مقاله فارسی ويتامين

مقاله فارسی ويتامين

ويتامين‌ها
ويتامين‌ها دسته اي از مواد غذايي هستند كه اصولاً ارزش انرژي زايي ندارند و در ساختمان سلولها و بافتها نيز شركت نمي كنند اما وجود آنها به مقادير بسيار كم براي انجام واكنشهاي شيميايي درون سلولها كاملاً ضروري است و كمبود آنها موجب عوارض و بيماريهاي گوناگون مي‌شود.
ويتامين ها داراي خواص شيميايي و فيزيولوژيكي گوناگوني هستند و بطور كلي دو دسته قابل حل در آب و قابل حل در چربي تقسيم مي‌شوند.
ويتامين B
اين ويتامين‌ها به خانواده ويتامين B معروفند، زيرا از نظر ساختمان شيمايي و عمل داراي شباهت زيادي هستند. اين ويتامين‌ها عبارتند از:
ويتامين B1، ويتامين B2، ويتامين B6 و ويتامين B12.
تمام اين مواد در واكنش‌هاي شيميايي بدن به فعاليت آنزيمها كمك مي‌كنند، يعني موادي هستند كه در حضور آنها بعضي از آنزيمها فعال مي‌شوند و عمل خود را انجام مي دهند. كمبود اين ويتامين ها سبب بروز خستگي، ضعف و اختلالات عمومي بخصوص اختلالات عصبي و مغزي و سرانجام عوارض رفتاري مانند افسردگي مي‌شوند.
تيامين يك شكل فعال شده (TTDF) يا تيامين (ويتامين B1) است كه احتمالاً روي تيامين پيروفسفات فراوانتر است (PPT ). همچنين TTFD بهتر از تيامين جوهر نمك جذب مي‌شود. در اين فرمولاسيون يا قاعده سازي مكمل‌هاي متيوني به عنوان يك منبع گوگرد و مكمل هاي گلوتيون كوآنزيمش به طور فعال اضافه مي‌شود. يك فرمولاسيون پتانسيل بالا از فقيرترين و كمترين
آلرژي‌زا ويتامين B تهيه مي‌شود و عوامل ساخته شده را بوسيله استيفن اي –لوين نسبت مي‌دهد.
هيپوالرژنيك اين فرمولاسيون ويتامين B6 از پيروداكسين به شكل كوآنزيم فعال شده اش از پيروداكسال 5 – فسفات (P5P) تركيب شده است. ويتامين B6 بطور گسترده در متابوليسم اسيدهاي آمينه، چربي‌ها و اسيدهاي نوكلوئيك حل شده است. تقاضا براي ويتامين B6 بمنظور بزرگتر و بلندتر شدن مدخل آبگيري پروتئين است. مكملي با ويتامين B6 مانند P5P براي آنهايي سودمند ناتوان مي‌تواند باشد كه آن را بطور گسترده از پيروداكسين در جگر توليد شود. همچنين هيپوآلرژنيك اسيدنيكوتنيك معروف به نياسين يك مقوي ضروري است كه موقعيت آن در مركز نيكوتين آميد دي نوكلئوتيد NADPH – NADP – NADGH قرار گرفته كه MAJOR REDOX (انبار الكترون) تركيب مي‌كند. يكي يا هردوي اين جفت‌هاي REDAX در هر مسير بيوشيميايي اصلي حل ميشود. آنها در قاچاق الكترونها مثل تقليل‌دهنده هاي كم ظرفيت نيز شركت مي‌كنند. بسته هاي الكترون نيز به متابوليسم كمك ميكند. هيپوالرژنيك اين تركيب به طور بي‌نظير ويتامين‌هاي B را فرموله مي‌كنند تا مواد معدني بسياري از عمليات متابوليك را پشتيباني بكند و همچنين توليد انرژي تجزيه آنزيم و فعاليت ضد اكسيدكننده نيز شامل مي‌شود.
اينوزيتول هگزانيكوتينات از تركيب اسيد نيكوتينيك (نياسين) با اينوزيتول فراهم مي‌شود. شفاهاً برده شده و به آهستگي نياسين را آزاد مي‌كند و بدان وسيله احتمال آب شويي نياسين كمتر شود. از ميان شكل شيمايي
اينوزيتول شديداً به نياسين در اين فرمولاسيون متصل مي‌شود. هيپوآلرژنيك كه ديگر همچنين معروف به ويتامين B5 اين ماده يك كوفاكتور مهم در معبرهاي متابوليك مثل تغييركردن مثل آزاد كردن نيرو از كروهيدراتها است.
تجزيه و فروريختگي اسيدهاي چربي دار و متابوليسم اين چنين مواد حياتي مثل استرول‌ها و استروئيدهورمونها، پورفيرين‌ها و استيل كولين. در اين موردنيز نمك كلسيم شكل ارجحيت دارد. احتمالاً همچنين اين ويتامين براي انسانها به عنوان يك نوع آنزيم ضروري براي يك كروبوكسيلاسيون عكس‌العملها به كربوهيدراتها مركزي و متابوليسم اسيد آمينه و همچنين يك منبع گوگرد هستند.
اين محصول ساخته شده نيز از مخمر نيست، به عنوان يك پديده پيچيده ويتامين‌هاي B براي درست كردن دستگاه عصبي لازم هستند و شايد مهمترين فاكتور تغذيه‌اي براي سلولهاي سالم عصب هستند. همچنين ويتامين‌هاي B درتبديل كربوهيدراتها در نيرو درمتابوليسم چربي‌ها و پروتئين ‌ها و نگهداري عضله‌ها نقش بازي مي‌كند.
ويتامين B سالم بودن پوست، مو و جگر را پشتيباني مي‌كند و مي‌تواند به طور درست اين تركيب را ميزان كند و ويتامين‌هاي B مجهزكننده دستگاه عصبي هستند. ويتامينهاي B6 در متابوليسم اسيدهاي آمينه شكل هموگلوبين تكانه عصبي پخش و تجزيه هورمون مهم است. ويتامين B12 نيز جزء ويتامين‌هاي مهم است. آنها كربوهيدراتها را به نيرو تبديل مي‌كنند و در متابوليسم چربي‌ها و پروتئين‌ها حياتي هستند و همچنين نقش مهمي در
نگهداري عضله در ناحيه IG بازي مي‌كنند. دركار دستگاه عصبي و درستي پوست، مو و جگر موثر است. اسيد فوليك لازم براي پيشرفت عصبي جنين وجود B12 عادي است.
Folate با پشتياني از تغذيه مطلوب بهره‌برداري درست از پروتئين‌ها را فراهم مي‌كند. نياستيول يك شكل نياسين است و يك نوع آنزيم مي‌باشد كه در فروريختگي و بهره‌برداري چربي‌ها،‌ پروتئين‌ها و كربوهيدراتها فراهم مي‌كند. نياسين سرم چربي ‌ها را كاهش مي‌دهد و باعث شكل ‌دهي پوست و مرهم بافتها مي‌شوند. P5P آزادكردن گليكوژن را آسان مي‌كند. (بكار رفته در توليد انرژي) از جگر به زور پيش مي‌رود بعلاوه به توازن سديم و پتاسيم كمك مي كند و بدن سيالات را تنظيم مي‌كند. P5P براي تعدادي از توابع ساختماني سودمند است و يك دامنه وسيع تغذيه‌اي فراهم مي كند. اين بيانه ارزيابي شده نيست. (ADF). اين محصول قادر نيست تشخيص بدهد، معالجه مي‌كند، شفا مي‌دهد و مانع هر بيماري مي‌شود.
بيوفلاوين:
هيسپريدين يك بيوفلاونوئيد است كه ميوه مركبات را تهيه مي‌كند. يك بخش وخيم خانواده ويتامين C است. بطور تغذيه‌اي هيسپريدين از قدرت مويرگها پشتيباني مي‌كند. هيسپريدين را با بروملين تركيب مي‌كنند و يك آنزيم نيز در جذب هيسپريدين كمك مي‌كند و باعث بهره‌برداري و فراهم كردن مطلوبتري از بيوفلاوين مي‌شود. فراهم كردن يك راه طبيعي براي افزايش قدرت ديواره مويرگ است. يك طيف وسيع بيوفلاوين محصول، از سه شاخص پراكندگي و فلاوين از كلاسهاي متمم تشكيل شده است. فلاوين –
گلوكوزيدهاي مشهور BILIBA عصاره آنتوسيانوسايد و عصاره زغال اخته و با دانه انگور تركيب شده‌اند. همه سه عدد از اين‌ها، گياه را استاندارد كرده، عصاره توان ضداكسيدكننده قابل اعتماد داشته باشند و به طور سنتي براي بهبودي بخش آنها شناخته شده است و اين بيانه ارزيابي نشده است معالجه مي‌كند، ‌شفا مي‌دهد و مانع از بيماري مي‌شود.
ويتامين C:
ويتامين C يا اسيد آسكوربيك اولين ويتاميني است كه شناخته شده است و از نظر فرمول شيميايي ساده‌ترين آنها و از همه آنها بي‌ثبات‌تر است. يعني در اثر ماندن و جوشيدن مقدار زيادي از آن تجزيه مي‌شود و خواص ويتامين خود را از دست مي‌دهد. با اين حال از هر ويتامين ديگري مورد نياز است. بيماري فقدان ويتامين C كه اسكوروي ناميده مي‌شود باعث مي‌شود پوست و لثه‌ها و ديواره‌ رگها خراب شود،‌ وزن كم شود و شخص احساس خستگي شديد عضلاني و عصبي مي‌كند و در صورت ادامه عارضه بيمار مي‌ميرد.
ويتامين C د رسبزيها، فلفل، مركبات و گوجه‌فرنگي به وفور يافت مي شود. يك فرمولاسيون مشتري پسند استر – سي بابيوفلاونوئيدها، استر – سي است. يك محصول تغذيه‌اي پروانه‌دار كه از اسيد اسكوربيك همراه با متابوليكاي كلسيم به طور باليني به دست مي‌آيد. استر – سي همچنين بدون اسيد است و داشتن حداقل يك بي‌طرف HP مانند آب مقطر براي روده ها لازم است.

فایل : 6 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...