مقاله پاركت و كف پوشها

مقاله پاركت و كف پوشها

مقدمه

ما ايراني ها ديگر به فرش هاي دستباف يا اگر اندكي اقتصادي تر فكر كنيم (به خصوص با رشد قارچ گونه شركت هاي توليد كننده فرش ماشيني!)، به حضور فرش هاي ماشيني در كف خانه هايمان عادت كرده ايم، اما نبايد فراموش كرد كه اين تنها انتخاب نيست. امروز صنايع توليدي در بخش محصولات مخصوص كف سازي آنچنان توسعه يافته و تا حدي براي تمام سليقه ها پاسخ مناسب را دارد كه حيف است ساده از كنار آن گذشت.
يكي از توليدات بي نظيري كه در زمينه كف هاي موكت هم اكنون در ايران نيز در دسترس است، موكت هايي است كه شايد بتوان آنها را موكت هاي آموزشي (Education Carpets) ناميد؛ اتاق هاي كودكان، مراكز آموزشي خردسالان، كودكستان ها، مهد هاي كودك، آمادگي ها و مراكز پيش
دبستاني و حتي مدارس ابتدايي با بهره گيري از اين نوع پوشش با يك تير چند نشان خواهند زد؛ جدول ضرب، الفبا، انواع بازي ها، آموزش هاي حساب و رياضي و بسياري مطالب آموزشي و تفريحي روي اين موكت ها نقش بسته است!
بهترين انتخاب براي پوشش كف مكان هايي كه نمي خواهيم گرد و غبار روي كف انباشته شود، پوشش هايي هستند كه تحت عنوان ضد ذرات ثابت (يا ضد گرد و غبار Anti-Static) در بازار شهرت دارند.
فضاهايي چون اتاق هاي كامپيوتر، فضاهايي كه رفت و آمد زياد دارند، اتاق هايي كه وسايل حساس الكترونيكي در آنها نصب شده اند و… براي نصب اين نوع كفپوش بسيار مناسبند.
اين نوع كف پوش ها با داشتن انتخاب هايي متنوع در رنگ بندي و نيز امكان طراحي نقش و نگار در زمان نصب، تركيبي از كارايي و زيبايي را به همراه خواهند داشت.واقعيت اين است كه مصالح كف سازي كه ساختار چوبي دارند، بسيار گران تمام مي شوند؛ هم اكنون با توليداتي كه ظاهري مشابه، ولي ماهيت مواد نفتي دارند كار براي كاربران با بودجه هاي محدود نيز تا حدي آسان شده است.پوشش هاي لمينيت (Laminate) كه اخيرا در بازار ايران نيز
به وفور و با تنوع قابل توجه يافت مي شوند راه حلي بسيار جذاب است؛ قيمتي حدود يك پنجم پوشش هاي چوب همراه با همان طرح (در صورت علاقه به طرح چوب) يا با طرح هاي ديگر بسيار جالب توجه به نظر مي رسد.متاسفانه در زمينه طرح هاي كف سازي به خصوص با چوب، آنچه در ايران رواج دارد استفاده از طرح هايي جا افتاده مثل طرح هاي چپ راه يا شطرنجي است؛ اين البته بد نيست، ولي بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه با استفاده از همان مصالح و البته به خرج دادن كمي سليقه و شايد كمي اعمال فشار بر نصاب (يا طراح) مي توانيد طرح هايي بي نظير و منطبق بر حال و هواي محيط داشته باشيد. چوب در زمينه برش بسيار منعطف است، در نتيجه كف هايي كه با استفاده از بلوك هاي چوبي پوشيده مي شوند مي توانند طرح هايي حتي پيچيده داشته باشند. به وضع متعارف قانع نباشيد؛ سال ها قرار است روي اين كف زندگي كنيد
انواع كف پوش ها :
انواع كف پوشها عبارتند از : سنگ ، كاشي ، موكت ، كفپوش هاي پلاستيكي ، چوبي و موزاييك
سنگ :
سنگ گرانبها ترين نوع مصالح ساختماني است . يكي از موارد استفاده آن مفروش كردن كف آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي است . هرچه ابعاد آن بزرگتر باشد قيمت آن نيز گرانتر است . نقش و سختي سنگهاي رنگي و تزييني در ارزش گذاري آنها مؤثر است . وجود هر گونه لكه ، رگه يا ترك در سنگهاي قيمتي باعث كاهش ارزش آنها مي شود . صيقلي دادن سنگها بعد ازنصب روشي براي از بين بردن ميكروبهاي بين درزسنگها است .
مشكلات استعمال سنگ :
پاك كردن لكه و چربي از روي سنگ به آساني ميسر نيست . سنگ در فضاهاي سرد كاربرد چنداني ندارند . از ديگر مشكلات استفاده از سنگ ايجاد سر و صدا بدليل تماس با وسايل چوبي است .البته اين مشكل را مي توان با اضافه كردن يك تكه چرم زير پايه صندلي ها از بين برد . براي مفروش كردن كف اتاق خواب بدليل سرد بودن ، صيقلي بودن  و ايجاد اصوات مزاحم معمولاً از سنگ استفاده نمي شود .
تكستدام نوعي سنگ مصنوعي و زيبا است كه تمام خصوصيات سنگ هاي طبيعي را دارا مي باشد .
سراميك :
سراميك دررنگ ، فرم و ابعاد متنوع موجود است . ابعاد بزرگتر آن گرانتر است . مشكلات استعمال سراميك :
درزهاي سراميك ساو داده نمي شود . و بعد از مدتي قابل تميز كردن    نيست . سراميك سرد است . ضربه سنگين ، ترك و لكه باعث ايجاد نماي بسيار زشتي در مجموعه چيدمان سراميك مي شود .
موزائيك :
موزائيك از تركيب سيمان و ماسه ساخته مي شود . روي موزاييك ساو داده مي شود . بهتر است از استعمال انواع خاص آن كه ايجاد گرد و خاك زياد در كف ساختمان مي كند پرهيز شود . موزاييك براي زير سازي كف پوش هاي ديگر مانند موكت استفاده مي شود .
پاركت يا كف پوش چوبي :
پاركت نوعي كف پوش چوبي است كه روي آن موزاييك مي چسبانند . روي پاركت را به دليل مقاومت كم آن در مقابل رطوبت با موادي مانند پوليستر يا پي
وي سي مي پوشانند كه بسيار مضر هستند و تماس با آن در صورت برهنه بودن پا غير بهداشتي است .
مشكل استعمال پاركت :
استفاده از پاركت در سرويس ها و آشپزخانه ها بدليل مقاوم نبودن در برابر رطوبت اصلاً مناسب نيست . از مشكلات ديگر اين كف پوش ، آتش زا بودن آن است .
موكت :
موكتها در رنگها ،طرحها و بافتهاي متنوع توليد ميشوند . موكت بهتر است از الياف طبيعي تهيه شده باشد . موكت روي موزائيك چسبانده  مي شود.
مشكلات استعمال موكت :
از جمله معايب موكت اين است كه درمقابل حرارت و رطوبت مقاوم نيست . از ديگر معايب آن آتش زا بودن آن است.اما لازم به ذكر است كه اين كف پوش هيچ سروصدايي ندارد . معمولاً از موكت به دليل جذب آب و رطوبت در سرويسها استفاده نمي شود .
كف پوش پلاستيكي يا لينوليوم :
لينوليوم از رايج ترين و متنوع ترين كف پوش هاست . معمولاً لينوليوم بصورت تكه اي ،‌ورقه اي و در ابعاد مختلف توليد مي شود . شكل ورقه اي آن در فضاهاي بزرگتر استفاده مي شود .
مشكلات استعمال لينوليوم :
لينوليوم بسيار آتش زا مي باشد . اما توليد سر و صدا نمي كند . ايجاد الكتريسيته ساكن در آن گرد و خاك را جذب مي كند و نظافت آن بسيار طولاني مي شود.
پاركت سازي
براي ساخت پاركت هاي چوبي يك بنا ابتدا روي موزائيك ها ويابتو ن زير پاركت را با دستگاه هاي كف ساب ساييده وكاملا صيقل مي نمايد ونيزلبه هاي موزائيك ها را همواره نموده سپس با خميري نظير خميرهاي شيميايي يا چسبي يا سيماني يك قشرروي   موزاييك ها را ماستيك نمودن و سپس با شمشه فلزي خيلي دقيق خمير را جا بجا  كرده وشمشه را روي آنها گردانيده تا اطمينان حاصل شود زير پاركت ها كاملا صاف شده48 ساعت بعد روي خمير خشك شده را صيقل داده و كاملاصاف مي نمايند بعد پاركت هاي چوبي كه به  قالب هاي 25 ×25 سانتيمتر با تكه هاي دو و نيم سانتيمتر از چوب ملچ،
ممرز و افرا ،گردو ، راش ، چنار و چوب فوفل و غيره تهي شده را با در نظرگرفتن راه چوب يعني راه هاي راست و راه پود خلاف جهت يك ديگر در كارخانه نجاري و پاركت سازي به هم متصل گرديده وروي آن يك ورق كاغذ به طور موقت چسبانده آن را باچسبهاي شيميايي ويا گندمي روي كف مي چسبانند براي اطمينان در چسبندگي كامل غلطك هاي سنگين را بر روي آن حركت مي دهند تااطمينان حاصل شود پاركت كاملا بر روي زمين چسبيده است 48 ساعت آن روي پاركت ها را به وسيله ماشين سمباده كه قطر قرص آن بزرگ باشد ساييده وتمام قطعات را با هم يكنواخت و يك رو ويك سطح مي نمايند. پس از تميز كردن روي پاركت ها وبرداشتن گردو خاك ناشي از كار روي آنها را كاملا با ماستيكي تركيب شده از خاك اره نرم از جنس و رنگ همان چوب و چسب سفيد يا سرشوم هم رنگ تنظيم شده است
تمام سطح پاركت ها را پوشانيده  به طوريكه تا نيم ميليمتر روي پاركت هاماستيك بماند 44 ساعت بعد به وسيله ماشين سمباده كه قرص آن بزرگ و از قطعات پارچه ي برخوردار باشدو نام اين دستگاه پوليش قلمداد شده است با ماشين نام برده كاملا روي پاركت را صيقل داده تا اطمينان حاصل شود سطح پاركت ها كاملا يكنواخت و يك رنگ است .پس از برداشتن قشر روي آنها و
نظافت سطح پاركت يك قشرسيلومات با تينر فوري 4. محلول گشته آنرا به منظور پركردن چشمه ها با دستگاهپيستوله روي پاركت مي باشندپس از خشك شدن سيلر مجددا با ماستيك گفته شده لكه گيري كرده و دوباره روي آن را پوليش مي نمايند تا تشخيص داده شود زبري و پرزچوب ها گرفته و چشمه هاي آن نيز از سيلر پر شده است . براي پاشيدن قشر آخررنگ لازم است در اولين مرحله درب ها وپنجره ها را بسته نگهداشت و كليه راه نفوذ گردو خاك را مسدود نموده و پس از نظافت كردن كامل موقع زير رنگ كيلر را       با تينر فوري محلول ودر پيستوله هاي سالم ريخته و از يك سر پاركت به طور نازك يك قشر نيم ميليمتري روي كار مي پاشند پس از اتمام رنگ پاشي كل سطح براي 24 ساعت درها را بسته نگهداشته سپس با دستگاه پوليش كه دور قرص دايره آن از پارچه پوشيده شده باشد كل سطح پاركت را پوليش وصيقل داده تا تشخيص داده شودسطح پاركت ها كاملا نرم و رنگ شيشه اي روي آنرا گرفته است .  از اين هنگام تا 48 ساعت نبايد روي پاركت ها عبور نمود وپس از 48 ساعت كف ساختمان پاركت شده براي بهره برداري آماده است .
لینولیوم چیست؟
لینولیوم ، کف پوشی است که از چوب ÷نبه ساخته می شود.این محصول حدود یکصد سال پیش در انگلستان اختراع شد و سالهای متمادی تنها ماده کف پوش مصنوعی در دسترس بود.از روغن برزک برای چسباندن لینولیوم استفاده می شود.روغن را بهمراه گرما و بکمک هوا اکسیده می کنند تا بصورت خمیر سفتی که تا اندازه ای مشابه لاستیک است در آید.به این خمیر گرد چوب پنبه ، رزین ، گرد چوب و رنگدانه می افزایند و مخلوط حاصل را بر روی کرباسی پهن نموده و به شکل ورقه هایی به ضخامت 2 تا 6 میلیمتر در می آورند.
دكوراسيون
چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است
كف پوشهاى چوب پنبه اى:
اين نوع كف پوش از چوب پنبه حقيقى ساخته مى شوند كه از پوست درخت بلوط گرفته مى شود كه اغلب در مناطق مديترانه اى مخصوصاً در كشور پرتغال بسيار يافت مى شود. به دليل اينكه براى توليد اين كف پوش احتياج به پوست درخت بلوط داريم لذا توليد آن براى اكوسيستم مخرب نمى باشد. اين
نوع كف پوش در مكانهايى استفاده مى شوند كه انعكاس صدا در آنجا مهم محسوب مى شود و مى خواهند محيطى آرام داشته باشند مانند استوديوها. رنگ چوب پنبه رنگى گرم دارد و به دكوراسيون خانه و يا اتاق حالتى بسيار زيبا و طبيعى مى بخشد. اين كف پوش معروف است به اينكه جزو راحت ترين نوع كف پوش براى پا محسوب مى شود و همچنين عايق صداى مناسبى نيز مى باشد و در تمام نقاط خانه مانند آشپزخانه و حتى كتابخانه كف پوش مناسبى است مانند كف پوشهاى چوبى، كف پوش چوب پنبه اى نيز مى تواند به وسيله واكس و يا پلييوريتن براق شود. رايج ترين نوع براق كردن استفاده از واكس است كه به كف پوشها جلاى بسيار زيبا مى بخشد و لازم است حداقل سالى يك بار واكس زده شوند. اما براى كف پوشهاى استفاده شده در آشپزخانه بهتر است از براق كننده پلييوريتن استفاده شود زيرا احتياج به مراقبت كمترى دارد و همچنين استحكام بيشترى دارد. به دليل اينكه اين نوع كف پوش جاذب آب مى باشند مى بايست كاملاً مراقب بود و هر زمان كه آب يا مايع ديگرى بر روى آن ريخت سريعاً توسط پارچه پاك و تميز شود چون اين نوع كف پوش هم به راحتى منبسط و منقبض مى شود. كف پوشهايى چوب پنبه اى وجود دارد كه از پلاستيك ساخته مى شوند.
كف پوشهاى لينوليوم:
اين نوع كف پوش يك مخلوط طبيعى ساخته شده از روغن تخم كتان اكسيد شده، خاك اره، سنگ آهك پودر شده،  صمغ كاج و رنگدانه هاى مختلف. اين مخلوط اولين بار در سال ۱۸۶۳ توسط يك شخص انگليسى به نام فدريك دالتون ساخته شد. اين مواد بسيار مستحكم هستند و به صورت وسيعى در تمامى مناطق مانند آپارتمانها و حتى مناطق صنعتى استفاده مى شد تا اينكه كف پوشهاى پلاستيكى در سال ۱۹۴۰ در دسترس مردم قرار گرفت. كف پوشهاى پلاستيكى مصنوعى در مقايسه با اين نوع كف از نظر نگهدارى بسيار راحت تر بوده و به طور چشمگيرى بازار فروش لينوليوم را كساد كرد. اين روزها در بعضى مواقع مردم اين نوع كف پوش (لينوليوم و كف پوش مصنوعى) را با يكديگر اشتباه مى كنند در صورتى كه مواد تشكيل دهنده آن دو كاملاً با يكديگر متفاوت هستند. تنوع رنگ در كف پوشهاى لينوليوم بسيار زياد مى باشد و آنها به صورت ورقه اى در بازار موجود مى باشند.كاشى هاى كف چرمى:
اين نوع از كاشى ها نيز در رنگها و سايزهاى مختلفى وجود دارد. آنها مى توانند خيلى زيبا و شيك باشند و عايقهاى بسيار خوبى براى صدا محسوب
مى شوند. در زير پا خيلى نرم و لطيف احساس مى شوند و ظاهرى بسيار لوكس و گرانقيمت دارند. در طول زمان شكل چرم عوض مى شود و حالتى كتيند (تغيير در رنگ و جنس) پيدا مى كند و هميشه دست نخورده و تازه به نظر نمى آيد. استفاده از كف پوشهاى چرمى زياد مقرون به صرفه نمى باشند اما بسيار زيبا و فريبننده هستند. اين نوع كاشى هاى كف با طراحى مد روز و يا حتى مدلهاى قديمى و سنتى براى كتابخانه ها بسيار مناسب مى باشند. بهتر است كه كاشى هاى چرمى در محيطهايى با آب و هواى خشك يا در رطوبت زياد استفاده نشود. كاشى هاى كف چرمى حداقل ۲ بار در سال مى بايست واكس بخورد و بدين منظور مى بايست با فروشنده، نصاب و يا توزيع كننده آنها قبلاً مشورت كنيم.

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...