مقاله کامل بررسی تاثیر گذاری بازی درمانی بر هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش شهرستان هیرمند
مقاله کامل بررسی تاثیر گذاری بازی درمانی بر هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش شهرستان هیرمند
بررسی تاثیر گذاری بازی درمانی بر هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش وپرورش شهرستان هیرمند
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر گذاری بازی درمانی بر هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش شهرستان هیرمند است که به صورت تجربی- همبستگی در خرداد 1397 اجرا گردید، جامعهی آماری ما در پژوهش حاضر کل دانش آموزان دبستان امید فردا است که 70 دانش آموز به شیوهی نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونهی آماری پژوهش انتخاب شدند در این پژوهش از پرسشنامهی محقق ساختهی تاثیر بازی بر هوش هیجانی که دارای ۴ سوال ۴ گزینه ای با ضریب آلفای کرونباخ 0.83 استفاده شده است نتایج به دست آمده بعد از تجزیه وتحلیل اطلاعات نشان داد که فرضیههای بازی درمانی بر رشد مولفهی خود آگاهی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است، بازی درمانی بر رشد مولفهی مدیریت خود هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است، بازی درمانی بر رشد مولفهی شعور اجتماعی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است، بازی درمانی بر رشد مولفهی مهارت اجتماعی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است تایید میشوند، پیشنهاد میشود در پژوهشهای بعدی در ارتباط با تاثیر گذاری بازی بر رشد خلاقیت دانش آموزان مقالاتی تنظیم شود
واژگان كلیدی: بازی درمانی، هوش هیجانی، دانش آموزان دبستان امید فردا، آموزش و پرورش هیرمند
مقدمه
کودکان از زمان تولد تا شش سالگی دوران بسیار مهمی را پشت سر میگذارند، این دوران مهم ترین زمان یادگیری است؛ روش یادگیری در این دوران به طور قطع روش بازی میباشد؛ زیرا بازی اساساً کودك محور است و تقویت کننده نیازهای فردی، تواناییها و علایق کودك است(باقری زاده، 2017)
بازی راهی طبیعی برای عقاید و احساسات و نیز کشف و شناخت دنیای پیرامون کودکان محسوب میشود، بازی همچنین به ایجاد روابط اجتماعی بین فردی کودکانکمک میکند بدین ترتیب در حمایت از رشد همه جانبه کودکان نقش موثر و ارزشمندی دارد، بازی همواره و در همیشه تاریخ وجود داشته است بازی همزاد و همنشین همیشگی نوزادان، کودکان و نوجوانانبوده است بازی آینهی است که هزارتوی وجود بازیکنان را به روشنی باز مینمایاند تصور دنیایی بدون کودکان و کودکانی بدون بازی، اگر نگوییم ناممکن دستکم بسیار دشوار است(برزگر، 1392)
طی چند دهه گذشته علاقه و توجه به تحول عاطفی – اجتماعی کودکان رو به فزونی یافته است پیش از این پژوهشگران بر این باور بودند که مشکلات کودکان ناشی از نارسایی تحولیآنهاست و این گروه از کودکان مشکلات را پشت سر خواهند گذاشت واقعیت این است که اگرچه فرایند تحول همواره با تغییرات سریع نمیتواند فاقد ناپایداری رفتاری باشد، اما کاملا روشن است که بسیاری از کودکان در سالهای نخستین کودکی واجد مشکلات عاطفی و رفتاری هستند که در طی زمان و شاید تا دوران وحنی بزرگسالان تداوم بیابد(برزگر، 1392)
کودکان و تربیت و رشد صحیح آنها، موضوعی است که در تمامی جوامع و ادیان مورد توجه بوده است بازی نقش مهمی در رشد و پرورش کودکان دارد، بازی وبازی درمانی عاملی است برای رشد نیروهای خام و آماد هسازی آنها برای استفاده از زندگی(احمدوند، 1393)
بازی فرایند یادگیری را برای کودك این انسان کوچک لذت بخش میکند هم چنین به ارضای بسیاری از نیازهای اساسی و زیربنایی او میانجامد اهمیت بازی در مباحث روان شناختی رشد تا حدی است که صاحب نظران آن را تفکر کودك نامیده اند(احمدوند، 1393) به دلیل این که رشد زبانی کودکان از رشد شناختی آنها عقب تر است، آنها از طریق بازی از آن چه که در دنیایشان اتفاق میافتد آگاه میشوند و با آن تماس برقرار میکنند در بازی درمانی، به عروسکها به عنوان لغات کودك و به بازی به عنوان زبان کودك نگریسته میشود در واقع، بازیدرمانی برای بچهها مانند مشاوره یا روان درمانی برای بزرگسالان است (مدوکس، 2002) عملکرد نمادین بازی از این جهت مهم است کهکودکان را یاری میکند به وسیلهی آن دنیای درون خود را بیان کنند از لحاظ عاطفی تجربیات مهم را میتوان با تمثیل نمادین به وسیلهی عروسکها راحت تر و امن تر بیان کرد استفاده
از عروسکها کودکان را قادر میسازد تا اضطرابها، خیال پردازیها و گناه را به جای مردم به اشیا منتقل کنند در این فرایندها، کودکان از احساسات و واکنشهای خود در امان هستند زیرا بازی آنها را قادر میسازد خودشان را از وقایع و تجربیات آسیب زا جدا کنند بنابراین کودکان به وسیلهی عملکردهای خود در هم نمی شکنند، زیرا این عملکردها در خیالات قرار دارند(شفیع آبادی، 1386).
بازی درمانی روشی است که به وسیلهی آن، ابزار طبیعی بیان حالات کودك، یعنی بازی، به عنوان روش درمانی وی به کار برده میشود تا به کودك کمک کند، فشارهای احساسی خویش را تحت برای درمان کودکان ناسازگار کًنترل قرار دهد از بازی درمانی غالبا و کسانی که نسبت به حل مسائل مربوط به سازگاری مشکل دارند، استفاده میشود (شیاسی، 1387).
بازی درمانی و پیوند طبیعی دو درمان مؤثر است این رویکرد درمانی برای کودکان فرآیند روان اجتماعی برای رشد و یادگیری در موردخودشان و دیگران فراهم میآورد، ترکیب بازی درمانی و گروه درمانی، یک فرآیند روانشناختی و اجتماعی است که در آن کودکان ازطریق ارتباط با یکدیگر در اتاق بازی چیزهایی را در مورد خودشان یاد میگیرند بازی درمانی گروهی برای درمانگر فرصتی را فراهم میکند که به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند که تعارضات را حل نمایند؛ یکی از مداخلات روانشناختی کودك محور که میتواند در کاهش علائم کودکان مبتالا به اختلال نافرمانی مقابله ای تاثیر بگذارد، بازی درمانی است(کتمن، 2016)
هوش یکی از مباحث اصلی و مهم علم روانشناسی میباشد، در گذر تاریخی این مفهوم؛ تعاریف متعددی در مورد هوش هیجانی مطرح شده است که هر کدام از این تعاریف نشانگر تئوریها و خطوط فکری متفاوت به این مفهوم است؛ انسان با برخورداری از هوش هیجانی به زندگی خود نظم و ثبات میبخشد، به طوری که اصولا با هوش هیجانی بالا، شخص وقایع منفی کمتری را در زندگی تجربه میکند (جعفری ومحمد زاده، 1393).
برخی از صاحب نظران پیرامون هوش هیجانی نظراتی را ارائه کردند، برخی از این نظرات عبارت هستند از:
مایر وهمکاران(2000)؛ هوش هیجانی را توانایی درك هیجان، درونی سازی هیجانی وتنظیم هیجان خود و دیگران دانسته است.
گلدمن(1995)؛ هوش هیجانی را مهارت و توانایی در کنترل تواناییها و افزایش برقراری تعادل بین منطق وهیجان جهت رسیدن بهشادکامی دراز مدت تعریف کرده است.
بارون: (2000)؛ هوش هیجانی شامل یک دسته از مهارتها، استعدادهایی که توانایی و موفقیت افراد در مقابله با فشارها و مقتتیاتمحیطی افزایش میدهند.
نحوهی تعاملات اجتماعی بر بخشهایی از مغز که درگیر تنظیم هیجانات است تا ثیر میگذارد و ممکن است هوش هیجانی پایین نتیجهی آسیبهای روانی از جمله محرومیتهای هیجانی و بی توجهی والدین باشد که رسش برخی از ساختارهای مغز و ظرفیتهای ذه نی مرتبط با پردازش هیجانی را مختل میکند.
با توجه به اهمیت بازی درمانی در مسیر آموزش و یادگیری و پیشرفت تحصیلی، مسالهی اصلی ما در پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازیدرمانی بر هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش شهرستان هیرمند است.
سوال اصلی پژوهش:
آیا بازی درمانی بر رشدهوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است؟
سوالات فرعی پژوهش:
آیا بازی درمانی بر رشد مولفهی خود آگاهی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است؟
آیا بازی درمانی بر رشد مولفهی مدیریت خود هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است؟ آیا بازی درمانی بر رشد مولفهی شعور اجتماعی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است؟آیا بازی درمانی بر رشد مولفهی مهارت اجتماعی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است؟
فرضیههای تحقیق:
بازی درمانی بر رشد مولفهی خود آگاهی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است بازی درمانی بر رشد مولفهی مدیریت خود هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است بازی درمانی بر رشد مولفهی شعور اجتماعی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است بازی درمانی بر رشد مولفهی مهارت اجتماعی هوش هیجانی دانش آموزان دبستان امید فردا آموزش و پرورش هیرمند موثر است.
فایل : 12 صفحه
فرمت : Word
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.