آشنايي با تكواندو

آشنايي با تكواندو

تكواندو
تكواندو نام هنر رزمي است كه اكنون به عنوان يك ورزش مدرن در سطح جهان شناخته شده و در طي مدت قرنهاي متمادي سير تكاملي خود را طي نموده است . مشخصه اصلي اين ورزش ، سبك رزمي است كه از دست و پاي بدون سلاح در مقابل حريف استفاده مي كند . بدون شك اين سبك رزمي كه در كره پرورش يافته است ريشه در آداب و رسوم و محيط جغرافيايي و مسايل سياسي دوران مختلف در كشور كره دارد . اولين زندگي ابتدايي اجتماعي ثبت شده در كره 2333 سال قبل از ميلاد مسيح است كه موسس افسانه ملي تانگون كره قديم را در آسادال تاسيس نمود . مانند تاريخ ملل ديگر زندگي ساده اجتماعي بتدريج به زندگي قبيله اي و سپس اين جوامع به شكل ايالت و كشور درآمدند . اسناد تاريخي نشان ميدهد كه حدود 2000 سال پيش در اين ايالتهاي قبيله اي قرباني كردن براي خدايان آسماني در جشنهايي همراه با رقص و موزيك و بازيها وجود داشت . تكامل تكواندو در 3 سلسله پادشاهي در كره آغاز شد ، كه اولين آن كوگوريو بود كه در تانگو حكومت ميكرد . در بين آثار باستاني اين دوره قبر ميونگ چونگ شامل يك نقاشي ديواري است كه در
آن دو جوان به روش تكواندو با هم مبارزه ميكنند ، تعدادي از زنان نيز در حال اجراي رقص گروهي مي باشند . در دوره سلسله پادشاهي پكجي ، يعني دوره دوم پادشاهي كره در جنوب غربي شبه جزيره كره در بخش رودخانه هان با چين مبادله بازرگاني مي شد و تمدن از طريق دريا به ژاپن منتقل ميگرديد . در داستانهاي عاميانه اين دوره (چولاپوكدو) توصيق ميكند كه چگونه ((پيونجن دوري)) يك نوع بازي از نوع سنگ اندازي و ((سوپاكهاي)) يك تشكل قديمي از تكواندو در بين مناطق مختلف بروي صحنه آمد ، بطوريكه اسناد تاريخي نشان مي دهند ، مردم دوست داشتند در اسب سواري ، تير اندازي و سيرون كه نوعي كشتي بود رقابت كنن
سلسله سيلا ((سلسه سوم پادشاهي كره)) در قرن هفتم بعد از ميلاد تاثير بسزايي در رشد هنر رزمي كره داشت . اين سلسله در گوشه جنوب شرقي جدا شده از شبه جزيره قرار داشت ولي سيلا با پيروزي بر دو سلسله ديگر كره را متحد نمود . حامي قدرت ملي سيلا يگانه سيستم جنگيش يعني هورانگدو بود . هورانگدو شامل جوانهايي از خانواده هاي اصيل بود كه نسبت به تربيت جسم و فكر فداكاري ميكردند بود . هورانگ قوانين سخت و جدي را در وفاداري به پادشاه تقوا و اطاعت نسبت به والدين ، شجاعت در جنگ و احترام به
دوستان و دورانديشي در زندگي را تعليم ميداد و هورانگ دو شكل ابتدايي تكواندو بود . طي قرنها بعد سيلا راه را براي سلسله جديد كوريو كه بوسيله تانگون در سال 918 AD تا سيس شده بود ، هموار كرد . كوريو تلاش كرد سرزمينش را از طرف شمال گسترده كند و تا حدي نيز موفق شد و تجاوز دشمن به كره را تكواندو كه سوباك دو ناميده ميشد دفع كرد ، ديگر تكواندو براي كره ايها يك سلاح محسوب ميشد . يك جنگ تاريخي نشان ميدهد كه در تجاوز ژاپن به كره حدود 700 سرباز داوطلب از منطقه كوم سان با مشتهاي خالي بوسيله تكواندو با مهاجمان جنگيدند . تكواندو در معني لغوي به معني هنر استفاده از دست و پا مي باشد . و عليرغم اينكه در عوام به عنوان هنر رزمي استفاده از پا شهرت يافته است ، اما يك سيستم كامل و بدون نقص رزمي مي باشد . و تكواندو فراز و نشيب هاي زيادي را در قرن گذشته طي نموده ، در آوريل 1955 نام تكواندو در جلسه اي در كره بر روي هنر رزمي كره ايها تثبيت شد و از طرف مقامات به رسميت شناخته شد ، در شناساندن و ارائه تكواندو نوين از زحمات و تاثيرات بسزاء ژنرال چوي هونگ هي نمي توان بسادگي گذشت و اين حقيقتي غير قابل انكار است . در سال 1965 انجمن تكواندو كره و در سال 1966 فدراسيون بين
المللي تكواندو و (I.T.F) در كره تاسيس شد . در سال 1973 فدراسيون جهاني تكواندو W.T.F با حمايت رجال سياسي كره جنوبي تاسيس شد . اين دو سازمان همواره در رقابتي تنگاتنگ با يكديگر بودند و سعي داشتند شناخت و حمايت بين المللي را هرچه بيشتر جذب كنند
(I.T.F) با حمايت از اعضاء خود و (W.T.F) با حمايت رهبران سياسي و شناخت جهاني و رسميت در سطح جهان . هر دو ارگان بر فلسفه و اصول و فرمها اهميت ميدهند . (W.T.F) اهميت زيادي براي مبارزه و مسابقات قايل است و I.T.F تكيه بر جنبه ها و مسائل اخلاقي و فلسفي اين ورزش را دارد
در سال 1980 كميته بين الملي المپيك طي جلسه اي در مسكو (W.T.F) را به رسميت شناخت و تكواندو پومسه در 1988 و 1992 به صورت تشريفاتي و در سال 1994 به عنوان يك ورزش كامل المپيكي اعلان و در سال 2000 رسما وارد المپيك شد
 

تاريخچه تكواندودرايران
تكواندو در سال 1349 با ورود اولين استاد كره اي به نام كيم سورين به ايران و تاسيس اولين كلاس مربيگري در باشگاه سرباز وارد ايران شد.
با تاسيس انجمن تكواندو نيروهاي مسلح در سال 1354 تيم تكواندو نيروي مخصوص چتربازان به دومين دوره مسابقات جهاني در سئول كره جنوبي حضور و موفق به كسب نخستين مدال برنز جهاني خود شد.
در سال 1355 تيمي كه راهي يكارهاي جهاني شده بود به دومين دوره مسابقات قهرماني آسيا-اقيانوسيه در شهر ملبورن استراليا اعزام شد
فدراسيون ورزشهاي رزمي( جودو –كاراته –تكواندو ) به سرپرستي بهروز سرشار كار خود را در سال 1357 از حالت انحصاري خارج وبا شكل عمومي تري آغاز كرد در همين سال تشكيل اولين تيم ملي تكواندو به سومين دوره مسابقات قهرماني آسيا-اقيانوسيه در هنگ كنگ حاصل شد كه با كسب 2 مدال نقره و 5 مدال برنز عنوان سومي تيمي را از آن خود كرد
سال 1362 اعزام تيم ملي به ششمين دوره مسابقات قهرماني جهان در كپنهاگ دانمارك و نخستين مدال جهاني تكواندو پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي يكي ديگر از مهمترين رويدادهاي تكواندو ايران مي باشد.
سال 1363 تفكيك رشته هاي تحت پوشش فدراسيون ورزشهاي رزمي و تشكيل فدراسيون تكواندو به رياست آقاي سيد مصطفي صفوي تشكيل گرديد.
برگزاري كلاسهاي مختلف مربيگري توسط اساتيد كره اي و شركت كشورهاي خارجي در مسابقات بين المللي جام فجر همچنين برگزاري كلاس مربيگري كوچينگ بين المللي و اعزام به مسابقات قاره اي و جهاني جز تحولاتي بود كه در تكواندو ايران بوجود آمد.
سال 1364 شركت در هفتمين دوره مسابقات قهرماني جهان و كسب نخستين مدال نقره جهاني.
سال 1365شركت در بازيهاي آسيايي سئول و كسب نخستين مدال طلاي اسيايي.
سال 1366 حضور در دومين دوره مسابقات قهرماني ارتشهاي جهان و كسب يك مدال نقره.
سال 1368 كسب نخستين مقام چهارمي تيمي جهان در نهمين دوره مسابقات قهرماني جهان در سئول كره جنوبي با كسب 3 مدال برنز.
انتصاب آقاي محمد قمي به سمت رياست فدراسيون همچنين شركت در دومين دوره مسابقات قهرماني تكواندو دانشجويان جهان در اسپانيا و كسب نخستين مدال طلا ي آن رقابتها ، حضور در چهارمين دوره مسابقات جام جهاني در مادريد اسپانيا از مهمرين رويدادهاي سال 1369 مي باشد.
سال 1370 پنجمين دوره مسابقات جام جهاني در زاگرب يوگسلاوي انجام شد كه تيم تكواندوايران توانست با كسب 1 مدال نقره و 2 مدال برنز در اين رقابتها به مقام هفتمي تيمي دست يابد.
سال 1373 انتصاب مجدد آقاي سيد مصطفي صفوي به سمت رياست فدراسيون همچنين حضور در بازيهاي
اسيايي هيروشيما و كسب مقام نايب قهرماني با يك طلا 2 نقره و يك برنز و انتخاب آقاي سيد مصطفي صفوي به عنوان عضو كميته روابط عمومي فدراسيون جهاني تكواندو به مدت 2 سال و انتخاب آقاي سيد محمد پولادگر به عنوان عضو كميته قانونگذاري فدراسيون جهاني تكواندو به مدت 2 سال
سال 1374 حضور در دوازدهمين دوره مسابقات قهرماني جهان در فيليپين و كسب مقام پنجمي جهان با يك نقره و 2 برنز
سال 1375 انتصاب مختار كلانتري به سمت رياست فدراسيون و انتخاب آقاي سيد محمد پولادگر به عضويت شوراي اجرايي اتحاديه آسيا به مدت 4 سال همچنين توليد اولين تشك مخصوص تكواندو در كشور، شركت درنخستين دوره مسابقات قهرماني نوجوانان جهان در بارسلون اسپانيا از مهمترين رويدادهاي سال 1375 به شمار مي رود
سال 1376 طراحي و راه اندازي سيستم داوري كامپيوتري مطابق با آخرين دستورالعملهاي داوري جهان انجام شد
همچنين شركت در هشتمين دوره مسابقات جام جهاني در قاهره مصر وكسب عنوان نايب قهرماني جهان و اولين مدال طلاي جهاني (در مجموع تيم
ملي ايران صاحب يك مدال طلا ؤ يك نقره و 2 برنز شد)
1377 شركت در دومين دوره مسابقات قهرماني نوجوانان جهان در استامبول تركيه و كسب نخستين مدال برنز جهان
سال 1377 حضور در نهمين دوره مسابقات جام جهاني زيندل فينگن آلمان و تكرار عنوان نايب قهرماني جهانبا كسب 1 طلا ، 2 نقره و 1 برنز.
سال 1378 حضور در چهاردهمين دوره مسابقات قهرماني جهان در ادمونتون كانادا و عنوان نايب قهرمني جهان براي نخستين بار با 2 مدال طلا
سال 1378 اعطاي جام جوانمردين تكواندو كار جهان به آقاي مجيد افلاكي از سوي فدراسيون جهاني تكواندو
سال 1379 حضور در دهمين دوره مسابقات جام جهاني در ليون فرانسه و كسب عنوان قهرماني جهان براي نخستين بار با 2 طلا و 2نقره.
سال 1379 حضور رسمي تكواندو در بازيهاي المپيك و كسب نخستين مدال رسمي المپيك .همچنين شركت در سومين دوره مسابقات قهرماني نوجوانان جهان و كسب نخستين مدال طلاي مسابقات
گفتني است فدراسيون تكواندو از زمان تاسيس تا كنون 4 رئيس فدراسيون را به خود ديده است كه جناب آقاي سيد محمد پولادگر با 38 راي از 41 راي به سمت رياست فدراسيون تكواندو بر گزيده شده اند ايشان از سال 1379 تا كنون عهده دار رياست فدراسيون تكواندو مي باشند.
افتخارات مهمي كه در دوران رياست آقاي سيد محمد پولادگر تا كنون براي تكواندو جمهوري اسلامي ايران حاصل شده است عبارتند از:
سال 1380 شركت در مسابقات قهرماني جهان در ججو كره جنوبي و كسب يك طلا و يك نقره و عنوان سومي تيمي در اين رقابتها همچنين حضور در مسابقات جام جهاني هوشيمينه ويتنام با دريافت 2 مدال طلا ، 2 نقره ، 2 برنز و كسب عنوان نايب قهرماني ،شركت در مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا-اقيانوسيه در چين و كسب يك مدال طلا و 6نقره و كسب عنوان نايب قهرماني
سال 1381 حضور در مسابقات جام جهاني در توكيو ژاپن ايران با كسب 3 طلا و يك نقره و 2 برنز عنوان نايب قهرماني را از آن خود كرد همچنين در همان سال مسابقات قهرماني نوجوانان جهان در هراكليون يونان برگزار شد كه ايران با كسب يك مدال طلا عنوان چهارمي را بدست اورد ،شركت در مسابقات قهرماني آسيا-اقيانوسيه در شهر
اردن و كسب يك مدال طلا ،2 نقره،3 برنز عنوان نايب قهرماني را از آن خود كرد
سال 1382 حضور در مسابقات قهرماني جهان در گارميش پارتن كرشن آلمان و كسب 2 مدال طلا ، 2 نقره و يك برنز وكسب عنوان نايب قهرماني ، شركت تيم تكواندو ايران در مسابقات قهرماني آسيا-اقيانوسيه ويتنام و كسب 2مدال طلا ،يك نقره ، 2برنز و كسب عنوان نايب قهرماني . همچنين حضور در مسابقات قهرماني دانشجويان جهان در دائگو كره جنوبي و كسب 2 مدال نقره ، 2 برنز و عنوان نايب قهرماني. شركت در مسابقات قهرماني ارتشهاي جهان در كرواسي و كسب يك مدال طلا ، 2 نقره ، 2 برنز و كسب عنوان نايب قهرماني
سال 1383 شركت در مسابقات قهرماني نوجوانان جهان در سان چوان كره جنوبي ايران توانست با كسب يك طلا ، 3 نقره ،2 برنز عنوان نايب قهرماني را از آن خود كند.همچنين در مسابقات قهرماني اسيا-اقيانوسيه كه در كره جنوبي برگزار گرديد ايران توانست با كسب يك مدال طلا ، 2 نقره فاتح اين رقابتها گردد.
درمسابقات المپيك آتن تكواندو ايران توانست عنوان قهرماني را با يك مدال طلا و يك برنز را از آن خود كند
اولين مدرسه تكواندوي ايران توسط I.T.A در تاريخ 2002/may/24 در استان تهران به نام مدرسه تكواندو تهران جوان افتتاح گرديد .دومين مدرسه تكواندوي ايران در تاريخ 2002/nov/16 در استان مازندران و در شهرستان بابل به نام مدرسه تكواندوي فدك طي مراسم ويژه اي با حضور مسئولين عالي رتبه كشور و به دست استاد بزرگ جناب آقاي حق شناس افتتاح گرديد . اين مدارس بر اساس طرح جامع مدارس تكواندو كه توسط استاد حق شناس تاليف گرديده فعاليت مي كنند .
عملكرد فدراسيون تكواندوايران در سال 83
برگزاري مسابقات:‌ 
 
تكوادوي زنان
پروانه تهرانى مربى تيم تكواندوى بانوان ايران عقيده دارد كه ضعف تكواندوكاران ايران فقط به خاطر نبود سرمايه گذارى در مسابقه هاى باشگاهى است.تهرانى گفت: «متأسفانه ما مانند آقايان در كشور ليگ نداريم و به محض آنكه يك مسابقه مى دهيم، اردو تعطيل شده و تا پنج، شش ماه هيچ كار تمرينى مهمى صورت نمى گيرد.اگر تيم ملى تكواندوى مردان ايران امروز در سطح جهانى يك ابرقدرت است، يكى از دلايل آن، ليگ منظمى است كه براى اين رشته ورزشى در داخل كشور برگزار مى شود.البته به طور طبيعى، مواجه شدن با فضاى جديد، حريفان قدرتمند و فقدان تجربه، همه دست به دست هم داد تا نتوانيم به توفيق چشمگيرى در مسابقات جهانى اسپانيا برسيم.هيچ يك از پنج عضو تيم تكواندوى بانوان ايران در اين مسابقات كه پس از پنج روز برگزارى، يكشنبه شب در مادريد پايتخت اسپانيا به پايان رسيد، نتوانستند بر حريفان خود غلبه كنند و در همان مصاف نخست، از دور رقابت ها حذف شدند.اين در حالى است كه تيم مردان ايران با كسب پنج مدال به مقام نايب قهرمانى جهان در ميان ۱۲۵ كشور شركت كننده دست يافت.»پروانه تهرانى گفت«»تيم تكواندوى مردان ايران، چندين سال است كه
موفقيت هاى جهانى كسب مى كند و به همين دليل، تا نام آنان به ميان مى آيد در حريفانشان ترس ايجاد مى شود.»وى افزود: «اين در حالى است كه اكنون بانوان تكواندوكار در ايران جدا از آقايان تمرين مى كنند و به همين دليل، نمى توانند از تجربه هاى ورزشى و فنون آنان بهره يى بگيرند. به همين دليل، من معتقدم تيم بانوان چيزى حدود ده سال از تيم مردان تكواندوكار كشور عقب است.»وى گفت«وقتى آقاى ساعى و موفقيت هايش را مى بينيم، متوجه مى شويم او با وجود اينكه در مسابقه فينال خود در اسپانيا كشيدگى عضله داشت، اما به دليل داشتن تجربه حضور در مسابقات جهانى، به خوبى توانست ضعف حريفش را بشناسد و بر او غلبه كند.»تهرانى درباره برنامه هاى جديد تيم ملى تكواندوى بانوان اظهار داشت: «وقتى برگرديم، با برگزارى جلسات، نقاط ضعف خود را در اين مسابقات مرور خواهيم كرد و بر اساس آن، برنامه يى جديد براى تقويت تيم به اجرا خواهيم گذاشت.»مربى تيم بانوان افزود: «براى كسب پيروزى هاى بزرگ بايد قبلاً با حريفانى قوى تمرين كرد. به همين دليل، من معتقدم از نتايج عملكرد بانوان تكواندوكار ايران در اسپانيا نمى توان گله كرد.»وى گفت: «شايد نفس حضور در
يك ميدان خارجى و وجود تماشاگران خارجى موجب شد تا آنان نتوانند از همه توانايى ها و ظرفيت هاى خود به خوبى استفاده كنند.»
در اوايل سال 1376 خبر مهمي به خانواده عظيم تکواندو کشورمان رسيد که سال‌ها بود آرزويش را داشتيم و آن حضور مسئولين تکواندو ايران براي اولين بار درکرسي‌هاي تصميم‌گيري «فدراسيون جهاني تکواندو» بود. جناب آقاي «سيد محمد پولادگر» طي حکمي از سوي «وون يونگ چوي» رئيس اتحاديه آسيايي تکواندو، براي 4 سال به عضويت اجرايي اين اتحاديه منصوب شد. حضور مسئولان تکواندو کشورمان در کرسي‌هاي تصميم‌گيري «فدراسيون جهاني تکواندو» موجب ارتقاء تکواندو کشورمان در جهان و مثمر ثمر در احقاق حق مبارزين ما در مسابقات مختلف بين المللي مي‌باشد.
انتخاب مجدد آقاي «سيد محمد پولادگر» با رأي قاطع به رياست فدراسيون تكواندو، براي تكواندوي ايران بسيار با ارزش و اميدواركننده بود. البته علت موفقيت چشمگير ايشان، تعهد و تخصص در رشته تكواندو است و زحمات و تلاش‌هاي ايشان و همكارانشان باعث پيشرفت تكواندو در ميادين جهاني و المپيك گرديد. به همين دليل فدراسيون تكواندو، به عنوان «فدراسيون نمونه
كشور» شناخته شده است.
عوامل موثر بر سرعت
سرعت يعني طي مسافت در كمترين زمان ممكن. فرمول سرعت (v = d / t) مي‌باشد که در آن v سرعت، d فاصله تا هدف و t زمان است. براي مثال سرعت 10KM/H به مفهوم طي مسافت 10 كيلومتر در يك ساعت مي‌باشد. براي افزايش سرعت بايد به كاهش مسافت توجه داشت. يكي از عوامل موفقيت تكواندو پومسه، سرعت بسيار برتر آن نسبت به ساير سبك‌ها است. بنيان‌گذاران اين سبك، نسبت به نقش كاهش مسافت در افزايش سرعت، توجه خاصي داشته و سعي كرده‌اند حركات و زواياي اضافي را از تكنيك‌ها و سوگي‌ها حذف و سرعت را افزايش دهند. كاهش مسافت به مفهوم رسيدن سريع‌تر به مقصد است. براي مثال از آنجا كه كوتاه‌ترين فاصله بين دو نقطه، خط مستقيم است، برخلاف بسياري از سبك‌هاي رزمي ديگر، در تكواندو پومسه، حركت پا روي آپ‌سوگي در خط مستقيم مي‌باشد. (شكل A) در ضربه آپ‌چاگي نيز پاي ضربه‌زننده در كوتاه‌ترين فاصله و سريع‌ترين زمان به هدف اصابت مي‌كند. (شكل B)

بروس لي افسانه سينماي رزمي
بروس‌لی که نام اصلی‌اش «لی يون کم» بود در 27 نوامبر 1940 در سانفرانسيسکو از پدر و مادری چينی تبار به دنيا آمد. در سه سالگی همراه با خانواده‌اش به هنگ‌کنگ رفت. وی از پنج‌سالگي به مدرسه بازيگري رفته و پس از آموختن هنر بازيگري در تعدادی از فيلم‌های
هنگ‌کنگی با نام «لی سيو لونگ» (به معنای اژدهای کوچک) بازی کرد. در نوزده سالگی به آمريکا بازگشت و در رشته فلسفه در دانشگاه واشنگتن مشغول به تحصيل شد. او در سال 1966 در مجموعه تلويزيونی زنبور سبز نقش کوچکی را بازی کرد.
اولين فيلم بروس‌لی در آمريکا مارلو نام داشت که در سال 1969 در آن بازی کرد. پس از آن به مدت سه سال در آمريكا براي بازي در فيلم تلاش نمود ولي موفق نشد. او مدت‌ها سرگردان بود و هيچ كارگرداني حاضر به قبول يك خارجي چشم‌بادامي نشد. زيرا هنر وي از ديدگاه غربي‌ها كه فقط با اسلحه و خون‌ريزي سروكار داشتند، نمي‌توانست تماشاگران را جذب سينما كند! بروس‌لي پس از اين‌كه نتوانست در آمريكا هنر خود را عرضه كند و با صدها پاسخ «نه» مواجه شد، با ايمان و پشتكار تمام، به تمرين فنون هنرپيشگي پرداخت و به هنگ‌كنگ رفت تا در تعدادی فيلم کم‌هزينه هنگ‌کنگی به تهيه‌کنندگی «ريموند چو» نظير «اژدها وارد مي‌شود» بازي كرده و شاهكارهاي جاويدان خود را خلق كند.
نمايش اين فيلم شهرت و ثروت کلانی برای او به ارمغان آورد. او همان سال (1973) در فيلم بازگشت اژدها با کارگردانی خودش بازی کرد. اين آخرين فيلم کامل بروس‌لی بود. بازی مرگ
آخرين فيلمی است که بروس‌لی در آن بازی کرده است، ولی اين فيلم به علت مرگ بروس‌لی نيمه‌کاره ماند و در سال 1978 با چند صحنه اضافی به نمايش در آمد.

مرگ بروس‌لي
حقيقت مرگ بروس‌لی هنوز در پرده ابهام است. قتل او توسط باجگيران هنگ‌کنگی به علت باج ندادن، ضربه کشنده يک ورزشکار رزمی، زندگی در يک خانه نفرين شده و مرگ به خاطر طلسم خانه، از شايعاتی بودند که درباره مرگ او رايج بود. اما پزشک و پليس علت مرگ او را نرسيدن اكسيژن به مغز به‌علت دوش گرفتن در زير آب داغ و پر از بخار گزارش كردند. جسد بروس‌لی بدون هيچ
گونه نشانی از جراحت و يا ضرب‌ديدگی در آپارتمانش در هنگ‌کنگ يافت شد.

تأثير بروس‌لي بر سينماي رزمي
با وجود زندگی کوتاه و بازی در چهار و يا پنج فيلم، بروس‌لی نقش تاثيرگذاری در ژانر
سينمای رزمی دهه 1970 داشت. اين تاثير سال‌ها بعد نيز ادامه داشت به طوری که هنوز سايه او روی بسياری از فيلم‌های حادثه‌ای هاليوود مانند ماتريس، ببر خيزران، اژدهای پنهان و باشگاه مبارزه ديده می‌شود و بسياری از رسانه‌ها در سالگرد ‌مرگ او که در روز 20 ژوئيه 1973 اتفاق افتاد، بخشی از برنامه‌های خود را به اين شخصيت مشهور دنيای ورزش و سينما اختصاص مي‌دهند.
بروس‌لی همچنين يکی از عوامل اصلی پيدايش و گسترش سينمای ورزشی هنگ‌کنگی و يا به طور کلی گونه سينمای هنرهای رزمی است. تاثير مستقيم او روی سينمای رزمی و نقش او در محبوبيت ستاره‌های اين‌گونه از فيلم‌ها مانند «جت لي»، «جکی چان» و يا «ژان کلود ون دام»، که از او کاملا پيروی می‌کنند، غيرقابل انکار است. به‌گونه‌اي كه هنوز هم فيلم‌هاي وي طرفداران زيادي داشته و كتاب‌هاي بسياري درباره وي نوشته شده است.
وي كه براي اولين‌بار اقدام به ساخت فيلم‌هاي رزمي نموده و هنر رزمي شرقي را به دنيا معرفي نمود، تحول عظيمي را در سينما ايجاد كرده و منشأ توجه و توليد فيلم‌هاي رزمي ديگر شد. سال‌ها پس از مرگ بروس‌لی، تهيه‌کنندگان و کارگردانان هنگ‌کنگی، فيلم‌هائی کاملا شبيه با
فيلم‌های او می‌ساختند و از بازيگرانی با ظاهر و فيزيک شبيه او و حتي با نام و تلفظ «بروس‌لی» فقط با تفاوت در املای اسامی، در اين فيلم‌ها استفاده می‌کردند. ولی هيچ کدام از اين بازيگران ذره‌ای از شهرت و محبوبيت بروس‌لی را نمی‌توانستند به‌دست بياوردند، و فيلم‌ها نيز با موفقيت چندانی مواجه نمی‌شدند. زيرا در تكنيك‌ها، مبارزات و رفتار بروس‌لي، مردانگي، گذشت و عزت‌نفس به‌وضوح قابل مشاهده بود و حتي ذره‌اي غرور و تكبر در او ديده نمي‌شد. در صحنه‌هاي زيادي از مبارزات او مي‌بينيم كه وقتي سلاح از حريف بدكردار او مي‌افتد، بروس‌لي نيز سلاح خود را بر زمين انداخته و با دست خالي به مبارزه ادامه مي‌دهد. اين برخلاف سينماي خشن غربي است كه با سنگين‌ترين و مخوف‌ترين سلاح‌ها، به جنگ بي‌دفاع‌ترين افراد رفته و آنان را به سادگي و بي‌رحمانه كشتار مي‌كنند.

سبك رزمي بروس‌لي
بروس‌لی علاوه بر بازيگری، طراحی صحنه‌های رزمی فيلم‌هايش را نيز به عهده داشت. او در کنار فعاليت در سينما به آموزش به علاقه‌مندان هنرهای رزمی مشغول بود. وي خود را منحصر به يك سبك نكرده و با فراگيري بوكس چيني و كره‌اي بر مهارت خود افزوده بود. برخلاف تصور و دوبلاژ فيلم‌هاي او، بروس‌لي كونگ‌فو كار نمي‌كرد و در تمرينات و مبارزات خود هيچ يك از ژست‌ها و تكنيك‌هاي متداول در كونگ‌فو را ندارد. شما در هيچ يك از فيلم‌هاي بروس‌لي حركاتي نظير مار و ميمون و درنا را مشاهده نمي‌كنيد. البته اين‌گونه حركات را مي‌توان به وفور در نسخه‌هاي بدلي بروس‌لي (نظير بروس‌لاي) ديد كه تفاوت زيادي با شگردهاي بروس‌لي واقعي دارند.

پسر بروس‌لي
پسر بروس‌لی، براندون‌لی نيز بازيگر فيلم‌های حادثه‌ای بود. براندون‌لی سر صحنه فيلم کلاغ در سال 1994 به اشتباه توسط يک گلوله شليک شده از يک اسلحه مجروح شد و به علت خونريزی زياد پس از مدتی درگذشت. مر گ او نيز مانند مرگ پدرش شايعات زيادی را در پی‌داشت.

اهميت تنفس – تنفس صحيح و تقويت ششها
مي‌خواهيم در اين قسمت درباره اهميت تنفس صحبت كنيم. يك مثل شرقي مي‌گويد: «اگر ضربه يك رزمي‌كار فاقد كنترل تنفس باشد، قدرت لازم را نخواهد داشت». رزمي كاري كه به تكنيك‌هاي تنفسي آشنا نباشد و آنها را انجام ندهد، نبايد خود را يك رزمي كار واقعي بداند. اگر نگاهي به تمرينات سبك‌هاي رزمي بيندازيم، در تمام آنها تكنيك‌هاي كنترل تنفس وجود داشته و
اهميت زيادي دارد. براستي چرا تنفس صحيح براي يك رزمي كار بسيار مهم است؟
اجازه دهيد با مثالي ساده، مطلب را روشن‌تر سازيم: اگر شما از چيزي بترسيد و يا نسبت به موضوعي خشمگين شويد، ايتدا تنفس شما از ريتم طبيعي خود خارج شده و سريع و تند مي‌گردد. حال اگر در اين وضعيت بتوانيد نفس‌هاي عميق و شكمي انجام دهيد يا به عبارتي تنفس‌هاي‌تان را كنترل كنيد، بسرعت آرام شده و انرژي جسمي و روحي‌تان تحليل نمي‌رود.
پس اگر مايليد طي تمرينات و مبارزه، زود خسته نشده و بنيه، قدرت و استقامت زيادي داشته باشيد، تمرينات تنفسي را پيوسته انجام دهيد. از طريق تمرينات صحيح كنترل تنفس، ابتدا شش‌ها قوي مي‌شوند و حين تمرينات طاقت‌فرساي رزمي كه انرژي بدن رو به اتمام است، اين شش‌هاي قوي هستند كه تنفس را خودبه‌خود كنترل كرده و اجازه نمي‌دهند رزمي‌كار خسته و از ادامه فعاليت متوقف شود، بلكه با تنفس‌هاي عميق و كسب اكسيژن بيشتر، به وي انرژي مي‌بخشند. اين‌كه مي‌بينيد بعضي از هنرجويان رزمي، در نبرد زود خسته شده يا اصطلاحاً «مي‌بُرَند» به خاطر عدم آشنائي‌شان به تنفس عميق و اصولي است. نكته ديگر اينكه: يك رزمي‌كار اساساً بايد در حين تنفس كه بدن ضعيف شده و مي‌خواهد انرژي بگيرد، تكنيك‌هاي دفاعي و
موقع تخليه هوا كه بدن قدرت گرفته و مي‌خواهد انرژي را انتقال دهد ضربه بزند.
مكث در روانشناسي آموزش
مغز و سيستم عصبي براي ضبط و تحليل اطلاعات جديد، نياز به فرصت دارند. بنابراين آموزش حجم زيادي از مطالب، در عمل ذهن را خسته و فلج كرده و از كارآيي هنرجو مي‌كاهد. يك مربي خوب، ابتدا مطلبي را به هنرجو آموزش داده و بدون آن‌كه وارد جزئيات و اهميت بحث شود، به او فرصت مي‌دهد تا مطلب را بياموزد و با حوصله به انتظار مي‌نشيند تا شاگرد خود به اهميت آن واقف گردد. درصورتي كه هنرجو زمان و انگيزه كافي داشته باشد، در جلسات بعدي با كارايي بهتر در كلاس حاضر شده و با كشف ارزش آن مطلب و آماده بودن ذهن هنرجو، موقعيت مناسب براي ادامه آموزش توسط استاد فراهم مي‌آيد.
مكث نيز جزئي از نت موسيقي بوده و به معناي تمام شدن موسيقي نيست. وقفه و سكوت نيز جزئي از روش تدريس است. يكي از
نكات مهمي كه از روانشناسي آموزش يادگرفته‌ام اين است كه براي يادگيري بهتر دو اصل لازم است: وقفه و تكرار. زماني كه هنرجو تكنيك جديدي را مي‌آموزد، پس از مدتي تمرين، علي‌رغم اين‌كه تمام توجه و تلاش خود را به‌كار مي‌برد، نتيجه خوبي نمي‌گيرد. بلكه هرچه بيش‌تر تمرين مي‌كند، تكنيك را خراب‌تر اجرا مي‌كند. پس از گذشت چند روز وقتي دوباره شروع به تمرين مي‌كند، مي‌بينيد كه بهتر از جلسه قبل كار مي‌كند. حتما شما هم اين تجربه را داشته‌ايد.
مقابله با افكار منفي
بروس‌لي مي‌گويد:
ذهن مانند باغي حاصلخيز است كه هرچه در آن بكاريد، رشد خواهد كرد. اين خواست شما است كه گل‌هاي زيبا در آن بكاريد، يا علف‌هاي هرز و مضر. رشد علف‌هاي هرز، گياهان زيبا و باارزش باغ ذهن را پژمرده و نابود خواهد كرد. پس به افكار منفي ذهن خود، اجازه رشد ندهيد. زيرا مانند علف‌هاي هرز، جرأت، شهامت و اعتمادبه‌نفس
شما را خفه كرده و نابود مي‌سازند. من هر وقت كه ترس و افكار منفي به ذهنم نفوذ كرده و آزارم بدهند، آنها را در كاغذي نوشته و مي‌سوزانم. به اين ترتيب، قبل از اين‌كه انها مرا تخريب كنند، من آنها را نابود مي‌كنم.
 
براي مقابله با «ترس از مبارزه» و تقويت اعتمادبه‌نفس، بايد به‌جاي شكست، هميشه موفقيت را در ذهن خود تجسم كنيد. جملات منفي مانند «من نمي‌توانم» را با جملات مثبتي مانند «من مي‌توانم» عوض كنيد. مطمئن باشيد كه افكار منفي، فقط با توجهات شما رشد مي‌كنند و اگر به آنها توجهي نكنيد، ضعيف و ناچيز خواهند شد.

فایل : 34 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...