مقاله کامل تاريخچه تنيس

مقاله کامل تاريخچه تنيس

تاريخچه تنيس
تاريخچه تنيس در ايران
تنيس ورزشي راکتي است که بين دو نفر (انفرادي) يا بين دو تيم دو نفره (دوبل) بازي مي‌شود. هر بازيکن راکتي دارد که داراي صفحه‌اي از شبکه توري است. بازيکن با اين راکت توپي لاستيکي با پوشش نمدي را به زمين حريف پرتاب مي‌کند. بازيکني (يا تيمي) که زودتر امتياز نهائي را به دست آورد برنده است. اين ورزش ابتدا در انگلستان، بيشتر در ميان اعيان، رايج شد و سپس به کشورهاي انگليسي زبان رفت و اکنون در همه کشورها بازي مي‌شود. تنيس از ورزش‌هاي المپيک است. در برخي از کشورها به آن تنيس ميداني مي‌گويند تا از ورزش ديگري بنام تنيس شاهي که در سالن و در زميني با ابعاد متفاوت بازي مي‌شود متمايز گردد.
تاريخچه تنيس
تا آنجا که شواهد تاريخي در اين مورد نشان مي دهد ، ورزش تنيس طي قرون 12 و 13 ميلادي ابتدا در کشور فرانسه ابداع شد. اما ارائه جدي اين ورزش در سال 1872 ميلادي بود که سرگرد هاري جم اين ورزش را در شهر لمينگتن
( انگلستان) به مردم معرفي کرد .
در آن زمان مقررات و خصوصيات اين ورزش بآنجه اکنون مي بينيم تفاوت بسيار داشت . در سال 1877ميلادي ، اولين بار در دنيا مسابقات تنيس با مقررات و قوانين بخصوصي در زمينهاي تنيس “باشگاه تنيس و کروکت ال انگلند” ويمبلدون برگزار گرديد، محلي که هم اکنون بزرگترين مسابقات تنيس دنيادر آن برگزار مي شود.
تاريخچه تنيس در ايران
ظهور ورزش تنيس در ايران به بعد از جنگ جهاني دوم بازمي گردد. پيش از اين در فاصله سالهاي (1315-1318) باشگاه بوستان ورزش که داراي چندين زمين تنيس در محلي روبروي ورزشگاه شهيد شيرودي فعلي به مديريت شادروان شکوهي گشايش يافت . ورزشگاه شهيد شيرودي ( امجديه سابق) نيز همزمان با ورزشگاه بوستان ورزش با يک زمين تنيس درمحل کنوني افتتاح و نخستين مسابقات قهرماني تنيس کشور در سال 1318 در همين ورزشگاه برگزار گرديد. گفتني است که ورزش تنيس بخاطر حضور اتباع انگليسي در آبادان رونق خاصي داشت و اولين مسابقه تنيس بين تيم هاي آبادان و تهران به سالهاي 1317-1320بر مي گردد. پس از جنگ جهاني دوم مسابقات قهرماني تنيس کشور تاسال 1322 جريان داشت که برادران نعماني ( هانري وژوزف ) در صدر بازيکنان قرار داشتند .از سال 1322-1332مقام قهرماني تنيس کشور در اختيار ژرژ آفتاندليان قرار داشت.) اولين سالي که ايران در جام ديويس شرکت نمود 1959 بود. تيم تنيس جام ديويس ايران به مدت 31 سال در جام ديويس بازي کرده و مجموعا 64 بازي آنجام داده است ) که حاصل آن 32 برد و32باخت بوده :
بيشترين برد از آن منصور بهرامي با 24 برد.
بيشترين بازي برنده سينگل از آن تقي اکبري با 17 برد .
بيشترين بازي برنده دوبل ازآن کامبيز درفشي جوان با 12 برد.
بهترين تيم دوبل از آن کامبيز دزفشي جوان و مصطفي صالح با 6 برد .
طولاني ترين بازيها از آن کامبيز درفشي جوان با 22بازي .
و بيشترين سال عضويت در تيم ديويس کاپ از آن تقي اکبري با15 سال است.
تاريخچه تنيس
تا آنجا که شواهد تاريخي در اين مورد نشان مي دهد ، ورزش تنيس طي قرون 12 و 13 ميلادي ابتدا در کشور فرانسه ابداع شد. اما ارائه جدي اين ورزش در سال 1872 ميلادي بود که سرگرد هاري جم اين ورزش را در شهر لمينگتن (انگلستان) به مردم معرفي کرد . در آن زمان مقررات و خصوصيات اين ورزش بآنجه اکنون مي بينيم تفاوت بسيار داشت . در سال 1877ميلادي ، اولين بار در دنيا مسابقات تنيس با مقررات و قوانين بخصوصي در زمينهاي تنيس “باشگاه تنيس و کروکت ال انگلند” ويمبلدون برگزار گرديد، محلي که هم اکنون بزرگترين مسابقات تنيس دنيا در آن برگزار مي شود. مسابقات ويمبلدون در سال 1877، يو اس او پن در سال 1881 ، ديويس کاپ 1899 و اوپن استراليادر سال 1905 و اپن فرانسه 1918شروع به فعاليت کردند.
هنگامي که تنيس شروع به رشد سريع کرد و جهان را فرا گرفت و طبيعتا اتحاديه هاي ملي شروع به هم پيوستن براي برگزاري مسابقات بزرگ جهاني و تنظيم قوانين و مقررات کردند . در سال 1911 نياز به وجود يک فدراسيون بين المللي تنيس ، احساس شد . امتياز اين فدراسيون ابتدا به آقاي دوان ويليامز (يکي از افراد کشته شده در کشتي تايتانيک) که نتوانست ايده خود را ببيند به آقاي چارلز بارد ( دبير اتحاديه تنيس سوئيس ) و آقاي هنري والت (رئيس فدراسيون تنيس فرانسه( اعطا شد .دوازده اتحاديه تنيس در جلسه اصلي در پاريس ( 19 مارچ 1911) شرکت کردند . که ILTF (فدراسيون لاون تنيس بين المللي) در آن شکل گرفت ، اين کشور ها عبارتند از :
استراليا (استراليا و نيوز يلند) ، اسپانيا ، اتريش ، بلژيک ، آلمان ، افريقاي جنوبي ، دانمارک ، فرانسه ، بريتانياي کبير ، هلند ، روسيه ، سوئيس ، سوئد .
نتايج اولين نشست بدين صورت بود که ، زبان رسمي فرانسوي باشد با ترجمه انگليسي و مقر فدراسيون دور از پاريس باشد. (سوئيس مقر فدراسيون بين المللي انتخاب گرديد) .
دبيرهاي فدراسيون : آقاي ه . ا. سابلي (دبير اتحاديه انگليس) و آقاي ر. گالاي
( رئيس فدراسيون تنيس فرانسه ) رئيس فدراسيون : آقاي دکتر ه . او . بهرنس.
همچنين حق برگزاري مسابقات جهاني ( قهرماني روي چمن ) براي هميشه به بريتانياي کبير اهدا گرديد .
17 ماه بعد از تشکيل فدراسيون ، جنگ جهاني اول همه چيز را بهم ريخت و يکبار ديگر تمام فعاليتهاي در سال 1919 از سر گرفته شد . ITLF بعد از جنگ جهاني اول فقط با 10 کشور عضو گرچه ، از خرابي جنگ رنج مي برد کار خود را شروع کرد .
برخي از ويژگي هاي روانشناختي مسابقه تنيس
برخي از ويژگي هاي روانشناختي قهرمانان تنيس
مسابقه رقابتي تنيس در بر گيرنده يک چالش ذهني عليه حريف و گاهي چالشي عليه خود بازيکن است . اغلب حالت ذهني و رواني بازيکن تاثير چشمگيري بر حالت جسماني وي دارد.
برخي از ويژگي هاي روانشناختي مسابقه تنيس
برخي از ويژگي هاي روانشناختي تنيس شامل عوامل زير است :
تنيس يک ورزش انفرادي است و اين گونه ورزشها ( تنيس ) نسبت به ورزش هاي تيمي باعث ايجاد استرس بيشتري مي گردند.
دوره هاي اتلاف وقت بسياري ( بين امتيازات و تعويض زمين) وجود دارد.
در بعضي از ضربات مشخص ( سرويس ها – اسمش ) بازيکن قبل از زدن ضربه داراي مقدار زمان کوتاهي براي فکر کردن است.
در بعضي سطوح خاص ، براي بازي داور رسمي وجود ندارد ، شما براي آگاهي از خارج يا داخل بودن ضربه خود به صداقت و راستي قضاوت حريفان متکي خواهيد بود .
در سطح حرفه اي : مسابقات هفته اي ، وجود مسافرتهاي برون شهري ، يا حتي قاره اي متعدد در همه ي فصول وجود دارد.
تغيير شرايط ، فرسوده کننده است ، منظور وجود انواع زمين هاي متفاوت ، توپ ها ، قالب و سبک هاي بازي و غيره است.
بازيکنان حرفه اي مي بايست قسمت مهمي از زندگيشان را صرف بازي تنيس نمايند .( 4 الي 6 ساعت تمرين روزانه ، مسابقه ، مسافرتها و غيره) .
برخي از ويژگي هاي روانشناختي قهرمانان تنيس
در زير بعضي از ويژگي هاي روانشناختي اظهار شده توسط قهرمانان تنيس وجود دارد که چگونگي و چيستي احساس آنهادر هنگام انجام بهترين بازيشان را تعريف مي کند :
داراي حالت رواني پايا( مهار هيجانات خود ) هستند . يعني اينکه در حوزه و حيطه زمين بازي مي کند .
داراي اطمينان و اعتماد بالا بوده ، با انرژي و آماده براي عمل است.

فایل : 28 صفحه

فرمت : Word

27500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط