مقاله کامل شناسايي روستاي پرگو

مقاله کامل شناسايي روستاي پرگو

بخش اول :
شناسايي کل روستا
الف: شناسايي محيط جغرافيايي
هويت روستا
روستاي پرگو در فاصله 9 كيلومتري جادة يونيك ( ميانه) گنجگاه در بخش سنجبد غربي خلخال كه به شهرستان كوثر تغيير نام يافته است. و در ميان دو كوه مرتفع گونئي (مطلع آفتاب) در شرق و قوزئي (مقتل آفتاب) در غرب ودرکنار روستاي بسيار کهن ابراهيم اباد واقع شده‌است و براساس اسنادو حدود نامه‌هاي قديمي اين روستا از آباديهاي بسيار كهن منطقه خلخال بوده‌است.
– آشنايي با منطقة خلخال
خلخال يكي از شهرستانهاي استان اردبيل مي‌باشد كه در دامنه غربي كوههاي تالش واقع شده‌است.خلخال از گذشته‌هاي دور مكان علم ودانش بوده‌است بطوري كه شاعر
نام‌آور« رشيدالدين اخسيكتي» كه خود از اهالي ماورا‌ء النهر بوده براي زيارت اهل علم به اين شهر مي‌آيد و آنچنان شيفتة محيط علمي اين شهر مي‌شود كه براي مدتي ساكن اين ديار مي‌گردد. دركتاب (حدودالعالم) و(مراصد الاطلاع) كه در صده‌هاي آغازين هجري نوشته‌شده از خلخال با نامهاي (خونه) و (خونج) ياد شده كه در آن هنگام حاكم نشين بوده‌است بعدها(فيروزآباد) كه برفراز تپه(پردليس) بناشده بود مركز حاكم نشين خلخال مي‌شود و بعد از آن نيز( هروآباد) مركزيت اين منطقه را عهده‌دار شده‌است كه امروز به شهر خلخال معروف است.
در مورد خلخال در( بستان السياحه) و( رياض‌السياحه) نيز آمده‌است كه خلخال مكاني نيك و جايي به دل نزديك است و مردمانش از متاع حسن و علم برخوردارند و عموم مردم آن در ميهمان‌نوازي معروف و در دليري تيراندازي و چابكي بي‌نظيرند.
هرودوت – مورخ يوناني – مي‌نويسد خلخال ولايتي است كه شهر( هراوان) در دامنة كوه( ازنوان) در آن شهر واقع شده و (پرده‌هور) در آن مي‌باشد.
دربارة وجه تسمية دارالمرزين خلخال نيز عقيده بر اين است كه چون از ديرباز زنان و دختران اين ديار مچ پاهاي خود را با حلقه‌هايي از سيم و زر مي‌آراسته‌اند بنابراين واژة خلخال براين سرزمين اطلاق شده‌است.وبرخي نيز بر اين عقيده هستند که چون کوه ها اين منطقه را مانند خلخال احاطه نموده اندبه اين نام مشهور شده است .
-ناهمواريها آب و هوا
روستاي پركوه در اتفاع 1980 متري از سطح آبهاي آزاد و در ميان دو كوه گونئي و قوزنئي ودرنزديکي روستاي قديمي ومتروک ابراهيم اباد بنا شده‌است كه ارتفاع كوههاي اين منطقه درنهايت 2046 متر است. و همين امر
باعث گرديده كه اين منطقه داراي آب و هوائي كوهستاني باشد. اين منطقه دو نوع باد باران‌آور مي‌وزد كه عبارتند از:
1- بادهاي باران‌آور مديترانه كه از مبدأ آن درياي مديترانه مي‌باشد و از غرب مي‌وزد.
2- بادهاي باران‌آور غربي كه مبدأ وزش آن اقيانوس اطلس مي‌باشد فصل وزش اين بادها زمستان است و به همين علت در اين منطقه زمستانهاي بسيار سرد و پربرف ديده مي‌شود كه گاهي ارتفاع برف به 1 تا 5/1 متر مي‌رسد بگونه‌اي كه مردم از روي بامها رفت و آمد مي‌كنند.
اما در فصل تابستان به علت واقع شدن دربين کوه هاي اذربايجان وعدم وزش بادهاي باران‌آور بارندگي چنداني وجود ندارد و به علت تفاوت ميزان رطوبت و بارندگي تابستان و زمستان اين منطقه تفاوت دماي دو فصل نيز بسيار محسوس مي‌باشد بگونه‌اي كه در بعضي از
تابستانها اين منطقه به علت عدم بارش وابستگي اقتصادي و معيشتي به كشت ديم دچار خشكسالي و نابودي مزارع مي‌گردد.
-منابع آب
منابع آب اين روستا شامل دو بخش است .
1- آبهاي جاري كه رود پرگي‌جاي( رود پرگو) از كنار اين روستا گذشته و در نزديك روستاي گنجگاه به رود سنگورچاي پيوسته و در نهايت به رود قزل‌اوزن سرازير مي‌شود.
2-چشمه‌هاي اين روستا كه در فواصل دور و نزديك اطراف اين روستا واقع شده‌اند عبارتند از: سويوق‌بلاغ( چشمه‌سرد) كه سرماي آن به حدي است كه حتي در تابستان نيز نمي‌توان پيش از چند ثانيه دست را در آب نگاه داشت چاي ‌بلاغ( چشمه‌رود) كه آب آن به رود پرگي‌چاي مي‌ريزد. داش‌بلاغ( چشمه‌سنگي) كورجابلاغ و رود
اورتمه‌بلاغ كه در روستاي قديم ابراهيم‌آباد واقع شده و آب روستا به وسيلة لوله‌كشي از اين چشمه به روستا منتقل مي‌شود.
-پوشش گياهي و جانوري
دراين ناحيه به علت كوهستاني بودن بيشتر زمينهاي هموار به صورت باغ يا مزرعه درآمده‌اند و از زمين‌هاي شيبدار و سنگلاخي كه براي كشاورزي مناسب نيست بعنوان چراگاه استفاده مي‌شود كه گاهي نيز در ميان اين چراگاهها درختچه‌هاي كوتاه خودرو مي‌رويد و در بعضي از قسمتها و بخصوص در اطراف باغات و مزارع درختان سرو تبريزي و بيدمجنون و نارون هم ديده مي‌شود و در باغهاي اين منطقه درختان ميوه‌اي همچون زردآلو، سيب سبز،گلابي، گردو، آلبالو، گيلاس مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد و در مزارع آن گندم و لوبيا و نخود( به صورت محدود) به صورت ديم كشت مي‌شود كه بيشتر براي

فایل : 77 صفحه

فرمت : Word

25900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط