پروژه کارآفرینی زنان کارآفرین

پروژه کارآفرینی زنان کارآفرین

فهرست مطال ب
عنوان صفحه
مقدمه 1
نقش كار آفرينان زن 3
به طوري كه هشت وظيفه براي زنان كارآفرين وجود دارد 4
ضرورت كار آفريني زنان 4
كار آفريني ابزار توانا سازي زنان 4
تفاوتهاي زنان كار آفرين با مردان كارآفرين 5
تشكيل زنان مبتكر دنيا (wowi) 6
محيط و محدوديتهاي كارآفرين زنان 7
راههاي توسعه كار آفريني زنان 8
كارآفريني زنان در جامعه 10
موانع كارآفرين زنان 14
آموزش تكنيكهاي كارآفريني به كودكان و دختران جوان 15
عدم وجو نهادهاي دولتي حمايت كننده زنان كار آفرين 16
الگوي توسعه كارآفريني زنان در ايران 17
دولت به عنوان سياستگذار و حمايت كننده 19
انجمن زنان كارآفرين ايران 21
نقش زنان در رشد جوامع 21
هفت راز موفقيت زنان 23
خلاصه و نتيجه گيري 24
منابع و مآخذ 28
مقدمه
زنان حدود نيمي از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده اند و نسبت آنان در جامعه تحصيل كرده هم چنان رو به تزايد است . اما هنوز سهم شايسته اي در اقتصاد ملي به دست نياورده اند .
جوان بودن تركيب سني ، افزايش سهم حضور زنان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و از طرفي پايين بودن نسبت نرخ فعاليت زنان ، كمبود شغل و افزايش بيكاري تصاويري را پيش رو قرار مي دهد كه ديگران نمي توان در سطح شعار و اندرز محدود شد . شرط بقاء در دنياي پرشتاب كنوني استفاده از همه ي منابع موجود و توان افزاي كليه ظرفيتها ي در اختيار است . انتخاب اين مسير مستلزم فراهم ساختن بستري است كه امكان بروز و ظهور ابتكارات و تدابير خلاقانه و فعاليتهاي كار آفرينانه را فراهم سازد . در اين ميان شناخت توانمنديهاي زنان و هدايت استعدادهاي خلاقانه آنان مي تواند در بهره
برداري از ظرفيتهاي اين قشر عظيم اجتماعي مؤثر واقع شود . به عبارتي شناسايي الگوهاي موفق مي تواند در ايجاد فضاي مناسب براي شكل گيري فعاليتهاي كارآفرينانه توسط زنان عليرغم محدوديت هاي فردي و گروهي مفيد باشد .
از اين طريق مي توان ضمن شناخت موانع و محدوديت هاي گوناگون زنان كارآفرين ، تدابير و امكانات تجربه شده موجود را در جهت رفع موانع مورد مطالعه قرار داد . نتايج اين شناخت امكان مناسبي را براي برنامه ريزي در جهت بكارگيري ظرفيتهاي كار آفريني و توسعه آن در سطح ملي فراهم خواهد ساخت . و نيز اين امكان را به عناصر مؤثر در امر اشتغال خواهد داد تا در جهت اقدامات عملي و مؤثر نسبت به جذب و پرورش استعدادهاي بالقوه زنان كشور در زمينه ايجاد كسب و كارهاي جديد با ديد عملي برخورد كنند و در جستجوي راههايي براي توسعه كار آفريني زنان همت گمارند .
نقش كار آفرينان زن
* عامل نوآوري
* عامل تعادل در اقتصاد
* عامل اشتغال زايي
* عامل انتقال تكنولوژي
* عامل سرمايه گذاري
* عامل شناخت فرصت ها
* عامل ايجاد وگسترش بازارهاي جديد
*عامل استفاده مناسب ازامكانات ومنابع ملي
* عامل بسيج منابع انساني
* عامل بهبود كيفيت زندگي
* عامل توليد
*عامل توزيع متناسب در آمد
به طوري كه هشت وظيفه براي زنان كارآفرين وجود دارد
1 – از موقعيت هاي محيط آگاه مي شود
2 – براي استفاده از اين موقعيتها خود را در خطر مي اندازد
3 – براي كار سرمايه گذاري مي كند
4 – نو آوريها را معرفي مي كند
5 – كار و توليد را نظم مي بخشد
6 – تصميم مي گيرد
7 – براي آينده برنامه ريزي مي كند
8 – محصولات خود را با سود مي فروشد
ضرورت كار آفريني زنان
رشد تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهي زن
افزايش نرخ بيكاري به ويژه در جامعه فارغ التحصيل زن
كمبود شغل در بخش عمومي
جهت گيري نسبي سياستهاي كلان كشور در راستاي رشد بخش خصوصي
رشد تمايلات خويش فرمائي
كار آفريني ابزار توانا سازي زنان
I want to do + I can do +I will do
من اين كار را انجام خواهم داد + من مي توانم اين كار را انجام دهم + من ميخواهم اين كار را انجام دهم .
توانا سازي + احساس توانايي + انگيزه توانايي
توانا شدن يعني :
1 – احساس قوي از توانستن براي انجام يك كار مشخص
2 – احساس كنترل و تسلط بر زندگي شخصي
3 – آگاه شدن از نقاط قوت و ضعف خود
4 – آگاه شدن از ارزشها و نگرش هاي شخصي
5 – اطمينان از توان خود براي رسيدن به هدف
6 – هدايت يك فعاليت و رضايت از زندگي
تصوير مثبت از خود = اعتماد به خود + احترام به خود
Selfrespect + selfconfidence = positive selfesteem
تفاوتهاي زنان كار آفرين با مردان كارآفرين
در محيطي كه توسط M.namaki و G.Erritsen انجام شده ، نتايج زير بدست آمده است .
1 – اعتماد به نفس : زنان كارآفرين نسبت به مردان اعتماد به نفس كمتري دارند .
2 – موفقيت طلبي : عليرغم اعتقاد قبلي كه زنان بيشتر به وابستگي احتياج دارند تا به پيشرفت ، اين تحقيق نشان مي دهد كه نياز به پيشرفت مديران زن همطراز مديران مرد است ولي نياز به پيشرفت زنان كار آفرين بيشتر از زنان مدير است .
3 – رهبري : رهبري مردان و زنان كمي با هم فرق دارند ولي نه در همه موارد بلكه در سبك رهبري .
4 – مردم گرايي : زنان بر عكس مردان به مردم به چشم وسيله اي براي رسيدن به هدف نگاه نمي كنند و نيز بر عكس مردان نمي توانند نقش خودشان را به عنوان يك شخصيت و يك كارمند به روشني تقسيم و مجزا كنند . بنابراين نسبت به باز خوردها ي منفي آن طور كه مردان به راحتي واكنش نشان مي دهند ، زنان از خود عكس العملي بروز نمي دهند .
5 – آينده نگري : مردان بيش از رنان آينده نگر هستند .
6 – ريسك پذيري : مردان بيش از زنان ريسك پذير هستند و زنان نسبت به ريسك انفعالي عمل مي كنند .
7 – ترس از موفقيت : ترس از موفقيت نه تنها در مورد همه زنان صدق مي كند بلكه در بعضي از مردان نيز ترس از موفقيت وجود دارد .
تشكيل زنان مبتكر دنيا (wowi)
تشكيل زنان مبتكر دنيا از جمله خدماتي را كه ارائه مي كند ، مربيگري است . علاوه بر آن فرصتي را ايجاد مي كند كه زنان فارغ التحصيل يا در حال تحصيل در سراسر دنيا با اين تشكيل ارتباط برقرار كرده بتوانند به برنامه هاي ايشان در بوستون بپيوندند .
Wowi با انجمن زنان كارآفرين دانشگاه بوستون همكاري مشترك دارد . دانشجويان مستقيما مي توانند براي مشاوره شغلي به اين شبكه بين المللي دسترسي داشته باشند . wowi در سطح جهان از زنان علاقمند مصاحبه مي كند آنها را پرورش مي دهد و با مربي يا مربيها ي مناسب آشنا مي كند . به منظور هماهنگ شدن دانشجويان wowi شرايط حضور دانشجويان را در سخنراني ها ، ملاقات ها ، و غيره فراهم مي آورد . برخي از كشورهايي كه عضو اين تشكيل هستند عبارتند از : آرژانتين ، چين ، بنگلادش ، كامرون و بلغارستان
دانشجويان دانشگاه بوستون مي توانند بدون پرداخت شهريه به اينگونه خدمات wowi دست يابند . تنها انتظاري كه wowi در قبال ارائه اين خدمات دارد اين است كه زناني كه توسط مربيها آموزش ديده

فایل : 26 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط