مقاله کامل سيستم هاي مديريت محتوي (cms)معرفي نرم افزار postnuke
مقاله کامل سيستم هاي مديريت محتوي (cms)معرفي نرم افزار postnuke
مقدمه:
امروزه پيشرفت تكنولوژي روند رو به رشدي را به سرعت طي ميكند و در اين ميان كامپيوتر و IT نقش اساسي را بر عهده دارند و دنياي بزرگ ما را به دهكده كوچك جهاني تبديل كرده اند.
اينترنت، فضاي سايبر و سايت هاي وب همگي مسئول ارتباط ما با اين دهكده جهاني اند، از طرفي كاربران براي انجام امور مختلف خود هميشه فاكتورهاي خاصي را در نظر دارند از اين رو دانشمندان IT همواره سعي كرده اند با خلق مفاهيم و تكنولوژي هاي جديد همه فاكتورهاي اساسي كاربران ازجمله كارايي، سرعت، دقت، امنيت، آساني و زيبايي و … را تا حد مطلوب مورد توجه قرار دهند.
سيستم هاي مديريت محتوي يا cms يكي از اين دستاوردها است كه دراين مجال اندك سعي شده است تا حدودي به آن پرداخته شود و به عنوان نمونه روي سيستم مديريت محتوي خاصي به نام postnuke تمركز شده است.
فصل اول
سيستم هاي مديريت محتوي (cms)
دنياي امروز دنياي اطلاع رساني است. در صحنه رقابت تنگاتنگي كه امروزه بين شركتها و موسسات وجود دارد، يكي از اصول اوليه براي بقا و پيشرفت اطلاع رساني صحيح و لحظه به لحظه است. واضح است كه اولين وسيله ارتباطي و اطلاعاتي در عصر حاضر شبكه جهاني اينترنت ميباشد. تقريبا هيچ شركت يا موسسه اي را در دنيا نميتوانيد پيدا كنيد كه در زمينه كاري خود موفق باشد بدون اينكه از طريق وب سايت اينترنتي خود را به ديگران معرفي كرده باشد. با توجه به اهميت بالايي كه پايگاه هاي اينترنتي در دنياي تجارت دارند،معمولا مديران ارشد شركتها تمايل دارند خود شخصا بر محتويات آن نظارت داشته باشند اين در حالي است كه آنان معمولا فاقد دانش فني در مورد نحوه طراحي و توليد و ايجاد تفكرات در يك سايت اينترنتي هستند. در اين موارد سيستم مديريت محتوا ميتواند بهترين راه حل باشد. سيستم مديريت محتوا CMS چيست؟ اين سيستم ها كه امروزه در وب به نام CMS شناخته ميشوند مخفف Content Management System ميباشند كه يك برنامه نرم افزاري روي سرور هستند و به مدير سايت اجازه ميدهند تا بدون نياز به طراحي دوباره سايت محتواي سايت را تغيير دهد. سيستم مديريت محتواي سايت اين امكان را به شما ميدهد خودتان سايت خود را توليد كرده و آن را به طور كامل مديريت نماييد و براي اين امر نياز به دانش تخصصي در اين زمينه نداريد. با استفاده از اين نرم افزار بسيار ساده تر از آنچه تصور كنيد ميتوانيد بخشهاي مختلف سايت خود را مديريت كنيد بخشهاي جديد ايجاد كرده و به سايت خود اضافه كنيد و يا محتويات آنها را تغيير دهيد. براي اين منظور حتي لازم نيست اطلاعات را مجددا بر روي وب سرور خود
بارگذاري كنيد. كليه اين تغييرات بلافاصله پس از آنكه دستور تغيير وارد ميشود اعمال ميشوند همه چيز بسيار ساده تر از آنچه شما تصور ميكنيد انجام خواهد شد. چرا شما يك CMS لازم داريد؟ اگر سايت شما هر چند وقت يكبار به روز ميشود ميتوانيد بجاي اينكه هر بار به يك شركت طراحي وب مراجعه كنيد خودتان با استفاده از برنامه هاي مديريت محتوا تغييراتتان را روي سايت اعمال كنيد.
مزاياي سيستم هاي مديرت محتوا
چيست و چگونه مي توان آنها را به طور موفق پياده سازي كرد؟ براي روشن شدن معناي عبارت «مديريت محتوا» بايد گفت توصيف آن وابسته به نيازمندي هاي سازمان دارد و يا اين كه ارائه دهنده CMS چه امكاناتي را فراهم آورده است، در حال حاضر هدف و يا استاندارد مشخصي براي سيستم هاي مديريت محتوا وجود ندارد كه بتواند نيازهاي متنوع مطرح شده موجود در صنعت IT مرتبط با سازمان ها را پوشش دهد.
بنابر اين عامل موفقيت در اجرا و پياده سازي يك سيستم مديريت محتوا مي تواند راهاندازي و ارزيابي كامل يكي از كاربردهاي مشخص تجاري سازمان با فرآيند هاي مشخص موجود سازمان باشد. به عنوان مثال مي تواند گردش اسناد رسيدگي به درخواست هاي مشتريان يا فرايند پرداخت حقوق و مطالبات بيمه اي يا فرآيند گردش حساب هاي پرداختني يا هر فرآيند شناخته شده ديگر سازمان باشد. يكي از اين فرآيندها را بتوانيد پياده كنيد مي توانيد راحتتر در مورد انتخاب سيستم مديريت محتوا تصميم بگيريد. تا سيستم پياده شده نزديكترين وضعيت را به فرايندها و كاربردهاي سازمان داشته باشد. سرانجام بايد گفت كه اجراي موفق بايد مزاياي تجاري براي سازمان در برداشته باشد.
آنهايي كه توانسته اند سيستم هاي مديريت محتوا را موفق اجرا كنند مزاياي پايه اي اين سيستم را چنين بيان مي كنند:
بهبود كارآيي تجاري
كاهش هزينه هاي عملياتي و اجرايي
سرعت بخشيدن به رسيدگي به اعتراضات و نارسائي ها
ارائه وسيعتر كالا و خدمات
كاهش ميزان ريسك
بنابر اين با ارزيابي آگاهانه و دقيق و اراي راه حلي كه نيازهاي تجاري را پوشش دهد، سازمان خواهد توانست به افزايش توليد، رضايت مشتري و سود دهي مناسب دست يابد. ايا سيستم هاي مديريت محتواي تحت وب براي سازمان هاي با توانايي مالي كم نيز وجود دارد؟ در مطرح كردن اين سئوال قدري تامل كنيد.
شيوههاي مختلف ارزيابي cms ها
شيوههاي مختلفي براي ارزيابي cmsها وجود دارد، هزينه ريالي اجراي سيستم فقط يك وجه ارزيابي است. شما بايد هزينه نبودن آن را نيز برطرف كنيد. براي اين منظور سوالات زير را براي خود مطرح كنيد و در پاسخ به آنها به اين نكته توجه داشته باشيد كه، كل دانش سازمان از اطلاعات پايگاه داده گرفته تا آنچه كارمندان به عنوان دانش و مهارت ميدانند، سرمايه و دانش فني سازمان را تشكيل ميدهد. در دسترس نبودن اطلاعات ذر سطوح مختلف سازمان چقدر هزينه، يا عدم سود دهي دارد؟ ريسك استفاده از اطلاعات قديمي و نادقيق روي وب سايت و فرآيندهاي در گردش سازمان چقدر است؟ هزينه بيمه شدن در
مقابل اين ريسكها چقدر است؟ اگر مدير IT يا مدير سايت اينترنتي شما نباشد، چگونه ميتوانيد اطلاعات قديمي و نادقيق را تصحيح و جايگزين كنيد.؟ با سرمايهگذاري نامناسب، همه اين موضوعها از طريق يك cms كه موفق اجرا شود پوشش داده ميشود.
گرچه ممكن است هزينه اوليه آن بالا به نظر برسد ولي سريعاً جايگزين خواهد شد. امروزه راهاندازي و راهبردي سايتهاي وب درگير شدن با كد HTML نيست. ابزارهاي CMS همه فرايند را خودكار سازي ميكنند و بدون دانستن تكنولوژي صفحات وب ميتوانيد بدون در نگراني و تاخير هميشه اطلاعات بروز ارائه دهيد.
در نهايت، اين تصوير شما است كه افزايش سوددهي سازمان را در مقابل هزينههايي كه براي CMS ميبينيد تحقق خواهد بخشيد. بنابراين با وجود آگاهي از اين حقيقت كه حجم و تعداد مستندات الكترونيك! افزايش روز افزون غير قابل تصور دارند، CMS ها با هر تعريفي جزء ابزارهاي مهم و كارآمد صنعت IT خواهند بود. ميتوانيد با اطمينان در زمينههاي CMS سرمايهگذاري كنيد، چرا كه ميزان فروش سيستمهاي مديريت محتوا در سطح دنيا در سالهاي 2000 تا 2003 با 35 درصد افزايش ، 3 ميليارد دلار بوده است. استفاده از CMS به جاي روش قديمي صفحات ثابت از لحاظ تجاري و اقتصادي مزاياي بسيار زيادي دارد از جمله:
صرفهجويي در زمان براي ايجاد و بروزرساني صفحات وب
سازگاري و استحكام بيشتر
راهبردي (navigation) پيشرفته
كنترل نامتمركز سايت
امنيت بالاتر وب سايت
كاهش ورود اطلاعات تكراري
كاهش چشمگير هزينههاي نگهداري
قابليتهاي لازم براي يك CMS
در زير برخي قابلتيهايي كه براي يك CMS لازم است و حتماً قبل از اتخاذ تصميم نهايي براي استفاده از آن بايد در نظر گرفته شود آمده است:
چه سرويسها و خدماتي ارائه ميكند، مثلاً براي تهيه backup مرتب از مطالب
محدوديتهاي سختافزاري و شبكه
سيستمهاي عاملي كه CMS با آنها سازگار است.
از چه web- serverهايي پشتيباني ميكند؟
آيا بازديد كنندگان سايت شما، نزمافزار يا plug- in ديگري نياز دارند؟
CMS از چه مرورگرهايي پشتيباني ميكند؟
امكان ورود و خروج اطلاعات از سيستم به برنامه ديگر چگونه است؟
راهنما و document هاي ارائه شده چقدر نياز شما را براي تماس با بخش پشتيباني كاهش ميدهد؟
آيا شركت پشتيباني 24 ساعته و موثر براي مشكلات احتمالي دارد؟
آيا قابليت جستجوي مطابل براي بازديدكننده وجود دارد؟
چه تضميني براي امنيت مطالب شماو قابلت كنترل غير متمركز را دارد؟
امكان تغيير واسط كاربري با طرح گرافيكي به راحتي وجود دارد؟
آيا امكان ثبت سوابق وب سايتlogging وجود دارد؟
چرا شمايك CMS لازم داريد؟
اگر سايت شما هر چند وقت يكبار (مثلاً هز دو هفته) به روز ميشود ميتوانيد به جاي اينكه هر بار به يك شركت طراحي وب مراجعه كنيد، خودتان با نصب يكي از اين برنامههاي مديريت محتوا، تغيراتتان را روي سايت اعمال كنيد.
اگر شما سايت خود را اصلاً بروز نميكنيد، بايد كم كم به فكر بيافتيد، چون بينندههاي شما وقتي هيمشه با يك صفحه هميشگي روبهرو شوند كم كم شما را فراموش ميكنند، چون چيز جديدي براي عرضه نداريد.
يك CMS چه امكاناتي دارد؟
طيف وسيعي از امكانات اكثراً CMS ها در ورژنهاي مختلف و با قابليتهاي مختلف در بازار عرضه ميشوند. البته قابليت بروز كردن اطلاعات در همه مشترك است اما قابليتهاي ويژه ديگري دارند كه با قيمتهاي مختلف به شما پيشنهاد ميدهند. از جمله:
مديريت اطلاعات فرستاده شده توسط كاربران و تاييد اطلاعات
چند زبانه بودن.
ايجاد نقشه سايت دايناميك
امكان ايجاد تجارت الكترونيك با فروشگاه مجازي
ايجاد فرم براي دريافت اطلاعات كاربران
بهينه سازي تصاوير آپولود شده
ايجاد و بروز كردن متاتگ ها
امكان جستجو در مطالب سايت.
امنيت بيشتر
گرايش آمار بازديد ازصفحات
و …
CMSهاي اطلاعاتي
اين سيستمها معمولاً كار طراحي صفحات سايت است. امكاناتي كه اين سيستمها دارند تقريباً به شرح زير است:
امكان فرستادن اطلاعات به سايت توسط چند كاربر .
آرشيوبندي اتوماتيك اطلاعات بر اساس تاريخ و موضوع
ايجاد امكان جستجو در اطلاعات قبلي
ايجاد لينك دائم براي هر مطلب و متا تگ براي آن
و امكانات جانبي ديگر مثلاً ايجاد يك صفحه به عنوان لينكستان و …
مزاياي سيستم هاي مديرت محتوا
چيست و چگونه مي توان آنها را به طور موفق پياده سازي كرد؟ براي روشن شدن معناي عبارت «مديريت محتوا» بايد گفت توصيف آن وابسته به نيازمندي هاي سازمان دارد و يا اين كه ارائه دهنده CMS چه امكاناتي را فراهم آورده است، در حال حاضر هدف و يا استاندارد مشخصي براي سيستم هاي مديريت محتوا وجود ندارد كه بتواند نيازهاي متنوع مطرح شده موجود در صنعت IT مرتبط با سازمان ها را پوشش دهد.
بنابر اين عامل موفقيت در اجرا و پياده سازي يك سيستم مديريت محتوا مي تواند راهاندازي و ارزيابي كامل يكي از كاربردهاي مشخص تجاري سازمان با فرآيند هاي مشخص موجود سازمان باشد. به عنوان مثال مي تواند گردش اسناد رسيدگي به درخواست هاي مشتريان يا فرايند پرداخت حقوق و مطالبات بيمه اي يا فرآيند گردش حساب هاي پرداختني يا هر فرآيند شناخته شده ديگر سازمان باشد. يكي از اين فرآيندها را بتوانيد پياده كنيد مي توانيد راحتتر در مورد انتخاب سيستم مديريت محتوا تصميم بگيريد. تا سيستم پياده شده نزديكترين وضعيت را به فرايندها و كاربردهاي سازمان داشته باشد. سرانجام بايد گفت كه اجراي موفق بايد مزاياي تجاري براي سازمان در برداشته باشد.
آنهايي كه توانسته اند سيستم هاي مديريت محتوا را موفق اجرا كنند مزاياي پايه اي اين سيستم را چنين بيان مي كنند:
بهبود كارآيي تجاري
كاهش هزينه هاي عملياتي و اجرايي
سرعت بخشيدن به رسيدگي به اعتراضات و نارسائي ها
ارائه وسيعتر كالا و خدمات
كاهش ميزان ريسك
بنابر اين با ارزيابي آگاهانه و دقيق و اراي راه حلي كه نيازهاي تجاري را پوشش دهد، سازمان خواهد توانست به افزايش توليد، رضايت مشتري و سود دهي مناسب دست يابد. ايا سيستم هاي مديريت محتواي تحت وب براي سازمان هاي با توانايي مالي كم نيز وجود دارد؟ در مطرح كردن اين سئوال قدري تامل كنيد.
فایل : 116 صفحه
فرمت : Word
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.