پایان نامه بررسی عدالت صحابه

پایان نامه بررسی عدالت صحابه

چکیده :

عدالت در طول تاریخ از مفاهیم بسیار گسترده ای برخوردار بوده ، به گونه ای که توسط اندیشمندان و صاحب نظران تعاریف متنوعی برای آن ارائه شده است . عدالت در معارف الهی و بشری در تمامی حوزه های فکری ، فرهنگی ، سیاسی ، حقوق ، اجتماعی و … قابل بحث است . عدالت افزون بر اینکه در جامعه اسلامی رکن اساسی اجتماع به شمار می رود ، مشعل پرفروغ فضیلت و معیار ارزش نیز  می باشد .

اصل عدالت از اصول و سنت های تغییر ناپذیر اسمی است که برآسمان زمین حاکم می باشد . در قران ، سیره و تاریخ رهبران دینی ، این موضوع به طور کاملا آشکاری تبیین شده است . به طوری که در قران از توحید تا معاد و از نبوت امامت و رهبری و از آرمان فردی تا هدفهای اجتماعی همه محور این اصل استوار است .

از طرف دیگر صحابه رسول خدا (ص) و عملکرد آنان با پیامبر و بعد از آن حضرت نیاز به تبیین و توضیح دارد . با استفاده از قران کریم و روایات وارده از اهل سنت هر دو موضوع « عدالت » و « صحابه » را بررسی نموده و نقطه نظریات را در این خصوص آورده ام ، ضمن بررسی برخی از صحابه ، علی (ع) را به عنوان صحابی واقعی آورده و امتیازات آن بزرگوار را بررسی کرده ام و با ذکر فضایل ، صحابی واقعی پیامبر (ص) با سخنان آسمانی اش پایان نامه را به پایان بردم .

این پایان نامه تحت عنوان (( بررسی عدالت صحابه )) از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته که چکیده آن در 6 فصل چنین است :

فصل اول : ضمن ارائه مقدمه کوتاه و بیان مسئله و اهداف تحقیق به بررسی جداگانه لغات عدالت و صحابه پرداخته ایم و در بخش دوم همان فصل عدالت اصحاب پیامبر ( ص ) در قبل و بعد از رحلت آن حضرت مورد بررسی و ویژگیهای اصناف پیامبر (ص ) و نشانه های حقیقی با ارائه چند نظر و در آخر بحث هم فواید عدالت را آورده ایم .

فصل دوم : نقدی بر عدالت و صحابه و انتقادهایی که در این خصوص بیان گردیده ، همراه با جواب و ذکر مطاعن خلفای سه گانه .

فصل سوم:به بررسی حدیث درزمان خلفاوجعل حدیث وموجبات جعل آن و نیز لزوم نقل حدیث پرداخته ایم .

فصل چهارم : ارتداد و رویکرد صحابه در بستر تاریخ را بررسی نموده ایم .

فصل پنجم : بحث شیعه و سنی را پیش کشیده و اصالت شیعه را در طول تاریخ بررسی کرده ایم .

فصل ششم : که بخش پایانی پایان نامه را تشکیل می دهد ، گوشه ای از فضایل حضرت علی ( ع )‌ را بعنوان صحابی راستین حضرت رسول (ص) بررسی نموده ایم ، به دو منظور :

الف ) تا مشخص گردد که می شود همیشه پیرو مکتب نبوی ماند .

ب ) برشمردن رفتارهای آن حضرت برای جویندگان راه طریقت و سالکان کوی ولایت .

باشد که بتوانیم ما هم ضمن بررسی جوانب مختلف ابعاد وجودی، خود را درمسیر سعادت قرار دهیم .

فهرست مطالب

26500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط