مقاله کامل حمل و نقل در ایران خودرو

مقاله کامل حمل و نقل در ایران خودرو

مقدمه
سالها قبل شركتي پا به عر صه ظهور نهاد كه نام پيكان قطعه را با خود داشت يعني سال 73 اين شركت ابتدا با ارايه خدمات ترابري در داخل و خارج ايران خودرو وامور پشتيباني كار خود را شروع كرد لیکن با گذشت سه سال و با افزايش تخصص و انجام بهينه امور با موافقت مسئولين وقت ايران خودرو به پاركهاي صنعتي ايران خودرو تغيير نام داد اكنون سال 76بود و طبيعي بود كه می بایست به حوزه عملكردي خود می افزود لذا پس از مدتي با نام ايسيكو امور پيمانهاي ايران خودرو در سواري سازي را به عهده گرفت يعني به علاوه كليه امور غير توليدي مرتبط با توليد .
سال84 فرا رسيده بود و ايسيكو راه طولاني ای در پيش داشت ازPM گرفته تاEM دستگاهها ، ليفتراكها، ساختمانها وحتي نهار خوري ها، به هر جا كه چشم مي انداختی روي تابلو نام شرکت ايسيكو را ميديدي اين افتخار بزرگي بود براي ايسيكو چرا كه بزرگترين شركت خودروسازي خاورميانه را استعانت ميكرد و براي ايران خودرو هم امري قابل توجه چرا كه هشتادو پنجمين شركت ايراني را با خود همراه مي ديد ، و امروز تو اينجايي – ايسيكو- ايران خودرو و با همه اين سالها افتخار همراه شده اي پس بكوش تا بر آن بيفزايي
صنعت خودرو سازی
صنعت خودرو سازی به عنوان یکی از نو پاترین صنایعی که در دهه اخیر با توجه به افزایش تقاضای عمومی شتاب بیشتری گرفته است، صنعتی است که تقریبا از سال 1340 با تاسیس شرکت خودرو سازی ایران ناسیونال در خیابان اکباتان توسط برادران خیامی به طور رسمی وارد ایران شد و بعد از انقلاب اسلامی به ایران خودرو تغییر نام داد.
در حال حاضر شرکت های عمده خودرو سازی مرتب، پارس خودرو، مدیران خودرو، زاگرس خودرو، کرمان خودرو، رخش خودرو دیزل، سایپا، و ایران خودرو واردات، مونتاژ و تولید خودرو در ایران را بعهده دارند که در این بین 65% تا 70% تولیدات توسط شرکت ایران خودرو انجام می گیرد.
ایران خودرو در سال 1374 همکاری گسترده ای را با شرکت پژو فرانسه آغاز کرد به گونه ای که در سال 1384 یعنی پس از یک دهه در آمد پژو از بازار ایران به یک میلیارد یورو رسید.
ایران خودرو در حال حاضر 16 نوع خودرو سواری و وانت، 4 نوع کامیون و کامیونت، 5 نوع اتوبوس و 2 نوع مینی بوس و ون را تولید و برخی از آن تولیدات را نیز به اقصی نقاط دنیا صادر می کند.
سه ركن اصلي تحقق صادرات الزام اقتصادي ، سياسي و یا اجتماعي است .سهم صادرات ايران خودرو از صنعت خودرو 1% قطعه و 1% خودرو ميباشد و در سال 1390 پيش بيني ميگردد به حدود دو ميليارد دلار درامد ناخالص ملي و 23000 شغل دانش محور برسد.
همانگونه كه در نمايشگاه خودرو پاريس شاهد آن بوديم چين پس از قبضه كردن صنعت منسوجات به صنعت خودرو هم هجوم آورده و خودروهاي هيبريدي در اين نمايشگاه نمايانگر آن است ايران خودرو هم به اين مهم پي برده وقيمت 30 درصد كمتر از خودروهاي اروپا يي و ايراني چين ايران خودرو را به تحول وا داشته است وتوليد خودروهاي صادراتي و قطعات در جريان توليد معمول (برابر بودن كيفي) مبين اين حركت است و نمونه ديگر توليد انحصاري 206 صندوقدار ميباشد. اميد است شاهد موفقيت بيش از پیش اين خانواده بزرگ باشيم.
با توجه به حجم بالای تولید و با توجه به برنامه راهبردی ایران خودرو مبنی بر به حرکت در آوردن سمند در تمامی خیابان های خاورمیانه و افریقا به عنوان یک خودرو ملی و بومی نیاز به بازوی توانائی جهت کمک به واحد صادرات احساس شد.
این مهم را شرکت ایسیکو بعهده گرفت. با ایجاد سایتهای سنگال و با صادرات سالانه 10000 خودرو سمند و سهم 60% ایران خودرو در این سایت، سنگال به عنوان دروازه ورودی سمند به غرب افریقا انتخاب شد.
با توجه به اینکه در 5 سال آینده 50% سهم تولید اختصاص به صادرات خواهد داشت به گفته مسئولین رده بالای کشور افزایش قدرت دیپلماسی ایران را موجب خواهد شد چرا که با تولید خودرو در فراسوی مرزها ایران خودرو بازوی توانای این دیپلماسی خواهد بود که به اهمیت بیش از پیش شرکت ایسیکو در این بین بیشتر واقف خواهیم شد.
قابل ذکر اینکه هر سمند بین 9000 تا 14000 دلار و حتی در روسیه بدلیل شرائط آب و هوائی متناسب با خودرو سمند تا 16500 دلار برای کشور ارز آوری دارد.
اجرا بهینه و انجام تعهدات در ارسال خودرو، بدنه، قطعات مورد نیاز و … به خارج از کشور امر مهمی است که شاید از خود نفس صادرات مهمتر باشد زیرا انجام به موقع تعهدات قانون نانوشته تجارت بین الملل است و این امر خطیر بر عهده شرکت ایسیکو قرار گرفته است.
علاوه بر ارسال قطعات به سایت سنگال، شرکت ایسیکو مسئولیت حمل قطعات و خودرو کامل به کشورهای بلاروس، سوریه، ونزوئلا، مصر، آذربایجان، ترکیه، فرانسه،
عراق و به طور موردی برخی کشورهای دیگر را برعهده دارد که در این بین کشورهای آذربایجان، بلاروس، ونزوئلا، سوریه و سنگال از اهمیت بیشتری برخوردارند.
جالب است بدانید ایران خودرو 25% از سهم بازار خودرو در سوریه را در اختیار دارد و در میان 45 برند معروف در ترکیه خوش درخشیده است.
ایسیکو باید در طی روزهای آتی به گسترش حوزه فعالیت خود به شرق قاره افریقا هم بیاندیشد چون دولت کنیا ساخت سمند فرمان راست را در دستور کار خود قرار داده است و شاید روزی مانند سمند سنتارو که خیابان های کاراکاس را جلوه داده است، در کنیا هم خودرو سمند چشمان مردم کنیا را بنوازد و صادرات سالانه 5000 دستگاه خودرو – به مانند ونزوئلا – در دستور کار ایران خودرو قرار بگیرد.
تاکسی های سمند اکوادور ، سمند های بلاروس ، سمند شام رنگهای متنوع سمند در سوئیس همه و همه نشان از حضور شرکت ایسیکو در کنار ایران خودرو بمانند یاری مهربان می باشد.
شرکت ایسیکو در راستای تحقق اهداف حمل و نقل داخلی و برون مرزی طبیعی است که به همکاری واحدهای دیگری از ایران خودرو و شرکت های خارج از ایران خودرو نیازمند باشد که علاوه بر شرکتهای حمل و نقل بین المللی و داخلی می توان به شرکت ها و واحدهای ذیل اشاره نمود.
شرکت ساپکو( انبارمكانيزه قطعات )
شرکت سمند ریل (پاركينگ صادرات CBU )
شرکت سمند ریل (كنارريل جهت ارسال قطعات)
پاركينگ 5 و 6 ( سايت صادرات CBU)
انبار 35(موتور وقطعات بدنه )
سایت ترانزيت بدنه ها (سايت 06 )
سایت قدس (تبریز)
پاركينگ شهرستان
انبارنصر (ر يخته گری)
واحد كنترل خروج حراست
گمرک مستقر در سایت ایران خودرو
دیگر واحدها
شرکت ساپکو
SAPCO
شرکت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو ساپکو
( SUPPLYING AUTOMATIVE PARTS CO. ) در
سال 1373 با ماموریت تامین مواد، قطعات و مجموعه های خودرو برای ایران خودرو ایجاد گردید.
شرکت ساپکو از طریق ارتباط مستقیم با تولید کنندگان و تامین کنندگان این مجموعه ها و سپس بر اساس نقشه ها و استانداردها و سفارشات ایران خودرو این موارد را تهیه و به واحد دریافت کالا در ایران خودرو تحویل می دهد.
پس از تحویل، واحد کنترل کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به بازرسی و تست عملکردی موارد تحویلی اقدام می نماید، آنگاه هر گروه از قطعات و کالاها را به انبار مربوط تحویل می دهند.
در جلسه هفتگي كه تحت نام (( جلسه راهبري )) برگزار مي شود نمايندگان واحدهاي صادرات، ايسيكو، پروژه ها، لجستيك برون مرزي و برنامه ريزي شركت نموده و مسئوليت ها و وظائف محوله به هر واحد مشخص مي گردد
پس از آن واحد لجستيك در كارخانه ايران خودرو طبق برنامه هاي ارائه شده در برنامه هاي راهبري، قطعات برنامه ريزي شده را در انبار 99 (انبار مكانيزه) كه در اختيار شركت ساپكو است قرار مي دهند.
واحد بسته بندي شركت ساپكو بر اساس نوع، وزن و ابعاد كالا نسبت به بسته بندي كالاهاي مذكور اقدام نموده، براي هر نگله برچسبي تهيه كرده كه شماره، كد، مقصد، وزن، و سائر مشخصات را دارا مي باشد و بر روي هر نگله چسبانده مي شود.
پس از بسته بندي و برچسب زني در محلي بر اساس محموله جايگذاري و مجتمع مي شوند.
بعد از هماهنگي لجستيك برون مرزي و واحدهاي مرتبط با شركت ايسيكو، اين شركت نسبت به تهيه تجهيزات و امكانات لازم از قبيل كفي، واگن، … براي انتقال اين محموله ها از انبار ساپكو به محل بارگيري نهائي اقدام مي نمايد.
در اين مرحله خودرو هاي هماهنگ شده با واحد ترابري توسط واحد آماده سازي حمل ايسيكو به مقابل انبار 99 مستقر مي شوند.
محموله ها به ترتيب توسط ليفتراك هاي شركت ساپكو به كاميون هاي ياد شده منتقل مي گردند و مسئوليت اين كالا ها همزمان به شركت ايسيكو هم منتقل مي شود هر چند اين مسئوليت ميان ساپكو، لجستيك برون مرزي، صادرات و ايسيكو
مشترك است چرا كه همه گروه هاي فوق خانواده بزرگ ايران خودرو را تشكيل مي دهند.
پس از بارگيري كاميون ها به همراه نماينده ايسيكو به سايت مورد نظر (مثلا سمند ريل) منتقل مي شود.
طبق هماهنگي انجام شده يك نماينده از سوي واحد آماده سازي حمل شركت ايسيكو تا پايان بارگيري در انبار 99 مستقر خواهد بود.
در ابتدا نماينده ايسيكو پرينتي از ليست نگله ها تهيه كرده و نسبت به مقايسه اين ليست با نگله هاي مستقر در انبار 99 و محل آنها و صحت بسته بندي ظاهري اقدام مي نمايد.
زيرا گاهي لازم است علاوه بر بسته بندي استاندارد ساپكو به دليل شرائط جوي و … بسته بندي تكميلي نيز انجام شود.
در اين مرحله كالاهاي بسته بندي شده به خارج از انبار 99 منتقل و بر روي كفي ها يا كاميون ها مستقر مي گردند.
نماينده ساپكو و نماينده ايسيكو هر كدام جداگانه نسبت به كنترل نگله هاي بارگيري شده با چك ليست خود اقدام مي كنند.
در نهايت پس از انجام بارگيري، چك ليست ها با يكديگر مقايسه شده و رسيدهائي بين طرفين مبادله مي گردد.
هر محموله بارگيري شده از انبار 99 پس از انتقال به سايت مورد نظر با هماهنگي واحدهاي حراست، ساپكو، ايسيكو ( آماده سازي حمل و ترابري – كه وظيفه تامين ليفتراك وكفي جهت جابجايي محموله ها به وسيله مورد نظر را دارد – )بارگيري بر اساس دستورالعمل شركت ساپكو انجام شده و بعد از پلمپ حراست جهت صدور پروانه گمركي و پلمپ نهائي گمرك به درب گمرك اعزام مي گردد.
پس از بارگيري و پياده سازي در مقصد نهائي، همانطور كه گفته شد هنوز مسئوليت مشترك است يعني اگر عيب و ايرادي در كالاي ارسالي مشاهده گردد بستگي به نوع ايراد واحد مربوط مسئوليت امر را به عهده خواهد داشت.
بطور مثال پس از بازگشائي بسته بندي با ظاهر كاملا سالم قطعه شكستگي داشته باشد يا ايراد عملكردي داشته باشد در اينجا شركت ساپكو مسئوليت را بعهده خواهد داشت و به همين ترتيب مسئوليت هاي ديگر به واحد هاي ديگر منتقل خواهد شد.

فایل : 36 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط