مقاله کامل جلال آل احمد

مقاله کامل جلال آل احمد

مرا كسي نساخت( نه آنچنان كه (كسي مي خواست)( كه من كسي نداشتم( كسم خدا بود( كس بي كسان. او بود كه مرا ساخت(آنچنان كه خودش خواست( نه از من پرسيد و نه از آن( من ديگر) م. من يك گل بي صاحب بودم. مرا از روح خود در آن دميد و(بر روي خاك و در زير آفتاب( تنها رهايم كرد.(مرا به خودم واگذاشت).
عاق آسمان! كسي هم مرا دوست نداشت; به فكرم نبود. وقتي داشتند مرا مي آفريدند مي سرشتند كسي آن گوشه خدا خدا نمي كرد. وقتي داشتم روح مي پذيرفتم شكل مي گرفتم قد مي كشيدم چشمهايم رنگ مي خورد چهره ام طرح مي‌شد بيني ام نجابت مي گرفت فرشته ظريف و شوخ و مهربان و چابك پنجه اي با نوك انگشتان كوچك سحر آفرينش آن را صاف و صوف نمي كرد بر انگاره (كاشكي) كه تك درختي خشك بر پرده خيالش تصوير كرده است آن را تيز و عصيان گر و مهاجم نمي پرداخت وقتي مي خواستند قامتم را بر كشند خويشاوند شاعرخيال پرور و بلند پروازي نداشتم تا خيال و آرزوي خويش را نثار بالاي من كند.
وقتي مي خواستند كار دل را در سينه ام آغاز كنند آشنايي دلسوز و دل شناس نداشتم تا برود و بگردد و از خزانه دل هاي خوب بهترين را بر گزيند وقتي روح را خواستند در كالبدم بدمند هيچ كس پريشان و ملتهب دست به كار نشد تا از نزهتگه ارواح فرشتگان قديسان شاعران عارفان و الهه هاي زيباييهاي روح و خدايان هنر و احساس و ايمان نازترين و نازنين ترين را انتخاب كند وقتي… وقتي… وقتي… وقتي… وقتي… و در هر يك از اين اوقات فرشته ها از آن جوان تنها و منتظري كه آنجا ايستاده و چهره اش گل انداخته و دلواپس و بي قرار و شتابزده اين پا آن پا مي كند و تند تند به پيپش پك مي زند و انگشتانش مرتعش است و دلش گرس گرس ميزند هي نمي پرسند:( خوب اينجا چكار كنيم؟ اين را چگونه بتراشيم؟ آن را از چه ها تركيب كنيم؟ در اين باره نظرت چيست؟… خوب شد؟ خوب است؟ بس است؟ باز هم ظريف تر؟ خوب شد؟ باز هم نازك تر؟ اينجور؟ هنوز هم لطيف تر؟ باز مي كردم رجعت ! بهشتي را كه ترك كردم باز مي جويم. دستهايم را از آن

فایل : 15 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط