كارآموزي برق در ساختمان

كارآموزي در مورد برق در ساختمان

مقدمه
يكي از اهداف اساسي و بسيار مهم سياستگذاران ايجاد ارتباط منطقي و هماهنگ صنعت و محيط كار با دانشگاه و دانشجو مي با شد كه هم در شكوفائي ورشد صنايع موثر بوده و هم دانشجويان را از يادگيري دروس تئوري محظ رهايي داده و علم آنها را كاربردي تر كرده و باعث مي شود آن را در عرصه عمل ، آزموده و به مشكلات و نا بسامانيهاي علمي و عملي محيط كار آشنا شده و سرمايه وقت خويش را در جهت رفع آنها مصرف نمايند ، كه براي جامعه در حال توسعه ما از ضروريات مي با شد .
با اين مقدمه شايد اهميت و جايگاه درس دو واحدي كارآموزي براي ما روشنتر شده و با نگاهي ديگر به آن بپردازيم .

اينجانب نيز در طي مدت حضور خود در محل كارآموزي استفاده هاي علمي و عملي خوبي نموده ، با توجه به زمان محدود 240ساعته تقريبا به همه ريزه كاريها ي اجرايي ونظارتي واقف شدم ، از اينرو شايد بهتر باشد واحد كارآموزي به دوقسمت تقسيم شده تا اين نقيصه جبران گشته و ارتباط با محيط كار حفظ شود ، همچنين پيشنهاد مي شود در صورت امكان تعامل بيشتري بين استاد كارآموزي و سرپرست و همچنين دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه بوجود آيد تا دانشجو با تعهد بيشتري پا به عرصه عمل بگذارد .
ميزان رضايت دانشجو از اين دوره
اين دوره بسيار مفيد و قابل اهميت مي باشد وهدف آشنايي با محيط كارآموزي ، كسب تجربه ، ايجاد ارتباط با محيط كار و تعيين ميزان كاربرد تئوري در عمل بوده است.
گزارش كار
1- نصب كنتورهاي چند وضعيتي
2- نصب كنتاكتور
3- نصب فيوزها
4- نصب رله ها
1- نصب كنتورهاي چند تعرفه و اعمال نرخهاي چند تعرفه
بر اساس اطلاعات دريافتي از مناطق ، از مجموع قريب 15 ميليون مشترك برق ، بيش از يك ميليون داراي انشعاب سه فاز و بقيه داراي انشعاب تكفاز مي باشند . كه از كل مشتركين سه فاز ، قريب 90 درصد هنوز داراي كنتور يك تعرفه اند و مشتركين تكفاز ، عموماً كنتور يك تعرفه دارند . همچنين ساليانه بطور متوسط 600هزار مشترك جديد جذب مي شوند كه لازم است از ابتدا ، براي مشتركين جديد كنتورهاي چند تعرفه نصب شود .
لذا در راستاي انجام تكليف قانوني و هدايت مشتركين به سمت مصرف بهينه ، لازم است انشعابات جديد بصورت چند تعرفه برقرار شوند و در مورد مشتركين قبلي نيز به مرور نسبت به تعويض كنتور آنها اقدام گردد . از اينرو بـر اساس سياستگذاري اعـلام شده قبـلي لازم است ، ضـمن بررسي ظـرفيت توليد كنتورهاي چنـد تعـرفه در داخل كشور و تقويت اين ظرفيت ، نسبت به تهيه و نصب كنتور چند تعـرفه ، حـداقل به مـقدار يك ميليون دستگاه تكفاز و 80 هزار دستگاه سه فاز در هر سال بصورت متمركز يا غير متمركز و از طريق برگزاري مناقصه اقدام گرددكه تهيه اين تعداد كنتور بالغ بر 360 ميليارد ريال اعتبار ساليانه نياز دارد . با توجه به ميزان يارانه پرداختي در نرخها و همچنين سهم مصارف از پيك بار ، اولويت هاي زير براي نصب كنتورهاي چند تعرفه پيشنهاد مي گردد :
1- مشتركين كشاورزي 2- مشتركين صنعتي 3- مشتركين تجاري پر مصرف
4- مشتركين خانگي پر مصرف 5- مشتركين عمومي

نخستين كنتورساز ايران پيشرو در توليد كنتور هاي الكترونيكي

در گفت وگو با دكتر «نصيري» مديرعامل كنتورسازي ايران عنوان شد    گفت وگو با مديرعامل شركتي كه در حوزه فعاليتش اتفاقات مهم و تعيين كننده اي رخ داده، بسيار جذاب بود. مديري كه نام شركت متبوعش دست كم در منازل همه ما بر ديوارها نقش بسته است.
دكتر محمدنصيري، مديرعامل شركت كنتورسازي ايران است، شركتي كه روزگاري تمام كنتورهاي برق ايران را به صورت انحصاري توليد مي كرد، اما آن انحصار سال ها پيش از بين رفت و اين شركت ناگزير وارد جرگه توليدكنندگان كنتورهاي الكترونيكي شد.
به گفته دكتر نصيري، كنتورسازي گرچه دير به عرصه توليد كنتورهاي الكترونيكي پيوست، اما يك سر و گردن از ديگر رقبا بالاتر است.     مشتريان كنتورسازي اين عبارت دكتر نصيري را شايد بهتر بتوانند درك كنند، چرا كه مي دانند توليدات اين شركت از كم چالش ترين توليدات در اين حوزه بوده است.    ما در كنار خط توليد كنتور هاي الكترونيكي تك فاز و سه فاز به زودي     خط جديد توليد كنتور هاي الكترونيكي ساكت تايپ    (Socket type) را راه اندازي خواهيم كرد  مديرعامل كنتورسازي ايران در گفت وگو با دنياي اقتصاد به تشريح آخرين تحولات رخ داده در اين شركت مي پردازد.    وي از توليد كنتورهاي ساكت تايپ (Socket type) در اين شركت خبر مي دهد، كنتورهاي الكترونيكي كه شبيه همان كنتورهاي گرد و الكترومكانيكي است.  سياست دولت در خصوص مصرف انرژي به گونه اي است كه بايد بهاي برق مصرفي، مصرف كننده به صورت چند تعرفه اي محاسبه شود تا از اين طريق متولي صنعت برق يعني وزارت نيرو بتواند مديريت مصرف بر انرژي داشته باشد.
رسيدن به اين مقصود مستلزم ابزار و سازوكارهايي است كه اولين سازوكار داشتن يك دستگاه اندازه گيري است، چرا كه كنتورهاي كنوني تك تعرفه اند و نمي توانند محاسبه چند تعرفه اي داشته باشند. بنابراين نياز به كنتوري كه بتواند مصرف انرژي در طول ساعات روز را با تعرفه
هاي مختلف محاسبه كند تا از اين طريق بهاي برق مصرفي در تعرفه هاي مختلف محاسبه و دريافت شود، بيش از هر چيز احساس مي شد.

يعني دولت خواسته با به كارگيري كنتورهاي چند تعرفه اي …؟

بله – دولت به عبارتي با اين سياست دو هدف عمده را دنبال مي كند. اول اينكه پرداخت سوبسيد انرژي متعادل شود. دوم اينكه مصرف، مديريت شود. به هر حال خانواده ها بايد در مصرف برقشان مديريت كنند. يعني به گونه اي برق مصرف كنند كه در ارزان ترين نرخ تعرفه قرار گيرند و در ساعاتي كه نرخ تعرفه بالا است، برق كمتري مصرف شود. اين دو هدف مستلزم داشتن دستگاهي به نام كنتورهاي الكترونيكي و ديجيتال است.

شركت كنتورسازي چگونه موفق به توليد اين كنتورها شد؟

شما به خوبي آگاهيد كه شركت كنتورسازي بيش از 35 سال افتخار خدمت به شركت هاي توزيع و وزارت نيرو را دارد و نمي توانست كنتورهاي الكترونيكي توليد كند، مگر اينكه وارد فاز جديدي مي شد. خوشبختانه موفق شديم با يكي از شركت هاي صاحب نام به نام آكتاريس فرانسه وارد مذاكره شويم.    كي قرارداد توليد كنتورهاي الكترونيكي را با آكتاريس منعقد كرديد و ظرف چند ماه موفق به توليد شديد؟
در تاريخ 28 ارديبهشت ماه 84 با آكتاريس فرانسه موفق به انعقاد قرارداد شديم و درست 10 ماه بعد يعني 18 اسفند همان سال توانستيم كنتورهاي الكترونيكي را به صورت آزمايشي توليد كنيم.

چه مشكلاتي براي توليد اين نوع كنتورها داشتيد؟

براي اين كار بايد تسهيلات ارزي از صندوق ذخيره مي گرفتيم و گشايش هاي اعتباري لازم بايد انجام مي گرفت و تجهيزات موردنياز خط بايد ساخته و از فرانسه و انگليس ارسال مي شد. اين همه كار در يك افق 10ماهه انجام شد كه حاصل زحمات هيات مديره محترم و كليه پرسنل شركت است.
كنتورهاي الكترونيكي را به توليد انبوه هم رسانده ايد؟
بله. ششم ارديبهشت ماه سال جاري خط توليد كنتورهاي تك فاز و سه فاز توسط وزير محترم نيرو افتتاح شد و تا امروز 22هزار كنتور تك فاز الكترونيكي چند تعرفه و بيش از 10هزار كنتور سه فاز چندتعرفه الكترونيكي توليد و به شركت هاي توزيع عرضه كرديم.
تا آخر امسال چه ميزان كنتور الكترونيكي توليد مي كنيد؟
كنتورسازي متعهد است تا پايان سال 1385 حدود 220هزار كنتور تك فاز و 70هزار كنتور سه فاز الكترونيكي توليد و تحويل شركت هاي توزيع نيرو بدهد.        اين موضوع خود چشم انداز روشني از شركت در اذهان ترسيم مي كند.     يعني سال آينده سود بيشتر از 473 ريال مي توانيد بين سهامداران تقسيم كنيد؟
با اينكه پيش بيني سود سال 85 محتاطانه است، اما فكر مي كنم بتوانيم در سال آينده سود مناسب تري، بهتر از امسال به سهامداران بدهيم، اين در حالي است كه توليد كنتورهاي الكترومكانيكي در سال 85 نسبت به سال قبل 40درصد كمتر شده است.
امسال چقدر كنتور الكترومكانيك توليد مي كنيد و آيا اساسا علت كاهش توليد اين كنتورها ناشي از عدم ظرفيت توليد است يا عدم تقاضا؟
مسلما عدم تقاضا. ما امسال 450هزار كنتور الكترومكانيكي توليد مي كنيم. البته ظرفيت ما رقمي بيش از اين رقم است. مثلا در سال 82 يك ميليون و 280هزار كنتور الكترومكانيكي توليد كرديم اما به رغم وجود اين ظرفيت در اين شركت ما تقاضايي براي توليد اين نوع كنتور نداريم كه در عوض سفارش هاي قابل توجه الكترونيك خلا كنتور هاي الكترومكانيك را پر كرده است.        توليدات ما يك محصول خاص است و حتما بايد به سفارش وزارت نيرو و شركت هاي توزيع صورت بپذيرد، لذا به رغم اينكه توان توليد كنتور الكترومكانيكي را داريم، اما به دليل سياست دولت مبني بر به كارگيري توليد كنتورهاي الكترونيكي، شركت هاي توزيع مثل سابق نيازي براي خريد اين نوع كنتورها متصور نيستند و گرايش آنها به سمت خريد كنتورهاي الكترونيكي است.        كنتورهاي الكترونيكي چه مزيت هايي دارند؟
مديريت مصرف انرژي از طريق اين كنتورها عملي مي شود. به دليل اينكه كنتورهاي الكترونيكي هوشمند هستند و در طول روز حدود 6تعرفه را محاسبه مي كنند

انواع كنتورهاي الكترونيكي

از طرفي شركت هاي توزيع مبالغ بسيار زيادي براي قرائت كنتور به پيمانكارشان مي پردازند و از اين پس كنتورهاي الكترونيكي نيازي به قرائت مستقيم ندارند كه خود اين موضوع دو حسن به دنبال دارد. نخست آنكه هزينه هاي مربوط به قرائت كنتور اعم از به كارگيري نيروي انساني از بين مي رود و دوم اينكه ديگر قرائت كنندگان كنتور به حريم شخصي خانواده ها وارد نمي شوند. در گذشته به دليل موازين اسلامي خانواده ها موافق حضور قرائت كنندگان در منازلشان نبودند، حتي اين موضوع مشكلاتي را به وجود آورده بود. پس مزيت كنتورهاي الكترونيكي را اين

فایل : 36 صفحه

فرمت : Word

27500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط