مقاله در مورد کارمند

مقاله در مورد کارمند

کارمند
تعدادی از کارمندان که در اداره دور هم جمع شده‌اند
کارمند کسی است که به ازای انجام کار فکری در دستگاهی اداری، حقوق دریافت می‌کند و بناست که به طور درازمدت اشتغال داشته باشد
کارمندان به دو بخش کارمندان دولتی و کارمندان خصوصی تقسیم می‌شوند. ویژگی‌های خاص کارمندان، کارمندان بخش خصوصی را از کارمندان بخش دولتی و این دو قشر را از طبقهٔ کارگر جدا می‌کند. وضعیت مادی کارمندان و منزلت اجتماعلی آنان (هم دولتی و هم خصوصی) با تحولات اقتصادی و اجتماعی نوسان دارد.
کارمندی در مفهوم جدید با رشد سرمایه‌داری و پس از انقلاب صنعتی شکل گرفت. دانشگاه‌های غرب که تامین‌کنندهٔ نیاز جریان تولید صنعتی بودند تربیت کارمندان را بر عهده گرفتند. جامعه‌شناسان مارکسیستی اصولاً قائل به وجود قشری به نام کارمند نیستند و جامعه را به دو طبقهٔ کارگر و سرمایه‌دار تقسیم می‌کنند. اما جامعه‌شناسان سرمایه‌داری قشر کارمند را یکی از طبقات چندگانه می‌دانند که از طبقات متوسط است.
تاریخچه
منشاء پیدایش کارمندان دولتی را باید در دربارها جستجو کرد که پادشاهان افراد خاصی را که دارای مهارت‌های لازم بودند بطور درازمدت -در قالب مزد زمانی- استخدام کردند، و آنان را به نظام ارزشی خود وفادار ساختند. با جایگزینی حکومت‌های جمهوری به جای پادشاهی، این کارمندان باید علاوه بر داشتن مهارت‌های لازم، وفاداری خود را به نظام حکومتی نیز آشکار می‌ساختند.
اما در خصوص کارمندان خصوصی، پس از انقلاب صنعتی بنگاه‌های تولیدی به افرادی که به شکل پیوسته در خدمتشان باشد نیازمند شدند و چنین کسانی را استخدام کردند. رفته‌رفته با تقویت این نیاز، ملاک‌ها و معیارهای پذیرش سخت‌تر می‌شد. تا اینکه موسسات آموزشی به مرکزی برای آموزش دانش‌های لازم به منظور ورود به مشاغل تبدیل شدند تا جایی که بیش‌تر افرادی که در پی شغل کارمندی بودند به این موسسات رجوع می‌کردند و پس از تحصیل و بدست آوردن مدارک لازم، برای استخدام مراجعه می‌کردند. با گسترش جامعه صنعتی شمار کارمندان نسبت به کارگران به سرعت افزایش یافت، تا جایی که کارمندان به اهمیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل توجهی رسیدند و علاوه بر دریافت حقوق مناسب، به پست‌های اجرایی متناسب رسیدند.
وظایف کارمندان بانک
رئیس
از جمله وظایف رئیس بانک, به شرح موارد زیر می باشد:
1) مسؤلیت تمام کارهای کارکنان با رییس شعبه است.
2)کنترل حساب ها و تمام کارهای کارکنان
3)کنترل پرونده
4) امضاء های نهایی هر پرونده
5) رسیدگی به اسناد وبررسی آن ها
6) جوابگوی سؤالات مشتریان
7) نظر قطعی شدن وام های مشتریان.
معاون
  از جمله موارد زیادی که یک معاون انجام می دهد شامل موارد زیر می باشد: 
اعتبارات
انجام دادن کارهای حسابداری,تشکیل پرونده, استعلامات , تکمیل قراردادها,نماینده دفتر خانه برای امضای قراردادها.  
خدماتی
کنترل صندوق-کنترل و صدور دسته چک, کنترل مانده حساب ها, صدور اسناد حسابداری (حساب های انتظامی9999), واگذاری چک های انتقالی
   حوالجات
  صدور چک حواله, خواندن حواله تلفنی ,چک های پایاپا
  متصدی امور بانکی (تحویلدار)
1)عملیات دریافت و پرداخت وجه نقد حساب های دفترچه ای,جاری
  
 2)خواندن حواله تلفنی(از شهرهای مختلف یا شعبات دیگر وصول چک صورت می گیرد)
3)دریافت اقساط شعبه مورد نظر و شعبات دیگر
پرسنل    
  هربانک باتوجه به نوع درجه بندی آن متفاوت است هرچه درجات بالاتر باشد تعداد پرسنل بیشتر است.
برای استخدام پرسنل دربانک بامدرک دیپلم,فوق دیپلم,لیسانس و فوق لیسانس پذیرش می شود.درضمن برای پذیزش  دربانک سابقه کار ملاک نیست.
   آموزش به پرسنل هم باتوجه به سمتی که دارند به آن ها داده می شود مثلأ تحویلدار آموزش اولیه و رئیس دوره های مدیریت را می گذرانند.
جدول پرسنل
 
 
 
    دانش هرکس نه سرمایه اوست نه دارایی ,بلکه بدهی او به جامعه است.
 
 وسایل وابزار کار 
برای انجام هرکاری نیاز به وسیله وابزاری جهت انجام کاری می باشد .برای حسابداری دربانک مسکن نیز نیاز به وسایل متعددی می باشد و امروز به دلیل پیشرفت خدمت بانکی ابزار و تجهیزات بانکی به صورت مکانیزه می باشد .
ازجمله وسایل عبارتند از:
 
 
 فرم ها و دفاتر
  تاچندی پیش برای ثبت عملیات روزنامه از دفاتر کل و روزنامه استفاده می شد.ولی اخیرأتمام سیستم های  بانک کانپیوتری شد.کلیه عملیات حسابداری توسط کامپیوتر انجام می شد.بانک مسکن از فرم های زیادی استفاده می کند
که هم توسط متصدی و هم توسط ارباب رجوع تکمیل می شود .فرم هایی که دربانک استفاده می شود از قبیل:
فرم درخواست چک,واریزی ازطریق پایانه,واریزی حساب جاری ,صدور واریزی چک,سند بستانکار حساب مرکزو…
  فیش بندی
  هرگاه مشتری برای واریز به حساب نزد شعبه به بانک مسکن مراجعه می کند باید این فرم را تکمیل  کرده و مسئولین فیش نقدی تکمیل شده به علاوه وجه آن را دریافت و سپس از ثبت درسیستم به آن ها شماره,سندوتاریخ می زنند که  یک برگ از آن تحویل مشتری داده می شود و برگ دوم سند حسابداری محسوب می شود.
  فرمی که برای باز کردن حساب پس انداز به کار گرفته می شود.
  فرم درخواست تسهیلات بانکی مانند جعاله ,قرض الحسنه,خرید مسکن,ساخت مسکن و …
  فرم قراردادهای فروش اقساطی مواد لازم یدکی وابزار کار توسط بانک و فرم ها تعهدنامه و…  ازجمله فرم های رایج و مورداستفاده بانک مسکن می باشند.
بانک در پایان هرروز آمار اسناد روز و خلاصه چک های سایر بانک ها به واحد پایاپای چک های اداره توزیع  و مبادلات صورت چک های وصولی به پایاپای بانک ها و صورت وضعیت روزانه چک پول و گزارشات وضعیت  نقدینگی را از طریق فرم ها بررسی می کنند.
  در ضمن بایگانی در این شعبه به صورت دستی انجام می گیرد به این صورت که تمام حساب ها کدو زونکن های مخصوصی دارندکه براساس آن ها طبقه بندی شده ودر اتاق جداگانه ای قرار می گیرند.
روش انجام کار
    الف)جمع آوری اطلاعات          ب)ثبت وتحریر          ج)گزارش دهی
    الف)جمع آوری اطلاعات:
دریک سیستم حسابداری باید امکان جمع آوری اطلاعات مربوط به معاملات جهت ثبت درسیستم وجود  داشته باشد.
این اطلاعات ازروی اطلاعات اسنادومدارک اولیه مربوط به عملیات مالی جمع آوری می گردد.ازروی این اسناد و مدارک ثبت کل و معین و تفصیلی انجام می گیرد. اغلب رویداها ازمعاملات بین بانک و اشخاص دیگر ناشی می شود.
  دریافت وپرداخت دفترچه ,حساب دریافت اقساط وام,دریافت حواله ها ,دریافت و پرداخت حساب جاری و… به طور کلی هرچند سال که گذشته باشد استعلام از بانک مرکزی کلیه اطلاعات امکان پذیر است.
ثبت وتحریر
  سیستمی است که در آن اطلاعات توسط ارباب رجوع و هم متصدی بانک در فرم ها دستی و پردازش می شود
  و گزارش های مالی موردنیاز را فراهم می کند.
  سیستم پردازشی کامپیوتری:نرم افزاری که دربانک استفاده می شود نوین است ودارای قابلیت های زیادی می باشد.
   فهرست اصلی نرم افزار حسابداری 
عملیات بااجرای واریز نقدی ,سپرده,حوالجات,چک,دفترچه
  عملیات پشتیبانی عملیات ویژه ثبت و کنترل ,شرایط برداشت
  عملیات تشخیص و ثبت حسابها و چاپ و دفاتر حسابداری,تراز دفترکل ,عملیات بستن و افتتاح حساب ,سیستم  اطلاعات مشتریان تسهیلات مشخصات پروژه ,مضاربه,مشارکت مدنی,سلف,ضمانت نامه,خزانه,خروج. ثبت عملیات در سیسیتم با ارائه کد 5رقمی انجام می شود (از اول سال به ترتیب شماره می زنند) این کدها براساس سرفصل حساب موردنظر و براساس کدهای تعیین شده هرحساب در سیستم ارائه و از این طریق یک سند تهیه می شود
ودر این سیستم هرعملیاتی که انجام می شود سیستم به هر عمل شماره و سندی اختصاص می دهد در پایان روز بااینتر برروی حسابداری عملیات تشخیص و ثبت حساب ها به طور خودکار هر حسابی به حساب کل ومعین خود تفکیک می شود.
  گزارش دهی
درپایان روز گزارش روزانه گرفته می شود هریک از مسئولین این گزارش را گرفته وباسندهای خود تطابق  می دهند,این گزارش عملیات کلیه باجه ها را نشان می دهد و درپایان روز گزارش وضعیت وجوه نقد در صندوق     تهیه می شود.
درپایان ماه ترازماهانه و برای هرعنوان حساب صورت وضعیت مالی تهیه و تنظیم می کنند.
درپایان سال گزارش بیلان سالانه گرفته می شود (به این صورت مشتری بدهکار و صندوق بستانکار    می شود).
       سند بستانکار حساب مرکز :ارتباطات مالی با شعبات دیگر (یعنی چقدر بانک بدهکار وبستانکار می باشد)ثبت مرکزوارده و خارجه می زنند.
      حواله‌ تلفني : اين‌ نوع‌ حواله‌ سريعا” بوسيله‌ تلفن‌ به‌ واحد مقصد مخابره‌مي‌شود.
         چك حواله –  دستور پرداختي‌ است‌ كه‌ مستقيما” از جانب‌ شعبه‌اي‌ بوسيله‌ چك‌ حواله‌، عهده‌ شعبه‌اي مشخص‌ صادر و به‌ خريدار حواله‌ تحويل‌ مي‌گردد. براي‌ ارسال‌ و مخابره‌ حواله‌ داخل‌ يك‌ شهر (داخل‌ شهري‌) از   مشتري‌ كارمزد و هزينه‌اي‌دريافت‌نخواهد گرديد.
 
 پایاپای یا چک های واگذاری به مشتریان:یعنی مشتری چک یک بانک دیگر را به حساب خود می خواباند و    نماینده بانک چک را به نماینده بانک مذکور تحویل می دهد و مبلغ آن رادریافت می کند.
   
نتیجه گیری
  بعداز به پایان رسیدن کارآموزی متوجه شدم که کار بانک بسیار پیجیده و متنوع است نیاز به دقت و رسیدگی فراوان دارد کارمندان باید در زمان کاری نهایت تمرکز و خوشرویی و صبر به خرج دهند وتمام تلاش خودرا برای ا نجام کار مشتریان به کار گیرند تاآن ها را راضی نگه دارند.اما از آن جایی که کاردربانک بسیاروسیع می باشد ,
کارمندان باید انرژی فراوانی را تا پایان روز کاری مصرف کنند. ازاین رو به کارگیری دستگاهها,ماشین مدرن,پول  پرداز ,پرداخت بدهی سعی تواند کمک شایانی به بانک,کارمندان و بخصوص مشتریان عرضه نمایدوهمچنین از اتلاف وقت صرفه جویی می نماید.

فایل : 6 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...