مقاله کامل میگرن

مقاله کامل میگرن

چكيد‌ه

بي ترديد سردرد اگر شايعترين علت مراجعه پزشكي نباشد يكي از شايع ترين علل است. شايد شيوع سردرد ريشه در اهميت سر به عنوان يك ارگان حياتي و لزوم توجه بيشتر به آن باشد. بي ترديد موجوداتي كه توجه بيشتري به سر داشته اند ازشانس بقاي بيشتري برخورداربوده اند. بيهوده نيست كه بسياري كه از سردرد شكايت دارند در واقع درد ندارند از احساس خاصي در سر شكايت مي كنند و بيشتر نگران اين احساس هستند نه اينكه از آن ناراحت باشند. به سردرد از سه جنبه مي توان برخورد كرد: سردرد به عنوان يك اورژانس پزشكي , سردرد به عنوان يك علامت و سردرد اوليه (سردرد خود به عنوان يك بيماري).

 

شرح‌ بيماری‌‌

ميگرن (Migraine) بيماری است كه با سردردهای مداوم و سخت مشخص می شود و غالبا با اشكالات زود گذری در جريان خون مغزی و استفراغ همراه است. اين بيماری با يك نوع سردرد شديد و ناتوان كننده معمولا در يك طرف سر، كه به همراه آن علايم دي گری مثل تهوع، استفراغ و مشك لات بينايی همراه است. حمله اين سردرد می تواند 72 – 2 طول بكشد. حملات ميگرن در بعضی از افراد ممكن است بطور هفتگی رخ دهند، در حالی كه در بعضی ديگر ممكن است حتی يك بار نيز در سال رخ ندهند.

ميگرن هر دو جنس را تحت تأثير قرار می دهد، اما در زنان شايع تر است. ميگرن همچنين ممكن است ارثی باشد. بيماری در حوالی سنين بلوغ شروع شده و در ميانسالی از نظر شدت و دفعات تكرارش كاهش می يابد. حملات ميگرن بيشتر صبح ها شروع شده و علايم اوليه آن تار شدن ديد يا ظهور نقاط رنگی در خطوط جلوی چشم است.

انواع ‌ميگرن ‌میگرن کلاسیک

ميگرن كلاسيك عموماً يك سردرد يكطرفه می باشد و به صورت ضربان دار اتفاق می افتد. قبل از شروع سردرد بيمار دچار تغييرات بينايی می شود كه به صورت توهمات و جرقه های بينايی هستند كه در اصطلاح به آن اورا می گويند. اكثر بيماران يك حمله را در طول هفته تجربه می كنند و اصولا بين 2 تا 24 ساعت طول می كشد. بيمار دچار حالت هايی مانند تهوع، استفراغ، گريز از نور، سستی و حتی گاهی در مراحل حاد دچار اخلال حس نيمه بدن و تكلم می شود. در بين حملات بيمار سردرد يا ناراحتی ديگری ندارد.

میگرن غیر کلاسیک

در ميگرن غير كلاسيك علايم بينايی قبل از حمله بوجود نمی آيد.اين نوع سر درد بيشتر دو طرفه بوده و ضربان دار است. درد بيشتر دور حلقه چشم احساس می شود و ممكن است در ادامه آن سفتی گردن هم بوجود آيد اين نوع ميگرن شيوع بيشتری دارد و همراه با تهوع و استفراغ است.

ارتباط‌ ميگرن ‌با‌سن‌

ميگرن در ميان كودكان هم اتفاق میافتد اما مدت آن كوتاه استو به سرعت بهبود می يابد با افزايش سن از تعداد حملات كاستهمی شود ولی به طول آن اضافه می شود. ميزان و شدت دفعاتحمله در افراد مختلف متفاوت است ونمی توان ارتباط معنی داری بين حملات افراد مختلف پيدا كرد اما اصولا بعد از 55 سالگی به ندرت اتفاق می افتد.

علت ‌بوجود ‌آمدن‌ ميگرن‌

تنگ شدن، سپس گشادشدن و التهاب رگ های خونی كه به پوست سر و مغز می روند. سردرد زمانی آغاز می شود كه رگ ها دوباره گشاد می شوند. تغيير الگوی خواب، بيدار ماندن شبانه، كار كردن زياد و خستگی بيش از حد می تواند باعث بروز ميگرن شود. گاهی اوقات خانمها بروز اين سردردها را به دوران عادت ماهيانه نسبت می دهند و مصرف قرص های ضد بارداری را عامل مهمی برای بوجود آمدن ميگرن می دانند. صدای بلند، نور زياد، كنسرت موسيقی و فشار به گردن و حتی درد دندان باعث بروز ميگرن می شود.

تشخيص ‌ميگرن‌

هيچ آزمايش خاصی برای تشخيص ميگرن وجود ندارد و بر اساس شرح حال بيمار و معاينه، ميگرن بيمار تشخيص داده می شود.

مشكلات‌ مبتلایان ‌به ‌ميگرن‌

مشكل مبتلايان به ميگرن تنها سردرد نيست. اكثر افراد كاملا بيمار می شوند و نمی توانند كارهای روزمره خود را انجام دهند و مجبور می شوند كه در يك اتاق تاريك و ساكت بی حركت دراز بكشند تا حمله ميگرنی پايان يابد. بعضی ها حتی نمی توانند فكر غذا خوردن را هم داشته باشند چون دچار استفراغ میشوند و در انتها دچار خواب آلودگی و رخوت می شوند. در طول حمله فعاليت و عملكرد طبيعی معده مختل میشود و باعث میشود داروهايی كه برای تسكين ميگرن خورده می شود به خوبی جذب نشود.

عوامل ‌‌افزایش ‌‌دهنده‌‌ خطر

ـ        استرس

ـ سابقه خانوادگی ميگرن

ـ سيگار كشيدن

ـ نوشيدن الكل

ـ مصرف بسياری از داروها

ـ كمبود خواب، يا در بعضی از افراد خوابيدن زياد

پيشگيری‌‌

ـ حتی المقدور ميزان استرس را در زندگی تان كم كنيد.

ـ مصرف بعضی از داروها می تواند در بعضی از افراد از بروز حملات جلوگيری كند.

ـ از عواملی كه باعث آغاز حملات سردرد مي گرنی می شوند در صورت امك ان پرهيز كنيد.

درمان‌

معمولاًن يازیب ه آزمايشات تشخيصین يست،ا ما ممكنا ست آزمايش خون يا سیتی اسكن برای رد ساير بي ماریها انجام گيرند. به هنگام بروز اولين نشانه های حمله ميگرنی؛ روی سر خود يك پارچه سرد يا كيسه يخ بگذاريد، يا به صورت خود آب خنك بزنيد. چندين ساعت در يك اتاق تاريك و آرام دراز بكشيد. دو عدد بالش در دو طرف سر خود بگذاريد تا سرتان تكان نخورد. در صورت امكان بخوابيد. صدا، نور و بوها (خصوصا بوی ناشی از آشپزی و سيگار( را به حداقل برسانيد و از مطالعه خودداری كنيد. بيمار بايد مدتی سعی كند در يك اتاق خالی و تاريك دراز بكشد. مساله زمينه روانی قبلی ميگرن امروزه مورد توجه است در اين صورت كمك های روانپزشكی برای حل اين مشكلات میتواند كمك بزرگی به درمان ميگرن كند.

داروها‌

هيچ داروی خاصی نسبت به ديگر داروها ارجحيت ندارد و اثر قطعی از هيچ كدام از آنها مورد انتظار نيست. اولين راه معالجه جلوگيری از وقوع سردرد به وسيله تجويز روزانه دارويی حاوی ارگوتامين است كه باعث انقباض مويرگ های مغز می شود. برای تخفيف علايم ميگرن و پيشگي ری از بروز حملات، طيف گسترده ای از داروها موجود هستند.

ـ ارگوتامين ها (همراه با كافئين) به صورت خوراكی، شياف يا

– استنشاقی

ـ        آسپيرين، استامينوفن يا ايبوپروفن

ـ       تركيب استامينوفن و كدئين

ـ       آنتی هيستامين ها برای گشاد كردن رگ ها

فایل : 18 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط