پايان‌نامه بررسي وضعيت خانوادگي و تحصيلي نوجوانان سارق

پايان‌نامه بررسي وضعيت خانوادگي و تحصيلي نوجوانان سارق

فصل اول :
كليات تحقيق
مقدمه
خانواده يكي از مهمترين و مقدسترين نهادهاي اجتماعي است كه در طول تاريخ از جمله عوامل دوام و قوام جامعه بشري بوده و آنچه موجب نگراني جوامع شده است صدمات و لطمات جبران‌ناپذيري است كه بر اثر فروپاشيدن اين كانون ايجاد مي‌شود .
صدماتي كه متوجه تمام اعضاي خانواده منجمله فرزندان مي شود . جدايي والدين براي فرزندان و خود آنها بسيار حايز اهميت و قابل بررسي است چرا كه وضعيت فرزندان پس از طلاق و جدايي والدين از نگران‌كننده‌ترين و بحث‌انگيزترين جنبه طلاق بوده است . و اين مسئله در صورت ازدواج مجدد والدين با ديگري ، ابعاد نگران كننده‌اي به خود مي‌گيرد . دوره بلافاصله بعد از جدايي براي اكثر افراد يك دوره تضاد و دوگانگي عاطفي و تغييرات خلقي شديد است (معنوي ، 1362).
اين تضاد و دوگانگي موجبات تغييرات عميق در رفتار خانواده بخصوص و فرزندان پديد مي‌آورد كه از جملة آن بزهكاري مي‌باشد . از طرف ديگر مشخص شده است كه بيشتر بزهكاران متعلق به خانواده‌هايي هستند كه در آن از محبت و تفاهم اثر كمي وجود دارد و غالباً داراي خانواده‌هاي از هم پاشيده مي‌باشند (نوابي نژاد ، 1362) .
كلوارد (1965) مي‌گويد :
در تئوري گذر از نوجواني بطرف بزرگسالي كه توسط بلاك نايدرهافر بيان شده، بسياري از مشكلاتي كه در رابطه با سازگاري نوجوانان مي‌باشد مطرح شده است و كوششهاي صورت گرفته است .
براي اينكه بزهكاري را بتوانند بعنوان يك مشكل اجتماعي توضيح دهند اين مشكل معمولاً بر اساس سه وضعيت مي‌باشد :
1-تغيير اساسي كه در وضعيت فرد ايجاد مي شود به عنوان بحراني در زندگي فرد مي‌باشد .
2-شدت بحران بستگي به وسايل رسمي اجتماعي دارد كه اين تغييرات را در جامعه تسهيل مي‌كند .
3-رفتارهاي غيرعادي و انحرافي ممكن است از اين بحران ناشي شود .
عبور از دوران كودكي به سمت دوران بزرگسالي يك مسئله خيلي حساس مي‌باشد و براي جوامع انساني يك دوره‌اي فشارزا ، بحساب مي‌‌آيد .
يك نوجوان در جوامع امروزي نمي‌تواند هر شغلي كه خواست بگيرد و بدليل پيشرفت فشار روزافزون علم و تكنيك در زمينه‌هاي مختلف يك نوجوان براي اينكه مهارتي لازم را در اين مورد كسب كند نياز به آموزشهاي طولاني‌مدت دارد
و قاعدتاً در اين دوره يك نوجوان بدليل موقعيتي كه دارد نه مي‌تواند نقش‌ پدري را عهده‌دار شود و نه مي‌تواند همسري اختيار كند .
نوجوان عليرغم اينكه آمادگيهاي لازم را در زمينه‌هاي عاطفي و بيولوژيكي دارند از اينكه عهده ‌دار نقشهاي بزرگسالان شوند تا مدتي محروم مي‌مانند و يك وضعيت خاصي دارند كه نه بزرگسال و نه كودك محسوب مي‌آيند .
بنابراين نوجوانان علاقمند نقشهاي بزرگسالان مي‌باشند و مي‌خواهند آن چيزهايي كه بزرگسالان دارند ، اينها هم داشته باشند .
ولي چون امكان دسترسي به اين علائقشان بزودي ميسر نيست اين خودش مي‌تواند علتي براي انحراف اين نوجوانان باشد و با تشكيل دادن گروه‌هاي كوچك به آن خواسته‌هايي كه امكان دسترسي در آن شرايط برايشان وجود نداشت ، در اين گروه‌ها برسند (cloward , 1970) .
بنابراين دوران كودكي پرمايه‌ترين دقايق عمر است . بايستي از تمام طرق ممكنه آموزش و پرورش و كليه علوم حياتي و رواني و اجتماعي براي سازندگي و تكوين يك شخصيت ايده‌آل از اين وجود شكل‌پذير بهره گيري كرد . از دست دادن اين لحظات گرانبها جبران‌ناپذير است . به جاي اينكه سالهاي نخستين عمر كودك را مهمل بگذارند تا در آن زمينه علفهاي خودرو و هرزه برويد با دقت تمام آن را آمادة كشت ساخت و در آن بذر ثمربخش پاشيد .
اين كشت مستلزم شناسايي عميق و فيزيولوژي و روانشناسي كودك و نيازهاي مادي و رواني او است . فراموش نكنيم بزرگترين نياز كودك محبت است ، كودك درس محبت ، رحم و شفقت ، نيكوكاري ،وفاداري ، صفا ،خلوص ، پاكي ، راستي ، صراحت لهجه ، رشادت ، شهامت ،شجاعت ، ازخودگذشتگي ، فداكاري ، ادب ، فروتني ، تواضع ، عزت نفس ، تعاون ،سخاوت ،ا حسان ، ايثار ، حريت ، تقوا ، عشق به كمال و ساير سجايا و ملكات انساني را در نخستين سالهاي زندگي خود در دامن پرمهر و محبت پدرومادر از راه بذل محبت آنان مي‌آموزد . كانون خانواده تنها پناهگاه و تكيه گاه اميد اوست . خانواده آيينه شخصيت كودكان است. بايد بكوشيم تا اين آيينه شفاف و خالي از رنگ كدورت باشد .(كي‌نيا . م)
بيان مساله :
ويژگي اصلي تشخيص اختلال توداري ، داشتن الگوي تكراري و پيوسته تجاوز به حقوق اوليه ديگران يا تخطي از معيارها و ضوابط اجتماعي متناسب با سن است (wicks, 1984) از نظر پيروان مكتب كلاسيك ، بزهكار فردي است كه تحت اراده آزاد خود ، دست به عمل زده است كه موجب خسارات و زيان جامعه گرديده است. (كي‌نيا ، 1357)
مظلومان مي‌گويد : به نظر (Anderson) عمل بزهكارانه پديده‌اي از تظاهرات اجتماعي است و عاملي كه براي دفاع از خود آنرا مرتكب مي‌شود . در واقع تغيير دهنده نوع دفاع ، يا نحوه دفاع مي‌باشد .
زيرا او بدين‌وسيله قصد دارد كه خارج از اجتماع يا عليه آن به عمل دست بزند كه بتواند وجود خود را به اثبات برساند (مظلومان ، 1365) .
از نظر گود : سرقت متضمن روبه‌رو شدن با قرباني است و دزدي با تهديد به زور انجام مي‌شود .
طبق تعريف مركز تحقيق فدرال :
سرقت به عنوان كوششي است براي بدست آوردن هر چيز باارزشي كه مورد مواظبت و پاسداري و امانت و كنترل شخص يا اشخاص مي‌باشد . بازور و يا بوسيله تهديد به زور يا خشونت و يا با قراردادن قرباني در ترس انجام گيرد .(Goode , 1948) روان‌كاوان سرقت را بيان سمبوليك نياز به محبت والدين مي‌دانند ، كه البته بيشتر در مورد سرقتهاي بي‌اهميت صدق مي‌كند .
بزهكاران ضعف‌من (Ego) دارند كه منجر به جرم غيرارادي مي‌شود كه با احساس پشيماني بعد از انجام عمل توام است .
ضعف فرامن (soper Ego) با بزهكاري نقشه كشيده توام است و شخص احساس گناه بعد از آن نمي‌كند . (اشكوري ، 1355) .
اهميت و ضرورت تحقيق
از نظر (كي‌نيا) جاي ترديد نيست كه در بسياري از خانواده‌ها فشارهايي وجود دارد كه همراه است با ترجيحات ، خصومت ، ناامنيها ، سختي ، خشونت ، و غيره و يا مي‌تواند از آن نتيجه شود و اين فشارها روي بسياري از كودكان تاثير و
انعكاسهايي دارد . مشاهده چنين شرايط خانوادگي در ميان بعضي از گروه‌هاي بزهكار منجر به تنظيم اين فرمول شده است : « كودكي كه ايجاد مسائل پيچيده‌اي مي‌كند كودكي است كه خود او داراي مسائل پيچيده است .»
« بزهكار از نظر عاطفي دچار اختلال است و اختلال عاطفي نتيجه قهري وجود اختلال‌هاي عاطفي خانوادگي است . روان‌پزشكان و روان‌كاوان اخيراً اين نظريه را اثبات كرده‌اند و محتملاً در دورة ماست كه بزهكاري جوانان تا بدين حدود در تمام سطوح توجيه و تبيين شده است .»
معهذا اين نكته مسلم نيست كه تمام بزهكاران و يا خانواده آنان تعداد زيادي از اختلالهاي عاطفي دچار باشند . به علاوه توجيه و تفسير بزهكاري يك موضوع نظري حائز اهميت فوق‌العاده‌اي است كه تاكنون بدون جواب مانده است و جواب كلي و قاطع بدان داده نشده . قبول داريم كه بعضي از بزهكاران نوجوان به خانواده‌هايي تعلق دارند كه دچار تعارض و كشمكشهاي خانوادگي و اختلالهاي عاطفي هستند . اما اين تضادها و اختلال‌هاي عاطفي مي‌تواند موجب بروز تبهكاري شود به اين معني كه يا به كودك فرصت داده مي‌شود تا موارد تماس خود را با تبهكاران افزايش دهد و يا در اثر عدم اهميت خانواده در آشنا ساختن كودك با مسائل ممنوعه زندگي در جامعه است كه فاجعه بروز مي‌كند .
اهداف تحقيق :
الف : جستجوي شرايطي براي پيدا كردن سلامت اجتماعي نوجوانان .
ب : آشنايي با وضعيت بزهكاري نوجوانان سنين (14 تا 11) سال .
ج : آشنايي با وضعيت تحصيلي نوجوانان سارق .
د : شناخت روابط خانوادگي نوجوانان سارق .
سوالات تحقيق :
الف : بين وضعيت روابط خانوادگي نوجوانان سارق و بزهكاري آنان آيا رابطه‌اي وجود دارد ؟
ب : بين وضعيت تحصيلي نوجوانان سارق و بزهكاري آنان آيا رابطه‌اي وجود دارد ؟
ج : بين وضعيت اعتياد نوجوانان سارق و خانواده‌هايشان با بزهكاري آنان آيا رابطه اي وجود دارد ؟
متغيرهاي تحقيق
متغير مستقل : در اين پژوهش وضعيت تحصيلي نوجوان ، وضعيت خانوادگي نوجوان ، وضعيت اعتياد نوجوان و والدين در متغيرهاي مستقل ما مي‌باشند .
متغير وابسته : در اين پژوهش متغير وابسته ما بزهكاري نوجوانان سارق (14 تا 11) سال مي باشد .
تعريف عملياتي مفاهيم :
با توجه به اهداف رساله ، تمرين اصطلاحات مورد نظر از اين قرار است .
طلاق :
ازدواج ، وحدت و اتصال است و طلاق جدايي و انفصال .
سرقت :
به عنوان كوششي است براي بدست آوردن هر چيز باارزشي كه مورد مواظبت و پاسداري و امانت و كنترل شخص يا اشخاص مي‌باشد ، يا به زور و يا تهديد يا خشونت از كسي گرفته مي‌شود .
نوجواني : اين اصطلاح از لاتين گرفته شده است و معنايش ، در حال رشد مي‌باشد. اين دوران به دوره‌اي گفته مي‌شود كه خود از كودكي به سمت بزرگسالي حركت ميكند ، يا اينكه از وابستگي به سمت استقلال پيش مي‌رود .
مردودي :
گذراندن يك پايه در دو سال تحصيلي يا بيشتر مي‌باشد .
ترك تحصيل :
توقف يا داشتن وقفه‌اي در تحصيل به دلايل مختلف .
ناماداري يا ناپدري :
جدايي يا فوت يكي از والدين و ازدواج مجدد .
محكوميت مادر يا محكوميت پدر :
داشتن سوء پيشينه و گذراندن محكوميت
فصل دوم :
ادبيات و پيشينه تحقيق
1-مقدمه
2-پيشينه تحقيق

فایل : 99 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط