مقاله کامل كارآموزي واحد تمرين معلمي

مقاله کامل كارآموزي واحد تمرين معلمي

گزارش مشاهده محيط فيزيكي و برآورد نيروهاي انساني
مشخصات مدرسه‌اي را كه اينجانب مريم كمال‌زاده گيلاني در آن واحد تمرين معلمي 1 خود را كارآموزي كردم، به شرح زير است:
نام واحد آموزشي بنده مدرسه راهنمايي تحصيلي دخترانه بنت‌الهدي الصدر 1 مي‌باشد كه كد آموزشي آن 20819003 است.
محل استقرار آن در لاهيجان، خ اميرشهيد، خيابان استقلال و تلفن آن 2236210-141 مي‌باشد.
وضعيت مدرسه مستقل و يك آموزشگاه عادي دولتي (دو نوبته) است.
مساحت مدرسه‌ي مذكور به صورت تفكيك شده به قرار زير است:
كل زمين مدرسه 25/2197 مترمربع و طبقه‌ي هم كف آن 773 مترمربع. كل زيربنا مدرسه 1097 مترمربع، تعداد طبقات آن (2 طبقه)، تعداد كل اتاق و سالن آن 23 باب و مساحت كل اتاق و سالن 631 مترمربع مي‌باشد. در اين مدرسه 3 اتاق اداري به مساحت كل 54 مترمربع و 1 آزمايشگاه به مساحت 24 مترمربع، يك كتابخانه به مساحت 24 مترمربع، يك سالن اجتماعات به مساحت 96 مترمربع، 2 اتاق سرايداري به مساحت 36 مترمربع، 9 سرويس بهداشتي يه مساحت 3/26 مترمربع و سالني به مساحت 15 مترمربع (كريدور) دارد.
در اين مدرسه 14 اتاق به كلاس درس اختصاص يافته است كه مساحت كل آنها 384 مترمربع مي‌باشد. به طور تقريبي البته بعضي از كلاس‌هاي كه بنده در آنها حضور يافته‌ام، 8×5 مترمربع با ارتفاع 5/2 متر و با نورگير چپ با 2 پنجره‌ي بزرگ در سمت چپ كلاس به طول و عرض 2 متر، با پرده‌هاي سبز و آبي در كلاس‌هاي مختلف.
اين كلاس‌ها تخته سياهي به طول و عرض 1×2 متر به رنگ سبز داشتند و مهتابي‌هاي آنها دردو رديف و هر رديف 3 عدد دوقلو كارگذاشته شده بودند. البته برق تامين كننده كل ساختمان مدرسه برق 3 فاز است. ديوارهاي كلاس با دو رنگ طوسي و سفيد نقاشي شده بودند كه تقريباً 5/1 متر نزديك به سقف رنگ سفيد و 1 متر پايين‌تر به رنگ طوسي بود.
تعداد دانش‌آموزان كل مدرسه 465 نفر و در كلاس‌هايي كه من حضور داشتم، كلاس اول «د» 31 نفر، كلاس دوم «الف» 29 نفر، كلاس دوم «ج» 35 نفر و كلاس سوم «ب» 36 نفر دانش‌آموز داشتند.
البته تعداد دانش‌آموزان در كلاس‌ها متغير بود و دليل آن حجم متغير كلاس‌ها، ترتيب قرار گرفتن دانش‌آموزان بر حسب حروف الفبا، نوسان دانش‌آموزان از لحاظ جمعيتي در هر پايه است.
گرماي موجود در هر يك از كلاس‌هاي درس را يك دستگاه بخاري گازسوط 8000 تامين مي‌كند و ضمناً خنك كردن هوا را در فصل بهار (خردادماه) پنكه‌هاي نصب شده در كلاس‌ها سبب مي‌شوند.
ترتيب قرارگرفتن ميز و نيمكت‌ها در هر كلاس به اين ترتيب است كه نيمكت‌ها به سه رديف اول و سوم هر رديف 7 نيمكت و رديف وسط به تناسب جمعيت كلاس‌ها از 2 تا 4 رديف چيده شده‌اند.
در اين مدرسه كه مي‌رفتم، بعضي از نيمكت‌ها چوبي بوده‌اند، البته رديف‌هاي جلو و رديف‌هاي عقب فلزي و بزرگتر بودند و البته افرادي كه بر روي رديف‌هاي جلوتر نشته‌اند، نسبت به افراد رديف‌هاي عقبي ريزجثته‌ بودند. اين‌گونه چيدن ميز و نيمكت‌ها، باعث مي‌شود كه دانش‌آموزان در وضعيت راحت‌تر جسمي و روحي قرار گيرند و اثر مثبتي در يادگيري آنها دارد.
امكانات ورزشي و تفريحي دانش‌آموزان اين مدرسه در حد معمولي يعني 2 عدد سبذ بسكتبال و 1 عدد تور واليبال و 2 عدد ميز پينگ‌پنگ، چند عدد توپ واليبال و بسكتبال و راكت تنيس، 2 عدد راكت بدمينتون همراه با توپ آن و 3 عدد طناب بازي و شطرنج است كه البته در حياط مدرسه به ورزش مي‌پردازند و محوطه‌اي سربسته براي روزهاي برفي و باراني نداشتند.
وسايل كمك‌آموزشي اين مدرسه البته براي تمامي دانش‌آموزان فقط 1 تلويزيون و 1 دستگاه ويدئو همراه با فيلم‌هاي آموزشي و البته ضبط صوت و چند عدد نوار قرآن و زبان انگليسي.
براي تدريس هم معلم تنها از تخته سياه و گچ رنگي و سفيد و تخته ‌پاك‌كن استفاده مي‌كرد كه اين تخته سياه با نيمكت جلويي 1 متر فاصله داشت و بچه‌هاي دو نيمكت جلو از گرد و خاك پاك‌ كردن تخته سياه رنج مي‌بردند. البته به نظر من اگر به جاي تخته سياه در كلاس‌ها از وايت‌برد استفاده مي‌شد، بسيار بهتر بود، چون هم تميزتر و هم بهداشتي‌تر بود.
كتابخانه‌ي اين مدرسه 2000 جلد كتاب داشت كه البته همه‌ي آنها در حد مطلوب نبودند و ضمناً محل مطالعه‌ي مخصوص وجود نداشت، چون همانطور كه گفتيم، مساحت كتابخانه تنها 24 مترمربع بود كه نصف بيشتر آن را كتاب‌هاي موجود در قفسه‌ها پر كرده بودند.
در مورد آزمايشگاه هم تجهيزات در حد متوسط بود و نمازخانه هم وضعيتي مطلوب از نظر بهداشتي نداشت. چون در يك لحظه كه وارد نمازخانه شدم، بوي نامطلوب جوراب مي‌داد.
تعداد آبخوري‌ها 6 عدد بود كه از آب لوله‌كشي شهري تامين مي‌شدند. به نظر من تعداد آب‌خوري‌هاي مناسب بودند با تعداد دانش‌آموزان، چون معمولاً در يك واحد آموزشي بيشتر از اين حد از آب‌خوري استفاده نمي‌شود.
وظع نظافت مدرسه خوب بود. البته بچه‌هاي مدرسه نيز در اين كار همكاري داشتند (بهداشتياران مدرسه)، كه از طرف مربي بهداشت به اين كار گماشته شده بودند.
كاركنان اداري اين نوبت از مدرسه تشكيل شده بودند از: 1 نفر مدير خانم، 2 نفر معاون خانم، 1 نفر مربي بهداشت و 2 نفر خانم دفتردار آقا. لازم به ذكر است در دفتر آقايان يك دستگاه كامپيوتر براي كارهاي اداري و يك دستگاه فتوكپي و كمدهاي حاوي پرونده‌هاي دانش‌آموزان و پرونده‌هاي اداري مدرسه مشاهده مي‌شد.
پوشش مدير و كاركنان اداري و آموزشي و دانش‌آموزان مدرسه‌ي مذكور، پوششي در حد متعارف و فرم‌هاي معمولي جامعه در تمامي مدارس ايران اسلامي بود.
گزارش مشاهده فعاليت‌هاي اجتماعي مدرسه
1. كيفيت برخورد مدير با معاون و كاركنان و معلمان و دانش‌آموزان، اولياء و ساير كاركنان مدرسه‌اي كه من در آن جا كارورزي داشتم، مدير مدرسه خانم مرافع بود كه مديريت مدرسه دخترانه بنت‌الهدي صدر 1 بود. در اين مدتي كه من در آنجا بودم، همكاري‌هاي لازم را نمودند، زنگ‌هاي كلاس مدير در دفتر خودش مشغول كارش بود، ولي بعد از زنگ كلاس، يعني در زنگ‌هاي تفريح به معلمان كه در دفتر معلمان مي‌نشستند، سر مي‌زد و با آنها در مورد كار و اگر مشكلي داشتند، صحبت مي‌كرد و به كار آنها رسيدگي
مي‌كرد. وقتي معلمان وارد مدرسه مي‌شدند، همگي اول به دفتر مدير مي‌رفتنند و سلام و احوالپرسي كرده و به دفتر خودشان مي‌رفتند. در كل روابط دلسوزانه‌ب بين آنها برقرار بود.
بعضي از معلمان خيلي مهربان بودند، ولي بعضي‌هايشان هم تند برخورد مي‌كردند. بچه را به هم مي‌انداختند. معلمي كه من در كلاسش حاضر مي‌شدم، بسيار مهربان و فعال بود. هيچ وقت نديدم كه اخم در چهره‌ي مهربانش باشد و در همه‌ي شلوغي‌هاي كلاس صبر مي‌كرد و آنها را به ساكت بودن دعوت مي‌نمود و بچه‌ها هم از تشويق خوششان مي‌آيند و ساكت مي‌شدند. مادران دوم بچه‌ها، معلمان در مدرسه مي‌باشند كه بچه‌ها را راهنمايي مي‌كنند و تشويق به درس خواندن مي‌كردند، با بچه‌ها در مورد خانواده‌هايشان صحبت مي‌كرد و اگر مشكلي داشتند، به صورت خصوصي سعي مي‌كرد كه مشكل او را حل كند تا به درس دانش‌آموز لطمه‌اي وارد نشود.
اين معلم، يعني خانم پورآقايي، هيچ وقت موقعي كه بچه‌ها شلوغ مي كردند، يا كار بدي از آنها سر مي‌زد، به آنها توهيني نمي‌كرد و صبر مي‌كرد و آنها را نصيحت مي‌كرد.
3. كيفيت تشخيص شوراها و انجمن‌هاي مدرسه
انجمن اوليا و مربيان در واحد آموزش هيات متخبي است از پدران، مادران و دانش‌آموزان و مربيان همان مدرسه كه با هم تفاهم و صميميت در زمينه تحقيق اهداف انجمن بر طبق اساسنامه فعاليت و همكاري مي‌كنند. يكي از فعاليت‌هاي ريشه‌اي و مهم انجمن‌هاي مدارس، انتخابات است. انتخاب افراد واجد شرايط به مديران كمك مي‌كنند كه آنان بهتر بتوانند براي فعاليت‌هاي انجمن برنامه‌ريزي كرده از وجود اولياء بهره‌مند شوند. انتخاب افراد واجد شرايط اولين گام به شمار مي‌آيد. بقيه اقدامات به آن متكي و وابسته است و اگر اين امر به نحو شايسته و مطلوب صورت گيرد، طبعاً تا پايان سال نه تنها مشكلي پيش نمي‌آيد، بلكه تحقق اهداف قطعي‌تر خواهد بود.
براي فعاليت‌هاي يكساله يك جدول زمان‌بندي شده و كارها و فعاليت‌هايي كه بايد در هر يك از ماه‌هاي سال انجام پذيرد به تفكيك تعيين شده است. اردوهاي آموزشي به منظور آموزش مفاهيم آموزشي خودكفايي در محيط رشد و پرورش مفاهيم ديگر آموزش تدارك ديده مي‌شود. دانش‌آموز براي چند روز از خانواده خود جدا مي‌شود و ناگزيرد كارهايي مثل پختن، شستن ظروف، دوري از محيط خانواده و افراد خانواده را در يك محيط تازه‌تر تجربه كنند. فعاليت‌هاي فرهنگي شرح ائمه و شخصيت‌هاي مذهبي و فضايل آنان.
اردوهاي زيارتي موجود ايجاد علاقه‌هاي عاطفي بين دانش‌آموزان و شخصيت‌هاي مذهبي مي‌شود و دانش و بينش اسلامي آنان را افزايش مي‌دهد و شورا در مدرسه بايد بيشتر مربوط به دانش‌آموزان و مشكلات آنان بحث شود و شناخت بهتر از لحاظ استعدادها، نگرش‌ها و عواطف و اختلالات ذهني عاطفي مشكلات فردي و خانوادگي رفع مسائل و گرفتاري‌هاي دانش‌آموزان مي‌توانند كار شواري مدرسه باشد. تشكيل شورا قبل از شرح برنامه رسمي است.
