مقاله در مورد طلاي سياه

مقاله در مورد طلاي سياه

طلاي سياه
طلای سیاه، نخستین بازی استراتژی مدیریتی ایرانی است كه شركت رویاگران نرم افزار و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال تولید آن هستند. در این بازی، بازیكن به عنوان مدیری صنعتی، باید بر صنعت نفت كشور نظارت داشته باشد و با كشف كردن نفت، ایجاد پالایشگاه، پتروشیمی و كارخانه‌های گوناگون، كشورمان را در مسیر پیشرفت یاری دهد.
بازی در سال ۱۲۸۷، هم‌زمان با فوران نخستین چاه نفت ایران در مسجد سلیمان آغاز می‌شود. از همین زمان رشته‌ی امور به دست بازیكن سپرده می‌شود تا شرایط لازم برای استخراج نفت از این چاه را مهیا كند. این تنها آغاز مسیری طولانی و پرپیچ خم است كه به توسعه و پیشرفت كنونی كشور می‌انجامد.
استخراج، خط لوله و پالایشگاه
پس از استخراج نفت، باید آن را در انبار ذخیره كرد تا بتوان برای صادر كردن، به بندر انتقال داد. بنابراین بازیكن باید دست به كار ایجاد خط لوله‌ی مسجد سلیمان-آبادان شود تا طلای سیاه كشورمان به بازارهای جهانی عرضه شود. اما صادرات نفت خام چندان طولانی نخواهد بود و به محض جمع‌آوری هزینه‌ی لازم، باید تا سال ۱۲۹۱ نخستین پالایشگاه كشور در آبادان تأسیس شود.
از این‌جا به بعد، بازیكن با انتخاب‌های گوناگونی مواجه خواهد شد كه هر یك می‌تواند تأثیر زیادی بر وضعیت سرمایه، صادرات و توسعه دادن شهرهای كشور داشته باشند. آیا تمام تولیدات را به خارج از كشور صادر كنم؟ آیا بهتر نیست بخشی از آن‌ها را با قیمت كم‌تر در شهرهای كشور به فروش برسانم و در عوض از مزایای حاصل از توسعه‌ی آن‌ها بهره ببرم؟ آیا درآمد فعلی‌ام اجازه می‌دهد خط لوله‌‌ای طولانی به شهرهای مركزی و شمالی كشور بكشم؟ چه مقدار از درآمد را صرف پژوهش و یافتن فن‌آوری‌های جدید برای تولید محصولات جدید یا بهبود شرایط فعلی بكنم؟
این‌ها تنها چند نمونه از ده‌ها پرسشی است كه بازیكن در بازی «طلای سیاه» با آن مواجه خواهد شد و باید با مدیریت صحیح خود، مشكلات را یكی یكی از سر راه بردارد و با گذر زمان، همراه با فن‌آوری‌های روز گام بردارد.
شهرها و نیروی كار
برای ایجاد ساختمان‌ها و انجام دادن تحقیقات، به نیروی كار احتیاج است. در بازی دو نوع نیروی كار متفاوت وجود دارد: تكنسین و متخصص. اما برای جذب نیروی كار، بازیكن باید به سراغ شهرهای كشور برود و در آن‌ها آموزشگاه و دانشگاه صنعت نفت بسازد. با این كار، شهروندان با تحصیل در این مكان‌های آموزشی، به نیروی كار فعال بدل خواهند شد و بازیكن می‌تواند از آن‌ها برای ایجاد صنایع جدید یا پژوهش در زمینه‌ی مورد نظرش، استفاده كند.
به این ترتیب یكی از جذاب‌ترین بخش‌های بازی، كه تعامل بازیكن با شهرهای گوناگون كشور است، شكل می گیرد. در «طلای سیاه»، موفقیت بازیكن با پیشرفت شهرها عجین شده است و بدون توجه به توسعه‌ی كشور، موفقیت چندانی حاصل نخواهد شد. هر یك از شهرها، نیازمندی‌های مرتبط با نفت خاصی دارند كه اگر بازیكن بتواند تمام آن‌ها را برآورده كند، ارتقای سطح پیدا می‌كنند. هرچه سطح پیشرفت شهر بالاتر باشد، تعداد نیروی متخصصی كه در آموزشگاه‌های آن شهر پرورش می‌یابند بیش‌تر خواهد بود. ضمن این‌كه شهر توسعه‌یافته، بازار بهتر و پرتقاضاتری برای

فایل : 2 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...