بررسی ارتباط بین ریسک تمرکز مشتری و هزینه سرمایه صاحبان سهام

بررسی ارتباط بین ریسک تمرکز مشتری و هزینه سرمایه صاحبان سهام

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد گرمي
Germi Branch, Islamic Azad University
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي:
بررسی ارتباط بین ریسک تمرکز مشتری و هزینه سرمایه صاحبان سهام
نام دانشجو:
نام خانوادگی دانشجو: گروه تخصصی:
رشته تحصيلي: گرايش:
نيمسال ورود به مقطع جاري: نيمسال شروع به تحصيل :
نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1-
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي دانشگاه :
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد:
تأييد كارشناس پژوهشي تاييد معاون پژوهشي واحد
توجه: لطفاً اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام: …………………………………نام‏خانوادگي:……………………………………..شماره دانشجويي:…………………………………….
مقطع:………………………………رشته تحصيلي:…………………………………… گرایش:……………………………
سال ورود به مقطع جاري: ………………………… نيمسال ورودي:……………………….
آدرس پستي در تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………
تلفن ثابت محل سكونت: ……………………….. تلفن همراه:…………………………………
پست الكترونيك:…………………….
آدرس پستي در شهرستان:…………………………………………………………………………………………………………………………..
تلفن ثابت محل سكونت: …………………………تلفن محل كار: ……………………………. دورنگار:……………………………
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
تذكرات:
– تمامي متن پروپوزال با فونت بي لوتوس نازك سايز 14 نوشته شود.
دانشجويان دوره كارشناسي می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشگاه و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند.
-اطلاعات مربوط به استاد راهنما :
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..
نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي: …………………………………………….
آخرين مدرك تحصيلي:……………………………….
تخصص اصلي:………………………
رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): ……………………
تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:………………………………..
نحوه همکاری با واحدگرمي:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
-اطلاعات مربوط به استاد مشاور :
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..
نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي: …………………………………………….
آخرين مدرك تحصيلي:……………………………….
تخصص اصلي:………………………
رتبه دانشگاه(مرتبه علمي): ……………………
تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:………………………………..
نحوه همکاری با واحد گرمي:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
بررسی ارتباط بین ریسک تمرکز مشتری و هزینه سرمایه صاحبان سهام
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
تذكر: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان پايان‏نامه خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايستي به زبان انگليسي ذكر شود.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ب – تعداد واحد پايان‏نامه:
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :
حدود چهار دهه از شروع تحقیقات منظم و روشنمند درباره تاثیر اطلاعات حسابداری بر قیمت و بازده سهام می گذرد. به دنبال طرح فرضیه بازار کارا و ارائه مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای در دهه 1960، این تصور که گزارش های حسابداری به عنوان تنها منبع اطلاعاتی موجود در بازارهای سرمایه است. مورد انتقاد قرار گرفت. اما علیرغم افت و خیزهایی که در این رابطه وجود داشت، تاثیر اطلاعات حسابداری در قیمت و بازده سهام در تحقیقات مختلف نظیر تحقیق بال و بروان، و تحقیق بیور در سال 1968 مورد تایید واقع شد.
تصمیم گیري و قضاوت در مناسب ترین شیوه سرمایه گذاري باهدف بیشینه سازي ثروت سهامداران از جمله موضوعات بسیار مهم در حوزه مدیریت مالی است. براي دستیابی به هدف فوق افزایش
عایدات حاصل از سرمایه گذاریها و کمینه نمودن سرمایه دو راهکار مناسب تلقی میگردد. بر همین اساس اطلاع از هزینه سرمایه همواره در تصمیمات شرکتی نقش اساسی داشته است. دستیابی به نرخ هزینه مناسب در تعیین ترکیب بهینه ساختار مالی شرکت ها و به ویژه در کسب بهترین نتایج حاصل از عملیات به شکل سود آوري و افزایش قیمت سهام از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. تحقیقات متعددي در خصوص نقش انتخاب خط مشی هاي مناسب با هدف کمینه نمودن هزینه سرمایه در کسب بهترین نتایج عملیات را صورت گرفته است(ایسلی مائورین ،2001 ) بطوریکه نتایج حاصله از آن بیانگر این موضوع است که در صورت عدم تغییر ریسک و فزونی بازده سرمایه گذاري بر هزینه سرمایه موجبات افزایش ثروت سهامداران پدید می آید و مازاد نرخ بازده سرمایه گذاري بر هزینه سرمایه منجر به تحصیل بازده اضافی براي سهامداران خواهد بود که این بازدهی در صورت عدم وجود نوع خاصی از سهامداران ممتاز متعلق به سهامداران عادي خواهد بود. لذا به بیان ساده نرخ هزینه سرمایه حداقل نرخ بازدهی است که با دستیابی به آن ارزش شرکت تغییر نمی کند. و مدیران به عنوان نمایندگان صاحبان سهام باید تلاش نمایند ساختار سرمایه شرکت را به گونه اي تنظیم کنند که هزینه سرمایه شرکت حداقل و در نتیجه ارزش شرکت و ثروت سهامداران حداکثر گردد. تقریبا در اکثر تصمیم هاي مدیریتی و مالی هزینه سرمایه از عوامل مهم و موثر به شمار می آید. هزینه سرمایه به عنوان تعریف هزینه فرصت ناشی از همه سرمایه گذاري هاي انجام شده در یک بنگاه اقتصادي است(شارپ،1964).
در تعریف دیگري از هزینه سرمایه می گوئیم که هزینه سرمایه عبارت است از هزینه فرصت کلیه سرمایه گذاریهاي انجام شده در یک بنگاه اقتصادي که توسط مدیریت شرکت در تخصیص منابع سهامداران و طلبکاران انجام داده است. هزینه فرصت: هزینه فرصت عبارت است از یک نتیجه از تصمیم صورت گرفته در استفاده از منبع در اختیار براي سرمایه گذاري با استفاده از یک روش خاص می باشد.مفهوم کلیه سرمایه گذاریها: مفهوم کلیه سرمایه گذاریها عبارت است از کل مبلغ وجه نقد سرمایه گذاري شده براي یک کسب و کار را کلیه سرمایه گذاریها که ناشی از تحصیل منابع متعدد می باشد را دربر می گیرد. بدینترتیب یک بنگاه اقتصادي در حقیقت بدنبال اندازه گیري هزینه فرصت کلیه منابع تزریق شده به واحد تجاري می باشد که این موضوع به خودي خود شامل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام خواهد شد(وانگ،2012).
تحقیقات مختلف با استفاده از مدل های مختلفی نظیر مدل اطلاعات ناقص و مدل اطلاعات نامتقارن از این دیدگاه که ویژگی های اطلاعات مختص شرکت بر بازده مورد انتظار تاثیر می گذارد، پشتیبانی کرده اند. این تصور که سود به عنوان اصلی ترین منبع اطلاعاتی مختص شرکت است توسط تحقیقات تجربی مختلف مورد پشتیبانی قرار گرفته است. این تحقیقات نشان می دهد که سرمایه گذاران به سود بیشتر از هر معیار دیگری از جمله سود تقسیمی و جریان های نقدی تکیه می کنند. همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که مدیران سود را به عنوان معیار کلیدی مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیل گران در نظر می گیرند (فرانسیس،2004). سرمایه گذاران برای ارزیابی تغییرات قیمت بازده سهام رکت ها و عملکرد مدیریت بر اطلاعات سود گزارش شده تاکید فراوانی دارند. با توجه به تغییرات مداوم در عوامل محیطی و سیستم های اقتصادی، هر روز ریسک های متفاوتی به ساختار مالی مؤسسات مختلف اثر می گذارد. مؤسسات مختلف از جمله شرکت های صنعتی، تولیدی و خدماتی ، مؤسسات پولی ومالی و حتی دولت ها با توجه به حوزه عملکرد خود، با ریسک های خاص مواجه می شوند. ریسک در یک معنای عام عبارت است از تغییرات قیمت که این قیمت به خود شامل نرخ های ارز، نرخ های سود ، نرخ های کالا و نرخ های بازدهی سهام می باشد. در هر حال، تغییر این متغیرها به علت تغییر در بسیاری از عوامل است که هر یک به عنوان سطوح مختلف ریسک وارد می شوند. به عنوان مثال، ریسک پرسنلی شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر
نرسد و در انواع ریسک ذکر نگردد، اما طبیعی است که اعتصاب یک روزه کارگران یک شرکت یا یک اداره دولتی، سطح تولید و خدمات را به شدت تغییر دهد و همین عامل بر قیمت تمام شده محصول یا خدمت و در نتیجه بر سودآوری اثر گذارد. در صورتی که سهام شرکت مذکور در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد، همین اعتصاب می تواند قیمت سهام را بطور محسوسی کاهش دهد. یکی از مفاهیمی که در پژوهش های بررسی رفتار مشتری مورد توجه قرار گرفته است،مفهوم ریسک مشتری است محققان رفتار مشتری، اغلب ریسک ادراک شده را به عنوان ادراک مشتری در مورد عدم اطمینان و نتایج معکوس بالقوه خرید یک محصول و یا سرویس تعریف کرده اند(لیتر،2006) بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مشتریان اشکال و یا ابعاد متفاوتی از ریسک را درک می کنند .اینکه ارزش پیشگویی کننده هر کدام از این ابعاد در کل ریسک و رفتار کاهش دهنده آن به چه میزانی است، به طبقه محصول یا خدمت بسیار وابسته است(گموندن،1985). مفهوم ریسک در بازار مالی نقش کلیدی را بازی می کند، بنابراین باید آن را شناخت و اندازهگیری کرد و برنامه ای در نظر گرفت که بتواند ریسک های غیرضروری را از بین برده، ریسکهای همراه با فرصت را مدیریت کند. ضمناً ، یادآوری این نکته نیز ضروری است که ریسک لزوماً پدیدهای منفی نیست، بلکه به همراه هر فرصتی، ریسک نیز وجود دارد و اصولاً نمی توان کلیه ریسک ها را از بین برد، چرا که کلیه فرصت ها نیز بدین صورت از بین می روند. به همین علت رشته علمی – حرفه ای مهندسی مالی با مدیریت ریسک و خلق فرصت ها ، راه حل های بدیهی را ارائه می دهد و صاحبان صنعت را با شرایطی مطمئن تر مواجه می سازد تا در کنار آن بتوانند فعالیتهای سرمایه گذاری خود را بطور بهینه به انجام رسانند(سیندر،1996).با توجه به مطالب فوق محقق در پی دستیابی به ارتباط بین ریسک تمرکز مشتری و هزینه سرمایه صاحبان سهام می باشد.
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد:
یکی از مسائل مهم و حیاتی هر فعالیت اقتصادی ارزیابی میز ان دستیابی به اهداف تعیین شده می باشد. بی شک این مسئله با پیشرفت روزافزون فعالیت های اقتصادی وارد عرصه جدیدی می شود و لزوم ایجاد روش های دقیق تر و نزدیک تر به واقعیت بیشتر احساس می شود و همین احساس نیاز مقدمه ایجاد روش های نوین ارزیابی و تکمیل روش های قدیمی تر می شود (فرگوسن و رنتزلر، 2005).از طرفی با مطر ح شدن جدایی مالکیت از مدیریت و به دنبال آن خواسته صاحبان سهام برای شفافیت در فعالیت های انجام شده در شرکت روش های جدیدتری نس بت به روش حسابداری سنتی مطرح شد که این روش ها بیشتر برمبنای پایه های تئوریک اقتصادی بنا گذاشته شدند و منعکس کننده واقعیت ها در سازمان ها می باشند.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق):
اکثر مدل های قیمت گذاری ارائه شده در دوره اخیر (فانا،1984)احتمال تاثیر برخی عوامل دیگر غیر از ریسک بازار را بر نرخ بازده مورد انتظار (هزینه سرمایه) پذیرفته انند، اما نقش اطلاعات و کیفیت آن در میان عوامل مذکور مورد توجه واقع نشده است (فاسلی،2004). ارقام سود یکی از اطلاعات بسیار با اهمیت برای بازار سرمایه است. سود شرکت ها بهع دقت توس فعالان بازار سرمایه دنبال می شود و سود پیش بینی شده اصولاً برای ارزش گذاری سهام به کار می رود (فانا،1984). سود از جمله برترین شاخص های اندازه گیری فعالیت های یک واحد اقتصادی است.
لنوز و ورکچیا (ورچیا،2004) با اتخاذ رویکرد متفاوت، نقش گزارش های عملکرد مالی (نظیر سود) را در همسوئی و تعامل شرکت و سرمایه گذاران در ارتباط با تصمیمات سرمایه گذاری بررسی کرده اند. بر اساس نتایج این تحقیق، کیفیت پایین گزارشگری موجب از بین رفتن همسوئی و تعامل مدیریت و سرمایه

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

35500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط