info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی خط مشيء در سطح ملي

مقاله فارسی خط مشيء در سطح ملي

» خط مشيء در سطح ملي«
در بين اصول خط مشيء جنگل ارائه شذده توسط كنفرانس FAO در 1951 موارد زير مطرح شده است. هر كشور بايد بيشترين تعداد مردم‌اش را تغذيه كند از حداكثر منافع موجود حاصل از ارزشهاي حفاظتي، توليدي، و جانبي جنگلهايش استفاده نمايد. اين امر ايجاب مي‌كند كع محافظت بايد در برابر اسيب يا خرابي توسط انسان صورت بگيرد يا در مواردي از قبيل آتش، حشرات، و بيماريهاي درخت اينكار انجام شود. بنابراين در يك خط مشيء جنگل حالت معيني از تمايل به سمت حفاظت حوزة جنگل از آتش بايد مورد توجه باشد و اين امر به نوبة خودش بايد در يك قانون در يك كشور مطرح گردد. چنين قانونگذاري كه مقداري از آن مؤثر است و مقداري از آن غيرفعال مي‌باشد در تعدادي از كشورها مطرح
است. در جاي كه قانونگذاري غيرفعال است، اين امر معمولاَ براي اين حقيقت رديابي مي‌شود كه در واقع خط مشيء جنگل در ارتباط با محافظت در مقابل آتش، بطور صحيح تفسير نمي‌شود.لذا بايد تأكيد شود كه اولين كار در برخورد با يك مسئله آتش عبارت‌اند از فرمولبندي خط مشيء در سطح ملي است و تجربه نشان داده است كه يك بيان معين از خط مشيء براي راهنمايي صحيح و همكاري اقدامات بعدي، مطلوب است. در آغاز، ممكن است كه فقدان خط مشيء بيان شده احساس نشود زيرا افراد خوشبين كه مسؤل ورود كنترل هستند داراي اهداف تعيين شده و واضحي مي‌باشند. اما وقتي كه يك سازمان كنترل آتش توسعه مي‌يابد و مسؤليت‌هاي وسيعي تخصيص داده مي‌شود، ابهام پرهيزمي‌گردد اگر يك خط مشي‌ء معين مطرح گردد.يك بيان خط مشيء در اين سطح
بايد وسعت پيدا كند و بايد طوري تصور شود كه فوراَ براي اصلاح در پرتويي شرايط متغير و تجربه، قابل سازگاري باشد.
تأثير آتش برروي ارزشهاي جنگل
خط مشيء بايد بطور طبيعي براساس اطلاعات حقيقي يافت شود. اطلاعات حقيقي مفصل بآساني در كشوري كه مايل به اقدام براي اولين بار برروي يك برنامة كنترل آتش منظم مي‌باشد فراهم است و بنابراين سياست گزاران بايد تفسير كنند كه از چه چيزي موجود است و از تجربه جاهاي ديگر استفاده كنند. راهنماي اصلي در فرمولاسيون خط مشيء بايد مقصود اصلي مدييت جنگل باشد. آنگاه، در پرتوي تاريخ آتش‌سوزي كلي كشور چهار معيار عمومي وجود دارند كه مي‌توانند در تعيين آنچه كه خط مشيء بايد باشد بكاربرده شوند.
چه مقدار آسيب آتشي به ارزش محافظتي جنگل وارد مي‌گردد.
چه مقدار اسيب توسط آتش به ارزشهاي
با چه درجه‌اي از مشكلات جنگلها مي‌توانند پس ازآتش‌سوزي دوباره بازسازي شوند؟
آيا حفاظت بعدي در مشكل پس از آتش‌سوزي جنگها افزايش مي‌يابد؟
پاسخ به اين پرسشها ساده نيست و يك ارزيابي اختياري ممكن است تمام آن چيزي باشد كه امكان دارد مثلاَ برآورد آسيب را براي مقادير چوب برآورد نمايد. ولي در بسياري از كشورها چوب بالقوه مفيد هنوز داراي ارزش تثبيت شده خودش از طريق فروش نمي‌باشد و ممكن است چنين سال قبل اين امر رخ داده باشد. ارزش نسبي گونه‌هاي غلات معلوم نمي‌باشد.و مقدار هر گونه در يك مرحله مي‌تواند رخ دهد فقط مي‌تواند برآورد
تقريبي شود. ارزش رشد گونه‌هاي جوان مورد توجه مي‌باشد و توجه زيادي به آسيب به خاك و منابع آب شده است و مشكل ممكن است غير قابل حل بنظر برسد. در يك سري از بررسيهاي انجام شده در آمريكا تأثيرات مخرب آتش در مقوله‌هاي زير در نظر گرفته شدند:
(a ) مقادير چوب – رشد گياهان و بازاريابي شامل توليد مجدد گياه، تأثير برروي تركيب گونه، آسيب حشره و بيماري و موارد مستقيماَ ناشي از آتش‌سوزي را از بين رفتن محل براي رشد گياه.
(b ) ارزشهاي آب- طغيان – فرسايش و رسوب‌دهي و آسيبهاي مرتبط با آتش و كاهش ذخاير آب روزمين و جريانهاي اصلي.
(c) ارزشهاي حيات وحش – كاهش پرندگان و حيوانات، تأثير روي زيستگاه آنها
(d ) ارزشهاي تفريحاتي- آسيب به مجموعه‌هاي ايجاد شده تفريحي و كاربرد جنگلها
(e) ارزشهاي چريدن- تذثير آتش روي مقادير چوب و استفاده از آن
(f) ساير ارزشهاي دارايي- كاهش يا آسيب به محصول كشاورزي، ساختمانهاي مزرعه، حصارها و ساير دارايهاي متفرقه
(g) ارزش اقتصادي- اجتماعي- تأثير كاهش چوب در حال رشد برروي الگوي اجتماعي و اقتصادي ناحيه
اين بررسي نتوانست يك فرمول كلي براي ارزيابي تأثيرات مخرب آتش ارائه كند و مشكلات رادر نظر بگيرد، حتي براي چنين كشور پيشرفته‌اي مانند آمريكا
وضع كردن يك ارزش پولي ساده برروي زندگي انسان چگونه امكانپذير است؟
فقدان اطلاعات نبايد منجر به ناديده گرفتن مسئله گردد. براي كشوري كه ارزش معيني براي چوب و نهالها نمي‌توان تعيين كرد، بايد در پرتوي تجربيات ساير كشورها فرض شود كه ارزشهاي چوب زياد مي‌گردد و گونه‌هاي با ارزش كم فعلي احتمالاَ در آينده اهميت بيشتري دارند. براي ساير ارزشهاي ذكر شده آنها تحت تأثير آتش مي‌باشند و زمينهاي گوناگون مورد نظر مي‌توانند اهميت نسبي بصورت ارزشهاي كم، متوسط يا زياد داشته باشند. سياستگذاران ارزشهاي جنگل را درست در نظر مي‌گيرند عوامل انساني را در نظر دارند كه مسئله آتش را بوجود مي‌آورد. اكثيت آتش‌هاي جنگل توسط انسان بوجود مي‌آيند و قابل جلوگيري هستند. سياستگذاران بايد با اين حقيقت روبرو شوند كه سنجش‌هاي كنترل ممكن است با روشهاي نسبتي كاربرد زمين
مغايرت داشته باشد از قبيل كشت دوره‌اي تغيير آن ويژگيهاي تأييد شده توسط مردم و ارزشهاي مرتبط با جنگل. در يك جهت، تجربة كشورهايي كه قبلاَ داراي سازمانهاي كنترل آتش بوده‌اند يك شاخص روشن را ارائه مي‌كنند هيچ تمايزي بين زمينهاي شخصي( خصوصي) و عمومي نبايد صورت گيرد. خط مشيء بايد ملي باشد حفاظت از آتش تمام زمينهاي جنگلي را در نظر بگيرد. بسياري از بالاترين نواحي جنگل‌كاري بطور خصوصي مالكيت دارد ولي آسيب يا زيان آنها شديداَ برروي تمايل جامعه تأثير مي‌گذارد. بسياري از زمينهايي كه به جنگل مربوط مي‌شوند و از آنجا آتش آغاز مي‌گردد و زمينهاي عمومي نيستند. از يك خط مشيء واحد پرهيز مي‌شود.
دورنماي حفاظت مورد نياز:
اگر پس از در نظر گرفتن تمام اطلاعات موجود، سياست‌گذاران احساس كنند كه يك برنامة فعال حفاظت در برابر آتش ضروري است، مرحله بعدي عبارت‌اند از تعيين حدودي است كه براي آن آسيب توسط آتش بايد كنترل شود و يك ارزيابي هزينه‌ها لحاظ گردد. اگر هزينه‌ براي حدود مطلوب يشتر از حد تعيين شده باشد كه نتواند از لحاظ منطقي تحمل گردد، حدود بايد كاهش يابند. جلوگيري از آتش‌سوزي عموماَ يك هدف علمي نمي‌باشد زيرا در اكثر موارد بسيار پرهزينه است. با اينحال يك هدف در كنترل آتش براي هر نوع زميني جنگل بايد تنظيم شود كه براساس برآورد آسيبي است كه ممكن است تحمل گردد و (ساليانه يا ادواري) بدون آنكه بطور اساسي ارزشهاي جنگل را از بين ببرد همانطور كه توسط مقاصد مديريت تعيين شده است. هزينه‌هاي لحاظ
شده ممكن است در اين مرحله بطور وسيعي ارزيابي شود. برآوردهاي دقيق مي‌تواند انجام گيرد كه در مورد فرضيه دعاوي و دستمزدها و خريدن تجهيزات سبك و براي مستهلك‌‌‌‌سازي فقره‌هايي عمده از قبيل خانه براي پرسنل، سيستمهاي ارتباطات و حمل و نقل، برجهاي ديدباني، كاميونها و ماشين حمل مخازن( تانك) مي‌باشد. هزينه‌هاي كلي ساليانه برابر ارزش پولي آسيب تجربه شده بعلاوة هزينه‌هاي جلوگيري واقعي در طي يكسال ميانگين است.
مسؤليت براي حفاظت از آتش:
وقتي اهداف وسيع در پرتوي هزينه‌هاي لحاظ شده تثبيت شده باشند، مرحله بعدي عبارتند از تصميم‌گيري براي مسؤليت است. نوع دعوي مربوط به مسؤليت كنترل آتش قبلي با ساير فعاليتهاي روابط عمومي تفاوت ندارد ولي مبارزه با
آتش‌سوزيهاي جنگل يك وضعيت متفاوت در خصوص مبارزه با آتش‌سوزي در شهر‌ها يا نواحي مسكوني دارد و روشها و فن‌آوري‌هاي متفاوتي را تقاضا مي‌كند كه براي آن آموزشي خاص لازم است و در نتيجه، مسؤليت در تمام مراحل بايد براساس ادارة حوزة جنگل تعيين و تقسيم شود. ولي، جنگل‌هاي خصوصي بايد محافظت را نيز انجام دهند. بسياري از مالكان خصوصي، جمعيتها و شركت‌ها از زمينهاي هخودشان استفاده مي‌كنند و بقيه ممكن است مسؤليت يك سازمان حفاظتي كلي را بعهده داشته باشند. اين وضعيت ممكن است در طرق مختلف مطرح شود ولي در هر صورت بايد مورد تأييد قانون برسد.
سه روش نتايج مطلوبي را داده‌اند:
(a) يك تخصيص پولي براي هر انجام مي‌شود و پولهاي جمع‌آوري شده به مسؤل محلي داده مي‌شود كه براي حفاظت از جنگل صورت مي‌گيرد.
(b) مالكان خصوصي ملزم به ايجاد سازمان لازم براي حداقل استاندارد حفاظت مي‌باشند.
(c) همكاري با انجمنهاي حفاظتي خصوصي كه پولها براي آنها فراهم مي‌شوند( توسط كمكهاي خصوصي) كه به تأييد قانون رسيده باشد.
در بعضي از نواحي آمريكاي شمالي در جائيكه شركتها يا مالكان حفاظت خودشان را انجام مي‌دهند حفاظت اغلب بيش از مقدار حداقل لازم و مقرر شده توسط قانون است. در بخش‌هايي از اسكانديناويا كه بيمة آتش‌سوزي جنگل توسط شركتهاي خصوصي چندين سال است كه استفاده شده است مقداري حفاظت واقعاَ توسط شركت بيمه سازماندهي مي‌شود. سياست‌گذاران بايد نوع وضعيت
موجود را در كشور خودشان در نظر بگيرند. اگر جنگلهاي به مالكيت خصوصي درآمده نسبتاَ‌ كوچك و پراكنده باشند طوري كه مالكان تنوانند حفاظت كافي را بعمل آورند مسئولان دولتي ممكن است تصميم به رأي‌گيري براي اين مالكان نمايند. سيستم ممكن است درجايي معرفي شده باشد كه جنگلهاي خصوصي بزرگي موجود باشند ولي در جايي كه سوابق يك فقدان تمايل در محافظت را از طرف مالكان نشان دهند. در هر حالت، مسئول محلي بايد قادر به سازماندهي شغل محافظت باشد. پرسش همكاري در اين مرحله پيش مي‌آيد خط مشيء بايد مسئوليت همكاري حفاظت جنگل با تمام سازمانهاي ذير ربط در امر جلوگيري از آتش‌سوزي را هدايت كند و براي اين منظور، ممكن است تصويب پرسنل خاصي لازم باشد. يك هيئت مشاوره متشكل از اعضاي مختلف مورد لحاظ بايد قرار
بگيرد. سرويس خدمات جنگل ملي يا معادل آن، مسئوليت ارائه خط‌ مشي پذيرفته شده و ايجاد سازمان مناسب را به عهده دارد.
اظهار خط‌مشي:
در اين لحظه ارائه مثالي دربارة اظهار خط‌ مشي مناسب است كه بر حسب كلماتي است كه در آغاز اين فصل بكار مي‌رود و موارد رسمي دربارة حفاظت حوزة جنگل از آتش‌سوزي را بيان مي‌كند. چنين اظهاري ممكن است چنين خوانده شود:
وزارت جنگلها و مراتع در همكاري با مأموران بخش‌هاي دولتي يا موسسات مربوطه براي هر ناحية جنگل از كشور سيستم‌هاي جلوگيري از آتش‌سوزي جنگل را توصيه مي‌كند تا توليد زمينهاي جنگلي و منابع آب و جنگل را حفاظت نمايد و توليد پيوستة چوب بر روي زمينهاي تخصيص يافته براي اين منظور را تضمين كند. ملاحظات خاصي در
توصيه‌ها براي حفاظت منابع آب جريانهاي قابل ناوبري و حفاظت زمينهاي جنگلي، ارائه خواهد شد تا آب براي مصارف خانگي و آبياري حفاظت شود. مجلس هزينه را در هر سال مالي براي مقاصد مناسب با توصيه‌هاي ادارة جنگلها را رسيدگي قانوني مي‌نمايد. اگر وزارت جنگلها و مراتع متوجه شود كه سيستم و عمليات جلوگيري از آتش‌سوزي جنگل كه توسط مسئولان محلي ارائه مي‌شود اهداف فوق را تشويق مي‌نمايد همكاري با مسئولان و موسسات مربوطه را در حفاظت زمينهاي جنگل از آتش‌سوزي بررسي مي‌نمايد.
طرح‌ريزي يك برنامة حفاظت:
ادارة خدمات جنگلي ملي با معادل آن بايد يك برنامة حفاظت را مطرح كند و در اين راستا عوامل متعددي وجود دارد كه تجربه نشان داده
است كه بايد در نظر گرفته شود و در زير بيان مي‌گردند.
عوامل مورد نظر:
حالتهاي آتش‌سوزي
اين امر مهمي است كه بدانيم موسسات مرتبط كدام هستند. طبقه‌بندي تعداد آتش‌سوزي و مقدار جنگل سوخته براثر آتش‌سوزي يكي از وسيع‌ترين سوابق آماري در تاريخ آتش‌سوزي مي‌باشد. بدون شك اگر اين سوابق بكار برده شوند آنها بصورت گروهي از ارقام براي ثبت ميزان خرابي بكار برده مي‌شوند و ثبت مي‌گردند ولي اطلاعات در تمام كشورها و حتي بخشهاي مختلف يك كشور بطور يكسان نگهداري نمي‌شوند. سرويس جنگل آمريكا از طبقه‌بنديي استفاده مي‌كند در طول چند سال براي بدست آوردن سيستم عملي و سالم استفاده شده است و مدل مفيدي در اينجا ارائه مي‌شود.
طبقه‌بندي ممكن توسط جدول زير نشان داده شود. براي درك كامل اين طبقه‌بندي توصيف هر مقوله به شرح زير داده و ارائه مي‌شود. رعدو برق– يك عامل آتش‌سوزي است و پديده‌اي طبيعي است و در كوهستان راكي كانادا و آمريكا به اوج خودش مي‌رسد. در ساير بخشهاي جهان، اهميت چنداني ندارد. طوفانهاي رعد وبرق با باران همذاه هستند كه ممكن است از گسترش آتش جلوگيري نمايند. رعد و برق مسؤل آتش‌سوزيهاي جدي بوده است.
بيست نمونه براي چوب با ضخامت مختلف انتخاب مي‌شوند. هر نمونه شامل 25 اندازه‌گيري است. ميانگين كل برابر با 1.680 ميانگين بيست انحراف استاندارد 0.020 است.
اندازه هدف سبز مطلوب به شرح زير محاسبه مي‌شود:
ابعاد 1.50
انقباض4%
كاهش در 0.090 Planer
a –انحراف استاندارد كه برآورده شدة فرآيند چيست؟
b – حداقل اندازة سبز مورد نياز قبل از اينكه Skip رخ دهد چيست؟
c- درصد محصولي كه بايد اكنون skip را نشان دهد چيست؟
d- احتمال اينكه هر كدام از ميانگينهاي نمونه كمتر از 1.665 باشد چيست؟
e- احتمال اينكه هر اندازه‌گيري كمتر از 1.665 باشد چيست؟
f- اندازه هدف سبز چقدر بايد باشد طوريكه بيش از 5% از محصول Skip نشان ندهد/
g- حدود كنترل بالا و پايين براي يك نمودار xBar چيست؟ اگر اندازه هدف با حدود 3Sigma باشد؟
i- نمودار كنترل تثبيت در بخش g را بكار بريد و يك فرآيند متمركز شده صحيح را استفاده كنيد اگر ميانگين فرايند به 1.700 انتقال يابد احتمال اينكه نمودار كنترل شما انتقال را نشان دهد چيست؟
h- حدود كنترل بالا و پايين براي يك نمودار s با يك ريسك معادل با نمودار xBar چيست؟
j-با توجه به پاسخ خودتان در بخش I احتمال اينكه دو نقطه متوالي در داخل حدود كنترل رسم شود چيست؟
k- ريسك توليد شده براي نمودار كنترل خودتان چيست؟
گياه شما پانل‌‌‌هاي به تعداد 1000 عدد در هر هفته احتياج دارد. مشتري مقرر مي‌كند

فایل : 20 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...