مقاله فارسی شوت سه گام

مقاله فارسی شوت سه گام

شوت سه گام :
از انواع شوتهایی که از نزدیک سبد اجرا می شود ، شوت سه گام از درصد موفقیت بالایی برخوردار است . به دلیل سرعت زیاد و اجرای آن در انتهای دریبل و یا بعد از دریافت پاس ، در ضد حمله ها و یا زمانی که بازیکن از یار دفاعی عبور کرده است ، از این شوت استفاده می شود . طرز اجرای شوت سه گام برای بازیکن راست دست بدین گونه است : زمانی که بازیکن می خواهد روی پای چپ فرود بیاید و یا پای چپ او روی زمین قرار دارد و توپ را گرفته است و یا دریبل را قطع می کند ، با گذاشتن پای راست و سپس پای چپ ، روی همین پا بلند می شود و اقدام به شوت می کند ( شکل 10-11 )

نکات اصلی که باید رد راجرای شوت سه گام رعایت شود :
پرش انتهایی روی پای مخالف دست رها کننده توپ انجام می شود .
پرش روی گام آخر در جهت ارتفاع است ، لذا فاصله بین گام آخر نصف گام قبل از پرش است .
توپ تا آخرین لحظه به وسیله هر دو دست حمل می شود .
بازیکن توپ را در بالاترین نقطه پرش و نزدیک به حلقه رها می کند .
بازیکن فاصله گامهای خود را با توجه به حلقه و تخمین فاصله از حلقه با استفاده از خطوط زمین تنظیم می کند .
پس از پرش ، فرود روی هر دو پا انجام می شود .
مراحل آموزش شوت سه گام :
بازیکن با فاصله یک متر و زاویه 45 درجه نسبت به سبد می ایستد و با رعایت اصول شوت یک دست ، توپ را به طرف حلقه رها می کند .
برای ایجاد هماهنگی دست و پا ، بازیکنان بدون توپ می دوند و در زمان نشان دادن حرکت شوت با دست را از زانو بالا می آورند .
بازیکنان به حالت دویدن حرکت می کنند و با رسیدن به علامت ، پای راست خود را روی آن و پای چپ را با فاصله نصف گام قبلی روی زمین می گذارند و بلند می شوند . با بلند شدن روی پای چپ ، پای راست را نیز در جلو بالا می آورند . بعد از پرش روی هر دو پا فرود می ایند .
جای سه گام آخر روی زمین به تناسب توانایی بازکنان علامت گذاری می شود . بازیکنان به حالت دویدن حرکت می کند و با گذاشتن پای چپ روی علامت اول ، و پای راست روی علامت دوم ، گام سوم را که فاصله آن نصف گام قبلی است بر می دارند و با گذاشتن پای چپ روی زمین ، عمل پرش و سوت سه گام را نشان می دهد
حرکت قبلی به این صورت انجام می گیرد که مربی در کنار علامت اول می ایستد و توپ را با دست خود طوری نگه می دارد که در مسیر بازکن نباشد . بازیکن با حرکت دویدن نزدیک می شود و زمانی که در هواست و قصد فرود روی پای چپ ( علامت اول ) را دارد ، توپ را می گیرد و با گذاشتن پای راست و سپس پای چپ روی علامت سوم ، شوت سه گام را انجام می دهد .
تمرین قبل با این تفاوت تکرار می شود که این بار مربی توپ را کمی به بالا می اندازد و بازیکن آن را در هوا می گیرد و پوت سه گام را انجام می دهد .
تمرین مرحله ششم به این صورت انجام می شود که هنگام رسیدن بازیکن به علامت اول ، مربی توپ را به زمین می زند و در برگشت توپ ، بازیکن آن را می گیرد و شوت سه گام را اجرا می کند .
تمرین قبل به صورت دریافت پاس از جانب بازیکن که توسط مربی ارسال می شود صورت می گیرد .
بازیکن با دریبل به علامت اول نزدیک می شود و با قطع دریبل روی پای چپ ( علامت اول ) یا زمانی که پای راست از زمین جدا شده است عمل شوت را انجام می دهد .
انواع شوت سه گام
شوت سه گام مستقیم
در این شوت بازیکن به صورت مستقیم و از روبه رو به حلقه نزدیک می شود و توپ را با یک دست ، به صورتی که دست زیر توپ قرار دارد و به حلقه نزدیک می شود و آن را در بالاترین نقطه و با قوسی کوچک به سبد می اندازد . بازیکنان ماهر که از قدرت بدنی بالایی برخوردار هستند ، توپ را با دو دست و به صورت آبشاری به سبد می اندازند ( شکل 10-12)

شوت سه گام از پهلو
در این شوت بازیکن بعد از جا گذاشتن مدافع با زاویه 45 درجه نسبت به تخته به آن نزدیک می شود . در این روش بازیکن می تواند توپ را مستقیماً با حالت شوت یک دست وارد سبد کند و یا با زدن توپ به خط عمودی مستطیل پشت حلقه توپ را به صورت غیر مستقیم وارد سبد کند ( شکل 10-13)

شوت سه گام پس از عبور از سبد
بازیکن بعد از عبور از سبد توپ را پرتاب می کند . استفاده از دست قویتر برای شوت ، قرار گرفتن کف دست به طرف سبد و قرار داشتن انگشت شست به طرف خط انتهایی زمین از نکاتی است که باید رعایت شود . در این شوت از هر طرف که به حلقه نزدیک شویم ، با همان دست عمل شوت انجام می شود و از ضریه تخته – گل نیز می توان در این شوت استفاده کرد ( شکل 10-14)
4. شوت سه گام با پای تغییر داده شده به حالت یک گام
زمانی که بازیکن مدافع پای سه گام مهاجم را تشخص دهد ، در اجراب بعدی با بلند شدن به موقع د ر مقابل ، توپ وی را بلوک می کند . لذا مهاجم می تواند این عمل دفاع را با تغییر پای بلند شدن ، یعنی بلند شدن روی پای ما قبل آخر ( پای راست برای بازیکن راست دست ) خنثی کند و روی پای راست بلند شود و شوت را انجام دهد ( شکل 10-15 )

5. شوت با یک گام پشت به سبد
این شوت اکثراً توسط بازیکنان سانتر ( بازیکن بلند قد مرکز زمین ) اجرا می شود . زمانی که بازیکن ، پشت به حلقه ، توپ را دریافت می کند با نشان دادن حرکت فریب از سمت راست و با برداشتن یک گام از سمت چپ ، روی پای چپ بلند می شود و توپ را شوت می کند . این حرکت نزدیک به مدافع انجام می شود و سرعت و حرکت گول زدن بسیار مهم است ( شکل 10-16)

پرتاب سه گام :
پرتاب سه گام نزدیک به سبد و بعد از یک پرش و یا یک درایو انجام می شود . برای اینکه بتوانید در موقع اجرای سه گام پرش بلندی انجام دهید باید در سه و یا چهار قدم آخر سرعت داشته باشید اما باید بتوانید این سرعت را نیز کنترل کنید . با پای مخالف خود قدم بردارید ( منظور از پای مخالف آن پایی است که در آن سمت بدن قرار دارد که دست پرتاب کننده قرار دارد ) قدم قبل از پرتاب سه گام باید کوتاه باشد تا بتوانید با استفاده از زانوی جهش کننده خود سریعاً حرکت رو به جلوی خود را به حرکت رو به بالا تبدیل کنید . در حالی که می پرید زانوی سمت راست پرتاب کننده خود را بالا بیاورید و توپ را از بین شانه ها و گوشهایتان بالا بیاورید . دست ، مچ و انگشتان خود را با زاویه ای بین 45 درجه تا 60 درجه به سمت سبد بیاورید و توپ را از روی انگشت اشاره خود با کمی تماس رها کنید .
حرکت خود را با بالا و کاملاً باز نگه داشتن دست و آرنج و باز نگه داشتن انگشت اشاره در جهت هدف در خالی که کف دست پرتاب کننده به سمت پایین است ، تکمیل کنید
پرتاب در دو حال ( سه گام بلند)
پرتاب در حال دو ( سه گام بلند ) دور از سبد و هنگامی اجرا می شود که نیاز به یک پرتاب سریع در هنگام پرش یا دیوار وجود داشته باشد . پرتاب در حال دو دقیقاً مانند سه گام صورت می گیرد به غیر از این که هنگام جهش فاصله از سبد بیشتر است . هنگام پرتاب در حال دو ریتم آرامی به حرکت خود بدهید و مرحله تکمیلی را کامل رعایت کنید .
دستورات بین هر دو نوع پرتاب مشترک می باشد .
مرحله آمادگی
پرتاب سه گام و پرتاب در حال دو
به هدف نگاه کنید
قدمهای کوتاه بردارید
زانو را سریع خم کنید
شانه ها آزاد
دست تعادل ( آزاد ) زیر توپ
دست پرتاب کننده پشت توپ
آرنج به سمت داخل
توپ بین گوشها و شانه ها
مرحله عملی
پرتاب سه گام و پرتاب در حال دو
زانوی سمت دست پرتاب کننده را بلند کنید
بپرید
پاها ، کمر و شانه ها را در حالت کشیده قرار دهید
آرنج باز ( کشیده )
مچ و انگشتان را به سمت جلو
توپ را از روی انگشت اشاره
دست تعادل را ( آزاد ) تا قبل از رها شدن توپ از آن جدا نکنید
ریتم یکنواختی داشته باشید
مرحله تکمیلی
به هدف نگاه کنید
با تعادل فرود بیایید
زانو ها خم
دستها بالا
تشخیص خطا در پرتابهای سه گام و پرتاب در حال دو
عمده ترین خطاهای مربوط به پرتابهای سه گام و پرتاب در حال دو به همراه راههای اصلاح آنها در زیر فهرست شده است .
شوت سه گام
این نوع که مخصوص نفوذ هر چه بیشتر به زیر حلقه می باشد باید در آخرین لحظه پرتاب با هردستی که قصد پرتاب داریم بایستی همان دست به طور کامل بالا بیاید و پرش در آخرین مرحله شوت بطور عمودی می باشد . به خاطر فاصله نزدیکی کهع دست شوت کننده با تخته ی حلقه دارد شوت سه گام از مطمئن ترین انواع شوت ها و به عنوان شوت غیر مستقیم برای نو آموزان به آسانی قابل فرا گیری است و می توان آن را سریع در بازی بکار برد .
در بازی سطح پیشرفته داشتن و بکار بردن انواع گوناگون آن لازم است . زیرا قابلیت دفاعی مدافعان بکار گیری شوت های متنوع از طرف شوت کننده را الزامی می کند از این نظر می توان شوت سه گام را یک شوت مشکل نامید .
از یک بازیکن چه انتظارات مختلفی در هنگام شوت سه گام می رود چه نوع فرم های تمرینی ، فراگیری گام به گام آن را امکان پذیر می سازد ؟
سه گام یک شوت غیر مستقیم است بنابراین شوت کننده باید بهترین نقطه هدف را روی تخته جستجو و انتخاب کند و سپس قدرت مناسب برای شوت کردن را به کار گیرد . توصیه می شود که از طرف راست با دست راست و از طرف چپ با دست چپ شوت شود زیرا فقط از این طریق است که زویه صعود توپ بدون اشکال و طوری انتخاب شده
است که توپ در زاویه صحیح نزولی به داخل سبد بیفتد . قدرت به کار گرفته شده باید طوری اندازه گیری شود که توپ از نقطه برخورد با تخته به نرمی به داخل سبد بیافتد . بنابراین مفید است که مستقیم به طرف حلقه حرکت نکرده بلکه به طرف نقطه دیگری در کنار آن به طور مثال آخرین قسمت کناری مربع پشت حلقه که روی تخته ترسیم شده است برویم .
برای بعضی از بازیکنان مشکل است که بعد از دریافت توپ از حالت دریبل یا پاس به طور صحیح حرکت پرشی انجام داده و سه گام رفته و شوت انجام دهند به عبارت دیگر کار صحیح پا را به عمل صحیح کار با توپ توام کنند . اغلب بازیکنان روی پایی پرش می کنند که خلاف دست پرتاب است زیرااین هماهنگی ضربدری از نظر بیو مکانیکی مفید ترین و طبیعی ترین حرکت بوده و بدین وسیله ارتفاع پرش نیز زیادتر می شود .
در هنگام به کار گیری در بازی باید موقعیت بازی و پستی را از نظر نفوذ به طرف سبد سنجیده و این حدس را زد که بطور مثال در کدام نقطه برای آخرین بار توپ به زمین زده شود یا اینکه آیا بعد از دریافت یک پاس دریبل کند یا نه و بالاخره در کدام نقطه پرش کند . به طور خلاصه او باید یاد بگیرد به سرعت فاصله تا سبد بزند و غیر ارادی شوت سه گام را صحیح انجام دهد .
تمرینات برای فراگیری شوت سه گام
شوت در جا از فاصله نزدیک به سبد با یک زاویه 45 درجه با استفاده از هدف مربع شکل که در روی تخته وجود دارد ( با دست چپ و راست )
هدف – تنظیم قدرت در هنگام کشیده شدن و راست شدن دست شوت کننده و پیدا کردن هدف روی تخته و شناختن زاویه بازتابی توپ از تخته
از حالت جا گیری ( به فاصله تقریبی 2 متر ) قدم های تکیه ای برداشته و روی پای داخلی پرش و شوت
هدف – پرش روی پای صحیح بعد از برداشتن قدم تکیه ای – هماهنگی کار پا – هدف گیری کشیدن و راست کردن دست شوت کننده

فایل : 15 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...