مقاله کامل شيوه هاي خاص برخورد قرآن با يهود

مقاله کامل شيوه هاي خاص برخورد قرآن با يهود

فهرست مطالب
عنوان صفحه
شيوه هاي خاص برخورد قرآن با يهود 1
شيوه ي قهرآميز خاص 8
برخوردهاي اخلاقي تبليغي حضرت موسي (ع) در قرآن 16
احتجاج حضرات موسي(ع) با فرعون 17
شيوه هاي برخورد قرآن با مسيحيت 20
شيوه عقيدتي و كلامي 21
شيوه هاي خاص برخورد قرآن با يهود
يكي از شيوه هاي مورد استفاده قرآن در برخورد با يهود بيان مشتركات اسلام با آن هاست .در حقيقت قرآن مي خواهد با اين بيان يهود را دعوت به نوعي اتحاد نمايد و از هرگونه برخورد منفي جلوگيري نمايد يا به پيام حضرت موسي (ع) (كه همانا بشارت به اسلام و نبي مكرمش است) دعوت نمايد.
الف)تصديق حضرت موسي (ع):«قل امنا بالله و ما انزل علينا و ما انزل علي ابراهيم و اسماعيل و اسحق و يعقوب و الاسباط و ما اوتي موسي و عيسي؛ (اي پيامبر) بگو به خدا و آنچه بر ما و ابراهيم و اسماعيل و اسحق و يعقوب و فرزندان آن ها نازل شده و آنچه به موسي و عيسي وارد شده ايمان دارم». در اين آيه علاوه بر ايمان به حضرت موسي(ع) يكي از اصول اعتقادي ميان
اديان الهي و اسلام كه همان توحيد است نيز مطرح شده است. و در حقيقت، توحيد اولين گام براي ارتباز با اديان الهي است؛ زيرا زير بناي اعتقادات اهي، باور با مبدأ هستي و وحدانيت آن است كه در تمامي اديان الهي مطرح شده است.
ب)تأييد تورات:«و من قبله كتاب موسي اماماً و رحمه و هذا كتاب مصدق لساناً عربيا لينذر الذين ظلموا و بشري للمحسنين؛ و پيش از آن، كتاب موسي، راهبر و حال آنكه رحمتي بود اين كتابي است به زبان عربي كه تصديق كننده است تا كساني را كه ستم كرده اند هشدار دهد و براي نيكوكاران مژه يي باشد». خدا در آيه ي مذكور قرآن را تصديق كننده ي تورات معرفي مي كند؛ بنابراين لازم است اندكي در مورد تورات
در آيات قرآن دقت كنيم تا دريابيم منظور قرآن از تورات كدام است؟
1.«يحرفون الكلم عن مواضعه و نسوا خظا مما ذكروا به؛ كلمات را از مواضع خود تحريف مي كنند و بخشي از آنچه بدان اندرز داده شده بودند به فراموشي سپردند.»
اين آيه نشان مي دهد بخشي از آيات تورات به دست تحريف و فراموشي سپرده شده است. محوم علامه طباطبايي مي فرمايد:
آنچه ايشان فراموش كردند، چيزي نبود مگر اين كه سعادت آن ها در او بود و آنچه به جاي او گذاشتند، چيزي نبود مگر آنچه آن ها را به بدختي و گمراهي كشاند. اعتقادشان به تشبيه، خاتميت نبوت حضرت موسي(ع)، تداوم شريعت
تورات، بطلان نشخ و بدا و چيزهاي ديگري كه مثل اين ها بود.
2-«الم تر الي الذين اوتوا نصيبا من الكتاب؛ آيا به كساني كه بهره يي از كتاب يافته اند ننگريستي؟»
با توجه به سياق آيات قبل و بعد روشن مي شود كه منظور از كتاب در آيه ي مذكور همان تورات است. كما اين كه ملاحسين فيض كاشاني، سيد عبدالله شبر و فريد وجدي نيز بر اين رأي صحه نهاده اند.در اين آيه نيز قرآن گوشزد مي فرمايد كه آنچه از تورات اصلي باقي مانده است مقدار اندكي از آن است.
3.«فويل للذين يكتبون الكتاب بايديهم ثم يقولون هذا من عندالله ليشتروا به ثمنا قليلا…؛

فایل : 58 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط