کارآموزی ديفرانسيل پيكان و RD

کارآموزی ديفرانسيل پيكان و RD شركت صنعتي محور سازان ايران خودرو

پيش گفتار

موضوع اين پروژه توليد قطعات خودرو مي‌باشد كه به دليل ارتباط مستقيم با صنعت خودروسازي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

اهميت از آن لحاظ كه توليد قطعه مانند توليد خودرو نمي‌تواند به صورت خطوط مونتاژ از خارج وارد شود بلكه بايد قطعه با  تكنولوژي وارد شود و از زماني كه قطعه در ريخته گري توليد تا زماني كه قطعه از عمليات حرارتي و سخت كاري در اختيار خطوط مونتاژ قرار مي‌گيرد بايد داراي خطوط با تكنولوژي سخت باشيم.

 

مقدمه

در كشور ما به دلايل مختلف از ورود تكنولوژي صنعتي محروم هستيم و خود اين گوياي تمام حقايق در قسمت قطعه سازان كشور مي‌باشد.

محل اين پروژه در شركت محور سازان ايران خودرو مي‌باشد كه از قويترين شركت‌هاي زير مجموعه ايران خودرو است. با تاريخ چه اين شركت در ادامه آشنا خواهم شد.

گفتني است كه خطوط توليد كرانول دپسيون اين شركت در كل كشور منحصر به فرد مي‌باشد و در كل كشور در شركت توانايي توليد اين قطعات حساس را دارند.

ما در اين پروژه در ابتدا با تاريخچه اين شركت و قسمت مختلف آن آشنا مي‌شويم و در قسمت بعدي به سراغ خطوط توليد كرانول وپسيون مي‌رويم و در انتهاي يك ترجمه دقيق از دستگاه‌هاي بكار رفته در اين خطوط را در اختيار قرار مي‌دهيم.

 

تاريخچه كوتاه پيدايش شركت صنعتي

محور سازان ايران خودرو (سهامي عام)

شركت صنعتي محور سازان ايران خودرو از بزرگترين شركت‌هاي مجموعه ساز ايران خودرو است كه در زمينه توليد و ساخت خودروهايي با معيارهاي جهاني به كار مي‌پردازد.

شركت صنعتي محور سازان ايران خودرو در 16/10/1343 با سرمايه 60 ميليون در تهران تحت شماره‌ي 9643 با نام شركت سهامي كنسرسيوم كارخانجات اتوبوس سازان به ثبت رسيد و از سال 1345 طبق اساس نامه شركت مبادرت به توليد اتوبوس و ميني بوس و وانت نمود و در 3/4/1352 نام شركت به شركت صنعتي خودرو سازان تغيير يافت.

در سال 1378 شركت گسترش صنايع ايران خودرو با خريد 67% سهام از سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران و پيرو تصميمات مجمع عمومي فوق العاده نام شركت از شركت صنعتي خودرو سازان ايران به شركت صنعتي محور سازان ايران خودرو تغيير پيدا كرد.

سرمايه فعلي شركت 100 ميليارد ريال است كه از 100 ميليون سهم يك هزار ريالي تشكيل شده است و 67% آن متعلق به شركت گسترش صنايع ايران خودرو و 33% ديگر در اختيار چندين سازمان سرمايه گذار و 1686 نفر اشخاص حقيقي مي‌باشد.

در حال حاضر كاركنان شركت اندكي بالاتر از 1000 تن است كه 3/78 درصد در بخش توليد و پشتيباني و 7/21 درصد كاركنان در واحدهاي ستادي، اداري، تحقيق و توسعه، فروش و خدمات پس از فروش فعاليت مي‌كنند.

بر اساس مصوبه‌هاي اخذ شده از سازمان‌هاي قانوني، طرح‌هاي توسعه‌ي شركت به شرح زير است:

  1. افزايش توليد محور بهت پيكان از 40000 به 130000 دستگاه
  2. توليد محورهاي جلو و عقب خودروهاي پژو 405، سمند و پژو 206
  3. جايگزين كردن ماشين آلات جديد به منظور ارتقاي سطح كيفي محصولات با همت و تلاش كاركنان، شركت موفق به اخذ نظام مديريت كيفيت ISO9002 در سال 1378 شد كه بدنبال آن در سال 1379 با در نظر گرفتن بخش طراحي و بهينه سازي محصولات استاندارد ISO9001 نيز اخذ شد.

در سال 1380 شركت موفق به اخذ ويرايش ISO9001 – 2000 و متعاقب آن معيارهاي ويژه صنعت خودرو ISO / TS16949 گرديد.

شركت با اقداماتي كه بر اساس الگوي مديريت كيفيت بنياد اروپايي (EFQM) به عمل آمد موفق شد در سال 1382 در اولين دوره جايزه ملي كيفيت كه در ايران اجرا شد. به دريافت «تقديرنامه اشتهار در سرآمدي» نايل آمد. به منظور حفظ سلامتي و بهداشت كاركنان اقدامات لازم جهت پياده سازي استاندارد OHSAS118000 به عمل آمده است. همچنين در راستاي حفظ محيط زيست و جلوگيري از آلودگي‌هاي ناشي از فعاليت‌هاي توليدي، اقدامات اوليه جهت پياده سازي ISO14001 آغاز شده است.

شركت صنعتي محور سازان ايران خودرو از توانمنديهاي صنعتي به شرح زير برخوردار است :

يكي از چهار شركت برتر كيفيت ملي در ايران است.

يكي از شش شركت داراي استاندارد جهاني ISO / TS169449 است.

داراي تقدير نامه‌ي اشتهار در سرآمدي است.

داراي تأييد صلاحيت آزمايشگاه كاليبراسيون از موسسه تحقيقات صنعتي و ملي ايران است.

 

مشخصات كلي شركت و امور اداري

تقسيم بندي بخشهاي مختلف كارخانه و سازمانهاي متشكله و ارتباط آنها با يكديگر بوسيله نمودارهايي كه در تابلوهاي شركت مشخص گرديده است.

توضيحاتي درباره مسايل و شكل اداري شركت توضيحاتي داده مي‌شود:

  1. تعداد پرسنل : كادر نيروي انساني شركت صنعتي محور سازان ايران خودرو در حدود هزار (1000) نفر مي‌باشند كه در يك شيفت مشغول به كار هستند.
  2. فعاليت كارخانه :

كار روزانه شركت از ساعت 30/6 دقيقه صبح الي ساعت 30/15 دقيقه بعدازظهر مي‌باشد. در طول هفته از روز شنبه تا چهارشنبه زمان فوق الذكر فعاليت رسمي كارخانه مي‌باشد و از ساعت 30/15 الي 30/18 هر روز به اضافه پنجشنبه هر هفته ساعت اضافه كاري شركت محسوب مي‌شود.

هر فرد از پرسنل كارخانه داراي كارت ساعت ورود و خروج مخصوص خود بود كه در هنگام داخل و خارج شدن ساعت مي‌زند كه بخشي از كنترل ساعت كاري و حضور و غياب كاركنان از روي آن سنجيره مي‌شود و به همين نسبت در آخر كارت‌هاي جمع آوري شده و كارت جديدي در اختيار پرسنل قرار مي‌گيرد و در صورت لزوم پرسنل مي‌توانند مرخصي روزانه يا موقت دريافت كنند كه حدود آنرا تا حد مجاز كارخانه بر پرسنل خود معرفي نموده است. در طي سال كارخانه حدود 15 الي 20 روز تعطيلي تابستاني دارد. ساعت حركت سرويس‌هاي شركت در پايان ساعت كاري 30/15 و در پايان ساعت اضافه كاري 30/18 دقيقه خواهد بود.

3- حقوق و مزايا :

در پايان هر ماه حقوق كليه پرسنل پرداخت مي‌شود به گونه‌اي كه پس از بررسيهاي لازم در زمينه‌هاي مختلف ليست كاركرد افراد با احتساب اضافه كاري و غيره به امور مالي رفته و امور مالي با توجه به سيستم حقوقي موجود و با كسر بدهي و يا كمك حساب‌ها، حق بيمه، حق ماليات اعضا، حقوق آنها را محاسبه نموده كه فيش حقوقي همراه با مقدار هر شخص به سرپرست هر قسمت تحويل داده مي‌شود.

4- ايمني و بهداشت : 

اين قسمت كه از سه بخش بهداري، اتاق پزشك، و حفاظت تشكيل مي‌شود. امكانات لازم را فراهم مي‌نمايد.

قسمت بهداري مجهز به وسايل ضروري پزشكي و داراي انواع داروهاي مختلف مي‌باشد. بخش حفاظت نيز مجهز به وسايل ايمني و مقابله با حوادث احتمالي مي‌باشد. بيشترين حادثه‌اي كه امكان اتفاق آن در سالن توليد اكسل مي‌رود افتادن پليه در چشم  و مجروح شدن دستهاست كه اين نيز در قسمت ايمني و بهداشت مورد توجه قرار گرفته است.

براي مقابله با اتفاقات برق يا آتش سوزي كپسول‌هاي آتش نشاني مخصوص در اين قسمت آماده شده است و نيز در قسمتهاي مختلف كارخانه نصب شده‌اند و همچنين ماشين‌هاي بزرگ آتش سوزي براي اتفاقات و آتش‌سوزي‌هاي بزرگ در كارخانه در نظر گرفته‌  شده‌اند.

پرسنل در چند نوبت سه يا چهار ماهه يا هر سال واكسينه مي‌شوند.

 

کارآموزی ديفرانسيل پيكان و RD

25900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط