مقاله کامل نقش فراشناخت در آموزش حل مسأله رياضي

مقاله کامل نقش فراشناخت در آموزش حل مسأله رياضي

نقش فراشناخت در آموزش حل مسأله رياضي
مقدمه
مفهوم فراشناخت با وجود اهميت بنيادي آن ( در آموزش وپرورش ، روان شناسي وعلوم شناختي از جمله هوش مصنوعي ) هنوز تعريف روشني نداشته وبه خوبي درك نشده است. پژوهش هاي شناختي مفصل ، مشتمل بر بررسي هاي باليني دانش آموزان در حين حل مسأله وبرنامه هاي كامپيوتري با مؤلفه هاي چند وجهي تا حدي به اين اشاره كرده اند كه چگونه فراشناخت با شناخت تعامل پيدا مي كند. در خلال دهه آينده ، مي توان انتظار داشت كه تعاريف بسيار دقيق تري از فراشناخت ارايه شوند. به اعتقاد لستر ، گارافالو وكرول « درحال حاضر، آن چه كه به وجود آورنده باور ما نيست به فراشناخت وساير عوامل غير شناختي در حل مسايل رياضي است بيش
ترناشي از بازتاب هاي ما معلمان ويادگيرندگان رياضي بر تجارب خودمان است تا اين كه ناشي از پژوهش هاي دقيق ونظام وار باشد. » هم چنين ، به گفته هجدوس ، « با وجود اين كه فراشناخت نقشي جنجالي در آموزش رياضي بازي كرده است هنوز درباره ماهيت آن وچگونگي استفاده از آن درك بيش تر نحوه تفكر حل مسآله دانش آموزان فقط به نتيجه گيري هاي
موقتي رسيده ايم».
مطالعه رفتار نهاني انسان ، مشكل وپيچيده است. اما اين كار عملي و قابل انجام است. پژوهشگران نيازمند تمركز برروي چگونگي ايجاد ارتباط بين جنبه‌هاي نظري وعملي نقش فراشناخت هستند. پژوهشگران با هم وبا هم فكري هم، بايد يكديگر كار كنند تا بتوانند اين رفتار پنهاني را به ، ميزان زيادي آشكار سازند.
درزماني كه براي انجام تحقيق با حل مسأله مصاحبه مي شود پژوهشگران مي توانند با طرح سؤال هايي از قبيل اين كه براي حل مسايل رياضي چه كارمي كنيد ؟ از چه دانشي كمك مي گيريد ؟ چگونه فرآيند حل مسأله را كنترل مي كنيد ؟ چه باوري نسبت به خود رياضي وغيره داريد ؟ اطلاعات ارزشمندي در ارتباط با شناخت پيچيدگي هاي يادگيري انسان به دست آورند. گاهي از موقعيت هاي حل مسأله براي طرح چنين سؤال هايي استفاده مي شود كه از آن جمله مي توان به مسأله زير اشاره كرد :
« … مردي براي خريد يك جفت كفش 5 دلاري به كفاشي مي رود وبهاي آن را با يك اسكناس 20 دلاري تقلبي مي پردازد. صاحب مغازه متوجه تقلبي بودن اسكناس نشده وبراي خرد كردن 20 دلاري نزد همسايه قصابش مي رود وقصاب چهار عدد
اسكناس 5 دلاري به او داده و 20 دلاري تقلبي را مي گيرد. صاحب كفاشي به مغازه اش بر مي گردد وبه خريدار، آن كفش و15 دلار را پس ميدهد. پس از مدتي قصاب همراه با FBI به كفاش اطلاع مي دهد كه 20 دلاري تقلبي بوده است. بنابراين ، كفش فروش 20 دلاري ديگربه قصاب مي دهد و FBI ، 20 دلاري تقلبي را بر مي دارد. دراين ميان ، صاحب كفاشي چقدر ضرر كرده است ؟
هدف اين تحقيق پرداختن به معني فراشناخت ونقش آن در آموزش حل مسأله رياضي است. كه با اين حال قبل از ورود به بحث اصلي ، جهت درك بهتر اين واژه به ارايه تعريف آن مي پردازيم. جزء اول اين واژه « فرا» است. كه « فرا» به تغييروضعيت يا حالت اشاره مي كند ، مانند متابوليسم همچنين ، « فرا» به معني بالاتر وماوراء است، مانند متابوليسم. همچنين ، «
فرا» به معني بالاتر وماوراء است، مانند متافيزيك ، ومتازبان.
اما جزء دوم اين اصطلاح ، يعني شناخت، « فرايندهاي دروني ذهني ياراه هايي است كه از طريق آنها اطلاعات پردازش مي شوند، يعني راه هايي كه ما به وسيله آن ها، اطلاعات را مورد توجه قرار مي دهيم. تشخيص مي دهيم وبه رمز در مي آوريم ودر حافظه ذخيره مي سازيم وهر وقت كه نياز داشته باشيم آن ها را از حافظه فرا مي خوانيم ومورد استفاده قرار مي دهيم. به سخن ديگرما از راه فرآيندهاي شناختي ، جهان پيرامون خود را مي شناسيم واز آن آگاه مي شويم وبه آن آگاه مي شويم وبه آن پاسخ مي دهيم.
شناخت ، به فرآيندهايي اشاره مي كند كه افراد به كمك آن ها ، ياد مي گيرند، فكرمي كنند وبه

فایل : 50 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط