info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی طرح درس روزانه جامعه شناسی 2

مقاله فارسی طرح درس روزانه جامعه شناسی 2

بنام خدا
طرح درس روزانه : كتاب جامعه شناسي (2) سال سوم ادبيات و علوم انساني

عنوان درس موضوع صورت جلسه صفحه روش مورد استفاده تعداد دانش آموزان تهيه كننده
جامعه شناسي (2)
سال سوم ادبيات و علوم انساني بهتر است خود را با كدام ويژگيها تعريف كنيم؟ 90
دقيقه 22-16 بحث گروهي 25 نفر
ليلا يزدي آغ چشمه
هدف كلي : شناخت عوامل مؤثر بر هويت جمعي

اهداف جزئي و رفتاري :
در پايان اين درس از دانش آموز انتظار ميرود :

– ويژگيهايي كه مبناي شناخت فرد از خود قرار مي گيرد ، نام ببرد .
– براي هر يك از اين ويژگيها ، يك مثال بزنيد .
– نقش اين ويژگيها را در روند هويت يابي افراد با يكديگر مقايسه كند .
– رابطه مد و هويت يابي را تحليل كند .
– علت هويت يابي بر مبناي مصرف را در محيط هاي شهري بيان كند .
– تشابه ويژگيهايي كه فرد خود را با آن تعريف مي كند ، بفهمد .
– اين ويژگيها را از جهت ميزان فعاليتهاي فرد در توليد آنها ، با يكديگر مقايسه كند .
– تأثير خلاقيت و كار آفريني را در جوامع توسعه يافته تحليل كند .
– نقش رسانه هاي جمعي را در مصرف گرايي ارزيابي كند .
– به اهميت ويژگيهاي اكتسابي در توسعه و پيشرفت جوامع پي ببرد .

حضور و غياب سلام و احوالپرسي 5 دقيقه
ارزشيابي تشخيصي : پرسش از مباحث و درس قبل
1- عوامل مؤثر بر هويت يابي چيست
2- اطلاع از تفاوت خود با ديگران نتيجه ي چييست ؟
3- نقش فرهنگ را در هويت يابي تحليل كنيد .
4- در كدام جوامع نژاد از ويژگيهاي مهم براي هويت يابي محسوب مي شود ؟
5- ويژگيهاي بادوام و اصلي را همراه با ذكر مثال تعريف كنيد .

10 دقيقه
ايجاد انگيزه :
خواندن مقاله اي در ارتباط با تأثير شخصيتهاي مهم جامعه در ايجاد تغييرات و انقلاب در جوامع . استفاده از فيلم براي نشان دادن پيروي از مد در محيط هاي شهري .
10 دقيقه
اجراي روش بحث گروهي :
مرحله اول ؛ انتخاب موضوع
طرح سؤال ( شما براي معرفي خود به ديگران از چه ويژگيهايي استفاده مي كنيد ؟
رسيدن به پاسخ سؤال من كيستم ؟

5 دقيقه
مرحله دوم :
بدليل عدم آشنايي كامل دانش آموزان ، با استفاده از عكس، بريده جرايدو يا مقاله ، موضوع را كمي توضيح مي دهيم .
5 دقيقه
مرحله سوم :
براي اينكه دانش آموزان از بحث و گفتگوي اصلي منحرف نشوند ، اهداف مورد نظر خود را بيان مي كنيم و از دانش آموزان مي خواهيم در اين زمينه به بحث بپردازند .
از دانش آموزان مي خواهيم ويژگيهايي را كه خود را با آن تعريف كرده اند از نظر ميزان فعاليت فرد در توليد آن ، اين ويژگي ها را تقسيم بندي كنند .

5 دقيقه

مرحله چهارم : هدايت جريان بحث گفتگوهاي اصلي
در اين مرحله دانش آموزان به نوبت نظريات خود را بيان مي كنند . ناظر جلسه بحث را زير نظر مي گيرد .و منشي كليات را نوشته تا در پايان آنها را بازگو كند و خودمان هم بر اجراي صحيح بحث نظارت ميكنيم .

25 دقيقه

مرحله پنجم :
– نتيجه گيري و اعلام مفاهيم مشترك و مورد توافق .
– در پايان جلسه منشي نتايج بحث گروهي را اعلام مي كند . اگر دانش آموزان سؤال و نظري داشتند ارائه مي دهند .
– سپس خودمان براي تكميل بحث و نتيجه گيري نكات كليدي و خلاصه درس را بر روي تخته سياه مي نويسيم .

10 دقيقه

ارزشيابي پاياني :
– در پايان براي سنجش ميزان يادگيري دانش آموزان ، چند سؤال از درس ارائه شده مطرح كرده و از دانش آموزان مختلف مي خواهيم به اين سؤالات جواب دهند .
– ويژگيهايي كه فرد خود را با آن تعريف مي كند نام ببريد .
– امروزه كشورهاي قدرتمند و توسعه يافته بر كدام يك از اين ويژگيها تأكيد مي كنند ؟
– از اين درس چه نتايجي مي توان گرفت ، بيان كنيد .

10 دقيقه
انجام فعاليتهاي درسي

– طرح چند سؤال ، استخراج مفاهيم كليدي – خلاصه درس .
– تعيين تكليف براي جلسه آينده .

5 دقيقه

كتاب جامعه شناسي 2 و درس 4 فصل دوم صفحه 79
موضوع درس : در چه شرايطي از تراكم قدرت مي توان صحيت كرد ؟
پايه و رشته تحصيلي : سوم انساني تعداد دانش آموز: 21 نفر
مدت تدريس : 90دقيقه
وسايل كمك آموزشي : كتاب ، تخته ، گچ ، تصاوير كتاب ، بريده جرايد در صورت امكان نمايش فيلم در مورد يكي از حكومتهاي خود كامه تاريخ .
شيوه تدريس : بارش مغزي ، بحث گروهي ، پرسش و پاسخ و سخنراني
اهداف كلي : آشنايي دانش آموزان با مفهوم تراكم قدرت و شرايط شكل گيري آن . نام دبير : مريم شريفي
هدفهاي جزيي :
1- با منابع قدرت آشنا شود .
2- شاخضهاي تراكم قدرت را بشناسد . هدفهاي رفتاري : انتظار مي رود دانش آموز در پايان درس بتواند :
1- تراكم قدرت را شرح دهد .
2- منابع قدرت را نام برده و مشخص كند سهم كداميك مهم تر است .
3- شرايط شكل گيري قدرت را تحليل كند .
4- تراكم قدرت را در نقشهاي حكومت و خانواده با هم مقايسه كند .

مراحل تدزيس: زمان
فعاليتهاي قبل ازتدريس: برقراري روابط عاطفي ، سلام و احوال پرسي و حضور و غياب دانش آموزان . 5 دقيقه
ارزشيابي تشخيصي سؤالات كتبي يا شفاهي از درس گذشته :
1- منظور از تراكم ثروت چيست ؟ 2- پيامد هاي تراكم ثروت را نام ببريد ؟
3- راههاي كاهش تراكم ثروت را بنويسيد ؟ 4- رانت خواري به چه معناست ؟
15 دقيقه
آماده سازي و ايجاد انگيزه از دانش آموزان خواسته مي شود در گروههاي 5 نفره كه قبلاٌ مشخص شده اند فعاليت ورودي صفحه 79 را خوانده و سپس درباره سؤالات فعاليت با يكديگر گفتگو كنند و پاسخ هاي خود را ارائه دهند . پس از شنيدن پاسخ هاي گروهها پاسخ صحيح را بر روي تخته نوشته مي شود .
– چرا قدرت والدين در گذشته و امروز تفاوت كرده است ؟ – چه عواملي در تغيير قدرت آنها مؤثر بوده است ؟
10 دقيقه
ارائه درس جديد براي شروع درس جديد از دانش آموزان مي خواهيم آنچه از مفهوم تراكم قدرت به ذهنشان مي رسد بيان كنند . ( بارش مغزي ) . سپس موضوعات درس را بين گروها تقسيم كرده واز آنها مي خواهيم آنچه را كه مطالعه كرده و فهميده اند ارائه كنند . پس از شنيدن توضيحات همه گروهها ( 4 گروه ) ، خود معلم مطالب در س را به شيوه سخنراني توضيح مي دهد و خلاصه آنها را بر روي تخته مي نويسد .مطالب اين درس شامل مفهوم تراكم قدرت ، منابع قدرت ، شاخص هاي تراكم قدرت ( تعداد نقشها ، حيطه اختيارات ، طول دوره قدرت ) و آوردن مثالهايي در مورد آنها.

30 دقيقه
فعاليتهاي تكميلي فعاليتهاي صفحه 82 و پرسشهاي آخر فصل انجام مي شود . مفاهيم كليدي درس استخراج شده و توسط دانش آموزان براي درس عناويني پيشنهاد مي شود .
10 دقيقه
جمع بندي بر نكات كليدي درس تأكيد مي شود . خلاصه اي از آنچه در درس آمده مجدداً مختصر توضيح داده مي شود ، بطوريكه دانش آموزان در پايان كلاس با مفهوم قدرت ، تراكم قدرت ، منبع قدرت ، شاخص هاي تراكم قدرت بطور كامل آشنا شده باشند . ضمناً به دانش آموزان فرصتي براي رفع اشكال مي دهيم .
5 دقيقه
ارزشيابي پاياني بمنظور آگاهي يافتن از تحقق اهداف درس و نحوه تدريس خودمان ، سؤالاتي را مي پرسيم .
1- عوامل مؤثر در قدرت رئيس جمهور را بنويسيد ؟
2- شاخص هاي تراكم قدرت چيست ؟
10 دقيقه
تعيين تكليف جلسه بعد 1- جمع آوري تصاوير يا مطالبي از جرايد و روزنامه ها در مورد تراكم قدرت .
2- ارائه مقاله در خصوص حكومتهايي ديكتا توري در طول تاريخ .
5 دقيقه .

طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی

فایل : 5 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...