مقاله فارسی روش اساسي طراحي قالب2
دسته بندی : مقاله فنی و مهندسی ۰۴ / ۰۶ / ۱۴۰۱ نویسنده : ارتیکل فارسی 3 دقیقه برای مطالعه 55 بازدید بازدید
اندازه قالب در اصل به اندازه ماشين بستگي دارد.اغلب اندازه ماشين مشخص يا موجود محدوديت مهمي براي مهندس طراح ايجاد مي كند. اين محدوديتها عبارتند از: – مقدار تزريق در هر كورس:مقدار مذابي كه در يك كورس حلزون يا پيستون به داخل قالب منتقل مي شود. – سرعت نرم سازي ،مقدار مواد نرم شده كه ماشين در واحد زمان آماده مي سازد. – نيروي گيرنده ةكه بايد نيروي عكس العملي حاصل از حداكثر فشار داخلي حفره قالب را جبران كند. – حداكثر سطح ميز ماشين كه با فاصله بين ميلهاي راهنماي ماشين معلوم مي شود – حداكثر فشار تزريق |
ابتدا حداكثر تعداد حفره قالب تئوري محاسبه مي شود{4} |
حداکثر حجم مواد در یک کورس Sv به Cm3 | =N1 | حجم قطعه در راهگاه Mv به Cm3 |
|
اين محاسبه با فرض استفاده كامل از حداكثر مقدار تزريق در يك كورس ماشين كه از قطر حلزوني و جابجايي آن به دست مي ايد انجام مي شود.البته به دلايل كيفي(مذاب يكنواخت،توانايي كافي براي حفظ فشار)انتخاب حداكثر كمي عاقلانه نيست. تعداد حفره قالبها براي قطعات با ديواره نازك بيشتر با سرعت نرم سازي ماشين تعين مي شود. |
سرعت نرم سازی R به Cm3/min | =N2 | تعداد ضربها Z/min(قطعه+حجم راهگاه به Cm3) |
|
در ماشينهاي قالب گيري تزريقي مدرن با حلزون رفت و برگشتي سرعت نرم سازي به قدري بالاست كه بايد تعداد حفره قالبها N2 فقط براي قطعات جدار ناك با سرعت ضرب زياد چك شود. طبق يك قانون تجربي: | 0.4 N1<=N2 <=0.8N1 |
حداكثر نيروي گيرنده از نيروي عكس العملي حفره قالب كه نتيجه سطح تصوير شده همه حفره قالب ها و راهگاهها و حداكثر فار حفره قالب است به دست مي آيد: | F=A×P |
در اينجا F نيروي عكس العمل ،A سطح تصوير شده حفره قالبها و سيستم راهگاه و P فشار حفره قالب است. در فرآيند صحيح ،با توجه به جنس و قطعه ،فشار حفره قالب MPa =100-20 است. در عمليات اشتباه ممكن است اين فشار تا فشار تزريق كامل بالا برود.بنابراين ذتوصيه مي شود كه محاسبه با فشار تزريق حداكثرماشين و سطح تصوير شده كلي كه ممكن است با مذاب پوشيده شود انجام شود. | F max =A max ×P inj < F clam |
اين سطح با فاصله بين ميلهاي راهنماي ماشين تعيين مي شود(شكل 62) عموما از مشكل كشيده شدن ميلهاي راهنماي ماشين جلوگيري مي شود .بنابراين بيشترين ابعاد قالب تقريبا بايد mm 10 كوچكتر از فاصله بين ميلهاي راهنماي مربوط باشد.قسمتهاي گيرنده براي تحمل حداكثر فشار حفره قالب كه انتظار مي رود به وجود آيد ساخته مي شوند.ماشينهايي كه براي فرآوري فوم(foam ) با فشار كم به كار مي روند قسمتهاي گيرنده سبك يا ميزهاي گيرنده بزرگترو فاصله بيشتري بين ميلهاي رانما دارند.بايد مراقب بود كه صفحات تحت بارها بيش از از چند ميكرون خم نشوند در غير اين صورت، فاصله درز مجاز خط جدايش حتي با وجود صلبيت كافي خود قالبها حفظ نمي شوند . تز اين لحاظ ماشينهاي امروزي اغلب كوچكتر از اندازه هستند. |
كورس بازشدن براي بيرون انداختن بدون مشكل قطعه از قالبها با ماهيچه هاي بسيار بلند بايدبه اندازه كافي بلند باشد(مثال :قالب سطل) .حداقل كورس لازم بيش از دو برابر طول ماهيچه است. از سوي ديگر كورس بلندتر از حد نياز ،مدت زمان سيكل را افزايش مي دهد و به دليل هزينه اي بايد كورس هر چه كوتاهتر باشد. كورس بازشدن را مي توان دقيقا تعيين كرد ولي كورس بيش از حد نرمال مخارجي زيادي دارد .بنابراين طرحي رائه شده{12} كه در آن قالب در حين كورس باز شدنبا يك وسيله كمكي كج مي شود و سپس قطعه از قالب خرج مي شود(شكل 53) |
شكل 53 وسيله كج كردن قالب در حين خروج قطعه از قالب |
|
فایل : 4 صفحه
فرمت : Word
مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید