مقاله کامل كاربرد كامپوزيت

مقاله کامل كاربرد كامپوزيت

بخش 11ـ5

كاربرد كامپوزيت

11ـ1 مقدمه

كامپوزيتها (مركب) معمولاً در هواپيما به كار مي‌روند. آنها نه تنها در سطوح كنترلي و تيزه‌گرها به كار مي‌روند بلكه در ساختارهاي اصي هم در هواپيماي نظامي، هم در هواپيماي تجاري مورد استفاده قرار مي‌گيرند. ممكن است قبل از آنكه آلياژي آلومينيومي از وضعيت خود به عنوان اولين مواد از اسكلت هواپيما آغاز گردد، اتفاقي بيفتد.

مركبها همانند فيبر كربني ـ كولار ـ لايه‌هاي تقويت شده از فايبرگلاس باعث پيشرفت طراحيهاي اسكلت هواپيما در دست‌اندازها شده‌اند و چند توليد كننده مجاز هواپيما اين مركبها را كاملاً پذيرفته‌اند. بيشترين اعتبار يا تسهيل براي توليدكنندگان متقاعد در كسب تجربه از مركبها به ناسا مرتبط است (شكل 11ـ11 را ببينيد)

در سال 1970، بيش از 60 ميليون دلار از برنامه بازدهي انرژي هواپيما (ACEE) را به طراحي، توليد و بررسي (آزمايش) مركبات اختصاص دادند.

11-1-1- بازدهي از برنامه انرژي هواپيما در ناسا

 

با هر نسل جديدي از هواپيماهاي نظامي، كاربرد موارد كامپيوزيت (مركبها) افزايش يافته است. هواپيماي جنگي در سال 1990 آماده گرديد. اين هواپيما به گونه‌اي طراحي شده بود كه از تمام مزيتهاي كامپوزيت حداكثر استفاده را مي‌كرد.

معمولاً، 10 درصد از وزن ساختار هواپيماي جنگي جديد، از قبيل F-16‌ يا F-18 از اين كامپوزيتها ناشي مي‌شود. اين مقدار فقط درصدي براي تجارتي‌ترين موارد حمل و نقل محسوب مي‌شود، اما گرايشها به سمت كاربرد وسيع‌تر از كامپوزيها افزايش يافته است.

توسعه نسل دوم از كامپوزيها حدود تنش‌هاي قابل قبول را توسعه مي‌دهد خصوصاً در شرايط فشرده‌سازي (متراكم) در حالي كه هدف اصل اين كامپوزيها كاهش هزينه‌هاي توليد است. خسارت زياد از خصوصيات تلرانس و عملكرد قابل قبول تركيب ماتريكس ـ فيبر

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط