مقاله فارسی چند توصيه براي آموزش مديريت

مقاله فارسی چند توصيه براي آموزش مديريت

چند توصيه براي آموزش مديريت :
اولين اولويت در آموزش ، كميته راهبري كيفيت است . آموزش اين گروه بايد اولين كار نماينده مديريت يا مشاوراستخدامي باشد ، زيرا آنها مسئوول اجراي كل سيستم كيفيت هستند و مديريت بايد به سرعت شناخت كاملي از جزئيات استانداردها بدست آورد . آنها بايد از تلاش اجراي درون سازمان مربوط به خود پشتيباني نموده ، آماده پاسخگويي به پرسش هاي كاركنان خود باشند . آگاهي و دانش مشروح آنها مؤثرترين ابزار براي نشان دادن تلاش سازمانهاي تحت مسئووليت آنها در حمايت از فرايند دريافت گواهي مي باشد .
نخست بايد يك ديدگاه كلي از كل استانداردها به كميته راهبري كيفيت داده شود . لازم است آنها دركي كلي و عميق از استانداردها و روند دريافت گواهينامه داشته باشند . آموزش آنها بايد به روشني بيانگر نقش رهبرگونه و مسئووليت آنها در اداره سيستم كيفيت باشد .
بايد به كميته راهبري كيفيت جزئيات ISO 9000 را نيز آموزش داد . بدين منظور ، در جلسات آموزش مرور دقيق و جزء به جزء هر عنصر از استاندارد بايد انجام شود ، و بار ديگر هر مدير بايد بتواند براحتي نظرات و سئوالات خود را بيان كند . بعلاوه كميته راهبري بايد در مورد هر عنصر ، نيازمنديها و ارزش تجاري آن ، به تفاهمي جامع برسد.
چند توصيه براي آموزش سطوح سرپرستي :
تمامي سرپرستان بايد آموزشي جامع ديده باشند تا بتوانند به پرسش هاي كاركنان پاسخ گويند . آنها بايد هدف زمانبدي و دلايل پيگيري دريافت گواهي را درك كنند . افرادي كه در پست هاي سرپرستي انجام وظيفه مي كنند ، بايد يك درك و شناخت كلي از استاندارد ISO 9000 و گواهينامه سيستم كيفيت داشته باشند .
افراد شاغل در پستهاي سرپرستي ، مسئوول آموزش نيروي كار مي باشند . هيچ روشي براي يادگيري مطالب ، بهتر از آمادگي براي آموزش آن به ديگران نيست . اين روش دو مزيت دارد : نخست در جهت گسترش درك و آگاهي سرپرستان گروه مي باشد . دوم به روشني نشان دهنده تعهد و حمايت آنها نسبت به بقيه نيروي كار است .
چند توصيه براي آموزش نيروي كار :
براي برآوردن نيازهاي آموزشي نيروي كار ، لازم است دوره اي برگزار كنيد و طي آن هدف دريافت گواهي و مفاهيم اساسي استانداردها را آموزش دهيد . آموزش بايد به پرسش هاي زير پاسخ گويد :
ISO چيست ؟
مجموعه استانداردهاي ISO 9000 چه هستند ؟
نيازمنديهاي عمومي استانداردها كدامند ؟
چرا بايد پيگير دريافت گواهي باشيم ؟
دريافت گواهينامه چه مزايايي دارد ؟
روند دريافت گواهينامه كدام است ؟
بعلاوه مهمترين نكته اين است كه ، اين آموزش مقدماتي بايد در شناخت و آگاهي هر فرد نسبت به تأثير اجراي استانداردها بر شغلش كمك كند.
كاركنان مي خواهند بدانند كه چه انتظاري از آنها وجود دارد و چه تغييراتي را مي توانند انتظار داشته باشند . هر كارمندي بايد بتواند در اين تغييرات لازم ، سود و منفعت شخصي بيابد . در غير اين صورت در برابر تغييرات مقاومت مي كند . نبايد انتظار داشته باشيد كه نگراني آنها را در يك دوره آموزشي كم كرده و حس ارزشمندي را براي دريافت گواهينامه بوجود آوريد . انجام چنين كاري نياز به اطلاع رساني و كمك مستمر دارد .
مجموعه استانداردهاي ISO 9000 ، نيازمنديهايي را براي يك سيستم كيفيت تعريف مي كند. بنابراين شگفت انگيز نيست كه اولين عنصر سيستم كيفيت استانداردهاي ISO 9001, 9002, 9003 به مسئووليت هاي مديريت بپردازند . برآوردن اين نيازمنديها بايد اولين دستور كاري كميته راهبري كيفيت باشد ، زيرا اين نيازمنديها زير ساخت فعاليت هاي اجرايي ساير نيازمنديها است .
تعيين خط مشي در قبال مسأله كيفيت :
تعيين خط مشي كيفيت شركت ، بايد اولين اولويت كميته راهبري كيفيت باشد ، مگر اينكه اين خط مشي از قبل وجود داشته باشد . اگر شركت از قبل خط مشي را داشته باشد ، بايد دوباره آنرا بازنگري نمايد تا از برآورده شدن نيازمندي ISO 9000 اطمينان يابد .
خط مشي كيفيت بايد وضعيت مديريت را به اطلاع برساند . اين خط مشي بايد شامل شناسايي مسئووليت و تعهد مديريت به كيفيت باشد . بيانيه خط مشي همچنين بايد به طور خلاصه و روان نوشته شود . انگيزه تهيه بيانيه خط مشي ، راهنمايي تمامي كاركنان است.
اشتباه ديگري كه شركت هاي بزرگ مرتكب مي شوند ، اتخاذ خط مشي هاي چند گانه است. علاوه بر خط مشي شركت ، مديريت هر قسمت از سازمان يا هر واحد ، نسبت به ايجاد بيانيه خط مشي براي سازمان خود ، احساس نياز مي كند . اگر چه ممكن است اينكار احساس تعلق خاطر به خط مشي را در سطوح پايين تر سازمان ايجاد كند ، اما در صورتي كه اين خط مشي ها به خوبي با يكديگر هماهنگ نشده باشند ، مي توانند باعث سردرگمي كاركنان شود .
در زير چند مثال از خط مشي هاي كيفيت ساده اما كارا ، از چند سازمان داراي گواهينامه ، ارائه مي گردد :
نمونه 1 : خط مشي ما توليد كالاهايي است كه انتظارات مشتريانمان را بطور كامل برآورده سازد . بدين منظور ، ما كيفيت را مسئووليت تك تك افراد مي دانيم و از همه كارمندان انتظار مي رود ، پيگير بهبود و مستمر ، در كيفيت و بهروري كالاها و خدمات ارائه شده ، باشند .
نمونه 2 : ما متعهد به رهبري كيفيت ، توسط بهبود مستمر در توليد و تحويل كالاهاي مورد نظر ، براي برآوردن خواسته ها يا فراتر رفتن از خواسته هاي ثابت مشتريان ، هستيم .
نمونه 3 : ما با در پيش گرفتن يك راهبرد پيشگيري ، بكارگيري روش هاي آماري و بهبود مستمر ، بعنوان شركتي كه بيشترين بها و ارزش را به مشتريانش در ارايه كالا و خدمات مي دهد ، شناخته خواهيم شد .
تعريف اهداف كيفيت :
علاوه بر بيانيه خط مشي ، هر سازمان بايد هدف هاي كيفيتي خاص خود را مستند نمايد . اگر چه اين اهداف ، گاهي در بيانيه خط مشي نيز ذكر شده اند . اما بايد آنها را بطور جداگانه مستند كرد . بيانيه خط مشي معمولاً بدون تغيير مي ماند ، اما در بيشتر موارد هدفهاي خاص ، سالانه تغيير مي كند . اگر هدفها جداگانه مستند شوند ، مي توان آنها را بدون تأثير بر بيانيه خط مشي ، به روز درآورد و به اطلاع همگان رساند .
اگر چه اهداف كيفيت ، از بيانيه خط مشي كيفيت جدا هستند ، اما بايد آنها را مستند كرد . دو روش براي مستد سازي مجزاي اهداف كيفيت ، از بيانيه خط مشي كيفيت وجود دارد. نخست ، فهرستي ويژه از اهداف در نظامنامه كيفيت گنجانده شود . مزيت چنين روشي اين است كه چون تمامي كاركنان بايد به نظامنامه كيفيت دسترسي داشته باشند ، بنابراين در هر لحظه به روشني خواهند دانست كه در كجا به دنبال هدف ها بگردند . اما عيب اين روش اين است كه نظامنامه كيفيت ، بايد با هر بار تغيير در هدف ها ، مورد تجديد نظر قرار گرفته ، دوباره توزيع شود . بجاي گنجاندن هدف ها در نظامنامه كيفيت ، روش ديگر اين است كه در نظامنامه كيفيت هدف هاي خاصي ، كه بايد بهبود و توسعه يابند، ذكر شود. اين بيانيه همچنين مشخص مي سازد كه چه كسي مسئوول توسعه هدف هاست .
مستند سازي تعهدات و كيفيت :
تعهدات كيفيت نيز بايد مستند شود . اين تعهدات همانند خط مشي كلي ، معمولاً با گذشت زمان ، تغيير زيادي نمي كند . بدين ترتيب مي توان آنها را به صورت يك بخش ، در خط مشي كيفيت گنجاند يا سند جداگانه اي براي آنها در نظر گرفت .
ابلاغ خط مشي كيفيت :
به منظور نشان دادن موافقت و تأييديه كل سازمان ، تمامي اسناد – خط مشي كيفيت ، اهداف كيفيت ، تعهدات كيفيت – بايد به امضاي مديريت ارشد زماني كه پيگير دريافت گواهينامه است ، رسانده شود . خط مشي ، اهداف و تعهدات بايد مستند شوند و
كميته راهبري بايد مطمئن شود كه هر فرد در سازمان خط مشي را درك ، اجرا و نگهداري خواهد كرد . هر كارمند بايد وضعيت كيفيت شركت را درك كرده ، از آن آگاهي داشته باشد . كيمته راهبري بايد راهبرد و برنامه اي معين را ، براي اطمينان از درك و فهم همه جانبه خط مشي در پيش گيرد .
تعريف مسئووليت ها و اختيارات كيفيت :
كميته راهبري بايد به روشني مسئووليت كيفيت را از مديريت ارشد تا كليه سطوح سازمان ، تعريف كند . مسئووليت ، اختيار و روابط بين تمامي كاركناني كه اداره اجرا و تصديق فعاليت هاي مؤثر بر كيفيت را بر عهده دارند بايد تعريف گردد .
مخصوصاً اين تعريف بايد مسئووليت و اختيار فعاليت هاي زير را مشخص كند :
شناسايي و پيشگيري از وقوع هر نوع عدم تطابق با استاندارد در يك فرآورده ، فرايند يا سيستم مديريت كيفيت
شناسايي و مستند سازي مشكلات كيفيت
يافتن و اجراي رهيافتها
كنترل بر مواد نامنطبق
تضمين استقلال رأي مميزين داخلي
اجرا و تأييد اقدامات اصلاحي
چون اين فعاليت ها ، نشان دهنده روابط داخلي بوده و بيشتر شركت ها از قبل آنها را تعريف كرده
اند ، نمودار سازماني ، روشي ساده براي تعريف مسئووليت ، ارائه مي كند . شما بايد علاوه بر نمودار سازماني ، فهرستي از مسئووليت ها و اختيار هر قسمت را در نمودار سازماني تهيه كنيد . پس از تهيه اين فهرست ، بايد از عناوين سازماني عمومي و طبقه بندي مشاغل استفاده كنيد ، نه از فهرست شغل بخصوص يا از نام افراد . بدين صورت ، مي توانيد نگهداري و بازنگري اين سندها را به حداقل برسانيد . استانداردها حقيقتاً لازم مي دانند كه مسئووليت ها ، تعريف و مدون شوند . اين كه به چه كسي ، چه مسئووليت هايي بدهيد ، تصيم با شماست .
مسئووليت ها و اختيارات كيفيت :
مدير كارخانه : مسئووليت و اختيار كل كارخانه و كيفيت كالاهاي توليدي و خدمات ارائه شده را به عهده دارد . اين امر شامل مسئووليت هاي بخصوص زير است :
نظارت براجراي خط مشي كيفيت و تعهدات نسبت به آن
تعيين هدفهاي كيفيت
تأمين منابع براي نيل به اهداف
انتصاب نماينده مديريت ، براي اطمينان از تطابق سيستم كيفيت با ISO 9002
مدير تضمين كيفيت : نماينده اي با اختيارات معين ، از طرف مدير كارخانه است و مسئوليت تضمين اجرا و حفظ و نگهداري نيازمنديهاي نظامنامه كيفيت را به عهده دارد . مسئوليت هاي ويژه او شامل موارد زير است :
نماينده مديريت در استانداردهاي ISO 9000
رابط بين كارخانه و مشتري براي رسيدگي به شكايات
تضمين اقدامات اصلاحي مؤثر ، براي رفع تطابق ها
عضو و رابط كميته راهبري كيفيت
نظارت و گزارش عمليات اجرائي كيفيت
مدير منابع انساني : نماينده اي با اختيارات معين ، از طرف مدير كارخانه است و وظيفه او ايجاد فضاي مثبت در روابط بين كاركنان كارخانه است . مسئووليت هاي ويژه او عبارتند از :
عضو كميته راهبري كيفيت
استخدام افراد واجد شرايط براي آوردن نيازهاي كارخانه
سازمان دهي ، مستند سازي و نگهداري برنامه هاي آموزشي كارخانه
مدير توليد : نماينده اي با اختيارات معين ، از طرف مدير كارخانه است و مسئووليت كلي امور توليد را به عهده دارد . مسئووليت هاي ويژه او عبارتند از :
عضو كميته راهبري كيفيت
مديريت اجراي خط مشي كيفيت در توليد
همكاري با مدير كارخانه در توسعه اهداف كيفيت
تأمين منابع توليد ، براي نيل به هدفها
مدير فني : نماينده اي با اختيارات معين ، از طرف مدير كارخانه است و مسئووليت كارهاي فني را عهداه دار مي باشد مسئووليت هاي ويژه او در تضمين كيفيت عبارتند از :
نماينده كميته راهبري كيفيت
همكاري با مدير كارخانه ، در توسعه اهداف كيفيت
مديريت اجراي خط مشي كيفيت درامورفني
تأمين منابع فني ، براي نيل به هدفها
مدير خدمات بازرگاني : نماينده اي با اختيارات معين از طرف مدير توليد است و مسئووليت پشتيباني از خدمات بازرگاني كارخانه ( مانند ثبت سفارش مشتري ، خريد ، حمل و نقل و دريافت كالا ) را عهده دار است . مسئووليت هاي ويژه او عبارتند از :
عضو كميته راهبري كيفيت
نظارت بر عملكرد عرضه كننده مواد اوليه
تصديق كيفيت مواد دريافتي
نظارت بر عملكرد تحويل
اداره امور خريد كارخانه
اداره امور حمل و نقل و دريافت مواد
مدير واحد بازرگاني : نماينده اي با اختيارات معين ، از طرف مدير توليد است و مسئووليت كيفيت ، هزينه و تحويل كالاي توليد شده در محدوده آن را بعهده دارد . مسئوليت هاي ويژه او عبارتند از :
عضو كميته راهبري كيفيت
گزينش ، آموزش و توسعه نيروي انساني
تضمين انجام فرايندها ، در حالتي كنترل شده
تصديق و ترخيص محصولات با كيفيت
شناسايي مشكلات و انجام اقدامات اصلاحي مورد نياز
اجراي سيستم كيفيت در نواحي تعيين شده
طرح ريزي توليد
تضمين بهبود مستمر كيفيت كالا
كنترل مواد نامنطبق
مدير مهندسي : نماينده اي با اختيارات معين ، از طرف مدير فني است و مسئووليت گسترش و توسعه محصولات جديد را به عهده دارد . مسئووليت هاي ويژه او عبارتند از :
عضو كميته راهبري كيفيت
اجراي روش هاي توليد با جريان پيوسته
ايجاد تكنولوژي فرايند نوين ، به منظور پيشرفت تواناييهاي توليد
مدير واحد كنترل سند
ايجاد فرايند مؤثر بازنگري مديريت :
سومين و شايد مهمترين قسمت از نيازمندي مسئووليت مديريت ، بازنگري مديريت است . همانطور كه درISO 9001 ، آمده است :
« سيستم كيفيت پذيرفته شده ، بايد در فواصل زماني معين ، توسط مديريت سازمان عرضه كننده ، مورد بازنگري قرار گيرد تا از مناسب بودن و
كارايي پيوسته آن در برآوردن نيازمنديهاي ذكر شده در اين استاندارد ، اطمينان حاصل گردد »
بازنگري مديريت ، فعاليت پيوسته و دائمي كميته راهبري كيفيت است ، اما اين فرايند بايد از آغاز تلاش براي دريافت گواهي ايجاد و پالايش گردد . در خلال عمليات اجرا و آماده سازي شركت براي ارزيابي در برابر استاندارد ISO 9000 ، شركت بايد رويه هاي كاري نوين و اصلاح شده و فرايند هاي اجرايي را بوجود آورد . كميته راهبري كيفيت ، بايد رسماً كارايي اين تغييرات را توسط سيستم مميزي داخلي ، مورد بازنگري قرار دهد . سوابق اين بازنگريها ، بايد مستند و نگهداري شوند ، زيرا بطور قطع ، مؤسسه گواهي دهنده درباره آنها با شما گفتگو خواهند كرد . مؤسسه گواهي دهنده انتظار دارد كه تمامي جنبه هاي سيستم كيفيت ، دست كم يكبار پيش از ارزيابي رسمي ، بازنگري شده باشند .
انجام يك خود ارزيابي : اگر چه هر عنصر از سيستم كيفيت ، سرانجام بعنوان بخشي از فرآيند بازنگري مديريت ، رسماً ارزيابي مي شود ، اما يك خود ارزيابي اوليه ، براي مقايسه وضعيت موجود سيستم كيفيت با مجموعه استاندارد هاي ISO 9000 ، ضروري است . اين خودارزيابي ، اختلاف سطح و نواحي ضعف سيستم موجود را شناسايي مي كند. بر آن اساس ، سازمان مي تواند برنامه هايي را براي بهبودهاي مورد نياز ، طرح و اجرا نمايد .
تهيه يك برنامه كاري :
در طول مرحله آماده سازي ، كميته راهبري كيفيت بايد هر هفته جلسه اي ، براي تهيه برنامه كار اجرايي داشته باشند ، براي تهيه چنين طرحي ، مراحل زير بايد انجام شوند :
مرور نيازمنديهاي ISO 9000
تهيه و تبادل نظر در مورد پرسش هاي خود ارزيابي
ارزيابي انطباق سازمان هاي مجزا
بحث و تبادل نظر ، درباره كفايت سيستم هاي موجود
ايجاد اقدامات ويژه مورد نياز
تعيين مسئووليت ها
كسب تعهدات
مميزي اقدامات انجام شده به منظور اطمينان از كفايت آنها
برآوردن نيازمنديهاي مستند سازي سيستم كيفيت : راهبردهايي براي تدوين نظامنامه كيفيت ISO 9000
مرور اوليه مجموعه استانداردهاي ISO 9000 ، ايجاد يك نظامنامه كيفيت را بعنوان كاراترين ابزار براي توصيف و مستند سازي سيستم كيفيت ، و بعنوان مرجعي براي سراسر سازمان قوياً توصيه مي كند .
روش چند رديفه در مستند سازي سيستم كيفيت :
روش چند رديفي مستند سازي سيستم كيفيت ، در بسياري از سازمانها مؤثر است . رديف بالا در چنين روشي ، نظامنامه كيفيت شركت قرار دارد . اين نظامنامه سند خط مشي سازمان است كه كليّت سيستم كيفيت را توصيف مي كند .
نظامنامه بالاترين رديف ، همچنين شامل بازگشت هايي به روش اجرايي رديف پايين تر است . اين روش هاي اجرايي ممكن است در نظامنامه هاي بخشها مانند نظامنامه خريد و نظامنامه مهندسي آورده شوند . اين سطح از مستند سازي شامل توصيف دقيق مسئووليت و فرايند هاي عمومي است . بعلاوه اين رديف شامل بازگشت هايي به رديف چهارم مستند سازي ، شامل اطلاعاتي از قبيل دستورالعمل هاي دقيق و فرم ها مي باشد . اين رديف ، شامل مستند سازي چگونگي دستيابي به اطلاعات است .
راهبردهايي براي تهيه نظامنامه كيفيت :
براي تهيه نظامنامه كيفيت مي توان از روش هاي زير استفاده كرد :
كپي كردن يك نظامنامه تأييد شده
خريد يك نظامنامه كيفيت
استخدام مشاور براي نوشتن نظامنامه
تعيين افرادي از واحد تضمين كيفيت ، براي تدوين نظامنامه
درخواست از مديران ، براي هدايت تلاش ها در جهت تهيه نظامنامه كيفيت .
مستند سازي سيستم كيفيت :
اصول راهنما در تمامي مجموعه استانداردهاي ISO 9000 عبارتند از :
آنچه را كه انجام مي دهيد ، بيان كيند .
آنچه را مي گوييد ، انجام دهيد .
آنچه را كه انجام شده است ، ثبت كنيد.
مستند سازي يعني كليه عناصر ، نيازمنديها و شرايطي كه توسط مديريت كيفيت يك شركت ، برگزيده
مي شود ، بايد به روشي منظم و نظام گرا به شكل خط مشي ها و رويه هاي نوشته شده ، مستند شوند .
تعريف فعاليتي كه مدل مي گردد و جاي دادن آن در جعبه اصلي فعاليت . اين جعبه اصلي كه اساس ايجاد جزئيات اضافي مربوط به فعاليت را تشكيل مي دهد .
مشخص كردن داده هاي ( مانند اشياء يا اطلاعات ) لازم براي انجام شدن فعاليت در جعبه اصلي . اين داده ها با پيكانهايي كه از سمت چپ به جعبه وارد مي شوند ، نمايش داده مي شوند .
مشخص كردن خروجيهاي مطلوب حاصل ( مانند اشياء ، سوابق ، اطلاعات ) از فعاليت در جعبه اصلي . اين خروجيها با پيكانهايي كه از سمت راست جعبه خارج مي شوند ، نمايش داده مي شوند .
تعريف نيازهاي مستند سازي اولين رديف ( مانند خط مشي ها ، نيازمنديها ) اين مستند سازي انتظارات مورد نظر از فعاليت را – كه خروجي هاي مطلوب نتيجه ورودي هاي تعريف شده است – تعريف مي كند . اين كنترل كلي مستند سازي با پيكاني كه از طرف بالا به جعبه وارد شده ، نمايش داده مي شود .
مشخص كردن توانايي هاي مطلوب ( مانند نيازهاي آموزشي ) كه براي اجراي مؤثر فعاليت ذكر شده در جعبه اي اصلي بايد وجود
داشته باشند . نيازهاي آموزشي با پيكانهايي كه از انتها وارد جعبه مي شوند ، نمايش داده مي شود .
شكستن فعاليت جعبه اصلي ، به سه تا پنج فعاليت با جزئيات بيشتر . براي پرهيز از گير كردن تحليل فردي يا گروهي در باتلاق جزئيات ، اين جزئيات اضافي بايد به حداكثر 5 فعاليت محدود گردد . اگر گروه نتواند فعاليت اصلي را به دست كم سه هدف فعاليت با جزئيات بيشتر تقسيم كند ، احتمالاً نمودار به اندازه كافي جزئيات دارد . بنابراين ، اين مرحله سطح جزئيات را كنترل مي كند ، فرد يا گروه را به جستجوي عناصر به روشي خيلي ساختاري وامي دارد .
مشخص كردن كل ورودي ها و خروجيها براي نمودار با جزئيات بيشتر .
اتصال تمامي جعبه ها با پيكانهاي اضافي ورودي / خروجي كه نشان دهنده ارتباط ميان فعاليت ها باشد .
مشخص كردن كنترل مستندسازي ( مانند روش هاي اجرايي ، دستورالعمل هاي كاري و فرم ها ) كه براي اجراي هر فعاليت داخل جعبه ، لازم است . اين مستند سازي كه پشتيبان خط مشي ها و نيازمنديهاي نظامنامه كيفيت است ، با پيكانهايي كه از بالا وارد جعبه هاي فعاليت مي شوند ، نشان داده مي شوند .
مشخص كردن مهارتهاي ويژه و دانش مورد نياز ، براي انجام فعاليت . اين اطلاعات كه با پيكانهايي كه از پايين وارد جعبه مي شوند ، نمايش داده شده اند ، تعيين كننده آموزش لازم ، براي تضمين انجام فعاليت در حد نياز است .
ارزيابي اين كه آيا نمودار حاوي جزئيات كافي است ؟ اگر مستند ساز ي مشخص شده ، اطلاعات و كنترل هايي كافي را ، براي تضمين انجام فعاليت به روش مطلوب ارائه نمايد ، تحليل كامل است . اما در صورتيكه شكافهايي وجود داشته باشد و اطلاعات اضافي براي يك يا چند جعبه لازم باشد ، آن فعاليت ها بايد بيشتر تحليل گردند . در چنين مواردي ، جعبه هاي فعاليت ، جعبه هاي اصلي شده ، به سر جعبه يا بيشتر شكسته مي شوند و مراحل هفت تا يازده تكرار گردد.
تحليل نيازهاي مستند سازي : يك نمونه
فعاليت خريد در جعبه اصلي A0 قرار مي گيرد . كل ورودي به اين جعبه ، يك خريد است – مثل آنكه فردي تصميم گرفته است ماده يا خدماتي از خارج شركت خريداري گردد . كل خروجي ، يك ماده اوليه يا خدمات خريداري شده است كه نيازمندي هاي خريدار را برآورده مي كند . كل عوامل كنترل كننده ، نيازمنديهاي عالي ترين نظامنامه كيفيتي هستند به شرح زير مي باشند :
انتخاب فروشنده ، بر اساس توانايي برآورده ساختن نيازمنديهاي مشخص .
توصيف نيازمنديها
تأييد اين كه ماده خريداري شده نيازمنديها را برآورده مي سازد .
اين نيازمنديها با پيكانهايي كه از بالا به جعبه خريد وارد مي شوند . گام بعدي شكستن جعبه خريد به فعاليت هاي معيين و مفصل تر است .
A1 – تعيين نيازمنديها
A2 – انتخاب فروشندگان
A3 – قرار دادن سفارشها
A4 – تصديق كيفيت
در شكل زير افزودن جزئيات به نمونه تحليل نيازهاي مستند سازي نشان داده شده است .

فایل : 24 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...