مقاله کامل نقش مهارت هاي رواني در عملكرد ورزشكاران
مقاله کامل نقش مهارت هاي رواني در عملكرد ورزشكاران
مقدمه :
در اين فصل ابتدا خلاصهاي از تحقيق و يافتههاي تحقيق بيان ميشود. سپس با توجه به نتايج حاصل از آزمون، هر يك از فرضيههاي تحقيق را با نتايج ساير محققان مورد مقايسه قرار ميدهيم آنگاه در مورد هر يك از فرضيههاي تحقيق به بحث و نتيجهگيري پرداخته و تا حد امكان سعي خواهد شد كه دلائل مورد نظر در رابطه با نتايج تحقيق را با توجه به نظرات ديگر محققان و محقق اين پژوهش ذكر شود. در پايان پيشنهادات برخاسته از تحقيق و پيشنهاداتي براي انجام تحقيقات بعدي در اين موضوع بيان خواهد شد.
خلاصه تحقيق:
نقش مهارتهاي رواني در عملكرد ورزشكاران، محور تحقيق و مطالعه در روانشناسي ورزشي است، و امروزه توجه قابل ملاحظهاي براي شناسايي مهارتهاي رواني و آموزش آن به مربيان صرف ميشود.
ورزشكاراني كه داراي مهارتهاي رواني و جسماني هستند تا حد امكان در مسابقات ورزشي خود موفق ميباشند و مهارتهاي خود را در قالب ورزشهاي تيمي و انفرادي بخوبي انجام ميدهند. مهارتهاي رواني به ورزشكار اجازه ميدهد تا در شرايط مسابقه از اعتماد به نفس و اطلاعاتي كه بدن و ذهن او را براي اجراي عملكرد بهينه آماده ميسازد، برخودار شوند.
جك نيكوس، لاري برد، رجي جكسون و فران تاركنتون و بسياري ديگر از ورزشكاران بزرگ براي بخش ذهني و رواني در مسابقات اهميت بسيار بالائي قائلند و معتقدند اني مسئله در تعيين نتيجه، اعتبار (ارزش) بالايي دارد. منظور آنها ار اعتبار (ارزش) دادن بسيار بالا به آمادگي رواني اين است كه هنگامي كه قهرمانان از نظر مهارتهاي بدني در سطح بالايي قرار ميگيرند و در همان سطح بالاي مسابقات آماده ميشوند، احتمالاً فردي موفق مي احتمالاً فردي موفق ميشود كه از نظر رواني آمادگي داشته باشد.
اكنون با توجه به اهميت پرداختن به مقوله مهارتهاي رواني، اين تحقيق بر آن است تا برخي از مهارتهاي رواني كه شامل (انگيزش، تمركز، ا عتماد به نفس، كنترل حالات رواني، تصويرسازي ذهني و هدف گزيني) ميباشد را با استفاده از پرسشنامه ارزيابي مهارتهاي رواني SASI (انستيتوي ورزشي استراليا جنوبي) كه توسط دو روانشناس بنامهاي گراهام وينتر و كتي مارتين تهيه و تنظيم شده است بين تيمهاي واليبال شركت كننده در مسابقات واليبال جوانان جهان در تهران را بررسي كرده و نتايج حاصله را ارزيابي و مقايسه نمايد.
براي بررسي و تجزيه و تحليل آماري اطلاعات خام بدست آمده از آمار توصيفي و استنباطي استفاده ميشود. از آمار توصيفي براي محاسبه شاخصهاي مركزي و پراكندگي استفاده ميگردد و جهت مقايسه ميانگينهاي گروهها از آمار استنباطي (ANOVA) استفاده ميشود. ضمناً سطح معنيداري آن 5% در نظر گرفته شده است. كه تيمهاي برزيل
و روسيه داراي بيشترين ميزان مهارتهاي رواني و تيمهاي چين و هند داراي كمترين ميزان مهارتهاي رواني ميباشند.
بحث و نتيجهگيري:
در اين بخش هر كدام از فرضيههاي تحقيق و نتايج حاصله از آن همراه با مقايسة آنها با تحقيقات پيشين، به طور جداگانه و به صورت اجمالي مورد بحث و نتيجهگيري قرار ميگيرد.
فرضيه شماره 1: بين ميزان مهارت انگيزش تيمهاي واليبال جوانان جهان تفاوت معنيداري وجود دارد.
نتايج اين تحقيق كه (در حد آلفا 05/0) مورد آزمون قرار گرفت، نشان داد كه بين ميزان انگيزش تيمهاي واليبال جوانان جهان تفاوت معنيداري وجود دارد. بدين صورت كه تيم واليبال برزيل از لحاظ انگيزش در وضعيت بهتري نسبت به ديگر تيمها و تيم لهستان داراي كمترين مقدار ميباشد.
بر همين اساس اين نتيجه با نتايج بدست آمده توسط ماهوني (1989)، اسميت و آدامز (1993)، مايرز و ميخائيل، ليونس وآرنولد (1996)، وايت (1997) و ميهن دوست (1380) كه همگي انگيزش ورزشكاران موفق رشتههاي مختلف تست مورد بررسي خود را بالاتر از ورزشكاران غير موفق بيان كردهاند، هماهنگ است، اما با نتايج
تحقيقات كالس و لييو (1993) و مايرز، ميخائل، بورگيوس و آنتوني (1999) كه حاكي از عدم وجود تفاوت معنيدار بين انگيزش ورزشكاران است، مغايرت دارد.
عموم دانشمندان بر اين باورند كه تنها يك عامل يا انگيزه سبب بروز رفتار نيست بلكه انگيزههاي مختلفي باعث گرايش به امر ورزش ميشوند كه مهمترين آنها عبارتند از :
1 ـ كسب لذت
2 ـ احساس ارزشمندي
3 ـ تمايل به تعلق گروهي
در رابطه با اينكه در ميزان انگيزش واليباليستهاي جوانان جهان تفاوت وجود دارد ميتوان به دلايل برانگيختگي بين افراد در عملكردي متفاوت اشاره داشت، بدين معني كه رفتارها در اصل هدف گرا ميباشند و اقدام به بروز هر نوع رفتاري نياز به انگيزههاي مربوط به آن رفتار را دارد كه با توجه به تفاوت افراد انگيزه نيز متفاوت است.
با توجه به تئوريها و نظرياتي كه در رابطه با انگيزش وجود دارد ميتوان اظهار داشت كه ايجاد انگيزه مناسب در افراد بستگي به بروز محركهاي خاص خود را دارد (محرمزاده، 1375) بدين صورت كه در رابطه با واليباليستهاي برتر وجود عوامل و محركهايي همچون:
1 ـ حضور مربيان با تجربه (علاقمند نمودن ورزشكار به شركت فعالانه و منظم در تمرينات و مسابقات يا ايجاد تمايل به يادگيري بهتر و بيشتر در بين افراد تيم يكي از عوامل بسيار مهمي ميباشد كه مربيان موفق را از ناموفق متمايز ميسازد)
2 ـ يادگيري اصول اوليه واليبال (براساس نظريه مزلو فرد در نيازهاي اوليه خود ارضاء نشود انگيزه كافي براي ادامه كار ندارد) (مارتنز، راينر؛ 1371).
3 ـ وجود امكانات لازم (از لحاظ ورزشي، خوابگاهي، تفريحي و غذايي داخل اردو)
4 ـ عدم دغدغه فكري در رابطه با تحصيل (با توجه به برگزاري كلاسهاي آمادگي در داخل اردو)
5 ـ و از همه مهمتر پوشيدن پيراهن تيمي ملي و شركت در مسابقات مهم جهاني، كسب مقام و … با توجه به نظرسنجي از مليپوشان از عواملي هستند كه باعث ايجاد انگيزه بيشتر در آنان ميشود.
فرضيه شماره 2: بين ميزان مهارت تمركز تيمهاي واليبال جوانان جهان تفاوت معنيداري وجود دارد.
نتايج اين تحقيق كه (در حد آلفا 05/0) مورد آزمون قرار گرفت حاكي از اين است كه ميزان تمركز بين تيمهاي واليبال جوانان جهان تفاوت معنيداري وجود دارد.
بدين شكل كه تيم واليبال چين و برزيل داراي بهترين وضعيت و تيمهاي آلمان و ونزوئلا داراي كمترين ميزان ميباشد.
با توجهبهاين موضوع اين نتيجه بانتايج تحقيقات انجام شده توسط ميهن دوست(1380)،تقيان(1380)، گولا و ويس و وينبرگ (1981)، شارما و بوچيراما (1986)، مورفي و همكارانش (1987)، باروهال (1992) اور (1994)، مايرز، ميخائل، لويس و آرنولد (1996) و مايرز، ميخائيل، بورگيوس و آنتوني (1999) كه اعتقاد به تفاوت ميزان تمركز در بين ورزشكاران دارند و همچنين با نتايج تحقيقات كاكس و لييو (1993) و اسميت وآدامز (1993) كه تفاوت معنيداري را از لحاظ تمركز بين ورزشكاران مشاهده نكرده بودند متفاوت است. با توجه به شواهد موجود شايد دلايل برتري بازيكنان تيمها از لحاظ تمركز به قرار زير باشد:
1 ـ عدم توجه به مسائلي همچون پيروزي، كسب امتياز، عدم شكست و …تمركز بر روي انجام تكليف، زيرا بنا به تعريف وبستر در كتاب راههاي پيروزي، تمركز عبارت است از گزينش آنچه كه با اهميت است و چشم پوشي از آنچه اهميت ندارد (وبستر، 1984).
2 ـ تمرين زياد مهارت و در نتيجه خودكار شدن آن، چون ورزشكار در مرحله خودكاري به كمترين مقدار تمركز نياز دارد ( عليجاني، 1371).
3 ـ نداشتن استرس كه خود ميتواند بدليل تجربه بازيهاي مهم و كشوري و برخوداري از اعتماد به نفس بالا باشد. در رابطه با صحت اين موضوع ميتوان به تحقيقات باندورا در زمينه اعتماد به نفس اشاره كرد. وي معتقد است اعتماد به نفس ميتواند در ميزان افزايش تمركز ورزشكار اثر گذار باشد (تقيان، فرزانه، 1380) نهايتاً مارتنز از استرس و درد بعنوان دو عامل اصلي تأثير گذار كه بر روي تمركز تأثير گذار هستند، ياد ميكند(مارتنز، راينر، 1371).
4 ـ استفاده از تصويرسازي ذهني كه باعث مرور تكاليف مهم در ذهن ميشود و بالطبع از استرس مسابقه ميكاهد. در رابطه با تيمهايي كه از تمركز كمتري برخودارند ميتوان علاوه بر عدم بهرهمندي كافي آنان از فاكتورهاي ذكر شده به عدم تمركز به موقع و رهاسازي آن اشاره كرد. زيرا اكثر روانشناسان ورزشي معتقدند وقتي كه تمركز با احتياط تنظيم نشود ممكن است منجر به احساس خستگي رواني گردد و خستگي رواني همه مكانيزم توجه را در هم ريزد كه متعاقباً خطاهاي جسمي افزايش مييابند و مهارتهاي ساده انرژي جسماني زيادي را هدر ميدهند (مارتنز، راينر، 1371).
فرضيه شماره 3 : بين ميزان مهارت اعتماد به نفس تيمهاي واليبال جوانان جهان تفاوت معنيداري وجود دارد .
نتايج اين تحقيق كه (در حد آلفا 05/0) مورد آزمون قرار گرفت نشان ميدهد ميزان اعتماد به نفس در تيمهاي واليبال جوانان جهان داراي تفاوت معنيداري است. بدين
فایل : 27 صفحه
فرمت : Word
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.