چگونگي برگزاري مراسم و تجمعات عبادي و تفريحي
ساعت اذان همه بچه‌ها وضو مي‌گيرند و به نمازخانه مي‌روند. هر روز يك نفر مبسر است. در صفوف مرتب مي‌ايستند و دعا هم مي‌خوانند، حتي دانش‌آموزاني كه به سن تكليف نرسيده‌اند و براي انجام تفريحات به سينما و ديدن تئاتر مي‌روند در صف هم تئاتر بازي مي‌كنند و لبخند مي‌زنند. برگزاري جشن تكليف در آموزشگاه استفاده از توان استعداد دانش‌آموزان در برگزاري مناسبت‌ها، استفاده از ذكرالايام در برگزاري جلسات پرسش و پاسخ، شركت در راهپيمايي 22 بهمن، داشتن برنامه مناسب جهت برگزاري مراسم آغازين،
پارچه‌نويسي براي هفته پژوهش قرآن، طراحي برنامه، زمان‌بندي جهت بزرگداشت ولادت‌ها، شهادت‌ها و …، در روزهاي جمعه همه را به نماز جمعه دعوت كردن و اگر آنهاي كه شركت مي‌كردند باعث تشويق مي‌شدند.
بررسي مسايل انظباطي مدرسه
حاضربودن در سرعت رعايت ادب و احترام نسبت به مسئولين مدرسه و رعايت حسن رفتار و اخلاق و همكاري با ساير دانش‌آموزان و انتظامات دانش‌آموزان و سعي در تحصيل شايسته و رعايت بهداشت مدرسه و استفاده مناسب از لباس، كفش و جوراب ساده و مناسب و اصلاح موي سر و خودداري از خريد و فروش در مدرسه و مراقبت از وسايل شخصي و اهتمام در حفظ اموال مدرسه.
بررسي اعمال مديريت در مدرسه
مدير مدرسه موظف است با مشاركت كاركنان و اولياي دانش‌آموزان برنامه سالانه افراد را در ابعاد مختلف با رعايت ضوابط آموزش و پرورش تنظيم و به تصويب شوراي مدرسه برساند.
مدير مدرسه موظف است با استفاده از منابع مالي ودولتي و با بهره‌گيري از مشاركت‌هاي اختياري مردمي و كمك‌هاي خيريه و تقويت منابع مدرسه اعتباري شرايط لازم و اجراي مناسب برنامه فراهم كند. در ايام امتحانات كلاس‌هاي درس داير كند و امتحانات نوبت دوم دايربودن كلاس درس الزامي نيست.
گزارش مشاهده محيط عاطفي (رواني) در كلاس
ميزان توجه معلم به نيازهاي:
1. ايمني يا احساس امنيت كردن:
وقتي فرد در جمع احساس امنيت كند و خطري شخصيت او را تهديد نكند و رفتاري گرم و صميمي نشان مي‌دهد. اگر به اين احساس نرسد و تصور كند كه درگروه با خاطراتي روبروست، حالت مدافعانه به خود مي‌گيرد و رفتارهاي نابهنجار نشان مي‌دهد. لودگي، ريشخند، دست انداختن و … از جمله بي‌امنيتي‌ها است.
از طرف گروه بر خود فشار آورده فشار محبت و توجه و احترام به عقايد و نظريات فرد در گروه فزاينده‌اي رفتارهايي است كه رضامندي و خرسندي منعكس كند و در حالي كه بي‌توجهي و بي‌مهري نسبت به افكار و باورهاي فرد سبب رفتارهايي مي‌شود كه ناخرسندي و نارضايتي ظاهر مي‌سازد و رفتار بر گروه را افزايش مي‌دهد.
2. تعلق و محبت يا تعلق داشتن پذيرفته شدن
وقتي كه فرد فرصت مي‌يابد خود را در جمع مطرح كند، به اقناي دروني مي‌رسد و رفتاري شادمانه دارد. فردي كه اجازه نمي‌يابد چنين فرصتي بدست آورد و تنها گروهي ميل به خود نهايي را در او سركوب مي‌كند، از خود رفتارهاي منفي نشان مي‌دهد يا كينه‌توز مي‌شود و دسيسه‌ها مي‌چيند يا منزوي مي‌گردد. خرسندي از آن كسي كه در جمع پذيرفته مي‌شود، رفتارهايي كه خرسندي و رضايت سرچشمه مي‌گيرد، از جمله رفتارهاي مثبت و كم‌فشار است ناخرسندي و … به سراغ كسي مي‌آيد كه در جمع پذيرفته نمي‌شود. رفتارهاي چنين فردي منفي است.
معمولاً با سركشي و ياغيگري همراه است و فرد در برابر گروه جبهه مي‌گيرد، احساس تعلق به گروه نوعي قدرت و توانمندي است. اين قدرت و توانمندي از قدرت‌ها و توانمندي‌هاي فردي قوي‌تر و كاراتر است. فردي كه در گروه احساس تعلق مي‌گيرد، رفتارهايي كه حاكي از اعتماد و اطمينان دارد، واخوردگي و شكست در تعلق گروهي، قدرت و توان فرد را كتزلزل مي‌كند و سبب رفتارهايي مي‌شود كه عدم اعتماد و اطمينان نشان دارد.
عزت نفس يا نشان دادن لياقت و كفايت
عواملي كه در افراد لياقت و كفايت را به وجود مي‌آورند، انگيزه است كه متفاوتند. هر فرد از چيزهايي بخصوص تحريك مي‌شود و به جنب و جوش مي‌افتد و اين در حالتي است كه بسياري از چيزهايي ديگر توجه او را جلب نمي‌كند و هيچ‌گونه واكنشي در فكر و ذهن او بوجود نمي‌آورد. تحريك نشدن‌ها و منشا رفتار و كردارها مي‌شود كه در گروه برخورد‌هاي تنش‌زا را بوجود مي‌آورد. (هر كسي به باورها و عقايد خاصي پايبند است)
انسان‌ها زنداني باورهايي هستند كه درباره‌ي خود پيدا كرده‌اند. داوري آنها نسبت به امور اساسي همين باورهاي مشخص صورت مي‌گيرد. ثابت شده است كه بين نگرش نسبت به خود نگرش نسبت به كار و زندگي همبستگي وجود دارد. در نتيجه‌ي اين همبستگي در برخورد با رويدادها زاينده‌ي غمها يا شادي‌ها، ترس‌ها يا بي‌كميابي‌هايي است كه درون فرد را مضطرب مي‌سازد و يا به شور و شوق وامي‌دارد. اضطراب‌ها و شور و شوق‌ها به صورت رفتارهاي خوشايند و ناخوشايند در فعاليت‌هاي گروهي انعكاس مي‌يابند و فشارزا مي‌شوند.
افراد تسلط‌جو به برتري و فرمانروايي تمايل دارند و مداوم درصددند از ديگران پيشي بگيرند يا رفتارهايي از خود نشان مي‌دهند تا همه را مقهور خود سازند، در مقابل افرادي كه فرمانبرداري را در منش خود نشانده‌اند، سعي مي‌كنند جز اطاعت از ديگران و تسليم در برابر آنها رفتار چشمگيري از خود نشان ندهند. تضاد اين دو رفتارهاي تنش‌هاي گروهي را دامن مي‌زند.
شناختي و يا دانش، فهميدن
تدريس، فضل‌فروشي نيست، تدريس يعني توان انتقال مطلب موجود به مخاطب و ايجاد انگيزه در آنان براي يادگيري‌هاي بيشتر و بيشتر. چنين تواني زاده‌ي بيان خوب، ساده و قابل فهم است. بين خوب ويژگي‌هايي دارد كه مختصر است، جاذب است و در عين حال دربرگيرنده‌ي نكات اصلي و عمده‌ي موضوع درس نيز مي‌باشد.
كوتاه گويي و ساده‌نويسي هنري است كه از عهده هر معلمي برمي‌آيد، به شرط اينكه اين هنر با تمرين و تكرارها، مرحله مهارت دميده باشد در سايه‌ي اين هنر زيباي معلم، دانش‌آموزان بايد بتوانند لپ مطالبي را به سرعت و با آسودگي دريافت كنند و در ذهن خود به كند و كاو آن بپردازند و معلماني كه در طرح‌ريزي درس خود به مهارت رسيده‌اند، به سادگي مي‌توانند از زياده‌گويي‌ها پرهيز كنند، از تكلف‌هاي بياني و كلي‌گويي‌هايي بي‌پشتوانه دوري جويند و دانش‌آموزان راحت‌تر به درك مطالب موردنظر وادارند. بي‌ترديد، هر معلمي بايد اين مهارت را ياد بگيرد كه زبانش را به زبان دانش‌آموزان خود نزديكتر كند و اين نكته را بداند كه رسالت و هدف او بفهماند.

فایل : 23 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط