مقاله کامل مواد مخدر

مقاله کامل مواد مخدر

مقدمه
سوء مصرف و اعتياد به مواد مخدر يكي از بلاياي بزرگي است كه بشر امروزه در همه جاي جهان با آن دست به گريبان است. كارتل هاي بين المللي و باندهاي عظيم قاچاق مواد مخدر در همه جاي جهان از جمله در نزديك كشور عزيزمان پايگاه هايي دارند و به تجارت اهريمني خود كه دومين تجارت پر سود دنياست مشغول هستند .
اگر چه مقابله با تجارت غير قانوني مواد مخدر و اثرات آن چالشي بزرگ براي جامعه جهاني است، جالب است بدانيم كه پرسودترين تجارت هاي امروز دنياي ما تجارت اسلحه و مواد مخدر يعني كسب و كارهايي براي نابودي بشر است.
ميليون ها نفر در مملكت ما با معضل مواد مخدر دست به گريبان اند، ميليون ها زن تباهي همسرشان را روزانه پيش رو مي بينند و دم بر نمي اورند و ميليون ها كودك و نوجوان زير سقف هاي پر دود زندگي مي كنند و تباه مي شوند. سالانه صدها تن مواد مخدر در كشور مصرف مي شود كه صدها ميليارد ريال از سرمايه ملي را بر باد مي دهد. سن اعتياد رو به كاهش رفته و به نوجواني رسيده است. يك سوم طلاق هاي ثبت شده بدليل اعتياد است و شصت درصد از فضاي زندان هاي كشورمان را معتادان اشغال كرده اند. هزاران نفر در راه مبارزه با اين بلاي اهريمني جان باخته اند. بيكاري، ايدز، فحشاء، افسردگي ، خودكشي و صدها معضل ديگر با اعتياد مرتبط هستند و سوغات هاي جديد مانند : قرص اكستازي ، شيشه ، كراك ، پان پراگ و … در حال گسترش در بين نوجوانان است.
متاسفانه ازسوي ديگر شاهد جهش در مصرف ترامادول و تركيبات شبه افيوني در سالهاي اخير مي باشيم به طوري كه اولين مورد مسموميت با ترامادول در ايران در سال 1382 گزارش شده است و در سال 1384 به متوسط 24 مورد مسموميت در ماه و در سال 1385 به متوسط 66 مورد مسموميت در ماه رسيده است كه در طي يكسال رشدي نزديك به 3 برابرداشته است .
اعتياد چيست ؟
اعتیاد یــك «بیمارى اجتماعی» است كه عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى كه بـه علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیاد آور» می‏ گردد.اعتیاد به موادمخدر یكى از مهمترین مشكلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است كه عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب ركود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌گـــــردد همچنین ویــرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌اندازد.پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنكه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى كارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر كشورهاى توسعه نیافته است. تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند كه در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى كشیدن و
انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود. متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است كه حتى قشر متفكر و تحصیل كرده را نیز به سمت خود كشانده است. مبارزه با اعتیاد نیز قطعاً بیش از آنكه ماموریتى در راستاى وظایف مصرحه نیروى انتظامى باشد، اقدامى است استراتژیك در مقابله با ابزار نظام سلطه جهانى در انحطاط اخلاقى جوامع با اهداف خاص سیاسی. اعتیاد بعنوان یك آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور كامل ریشه‏ كن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آنرا به كنترل در آورد. در این راستا تلاش ما بر این است تا با ارتقاء سطح آگاهى اقشار مختلف جامعه پیشگیرى از اعتیاد را بر باشیم كه اگر هم در آن فرد معتادى وجود دارد، درصدد نجات خویشتن باشد.
اعتياد يک بيماري زيست شناختي ، روانشناختي و اجتماعي است . عوامل متعددي در سوء مصرف مواد مخدر و اعتياد موثر هستند که در تعامل با يکديگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتياد مي شوند. عوامل موثر بر فرد ، محيط فرد و عوامل اجتماعي ، عوامل در هم بافته اي هستند که بر يکديگر تأثير ميگذارند . درک کليه علل و عوامل زمينه اي موجب ميشود تا روند پيشگيري ، شناسايي ، درمان و پيگيري به طور هدفمند طرح ريزي شود.
بنابراين ، آشنايي با عوامل زمينه ساز مستعد کننده بروز اعتياد و نيز عوامل محافظت کننده در مقابل آن از دوجهت ضرورت دارد :
شناسايي افراد در معرض خطر اعتياد و اقدامهاي پيشگيرانه لازم براي آنان .
انتخاب نوع درمان و اقدامهاي خدماتي ، حمايتي و مشاوره اي لازم براي معتادان.
عوامل مخاطره آميز
عوامل مخاطره آميز مصرف مواد شامل عوامل فردي ، عوامل بين فردي و محيطي و عوامل اجتماعي است .
عوامل مخاطره آميز فردي
دوره نوجواني
استعداد ارثي
صفات شخصيتي
صفات ضد اجتماعي
پرخاشگري
– اعتماد به نفس پايين
افسردگي اساسي
نگرش مثبت به مواد
موقعيت هاي مخاطره آميز :
ترک تحصيل
بي سرپرستي
تأثير مثبت مواد بر فرد
انواع مواد مخدر
اكس
تاريخچه : به منظور برقرار كردن ارتباط سريع در ملاقات هاي كوتاه و افزايش توان شب زنده داري در كلوب ها و باشگاهها ، سوداگران مرگ مواد روانگرداني به جوانان آشفته عصر اينترنت عرضه مي كنند كه از آن ها به عنوان مواد مخدر باشگاهي يا مواد مخدر كلوبي ( MDMA ) نام مي برند . رايج ترين و مشهورترين اين مواد اكستاسي است كه محرك و توهم زاست .
اين ماده در سال 1914 در آلمان براي نخستين بار توسط كمپاني داروسازي مرك به عنوان داروي كم كننده اشتها و لاغري عرضه گرديد كه به علت اثرات آن به سرعت از رده مصرف خارج گرديد. اين محصول در دهه 1980 از انبار كارخانه ها خارج شد و مورد استفاده متقاضيان خياباني و در برخي از محيط هاي دانشگاهي به عنوان دارويي براي افزايش خود آگاهي قرار گرفت . در سال 1985 دولت آمريكا مصرف اين تركيب را ممنوع اعلام كرد و مطالعات انجام شده در مورد حيوانات آزمايشگاهي در سال 1986 آثار مخرب اكستازي را بر سيستم عصبي نشان داد. در سال 1988 در جدول 1 كنوانسيون مواد روانگردان گنجانده شد و مصرف درماني آن نيز متوقف شد .
اكستاسي از حدود 25 سال پيش به عنوان ماده اي كه هم انرژي زاست و هم توهم زاست رواج پيدا كرد و پس از چند سال در سراسر جهان پخش شد . بر اساس نتايج آماري در فاصلة سالهاي 1998 و 1999 موارد مرگ ناشي از مصرف
اكستازي 400 درصد افزايش داشته است. همچنين از سالهاي 1996 تا 1999 اورژانس بيمارستاني سراسر دنيا با 9 برابر افزايش شمار مسموميت به اكستازي مواجه شده اند يعني تعداد موارد مسموميت در اين دورة زماني از 319 نفر به 2850 نفر رسيد. اكثريت قربانيان كمتر از 25 سال سن داشتند. شمار مصرف كنندگان اكستازي را در سال 2001 حدود 1/8 ميليون نفر ذكر كرده اند. به نظر مي رسد كه اين رقم در سال جاري در حدود 5/6 ميليون نفر افزايش يافته باشد تعداد افراد 10 تا 18 ساله اي كه از اين ماده استفاده كرده اند در حدود 140 درصد افزايش يافته است همچنين 92 درصد افرادي كه مصرف اكستازي را شروع كرده اند بعدها به مواد ديگري مانند ماري جوانا ، كوكائين و هروئين و … روي آورده اند.
اشكال دارويي : اين دارو به صورت قرص هاي خوراكي و جويدني ، كپسول ، مواد تدخيني و تزريقي موجود است. قرص و كپسول آنهايي كه از خارج از كشور وارد مي شوند داراي شكل و رنگ هستند. اما آنهايي كه در ايران ساخته مي شوند فاقد رنگ و شكل خاصي هستند و اگر انگشت بر روي قرصها بكشيم و رنگ آنها برود آن موقع مي فهميم كه آنها قرص اكستازي هستند. اين مواد به صورت مايع به صورت پودري به صورت آدامس نيز موجود مي باشند.
تركيبات :
تركيب شيميايي : Metheylendioxy Metha Amphetamine 3 ، 4 يا Dimethey ، Alpha ، N 31 با فرمول C 11 H 15 M 2 O كه به تركيب MDMA يا 3 و 4 متيلن دي اكسي مت امفتامين كه به نام هاي اكستاسي ، اكستازي ، XTC ، E ، X نيز معروف است. قرص هاي اكستازي داراي
ناخالصيهاي فراوان و مواد خطرناك همچنين تركيبات : آمفتامين ، LSD ، فنيل پروپانول آمين و … نيز مي باشد.
عوارض مصرف : اثرات اين قرص ها 20 تا 90 دقيقه پس از مصرف ظاهر مي شود. در عرض 2 تا 4 ساعت به حداكثر مي رسد و 3 تا 24 ساعت باقي مي ماند.
اثرات منفی شديد:
● اثرات شديد احساسی ، اختلال خواب ، كابوس های شبانه ، حملات ناگهانی  ، ديوانگی ، انقباض شديد فك و پارگی زبان در اثر فك زدن های طولانی ( در صورت بروز اين حالت بايد از آمپول ديازپام و يا قرص های خوراكی آن استفاده كرد. ) ، عدم تمركز، فراموشی، اختلال در يادگيری ، اختلال در مكانيسم نعوظ و نرسيدن به ارگاسم ، عوارض كبدي و قلبي ، تشنج ، بزرگ شدن پستان در آقايان ، صدمه به اعصاب مغزی ، احتباس ادراری ، كاهش سديم خون در اثر مصرف زياد مايعات ، اغماء و مرگ .
((حشيـش))
حشيش: ماري جوانا ، حشيش ، روغن حشيش ، THC ، بنگ ، چرس و كانگا از جمله گروه فرآورده هاي گياه شاهدانه مونث محسوب مي شوند . به علت سوء مصرف چشمگير حشيش در ايران به بررسي اين ماده مخدرمي پردازيم .
حشيش از بوته شاهدانه تهيه مي گردد . كانابيس نام مختصر بوته شاهدانه است و به تمام تركيبات بدست آمده از شاهدانه اطلاق مي گردد . ماري جوانا گياه خشك شده است و حشيش به رزين گرفته شده از برگ گياه اطلاق مي گردد . ولي در فرهنگ رايج در ايران حشيش معادل كانابيس در نظر گرفته شده است .
طبق گزارشهاي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ( UNODC ) بوته شاهدانه كه بوته اي شبيه به گزنه است را مي برند ، خشك و سپس خرد كرده داخل سيگار ريخته و دود مي كنند . ( كه معمولا سيگاري ناميده مي شود . ) گاهي حشيش را با شيريني ويا نوشابه مخلوط مي كنند و آن را مي خورند . ميزان تاثير در مصرف خوراكي به يك سوم تا نصف تقليل مي يابد . گراس ، بنگ و مري جين نامهاي ديگر حشيش هستند .
آثار نشئه آور ضمن چند دقيقه شروع شده و حدود 30 دقيقه بعد به اوج مي رسد و دو تا چهار ساعت دوام مي يابد . حشيش حاوي ماده اي شيميايي به نام T.H.C ( تتراهيدروكانابينول delta_9_tetrahydro cannabinol ) است كه ماده موثر آن به شمار مي رود . حشيش در طبقه بندي مواد مخدر ، جزو مواد توهم زاي طبيعي مي باشد . بايد گفت منظور از چرس در اين ماده همان حشيش است كه در حال حاضر به اشكالي مانند تخته اي ، لواشكي ، حبي و … تهيه و قاچاق ميشود . حشيش و ماري جوانا پر مصرفترين ماده مخدري هستند كه هم اكنون متجاوز از 144 ميليون نفر در سراسر جهان آنها را مصرف مي كنند.
شكل ظاهري : ماده است به رنگ سبز تيره و گاهي قهوه اي مايل به سبز شبيه حنا كه از گل ، برگ و ساقه گياه شاهدانه مونث و از ترشحات چسبنده آنها به صورت صمغ به دست مي آيد .
آثار مصرف طولاني حشيش : التهاب و انسداد مزمن مجاري تنفسي ، بيماريهاي تنفسي مزمن و سرطان ريه ، كاهش تعداد و فعاليت اسپرم ها ، اختلال در سيكل قاعدگي ، كاهش وزن و ايجاد نقائص مادرزادي در جنين ، اختلالات رواني شديد مانند : بي انگيزگي ، انزواي اجتماعي و … .
((کریستـال))
کریستال دى متامفتامین هیدروکلرید یا به زبان عامیانه کریستال یک ماده قدرتمند، اعتیادآور، مخدر محرک و به شکل ترکیبى و مصنوعى است.کریستال به شکل بزرگ و شفاف و مانند کریستال هاى واقعى و به رنگ هاى صورتى، آبى و سبز یافت مى شود.این ماده همچنین در خیابان به اسامى «مت»، «تینا» و در بعضى مواقع «آیس» و «شیشه» شناخته شده است.
چطور استفاده مى شود ؟
مانند دیگر انواع متامفتامین ها، کریستال معمولاً به شکل هاى سیگار، بلعیدنى، مایع خوراکى یا تزریقى و در موارد نادر حتى به صورت شیاف مقعدى استعمال مى شود. کریستال به شکل سیگارت یا تزریقى با شروع و حمله سریع تر بدن آثار تخریب کننده ترى دارد ولى متاسفانه استفاده از نوع سیگار و تنفسى شایع تر است.
(( پـان پـراگ ))
ماده مخدر جديدي كه امروزه در حال گسترش در بين جوانان و نوجوانان است ماده صنعتي به نام پان پراگ است اين ماده كه به عنوان خوشبو كننده دهان به فروش مي رسد و به صورت مكيدني و جويدني استفاده مي شود . پان به شكل پودر ، آدامس و پاستيل به فروش مي رسد. اين ماده با نامهاي پان (Pann) چاليا (chaalia) گوتكا (gutkha) نيسوار (niswar) ، پان پراگ ، راجا ، تايتانيك ، ناس خارجي ، پان پاكستان ، ويتامين ، ملوان زبل و … در كشورهاي پاكستان ، اندونزي ، مالزي ، فيليپين، چين ، تايوان ، ويتنام ، هند در بسته بندي هاي شكيل و زيبا با عكس‌هاي هنرپيشه هاي هندي و پاكستاني توليد و عمدتا از مرزهاي شرقي كشور وارد مي شود.
اين مخدر جديد هر چند با نامهاي عجيب و فريبنده وارد شده است اما تركيبي شبيه مخدر ناس را دارا مي باشد. مخدري كه مرزنشينان شرق ايران ، خراساني ها ، ساكنان قسمت هايي از آذربايجان آن را كه از افغانستان ، هند و پاكستان وارد مي شود به خوبي مي شناسند. ناس يكي از كثيف ترين و تهوع آورترين موادي است كه در دسته مخدرهاي توهم زا قرار مي گيرد.
تركيبات : اين ماده تشكيل شده است از تنباكو ، آهك ، خاكستر ، ادويه هاي معطر ، ساخارين ، اسانس ها و افزودني هاي غيرمجاز . مواد شيميايي كه در پان پراگ استفاده مي شود شامل : آرسنيك ، كربنات ، منيزيم و سرب مي باشد.
براي طعم دادن به پان پراگ معمولا از اسانس نعناع استفاده مي شود كه استعمال آن راحتتر باشد.
عوارض مصرف :
1- عوارض جسمي : نيكوتين موجود در تنباكو اين مواد باعث زردي رنگ دندان ها ، آسيب جدي به سلولهاي مغز، سرطان دهان ، حنجره ، سرطان لثه مي شود. ايجاد عارضه در دستگاههاي تنفسي ، قلب و عروق از ديگر عوارض آن است. با مصرف اين مواد بزاق دهان افزايش مي يابد و خروج مكرر آب دهان مصرف كننده سبب ايجاد بيماريهاي عفوني مانند سل و هپاتيت مي شود.
2- عوارض رواني مصرف پان : از دست دادن تعادل رفتاري و حركتي ، سبكي سر ، گيجي ، شادي كاذب و تشنگي ، ايجاد دلبستگي و اعتياد .
(( شيشه ))
يکی از مواد مخدر خطرناک که اخيرا” بين جوانان شايع شده، شيشه است .
نام علمی

فایل : 240 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط