مقاله ورزش معلولين

مقاله ورزش معلولين

ورزش معلولين
نياز به ورزش وتأثير سلامتي آن در افراد معلول بسيار بيشتر از افراد سالم احساس مي شود . ورزش معلول را به سطح جامعه مي كشاند و آنان را مستقل مي سازد ، امروزه افراد معلول در سطح وسيعي در فعاليتهاي اجتماعي و مسابقات شركت دارند و هويت خود را به جامعه شناسانده اند.
[ویرایش] تاريخچه ورزش معلولين جهان
هم اكنون 100 سال از ابداع ورزشهاي معلولين گذشته است. قرن 18 و 19 ميلادي زماني بود كه تأثير ورزش در سلامت معلولين كاملاً شناخته شده بود . بعد از جنگ جهاني اول فيزيوتراپي و ورزش درماني به اندازه اورتوپدي و جراحي مهم شده بودند .
ورزش معلولین
اسکی معلولین
آیا برایتان جالب نیست بدانید افراد معلول و آنهایی که از مشکلات جسمی رنج می برند هم ورزشهایی جهانی دارند و در سطح توانایی خودشان به رقابت می پردازند.
رقابتهای این افراد در سطح بین المللی با نام “رقابتهای پارالیمپیک ( Paralympics)” برگزار میشود و مخصوص کسانیست که ناتوانیهای جسمی دارند.رقابتهای پارالیمپیک چیست؟رقابتهای پارالیمپیک بازیهایی است برای ورزشکاران برجسته و مستعدی که قادر نیستند همانند سایر ورشکاران در شرایطی معمولی به رقابت بپردازند. این بازیها همانند رقابتهای عادی المپیک و غالبا” در همان شهر یا کشوری که این بازیها انجام میشود، هر 4 سال یک باربرگزار میگردد. آنهایی که در این رقابتها شرکت میکنند بر اساس نوع ناتوانی جسمی و معلولیتشان دسته بندی می شوند.ریشه کلمه پارالیمپیککلمه پارالیمپیک از واژه لاتین “para” به معنای “به وسیله” و “”lympic در اشاره به بازیهای المپیک گرفته شده است. سر لودویگ گاتمن (Sir Ludwig Guttmann) جراح مغز و اعصاب انگلیسی که در بیمارستان استوک مندویل(Stoke Mandeville) آیسلبوری (Ayslebury) انگلیس کار می کرد معتقد بود که بازیهای معلولین باید هم زمان با بازیهای المپیک انجام شود.او کسی بود که اولین بازیهای بین المللی با ویلچر را همزمان با بازیهای المپیک سال 1948 لندن سازماندهی کرد. وی پس از این ماجرا خیلی زود تلاش کرد تا بازیهای با ویلچر را به رقابتهای رسمی المپیک پیوند دهد و در نهایت موفق شد اولین رقابتهای رسمی و جهانی را در سال 1960 برگزار کند چرا که بازیهای انجام شده در سال 1952 از رسمیت ویژه ای برخوردار نبود.
تنیس معلولین
بازیهای تابستانی پارالیمپیک در سال1960 در رم ایتالیا برگزار شد.در این بازیها 23 کشور با حدود 400 ورزشکار حضور داشتند.
در سالهای بعد به ترتیب ژاپن (توکیو 1964)، اسراییل (تل آویو 1968)، آلمان (هیدلبرگ 1972)، کانادا (تورنتو 1976)، هلند (آرنهام 1980)، ایالات متحده آمریکا و انگلیس (نیویورک و استوک مندویل 1984)، کره (سئول 1988)، اسپانیا (بارسلونا 1992)، ایالات متحده آمریکا (آتلانتا1996)، استرالیا (سیدنی 2000) و یونان (آتن 2004)!این مقدمه و با هر توانایی با ارزش و مفید است.شاید برایتان جالب باشد که در مورد ورزش معلولین نیز خبرهایی بخوانید:رقابتهای والیبال نشسته در آلمان از تاریخ 21 تا 25 ژوئن رقابتهای قهرمانی والیبال نشسته معلولین در شهر لورکوزن آلمان انجام میشود. 12 تیم در رده مردان و 5 تیم زنان از 14 کشور مختلف جهان در این بازیها حضور خواهند داشت که تیمهای آلمان، بوسنی و هرزگوین و روسیه برای کسب مدال طلای این بازیها در رقابت تنگاتنگ هستند.با سازمان دهی کمیته ملی پارالیمپیک آلمان رقابتهای قهرمانی والیبال نشسته سال 2005 با حمایتهای همه جانبه وزارت کشور آلمان و دولیت این کشور انجام میشود. گرهارد شرودرGerhard) (Schroeder صدر اعظم آلمان نیز با حمایتهای مالی خود بر این امر صحه گذاشته است.فینال این بازیها روز 25 به طور مستقیم از شبکهWDR آلمان از ساعت 15:00 تا 16:265 به وقت محلی پخش می شود و برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از وب سایت www.sitzvolleyball.de یا www.sport.bayer.com/index.cfm?PAGE_ID=2410 بازدید کنید.
علامت بازیهای معلولین – سیدنی 2000
آسن میزبان رقابتهای جهانی 2006 معلولینطی کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته در آسن Assen (شهری در شمال شرقی هلند) بین کمیته بین المللی پاراشوتینگ IPC و موسسه قهرمانی اروپا توافق نامه ای به امضا رسید که طبق آن کمیته سازمان دهی و بررسی بازیهای قهرمانی 2006 تشکیل خواهد شد.
خاویر گونزالس (Xavier Gonzalez) از اعضای IPC اظهار داشت: “ما برای برگزاری رقابتهای جهانی پاراشوتینگ در آسن خیلی هیجان زده هستیم .این شهر قدمت طولانی در حمایت از برگزاری ورزشهای پارالیمپیک دارد. اولین اتفاق مهم پارالیمپیک برای من در سال 1990 و در بازیهای جهانی آسن هلند حادث شد.ما از استاندار ایالت درنته (Drenthe)، شهر آسن و کمیته قهرمانی اروپا واقعا” متشکریم چرا که با این کار حمایت خود را از ورزش معلولین و ورزشکاران این رشته نشان دادند.”این بازیها از 2 تا 10 سپتامبر 2006 در آسن برگزار میشود و تخمین زده میشود چیزی حدود 1500 ورزشکار از 80 کشور جهان در این رقابتها شرکت کنند.آنکه هارسما (Anneke Haarsma) قائم مقام ورزشی ایالت درنته در گفتگویی با خبرنگاران اظهار داشت: “این رقابتهای جهانی نشان میدهد که معلولین چه تواناییها دارند و در ورزش به چه مقامهایی می توانند دست پیدا کنند. دولت ایالتی از این مساله استقبال ویژه ا ی کرده و برای این حمایت دلایل خوبی هم دارد.امیدواریم اتفاقات خوبی در این دوره بیافتد.”
 
 تاریخچه ورزش معلولین جهان :نیاز به ورزش و تاثیر سلامتی آن در افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می شود . بی تردید ورزش ، عاملی است که معلولان را به سطح جامعه می کشاند و آنان را در انجام فعالیتها مستقل می سازد . امروزه افراد معلول در سطح وسیعی در فعالیت های اجتماعی و مسابقات شرکت دارند و هویت خود را به جامعه شناسانده اند . هم اکنون 100 سال از ابداع ورزشهای معلولین می گذرد . قرن 18 و 19 میلادی زمانی بود که تاثیر ورزش در سلامت معلولین کاملا شناخته شده بود . بعد از جنگ جهانی اول فیزیوتراپی و ورزش درمانی به اندازه اورتوپدی و جراحی مهم شده بودند . در سال 1888 کلوپ ناشنوایان در برلین آغاز به کار کرد . سازمان جهانی ورزش ناشنوایان (CISS ) در سال 1922 تاسیس شد ولی افراد ناشنوا با دیگر معلولین همراه نشدند و هم اکنون نیز مسابقات جهانی مربوط به خود را با نام ” مسابقات خاموش” برگزار می کنند . بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل تعداد زیاد معلولین جنگی ، ورزشهای افراد معلول جسمی – حرکتی پا به عرصه وجود نهاد . در تحقیقاتی که برای سلامتی این افراد انجام شد ، مشخص گردید که ورزش یکی از بهترین درمانهای معلولیت است . در سال 1944 دکتر” لودویگ گوتمن” بر اساس درخواست دولت بریتانیا بیمارستان “استوک مندویل ” که یک مرکز جراحی نخاعی بود را تاسیس کرد . در این مرکز ورزش یکی از درمانهای موثر معلولین به حساب می آمد .
ورزش درمانی قدم اول برای ابداع ورزشهای معلولین بود که سپس به مسابقات و رقابت های ورزشی ختم شد . در 28 جولای سال 1948 ، روز افتتاحیه بازیهای المپیک 1948 لندن همزمان بود با افتتاح بازیهای استوک مندویل که در حقیقت در این روز ورزشهای با ویلچر آغاز شد . در سال 1952 سربازان معلول دانمارکی به ورزش معلولین پیوستند و کمیته رقابت های بین المللی ” استوک مندویل” را تاسیس کردند . در سال 1960 ، تحت نظارت و حمایت فدراسیون جهانی سربازان قدیمی  گروه تحقیقی بین المللی ورزش معلولین جهت مطالعه و تحقیقات ورزش معلولین تاسیس شد و سپس در سال 1964 به افتتاح IOSD یا سازمان جهانی ورزش معلولین ختم شد . IOSD  برای ورزشکاران معلولی مناسب بود که نمی توانند به عضویت کمیته بازیهای جهانی در رشته های ورزشهای معلولین نابینا ، قطع عضو ، قطع نخاعی ، فلج مغزی و فلج قسمتهای مختلف بدن درآیند .
در ابتدا 16 کشور به عضویت ISOD  درآمدند و باعث الحاق نابینایان و قطع عضویها به پارالمپیک 1976 تورنتو و معلولین ذهنی در مسابقات سال 1980 در “آرنهیم” گردید . هدف از برگزاری  مسابقات این بود که تمامی انواع ورزشهای معلولین را در بر گیرد و به عنوان یک کمیته هماهنگ کننده فعالیت داشته باشد . به هر حال دیگر سازمانهای مربوط به معلولین مانندCP- ISRA و IBSA  در سالهای 1980 و 1978 تاسیس شدند . این چهار سازمان بین المللی همگی نیاز به هماهنگی را احساس کردند . بنابر این با کمک یکدیگر در سال 1982 ( کمیته هماهنگ کننده ورزشی معلولین در جهان ) را با نام ICC  افتتاح کردند . این کمیته متشکل از چهار سازمانCP- ISRA ،  IBSA  ،  ISMGF  ، 

فایل : 4 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...