مقاله فارسی ريكاوري يا برگشت به حالت اوليه

مقاله فارسی ريكاوري يا برگشت به حالت اوليه

« بسم الله الرحمن الرحيم »
موضوع :
ريكاوري يا برگشت به حالت اوليه
دبير گرامي :
جناب آقاي ماتوري
درس مربوطه :
مباني ورزش
تهيه و تحقيق :
امير كوثري
كلاس 251
مدرسه حسينيان
سال تحصيلي 86_87
بازگشت به حالت اوليه يا ريكاوري :
 
توانايي شما جهت انجام تمرينات روزانه بستگي به اين دارد كه عضلات شما با چه سرعتي بعداز تمرين به حالت اوليه باز مي گردند .  اين امر باعث بازگشت بدن شما به حالت اوليه از طريق جايگزيني مواد مايع بدن،ذخيره سازي انرژي و ترميم بافت هاي عضلاني آسيب ديده مي گردد.علاوه بر اين، مي توان به استراحت كافي و توجه بيشتر به تغذيه،سيستم ايمني را كه بر اثر تمرينات شديدبه مخاطره افتاده است،بهبود بخشيد.با انجام روند مناسب براي كمك به بازگشت به حالت اوليه بدن بعد از تمرين،سطح اجرا در هنگام جلسات تمرين و مسابقه افزايش خواهد يافت.مهم تر از اين سلامتي عمومي و قدرت نيز بهبود خواهد يافت.
اصل بازگشت به حالت اوليه ( ( recovery
در مواقعي كه عضلات به دنبال تمرينات خسته هستند ، تمرين اضافي نه تنها سبب افزايش قابليت هاي جسماني نمي شوند بلكه ممكن است سبب آسيب هاي عضلاني نيز گردند بنابراين لازم است در ميان جلسات تمريني زمان هاي استراحت و ريكاوري مناسبي در نظر گرفته شود . بعضي از علايم استراحت ناكافي شامل مواردي مانند : تهوع ، سرما خوردگي و افزايش بيش از حد ضربان قلب و فشارخون مي باشد.
مراحل سه گانه ريكاوري :
بازگشت به حالت اوليه بعد از يك فعاليت طولاني مدت يك روند پيچيده ميباشد،اما مي توان آن را به سه بخش تقسيم نمود.مرحله اول كه به عنوان مرحله سريع ناميده مي شود، در طي 30 دقيقه بعد از تمرين صورت مي گيرد.بعد از اين مرحله ،مرحله ميان مدت است كه تا حدود 2ساعت بعد از تمرين طول مي كشد.مرحله طولاني مدت در طي بيست ساعت باقيمانده و قبل از جلسه تمرين بعد اتفاق مي افتد.
چه اهدافي در يك جلسه كامل تمرينات ورزشي وجود دارد ؟
1- آماده كردن بدن براي تحمل فشار تمرينات (گرم كردن)
2- بهبود استقامت عمومي بدن كه شامل دستگاه گردش خون (قلب و عروق ) و دستگاه تنفس مي باشد .
تقويت گروههاي مختلف عضلات بدن (تمرينات قدرتي) 3-
4- جنبش پذير كردن مفاصل (افزايش دامنه حركت در مفاصل)
انعطاف پذيري عضلات بدن 5-
بهبود سرعت حركات بدن 6-
بهبود چابكي 7-
8- بهبود تعادل
9- بهبود توان هماهنگي كار عصبي و عضلاني
10- برگشت بدن به حالت اوليه يا ريكاوري
مكملهاي ريكاوري
در اين راستا نيز جديداً مكمل هاي غذايي خاصي طراحي شده كه فرمولاسيون آنها بر مبناي ريكاوري يا بهبود وضعيت عضلاني بعد از تمرين مي باشد . در واقع يكي از علل عمده مصرف مواد پروتئيني و كربوهيدراتي بعد از تمرين تأمين ذخاير پروتئيني يا كربوهيدراتي از دست رفته در هنگام تمرين مي باشد .
چهار عامل مهم در ريكاوري بعد از تمرين قبل از شروع جلسه بعد:
– دفع اسيد لاكتيك و سموم ناشي از تمرين از خون و عضلات
– ترميم ذخاير قندي بدن (گليكوژن عضله وكبد)
– رفع فشارهاي مكانيكي و آسيب هاي جزئي ناشي از تمرين كه به عضلات و مفاصل بدن وارد مي آيند.
– رفع فشارهاي رواني ناشي از تمرينات سنگين
– استفاده از روش هاي برگشت به حالت اوليه و تجديد قوا مانند ماساژ, آرامش آموزي ، آب درماني و . . . .
ريكاوري در تير اندازي
تيراندازي فني است که وابسته به تکنيک قدرت بدني و ميل به کسب پيروزي در فرد تير انداز مي باشد .اين موارد فوق عناصر لازم در اجراي تمرينات تيراندازي مي باشد .تمرينات بدني کافي در جهت کسب حالتهاي خوب بدني امري کاملاً ضروري مي باشد.اگر فرد از لحاظ بدني فعال نباشد نميتواند از سلاح خود انتظار داشته باشدکه در تمام طول مسابقه در دستهايش محکم و بدون لرزش باقي بماند. تحقيقات جديد نشان داده که هدفگيري فشار زيادي را بر روي عضلات و دستگاه عصبي وارد مي کند و در اتمام تيراندازي تغييرات مشخصي در نوار قلبي تير اندازان ديده مي شود . که در نتيجه کم خوني در عضلات و بافت عصبي به وجود مي آيد. همچنين زمان مرحله بازگشت به حالت اوليه يعني زماني که براي اعصاب و عضلات لازم است که بعد از هشت بار شليک به حالت استراحت در آيند نيز افزايش مي يابد. اين تغييرات در نتيجه کاهش اکسيژن بوجود مي آيد. که خود اين کاهش

فایل : 5 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...