزوالكتريك ، فلزي و يا غيره مي باشند .
شتاب منفي حاصل از تصادف موجب خمش تير يكسر گيردار شده و ميزان كرنش ايجاد شده كه به سيگنال الكتريكي تبديل مي گردد توسط مقاومت هاي مذكور سنجيده مي شود . سنسورهاي الكتريكي مذكور اصطلاحاً G- sensor ناميده مي شوند.

سنسورهاي ايمني (C)

سنسورهاي (C) مانند سنسورهاي كف در منطقه تصادف قرار نمي گيرند و در واقع روي كف (شاسي) و دركنار سنسور هاي نوع B يا G- sensor نصب مي گردند . توجه به منطق مورد استفاده براي سه نوع سنسور Air Bag كه به آنها اشاره شد منطق AC (A V B) مي باشد . يعني هرگاه يكي از سنسور A يا B (يكي از آنها كافي است) به همراه سنسور C تحريك گردند آنگاه Air Bag فعال خواهد شد و فعال شدن سنسور ايمني C براي عملكرد Air Bag ضروري است . لذا عمدتاً اين نوع سنسورها از نوع الكترومكانيكي مي باشند تا صداي الكتريكي ناشي از اجزاي برقي خودرو بر عملكرد آن تاثيرنگذارد .
اساس كار سنسورهاي ايمني مانند سنسورهاي جلويي A مي باشد و معمولاً در دو نوع Downsized و Dualpole ساخته مي شوند .
اين نوع سنسورها وظيفه دارند كه مانع از فعال شدن AB در سرعت هاي پايين و يا در اثر noise مزاحم شوند . يادآوري مي شود كه اگر سنسورهايA يا B به طور نابهنگام عمل نمايند ، تنها سنسور C مي باشد كه مانع از عمل نمودن AB مي شود . اين در

فایل : 130 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط