مقاله کامل تاسیسات آب و فاضلاب شهری

مقاله کامل تاسیسات آب و فاضلاب شهری

فهرست مطالب
آب 3
مصرف آب 3
تهیه آب آشامیدنی 5
گردش آب در طبیعت 5
منبعهای زير زمينی آب 7
منبع‌های روزمينی آب 9
خواص آب آشاميدنی خواص فيزيکی آب آشاميدنی 11
خواص شيميايی آب آشاميدنی 12
روش‌های تصفيه آب 12
شبکه‌های آشغال گير: 12
تهنشين کردن مواد خارجی آب: 13
صافیها: 13
هوادهی: 15
گندزدایی: 16
کاستن درجه سختی آب: 16
شيرين کردن آب شور: 17
تجهیزات لوله کشی لوله‌ها: 18
وصاله‌ها (فيتينگ‌ها): 20
لولهکشی در استانداردهای اروپايی (SI ) و آمريکايی 20
شيرها 22
دسترسی به شيرها 29
بهينه سازی مصرف انرژی 29
آبرسانی ساختمان 31
انشعاب از لوله اصلی 31
شبکهلولهکشیداخلساختمان 32
نقشه‌ها 36
مطابقت نقشه‌ها: 37
منابع 38
آب
آب، ماده حياتی زندگی جان داران است و بدون آب هيچ موجود زنده ای نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد. بشر
برای تأمين نياز خود از آب، نخستين شهرها را درکنار رودخانه‌هايی مانند نيل، دجله، فرات و سند ساخت. در جاهايی که دسترسی به آب رودخانه نداشت و يا از نظر کمی يا کيفی جوابگوی نيازش نبود، برای رفع نيازهای خود اقدام به کندن چاه نمود و يا به فکر جابه جا کردن آن افتاد (حفر قنات). از جريان رودخانه اين قانون طبيعی را آموخت که آب می‌تواند خودبه خود از بلندی به گودی روان گردد در جاهايی که آب در گودی قرار داشت بشر به پيروی از طبيعت و با کندن شيارهای روبازی در زمين، شيب لازم برای برقرار کردن جريان آب را ايجاد نمود.
در ايران که به جز باريکه جنوبی دريای خزر، جاهای ديگرش کم آب يا بی آب است، آب ارزش بسيار داشته است.
بنابراين ايرانيان در جلوگيری از هدر دادن آن کوشا بودند.
ايرانيان در قنات سازی به اندازه ای پيشرفت کردند که امروز قنات سبک ملی آبياری ايرانيان ناميده می‌شود و از نظر تکنيک مهندسی در سطح بالايی قرار داشته است. در گذشته نه چندان دور تأمين آب مورد نياز برای مصارف کشاورزی، همگانی و خانگی از قنات‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها تأمين می‌شده که با رشد جمعيت در شهر‌ها و آلودگی برخی از منابع طبيعی آب، استخراج، تصفيه و لوله کشی آب گسترش پيدا کرد.
مصرف آب
تأمين آب شيرين مورد نياز مردم در جهان رفته رفته به يکی از مشکلات آينده تبديل خواهد شد. از يک سو جمعيت جهان افزايش می‌يابد و از سوی ديگر ميانگين مصرف سرانه آب مردم نيز افزايش خواهد يافت. آب درشهرها به سه گونه
خانگی، صنعتی و همگانی مصرف می‌گردد مصرف‌های خانگی عبارتند از:آشاميدن، پخت و پز، ظرف شويی، حمام، دست شويی، لباس شويی، شست وشوی خانه و غيره.مصرف‌های صنعتی شامل؛ مصرف کارگاه‌های کوچک، کارخانه‌ها، مؤسسه‌های دامداری و مصرف همگانی، مصرف‌هايی مانند آتش نشانی، تلفات آب و آبياری فضاهای سبز را شامل می‌شود.
برای مصرف خانگی به طور معمولازآب تصفيهشده شهری استفاده می‌گردد.مصرف روزانه خانگی مردم بسته به بالابودن سطح زندگی آنها تغيير می‌کند. در شهرهای بزرگ که مردم بيشتر به بهداشت و پاکيزگی توجه دارند و از نظر مالی دارای سطح زندگی بالا هستند، مصرف روزانه آنها بيشتر است. جدول 1 -5 مصرف سرانه مردم را درکشورهای گوناگون نشان می‌دهد. لازم به تذکر است که برخی از کشورهای مرفهّ دارای مصرف سرانه بيشتر از 500 ليتر در شبانه روز و برخی از کشورهای در حال رشد دارای مصرف سرانه کمتر از عددهای داده شده در جدول 1 -5 می‌باشند. اعداد ارائه شده در جدول 1 -5 مصرف خانگی ناخالص بوده و مصرف همگانی و کارگاه‌های کوچک را نيز شامل می‌شود.
جدول 1 -5 مقدار مصرف آب
در ایران مصرف خانگی خالص عددی برابر 75 تا 150 لیتر در شبانه روز پیشنهاد می‌گردد. مصرف کمتر از حد معین آب از نظر سلامت جامعه و شیوع بیماری‌ها زندگی را دچار مشکل خواهد کرد. با وجود این که حتی الامکان باید از مصرف بی رویه آب پرهیز نمود.
مقدار مصرف سرانه آب آشامیدنی در شهرهای ایران در حدود 143 متر مکعب در سال است که از مصرف سرانه کشورهای اروپایی پرآب بیشتراست. یکی از دلایل آن این
است که در ایران از آب آشامیدنی تصفیه شده برای شست و شوی اتومبیل، شست و شوی حیاط، آبیاری باغچه، استحمام، لباس شویی و ظرف شویی استفاده می‌شود.
در حالی که در اکثر کشورها آب آشامیدنی از آبی که به سایر مصارف می‌رسد جداست.
در شرع مقدس اسلام در آیه شریفه « کلُوا وَاشْرَبوا و لاتسَرِفوُا»تأکید بر مصرف به اندازه و پرهیز از اسراف شده است چه بسا با بهرهگیری از این کلام الهی بتوان درمشارکت جامعه در حل مشکل کمآبی کوشا باشیم.
تهیهآبآشامیدنی
آب به حالت مایع و ترکیب شیمیایی حاصل از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسژن (H2O)است که به مقدار فراوان در کره زمینیافت می‌شود. اقیانوس‌هاودریاها5 /97 درصد آب‌های شور موجود در زمین را دربر می‌گیرد بقیه 5 /2 درصد،آب‌های شیرین را تشکیل می‌دهند که به صورت‌های زیر در کره زمین یافت می‌شوند.
-69 درصد آب‌های شیرین در حالت جامد،یخ‌های قطبی و یخ‌های نقاط بلند زمین می‌باشند.
-30 درصد آب‌های شیرین را آب‌های شیرین زیرزمینی دربر می‌گیرند.
-3 /0 درصد آب‌های شیرین را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهند که شامل رودخانه‌ها و دریاچه‌های آب شیرین است.
-7/0 درصد آب‌های شیرین به صورت نم در زمین و یا به شکل باتلاق درسطح زمین هستند و استفاده از آنها اقتصادی نیست.
با توجه به موارد نامبرده، انسان برای رفع نیازهای خود مقدار کمی آب در اختیار دارد که بیشترآنها را آب‌های زیرزمینی تشکیل می‌دهند.
گردش آب در طبیعت
آب در طبیعت همواره در مداری بسته حرکت می‌کند که ضمن آن حالت خود را از مایع به بخار یا جامد (یخ) و یا برعکس تغییر میدهد (شکل 1 -5)
/

فایل : 44 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط