مقاله کامل قارچ شماره 7

مقاله کامل قارچ شماره 7

قارچ صدفي دينگري:
Pleurotus sajor-caju (Fr.) sunger
اين قارچ را اولين بار جانديك و كاپور (1976) در هندوستان جمع آوري و از آن كشت خالص تهيه كردند . سپس روشهاي كشت موفقيت آميز آن در بخش قارچشناسي و بيماريهاي گياهي انستيتو تحقيقاتي كشاورزي هندوستان دهلي نو مورد بررسي قرار گرفت .(شكل 2-5) در مقايسه با ساير گونه هاي خوراكي پلوروتوس ، اينگونه بسيار مناسب و مرغوب تشخيص داده شد . اين قارچ به علت رشد آسان و باردهي عالي وشكل و مزه خوب بسرعت به صورت يك گونه تجاري در بسياري از كشورها بخصوص آسياي جنوب شرقي مورد بهره برداري قرار گرفت . قارچ خصوصيات بيولوژيكي ذيل را داراست :
اين گونه در روي بسياري از مواد سلولزي حاصل از بقاياي گياهي مزارع رشد مي كند .
به تهيه كمپوست كامل از بقاياي گياهي نياز ندارد و تنها نرم كردن كلش يا كاه براي توليد قارچ كفايت مي كند .
مي توان آن را در داخل جعبه ها ، كيسه هاي نايلوني و تورهاي پلاستيكي ، سبدها ، قفسه ها ، طبقه ها و غيره كشت داد .
مرحله پنجه دواني قارچ P.sajor- cajo خيلي سريع است واولين توليد محصول را مي توان پس از دو هفته برداشت كرد.
نيازي به خاك پوششي نيست .
مي توان در دامنه وسيعي از حرارت (22 تا 28 درجه سانتيگراد ) آن را كشت داد.
مقدار توليد محصول درواحد سطح بسيار عالي و بالاست .
الف: خصوصيات بيولوژيك :
مرفولوژي:
قارچ صدفي هندي در هواي گرم ، نرم و سفيد رنگ ، و در هواي سرد خاكستري رنگ است . ( شكل 3-5) پايه كلاهك معمولا خيلي كوتاه ، و رنگ آن نيز مانند رنگ كلاهك است . كلاهك در زمان جواني شبيه باد زن است . اما بتدريج شكافهاي عميق برداشته و تشكيل قسمتهاي مستقلي را مي دهد . به گونه اي كه قارچ به شكل خوشه اي به نظر مي رسد . كلاهك معمولا كود است . اما در جاهايي كه گاز كربنيك (co2) زياد باشد ، شكل قيف دهان گشاد را بخود مي گيرد .
در قسمت زيرين كلاهك تيغه هاي متعدد بلند ، متوسط كوتاه و خيلي كوتاه به صورت متناوب تشكيل مي شود ، كلاهك به طرف پايه آن قرار دارند . چهار بازيد يواسپور بر روي هر
بازيديوم مشاهده مي شود . درحالي كه در گونه Agaricus bisporus دو بازيد يواسپور روي هر بازيديوم قرار دارد .
چرخه زندگي
اين قارچ د رموقع بلوغ تعداد زيادي اسپور توليد مي كند كه به طور متناوب آزاد مي شوند . اين اسپورها از طريق باد پخش شده و در روي ساپستريهاي مناسب جوانه مي زنند و ميسليوم اوليه را به وجود مي آورند . سلولهاي ميسليوم اوليه فقط يك هسته دارند . تلاقي بين دو ميسليوم اوليه حاصل از دو اسپور مختلف ، ولي سازگار منجر به توليد ميسليوم ثانويه مي شود . هر سلول ميسليوم ثانويه دو هسته دارد . ميسليوم ثانويه بسرعت رشد كرده و گرههاي اوليه را بوجود مي آورد . پلوروتوس يك قارچ هتروتاليك است . بنابراين تلاقي ميان دو هيف مختلف و جداگانه از دو اسپورسازگار متفاوت براي تشكيل اندام باردهي قارچ ضروري است .
احتياجات غذايي:
در طبيعت اغلب گونه هاي پلوتوروس ، روي اندامهاي زنده و يا مرده گياهي كه از نظر مواد غذايي و ويتامينها فقريند ، رشد مي كند . براي رشد ميسليوم و توليد اندام باردهي قارچ معمولا از مواد غذايي موجود در تركيبات ليگنين ـ سلولزي استفاده مي كنند . البته افزون ساير مواد غذايي به محيط كشت و تكميل آن يا استفاده از موادي چون پروتئين ، آرد ، سويا، سبوس گندم و برنج ، نيترات سديم و يا نيترات كلسيم ، باعث تسريع در رشد قارچ و افزايش كيفي و كمي محصول شده است .
شرايط زست محيطي مناسب:
در بين عوامل فيزيكي ، درجه حرارت تاثير كمتري داشته و قارچ مي تواند رنج وسيعي از تغييرات درجه حرارت را تحمل كند . در طي مرحله پنجه دواني بسته به گونه قارچ بايد در حرارت بين 20 تا 30 درجه سانتيگراد ثابت نگه داشه شود.
درگونه P.sajor-cajo بهترين درجه حرارت براي رشد ميسيليوم 25 درجه سانتيگراد است .تشكيل اندامهاي باردهي د رحرارت 15 تا 25 درجه سانتيگراد و بيشترين ميزان آن در حرارت 22 تا 26 درجه سانتيگراد است . در گونه p. ostreatus درجه حرارت بهينه براي تشكيل اندام باردهي در حدود 16 درجه سانتيگراد است . غلظت بالاي c02 موجب تحريك رشد ميسليوم درهمه گونه هاي زراعي مي شود . افزايش co2 د رحد 2 تا 28 سبب افزايش رشد ميسيليوم قارچ ميشود ، ولي غلظت 5/37 درصد ، مانع رشد ميسيليوم مي باشد . علاوه بر اين افزايش غلظت co2 در بستر ، سبب برتري قارچ در رقابت با ساير
ميكروارگانيسمهايي كه نمي توانند غلظت بالاي co2 را تحمل كنند مي شود .
ميسيليوم قارچ قادر است تحت شرايط نيمه هوازي ( درغياب اكسيژن زياد ) رشد كند ، ولي براي توليد اندام باردهي بايد اكسيژن كافي در اختيار قارچ داده شود.
PH مطلوب در بستر ، بين 5/5 تا 5/6 است . در مراحل اوليه تشكيل اندام باردهي ، نور مناسب اهميت بسيار زيادي در افزايش محصول خواهد داشت .
ب: پرورش قارچ صدفي :
قارچ صدفي را مي توان در فضاهاي سربسته كشت داد . اين فضا مي تواند يك اتاق ، گاراژ و حتي آلونك ساده اي باشد كه كاربرد زيادي براي ساير امور ندارد . تنها برقراري نور و تهويه مناسب در آن پوششهاي كاهگلي سقف و ديوار ساختمانهاي روستايي ، عايق مناسبي براي ممانعت از افزايش شديد درجه حرارت ناشي از تابش مستقيم خو.رشيد است .
تهيه بذر قارچ صدفي :
توليد بذر قارچ معمولا بر روي دانه هاي گندم صورت مي گيرد . اگر چه دانه هاي جو و سورگم نيز براي اين كار مناسبند . براي تهيه بذر قارچ ابتدا دانه هاي گندم مرغوب را شسته و يك شب در آب خيس مي كنند . سپس آب آن را عوض كرده و دانه هاي خيس كرده را بخوبي در آب مي جوشانند تا كاملا نرم شوند( عمل جوشاندن نبايدتا از هم پاشيدن بذور ادامه پيدا كند ) آب اضافي را تخليه و گندمها را روي يك سطح صاف پارچه اي يا توري پهن مي كنند ، تا آب موجود در سطح آنها كاملا تبخير شود .
به منظورجلوگيري از ليز شدن و بهم چسبيدن دانه ها به ميزان 2 درصد پودر كربنات كلسيم به آنها افزوده و بخوبي مخلوط مي كنند و آنها را تا 3
چهارم در شيشه هاي يك تا نيم ليتري تميز مي ريزند . شيشه ها را با درپوشهاي پنبه اي محكم پوشانده و پس از قرار دادن يك لايه ورق يا فويل آلمينيومي روي آن به مدت يك ساعت در حرارت 121 درجه ساتيگراد و فشار 15 پوند استريل مي كنند .
در حال حاضر استفاده از كيسه هاي پلاستيكي از جنس پلي پروپيلن مقاوم به حرارت مرسوم شده است . براي اين منظور كيسه هايي با ضخامت 1/0 ميليمتر و ابعاد 28×18 سانتيمتر را تهيه و آنها را تا نصف از گندم آماده شده پر مي كنند . يك حلقه آلمينيومي به قطر و ارتفاع 4 تا 5 سانتي متر تهيه كرده و دهانه كيسه را از داخل آن عبور مي دهند ، سپس لبه هاي آن را روي حلقه برگردانده و به كمك نخ روي حلقه محكم بسته مي شود . به اين ترتب دهانه كيسه مانند دهانه شيشه شده و ميتوان درپوش پنبه اي را براحتي در آن قرار داده، استريل كرد . پس از استريل كيسه ها يا شيشه هاي حاوي دانه گندم ، عمل تلقيح با دقت كامل و در شرايط استريل انجام مي شود . براي تلقيح ، از كشت خالص قارچ كه بر روي محيط غذايي رشد داده شده اند استفاده مي شود . پس از تلقيح شيشه ها يا كيسه ها را در محل مناسب (انكوباتور) با حرارت 1+_ درجه سانتيگراد نگهداري مي كنند . در اين شرايط پس از 10 تا 12 روز ،‌ ميسليوم د رتمامي توده بذر نفوذ كرده و بذر براي استفاده بر روي بستر آماده است . مصرف سريع اين بذر پس از آماده شدن بهتر است ، زيرا توده هاي ميسيليوم قارچ با گذشت زمان متراكم مي شود و در موقع استفاه باعث ايجاد اشكال در پخش يكنواخت بذور در سطح بستر خواهد شد .
بستر قارچ :
بيشتر بقايا ي گياهي سلولز دار از قبيل ، كاه و كلش و غلات ، ساقه هاي ذرت ، باگاس نيشكر ، تفاله نيشكر ، برگهاي موز ، سافه هاي كاذب و بقاياي برگ ساير گياهان ، كاغذهاي زايد ، مواد زايد پنبه و غيره مي تواند براي تهيه بستر قارچ مورد استفاده قرار گيرد .
برگ وساقه برنج و گندم رايجترين مواد براي تهيه بستر قارچ p.sajor – cajo ، p.osteranus و غيره است . براي اين منظور ساقه هاي برنج را به اندازه هاي حدود 5 تا 6 سانتيمتر خرد كرده و كاه حاصل را دريك شب درآب مي خوابانند ( بهتراست كه اين ساقه ها براي 2 ساعت در آب جوش قرار گيرد ) سپس از آب خارج شده مورد استفاده قرار مي گيرد . براي استفاده از كاه گندم باي آن زا به مدت يك هفته كمپوست كرد )
3- سالن كشت و پرورش :
گونه هاي پلوروتوس را اغلب درمحيطهاي سرپوشيده پرورش مي دهند. اتاقهايي كه از مكان هوادهي خوب برخوردار باشند برا ي اين كار مناسبند . د رنواحي مرطوب اتاقهاي قديمي مناطق روستايي كه با چوب يا خشت و آجر ساخته شده و روي بدنه و سقف ياپشت بام آنها با كاه گل اندود شده بسيار مناسب مي باشند كف چنين اتاقهايي بايد سيماني باشد و لوله هاي لازم براي هوادهي نيز در سقف يا ديوار آنها نصب شود . بهتراست اتاق داراي ابعاد 5/3×3×3 متر با دو دريچه كوچك در عقب و يك درورودي در جلو باشد . درداخل اتاق قفسه هاي سه طبقه بايك متر فاصله از يكديگر و نيم متر فاصله ازديواره ها قرارداده شده و روي اين قفسه هاي بستر قارچ قرار مي گيرد .
بذركاري يا بذر پاشي:

فایل : 57 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط