مقاله فارسی در مورد علل كاهش ثبت نام دانش آموزان طراحي دوخت در هنرستان ولايت و رابطه آن با ميزان شناخت و علاقه به اين رشته

مقاله فارسی در مورد علل كاهش ثبت نام دانش آموزان طراحي دوخت در هنرستان ولايت و رابطه آن با ميزان شناخت و علاقه به اين رشته

فصل اول
طرح تحقيق
عنوان تحقيق
بررسي علل كاهش ثبت نام دانش آموزان طراحي دوخت در هنرستان ولايت و رابطه آن با ميزان شناخت و علاقه به اين رشته.
مقدمه يا تاريخچه مختصري از موضوع تحقيق:
تعريف تحقيق : در اين زمينه صورت نگرفته است با توجه به اينكه در چند سال اخير سياست ها بيشتر معطوف جذب دانش آموزان به رشته هاي فني است، لذا ضروري به نظر مي رسد كه علل كاهش ثبت نام در اين گونه رشته ها كه شخص را از
مدرن گرايي صرف بازداشته و به جاي حفظ يكسري مطالب و محفوظات، كه غبار زمان به زودي روي آن مي نشيند و باعث فراموشي آنها مي شود. علاوه بر بالا بردن اطلاعات عمومي دانش آموزان در زمينه هاي مختلف علمي حرفه اي نيز به آنها آموزش داده شود تا در صورت ادامه تحصيل يا عدم ادامه تحصيل در هر حال حرفه اي آموخته باشند كه براي آينده آنها مفيد است.
تعريف تحقيق: اين تحقيق به اين دليل برگزيده شد كه محققان: زهرا اميري در هنرستان ولايت تدريس نموده و خانم فاطمه اميني در امر اين تحقيق با هم همكاري نموده تا در امر علل كاهش تعداد ثبت نام كنندگان احتمال انحلال رشته طراحي و دوخت اين هنرستان ولايت بنابراين با همكاري هم خواستيم دليل اين كاهش را دريابيم.
هدف يا هدفهاي علمي و آرماني تحقيق: در اين تحقيق سعي بر آن است كه دانش آموز با ديدي بازتر و نگرش عميق تر در مورد نحوه انتخاب رشته خود كه مطابق با سلائق و علائق و استعدادهاي اوست اقدام به رشته نمايد و تنها نام و عنوان رشته براي او مهم نباشد در واقع
در اين تحقيق سعي شده است نگرش جامعه را نسبت به رشته هاي فني و بخصوص طراحي دوخت كه موضوع مورد بخث است بهبود بخشد و ابتكار را بايد از نسل جوان و ديدگاهاي اين نسل شروع كرد.
فرض ويژه تحقيق:
كاهش ثبت نام دانش آموزان طراحي دوخت
در هنرستان ولايت با ميزان شناخت و علاقه آنان به اين رشته ارتباط مستقيم دارد.
روش انجام تحقيق:
در اين تحقيق ما از روش همبستگي براي بررسي موضوع استفاده نموديم زيرا هرگاه بخواهيم ميزان رابطه و همبستگي 2 يا چند متغير را با يكديگر يا با متغير ديگر بسنجيم. يكي از روشهاي مفيد در اين زمينه روش همبستگي است. در اين تحقيق ما را به جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه استفاده كرديم كه در اين مورد به تفصيل در فصل دوم توضيح داده شده است . همچنين نوع نمونه گيري از روش تصادفي بوده و نيز جامعه آماري تا مقطع دبيرستان بوده نمونه آماري نيز دانش آموزان سال اول دبيرستان از سه دبيرستان ثاني ، صدور و انقلاب بودند .
.
اهميت و ارزش تحقيق
اهميت اين موضوع به طور خاص بررسي علل كاهش ثبت نام دانش آموزان در هنرستان ولايت است كه اگر اين روند كاهش ادامه يابد موجب انحلال اين رشته در هنرستان خواهد شد . در حالي كه بسياري از وسايل و امكانات اين رشته در هنرستان موجود است كه مي توان با آنها افراد بي شماري را در راه صفت به خود و جامعه به ابزار علم و هنر تجهيز نمود _ پس چرا نبايد از اين امكانات به نحو احسن استفاده نكرد ؟
يكي از دلايل تحقق اين تحقيق همانا افزايش گرايش جوانان به رشته هاي فني و در نتيجه كاهش درصد بيكاري و ايجاد اشتغال در سطح جامعه ميباشد .
محدوديتهاي تحقيق
اين محدوديتها شامل دو گروه ذيل ميباشد
1_محدوديتهاي در اختيار پژوهشگر
الف_عدم آگاهي كافي مدير مدرسه در مورد رشته طراحي دوخت
ب_زيرا اين عدم آگاهي كافي باعث ميشود كه اين مدير نسبت به اين رشته بي اهميت بوده و اطلاعات كافي را به دانش آموزان هنگام مراجعه كننده براي ثبت نام ندهد و در نتيجه دانش آموزان نيز گرايش به سوي اين رشته پيدا نكنند.
ج- تأثير اين محدوديت اين است كه دانش آموزان مورد پژوهش در زمينه پاسخ به پرسشها، علاقه يا اطلاعي در مورد اين رشته ابراز نمي كنند.
2) محدوديت هاي خارج از كنترل پژوهشگر
الف- ديدگاه منفي جامعه نسبت به اين رشته
ب- باعث مي شود كه دانش آموزان هم ديدگاه مثبتي ابراز نكنند.
ج- زيرا يك يا دو محقق به تنهايي نمي توانند نظر كلي جامعه را تغيير دهد و با تبليغات فراوان و صرف وقت و هزينه زياد شايد بتوانند
تنها درصد بسيار كمي از اين ديدگاه منفي را زائل كند.
د- هزينه بالاي رشته طراحي دوخت
اين تغيير باعث گرايش كمتر دانش آموزان به اين رشته مي شود
ج- زيرا اين هزينه ها از سوي محقق قابل تأمين نيست.
خلاصه اي از ساير فصلها:
خلاصه فصل دوم: در اين فصل به روش تحقيق جامعه و نمونه آماري نحوه نمونه گيري و نيز روش روش جمع آوري اطلاعات اشاره شده است.
خلاصه فصل سوم: در اين فصل به ميزان ضريب همبستگي و جهت مثبت يا منفي بودن آن اشاره شده و نيز عنوان شده كه اين ضريب چه معنا و مفهومي دارد.
خلاصه فصل چهارم: در اين فصل بصورت اجمالي كه مطالب تحقيق و فعاليت هاي انجام شده در ضمن آن اشاره شده و پيشنهادهايي كه براي رفع مشكل و مفصل به نظر مي رسد، عنوان گرديده است.
در آخر نيز، پرسشنامه استفاده شده در اين تحقيق به پيوست ارائه گرديده است.
فصل دوم
روش تحقيق
روش تحقيق: ما در اين پژوهش از روش همبستگي بهره گرفتيم زيرا به نظر مي رسد براي بررسي ميزان رابطه و همبستگي 2 يا چند متغير يكي از مفيدترين و كارآمدترين روشها، روش همبستگي است. بنابراين ما اين روش ار برگزيديم.
آزمودني ها و چگونگي روش گزينش آنان.
در اين تحقيق، ما از دانش آموزان سال اول دبيرستان كه در سه مدرسه صدر، ثاني و انقلاب كرج تحصيل مي نمودند بهره گرفتيم. كه تعداد آنان 55 نفر بود. مناسبت اين افراد با موضوع تحقيق اين است كه چون دانش آموزان سال اول هنوز انتخاب رشته ننموده اند، لذا مي توان با بررسي نظرات و علائق آنان بخصوص در ارتباط با رشته طراحي و دوخت دلايل افت نام نويسي در اين رشته را در هنرستان ولايت كه آن نيز واقع در كرج مي باشد، بررسي كرد. زيرا اين افراد، كساني هستند كه اگر تمايل به انتخاب رشته طراحي دوخت داشته باشند. ناگزير فقط و فقط در هنرستان ولايت كه تنها هنرستان داراي اين رشته است، ثبت نام مي كنند پس اگر بررسي كنيم كه ميزان علاقه و اطلاعات اين دانش آموزان در رشته طراحي دوخت تا چه قدر است، مي توانيم به ميزان همبستگي يا عدم همبستگي ميان علاقه و اطلاعات با درصد نام نويسي در رشته طراحي و دوخت هنرستان ولايت پي ببريم.
در اين تحقيق، ما از روش تصادفي براي گزينش دانش آموزان استفاده نموديم به اين نحو كه در سه دبيرستان صدر، ثاني و انقلاب تعداد دانش آموزان سال اول دبيرستان بدين شرح مي باشد. دبيرستان صدر: 3 كلاس 45 نفره، دبيرستان ثاني: 3 كلاس 40،42 و 47 نفره، دبيرستان انقلاب: 3 كلاس 40-32 و 38 نفره براي نمونه گيري تصادفي با از جدول صفحه 168 كتاب روشهاي تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني بهره گرفتيم.
به اين صورت كه براي هر دبيرستان نمونه گيري جدا انجام داديم. براي دبيرستان صدر، كه 3 كلاس 45 نفره داشت كه مجموعاً 135 نفر دانش آموزان سال اول دبيرستان داشت، ما تعداد 20 عدد پرسشنامه در نظر گرفتيم و با استفاده از جدول، 20 عدد مابين 1 تا 135 را از قسمت بالا تا پائين پرسشنامه، (مسير ما براي نمونه گيري اين دبيرستان بالا تا پائين جدول بود) يادداشت نموديم. سپس 3 ليست از 3 كلاس دانش آموزان تهيه نموديم و اين سه ليست را بطور متوال و پشت سرهم قرار داده و از شماره 1 تا 135 شماره گذاري نموديم. سپس به 20 شماره برگزيده شده مراجعه نموديم و اسامي آن اشخاص را از ليست بيرون كشيديم و پرسشنامه را براي تكميل به اين افراد تحويل داديم.
براي دو دبيرستان ثاني و انقلاب نيز به همين شكل عمل گرديد. يعني براي دبيرستان ثاني، از عدد 1 تا 129 (تعداد دانش آموزان 139 نفر بود) و تعداد 20 پرسشنامه و براي دبيرستان انقلاب از عدد 1 تا 110 و تعداد 15 پرسشنامه (زيرا جمعيت اين دبيرستان با افراد دبيرستان قبلي به مراتب كمتر بود) در نظر گرفتمي و پس از نمونه گيري، پرسشنامه ها را جهت تكميل به افراد نمونه گيري شده تحويل نموديم.
(مسير حل جدول براي دبيرستان ثاني، از چپ به راست در قسمت بالاي جدول و براي دبيرستان انقلاب از راست به چپ در قسمت پائين جدول بود.)
روش جمع آوري اطلاعات:
روش جمع آوري اطلاعات در اين تحقيق، پرسشنامه بودكه دلايلي براي آن قائليم:
اين ابزار براي پرسيدن چندين پرسش بطور همزمان و تعداد انبوه مناسب است.
لازم به ذكر است متغيرهاي مستقل و وابسته تحقيق عبارتند از:
متغير مستقل: ميزان شناخت و علاقه به رشته طراحي و دوخت متغير وابسته: كاهش نسبت نام دانش آموزان طراحي و دوخت در هنرستان ولايت.
روش آماري:
ما پس از اينكه پرسشنامه را جمع آوري نموديم، از روش آماري ضريب همبستگي براي تجزيه و تحليل يافته هايمان استفاده كرديم كه اين ضريب حدوداً 6/0+ شد كه نشان دهنده همبستگي بين ميزان علاقه و شناخت با درصد ثبت نام مي باشد.
فصل سوم
يافته ها و تجزيه و تحليل آنها
همانطور كه اشاره شد، با استفاده از محاسبه ضريب همبستگي، ما به ميزان ارتباط بين علاقه و شناخت رشته طراحي و دوخت با درصد ثبت نام در اين رشته پي برديم كه اين ضريب حدود 6/0+ شد و اين محاسبه نشان از همبستگي بالاي اين دو مورد (علاقه و شناخت با درصد ثبت نام) دارد.
بنابراين ما پي مي بريم كه اگر بخواهيم درصد ثبت نام را بالا ببريم، بايد شناخت دانش آموزان را در رشته طراحي و دوخت افزايش دهيم كه اين افزايش اطلاعات و طرح جنبه هاي مثبت و كارآمد اين رشته تا حدود زيادي مي تواند به افزايش علاقه دانش آموزان منجر شود زير تا در مورد چيزي اطلاع در دست نباشد، خواه ناخواه علاقه اي هم وجود ندارد. البته هميشه شناخت منجر به علاقه نمي شود و تمامي حتي ممكن است بعلت دلزدگي و انزجار شود. اما اين موضوع تا حدود زيادي بستگي به نوع شناخت و چگونگي طرح مسئله دارد. اگر جنبه هاي مثبت مورد تأييد بيشتري قرار گيرد احتمال ايكه علاقه هم بوجود آيد بيشتر است. لذا تا آنجا كه امكان دارد بايد ميزان شناخت دانش آموزان از جنبه هاي مثبت رشته طراحي و دوخت را بالا برد
فصل چهارم
خلاصه تحقيق و پيشنهادها
خلاصه تحقيق: در اين تحقيق كه از روش همبستگي استفاده شد و نيز پرسشنامه وسيله جمع آوري اطلاعات بود، روش نمونه گير، تصادفي انتخاب شد. پس از اين امر، با ارائه پرسشنامه، اطلاعات لازم از نمونه ها دريافت شد و با استفاده از ضريب همبستگي به ميزان همبستگي دو مورد شناخت و علاقه به رشته طراحي و دوخت و 2 درصد ثبت نام در اين رشته تعيين شده ضريب 6/0+ بدست آمد. و نتيجه اين شد كه اين دو مورد با هم همبستگي مثبت دارند يعني هرگاه شناخت و علاقه بيشتر باشد، احتمال ثبت نام در اين رشته نيز بيشتر است. بنابراين بايد شناخت و علاقه را در دانش آموزان افزايش داد.
پيشنهادها:
بايد تا حد امكان ميزان شناخت در مورد اين رشته را افزايش داد. براي اين امر بايد به دانش آموزان اول دبيرستان اين اطلاع رساني را انجام داد و حتي مي توان اين امر را از دانش آموزان مقطع راهنمايي شروع كرد. اين اطلاع رساني مي تواند به صورت پخش بروشور، نصب اطلاعيه و اعلاميه، نصب روزنامه ديواري در مدارس، بازديد دانش آموزان از هنرستانهاي مجهز و مفيد، مصاحبه با افراد موفق در اين رشته و پخش نتايج مصاحبه بصورت بروشور و… د ربين دانش آموزان، ترتيب دادن برنامه سخنراني از سوي افراد موفق اين رشته در مدارس (مثل استادان طراحي و دوخت دانشگاههاي معتبر) و… باشد و راههاي ديگري كه براي تبليغ و اطلاع رساني مناسب است استفاده كرد حتي مي توان براي ارتقاء ديدگاه جامعه نسبت به اين رشته و رشته هاي مشابه، با اجراي برنامه سخنراني و ارائه فيلم و عكس و… در رابطه با افراد موفق اين رشته براي والدين دانش آموزان، شناخت افراد جامعه را نسبت هب اين رشته بهبود بخشيد. البته تمامي اين موارد احتياج به همكاري تنگاتنگ ادارات آموزش و پرورش و مسئولين مدارس دارد.
در هر حال اميدواريم كه انجام اين تحقيق بتواند گرهي از مشكلات متعدد اين رشته و رشته هاي مشابه بگشايد.
انشاءا…

فایل : 20 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...