مقاله کامل بـسیـج

مقاله کامل بـسیـج

عنوان:
بـسیـج
ونقش آن درتربیت دینی
گرد آورنده :
منصور عبدالهی
بهار 1387
بسیج ونقش آن درتربیت دینی
فهرست مطالب
پیشگفتار
بسیجی کیست 1
تبادل فرهنگی یا تهاجم فرهنگی 3
مفهوم تبادل فرهنگی 3
مفهوم تهاجم فرهنگی 4
ویژگی ها وتفاوت ها ی تبادل فرهنگی وتهاجم فرهنگی 4
ریشه های تاریخی تهاجم فرهنگی 6
روشهای مقابله باتهاجم فرهنگی 7
تعلیم وتربیت دینی ومعرفی رویکرد بصیرت گرا 8
رد تربیت دینی 8
تنزل تربیت دینی به یک ماده درسی 9
تربیت دینی برای زندگی 9
راهبردهایی درتعلیم وتربیت دینی بصیرت گرا 10
پست مدرنیسم وپیامدهای آن در نظام آموزشی 13
پیامدهای تربیتی 14
صهیونیسم ورؤیای حکومت بر جهان 15
دنیا بازیچه دست سیاست یهود 16
حکومت اقتصادی صهیونیسم بر آمریکا و دنیا 20
صهیونیسم : طلایه دار تهاجم فرهنگی در جهان 21
یک فرهنگی بسیجی 22
حفظ حیثیت علم 31
به کار گرفتن علم 34
درباره روش ها 35
پلورالیسم دینی 35
پلورالیسم دینی دربعد نظری 36
حقانیت ادیان از دیدگاه برون دینی 38
حقانیت ادیان از دیدگاه درون دینی 41
پلورالیسم دینی در بعد عملی 42
جایگاه بحث پلورالیسم دینی 43
مبانی پلورالیسم دینی 45
نتیجه گیری 51
منابع 54
بسيجي كيست ؟
هسته مركزي اين روحيه همانا نگرش به پديده هاي مادي از دريچه نيازبه عنولن وسيله و نه اصالت دادن ته آنها ستواز سوي ديگر تمامي امور در راستاي دين و انقلاب و حفظ آرمان آن مفهوم مي يابند . از اين رو از خود گذشتگي و فدا شدن براي ديندار ماندن توده ها يكي از وجوه برجسته روحيه بسيجيان بود .
آنها وظيفه خود را در شكستن خط هاي پياپي اي مي دانستند تا راه براي ضعيفان و عقب نگه داشته شده ها باز گردد . آنها مي سوختند و فدا مي شدند تا ديگران نيز با خدايشان رابطه برقرار كنند . در يك كلام ؛ آنها با در دسب گرفتن جانشان و نيز با حمل طناب هاي دار بر گردن خود ؛ نوك پيكان حوادث انقلاب و سپر امام و اسلام بودند .
از ديگر خصوصيات روحيه بسيجي پر كار بودن و كم خرج بودن است. آنها شب وروز نمي شناختند و فقط هنگامي كه كاري نبود ويا از فرط خستگي بدون اختيار خوابشان مي برد ؛ از كار باز مي ايستادند آنها با همه تلاش و نقش آفريني در جنگ و حفظ نظام بسيار كم هزينه و بي توقع بودند زيرا خودشان را دائماَ بدهكار مي دانستند و هميشه در پي آنبودند كه براي انقلاب اسلامي كاري كنند .
ديگر آنكه سنگر هاي آنها كه به منزله خانه هايشان بود . خيلي ساده و بي آلايش و تواُم با صفا و معنويت ساخته شده بود . به همين خاطر بسيار سبكبال بودند ، در هر لحظه اي كه فرمان حركت يا حمله صادر مي شد خيلي راحت جابجا مي شدند و با جمع كردن اثاثيه شان در يك كوله پشتي عازم ميدان نبرد شده و به انتظار شهادت مي جنگيدند ، به همين خاطر بسياري شان شهيد شدند و ما بقي همچنان در طلب شهادتند .
ويژگي ديگر روحيه بسيجي متعبد بودن تواًم با معرفت ديني است . اين روحيه بلند را حتي نمي توان توصيف كرد . مگر نه آن كه وصف آن روحيات و نماز شب ها قابل بيان نيست .
نماز جماعت اول وقت ، مقيد بودن به دعاي روزها ، زيارت عاشورا ، دعاي كميل ، عرفه ، شعبانيه و جوشن كبير و سينه زني و عزاداري عاشورا جلوه هاي از اين روحيه است .
شايد همين است كه حضرت امام خميني (ره) با توجه به چنين ويژگي هايي از تفكر و روحيه بسيجي مي فرمايند : ((اگر به كشوري نواي دلنشين تفكر بسيجي طنين انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خوتهد گرديد و الا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند.))
تبادل فرهنگي يا تهاجم فرهنگي
تهاجم فرهنگي برخلاف ظاهرساده آن مفهومي عميق وپيچيده دارد وهدف نهايي آن ازبين بردن خلوص يك آيين وتمدن ووارد كردن عناصربيگانه وانحراف در آن است . تهاجم فرهنگي بنابر نگرش عميق وفرمايش دقيق مقام معظم رهبري تهاجم فرهنگي نيست بلكه شبيخون فرهنگي است كه دشمن به رهبري آمريكا سعي ميكند بااستفاده از آن از مردم وانقلاب اسلامي ايران سلب ماهيت كرده و مردم را از ارزشهاي والاي اسلامي ، انقلاب اسلامي و فرهنگ اسلامي دور سازد وانقلاب اسلامي ونظام جمهوري اسلامي ايران را به زانو درآورد .
مفهوم تبادل فرهنگي
هيچ ملتي از فراگيري واستفاده از معارف ساير ملت ها و مليت ها در تمام زمينه ها از جمله فرهنگ و مسائلي كه عنوان فرهنگ به آن اطلاق مي شود بي نياز نيست و به همين وسيله تبادل فرهنگي امري لازم و ضروري به شمار مي رود ، ملت ايران در طول تاريخ از ملت هاي ديگر چيزهاي بسيار آموخته و به همين ترتيب فرهنگ بومي خود را نيز در كنار يادگيري از ديگران به آنها آموخته است ، اين امربراي ماندن معارف و حيات فرهنگي در سرتا سر جهان روندي ضروري و مستمرمحسوب مي شود

فایل : 55 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط