مقاله کامل اهميت حشرات در زندگي انسان

مقاله کامل اهميت حشرات در زندگي انسان

اهميت حشرات در زندگي انسان
حشرات از قديمي ترين ساكنين كرة زمين بوده و بيشتر از دويست و پنجاه ميليون سال است كه در روي اين سياره سكونت دارند اين جانوران كه به علت ساختمان حلقه‌اي بدن و پوشش سخت و غير قابل نفوذ خود بي شباهت به سربازان زره‌پوش قديمي نمي‌باشند بوسيلة فعاليتهاي خود در جهت هاي مختلف يكي از دشمنان سرسخت و دائمي انسان محسوب شده و تمام فعاليتهاي حياتي و سلامتي انسان و جانوران اهلي را بطور مستقيم يا غير مستقيم تهديد مي‌نمايند .
بيماريهاي مالاريا ، تيفوس ، طاعون ، تب و بسياري ديگر از بيماريهاي انگلي و واگير در انسان و جانوران اهلي بوسيلة حشرات انتقال پيدا كرده و از اين جهت حشرات عامل انتشار و بروز اپيدمي اين بيماريها مي‌باشند مثلاً تنها مگس معمولي (Musca domestical) به صورت يك آفت جهاني و همه جائي عامل انتشار عده كثيري از بيماريهاي وخيم از قبيل تيفوئيد ، اسهال خوني ، تراخم ، پيان و غيره مي‌باشد .
بيماري مالاريا (Paludisme) كه بوسيله پشه معروف به آنوفل در انسان انتقال مي يابد . در طي تاريخ بيش از هر بيماري ديگر موجب تلفات جمعيتهاي انساني بوده است و در كشورهاي مالاريا خيز مبارزه بر ضد اين بيماري مخصوصاً از طريق از بين بردن ناقل آن موجب كاهش مرگ و مير بين مبتلايان مخصوصاً اطفال گشته و باعث افزايش جمعيت و بالا رفتن قدرت كار و توليدات كشاورزي و صنعتي شده است . اپيدمي تيفوس كه تا جنگ بين المللي اخير يكي از عمومي ترين و مهلك ترين بيماريهاي اردوگاهها و زندانها و اجتماعات فقير به شمار مي رفت
امروزه در نتيجه مبارزه بر ضد ناقل آن يعني شپش بوسيله د.د.ت تقريباً ريشه كن شده است .
خسارت و تهديد حشرات مخصوصاً از طريق فعاليتهائي كه اين جانوران روي نباتات از موقع كاشت تا برداشت و همچنين محصولات انباري انجام مي دهند قابل توجه مي باشد . اين جانوران بوسيله تغذيه از قسمتهاي مختلف نباتي مانند برگ ، گل ، ميوه ، شاخه ، تنه ، ريشه و يا مكيدن شيره نباتي اغلب موجب نابودي كامل و يا ضايع شدن نسبي محصولات كشاورزي مي گردند .
حشرات همچنين از طريق نقل و انتشار بيماريهاي مختلف نباتي از نوع ويروسي ، باكتريائي و قارچي موجب بروز اپيدمي هاي وخيمي در نباتات زراعتي ميگردند كه به نوبه خود حائز اهميت زياد مي‌باشند .
حشرات با وجود تخريبهاي فوق العاده‌اي كه در زمينه ‌هاي مختلف بر عليه انسان به عمل مي آورند در بعضي موارد از طريق شكار يا انگلي كردن گونه‌هاي مضر و يا از طريق فرآورده‌هائي مانند ابريشم و عسل و همچنين به علت ژلي كه در گردافشاني گلها دارند مفيد بوده و مورد استفاده و حمايت انسان مي باشند . (اقتباس از منبع (2)) .
رده حشرات (Class Insecta . Insects)
ملخها ، مگسها ، شپشها ، پروانه ها ، سوسكها ، زنبورعسلها و بسياري از جانوران ديگر ردة حشرات را تشكيل مي دهند . انواع مختلف حشرات در شكل 41 نشان داده شده است .
( در لاتين «Insecta» به معني « بريده شده به قسمتهاي متمايز» است ) اين رده داراي بيش از 675000 گونه مي باشد . اين جانوران فراوانترين و كثيرالانتشارترين
جانوران زميني مي باشند و بي مهرهگان عمده‌اي هستند كه مي توانند در محيطهاي خشك زندگي كنند و تنها بي مهرگاني هستند كه قادر به پرواز مي باشند . وجود خواص و عادات مخصوص آنها به علت پوشش كيتيني بدن آنها مي‌باشند . كه اين پوشش بدن حشرات اندامهاي داخلي را در برابر صدمه و اتلاف رطوبت حفاظت مي نمايد . بالها از امتداد و توسعة اين پوشش تشكيل مي شود . لوله هاي نايي ، آنها را به دمزدن در هوا قادر مي سازد . توانايي پرواز ، به حشرات امكان مي‌دهد كه به سهولت غذاي خود را پيدا كنند و تحت شرايط مساعد مي توانند به سرعت تكثير يابند . حشرات در همه جا بجز دريا فراوان مي باشند انواع مختلف آنها به زندگي در آبهاي شيرين ، شورطعم ،درخشكي ، در روي يا پيرامون انواع گياهان و در خارج يا داخل بدن جانوران ديگر سازگار شده‌اند . انواع حشرات از اندام ها و قسمت هاي مختلف گياهان مانند ريشه ها ، ساقه ها ، برگها ، دانه ها ، ميوه ها و غيره تغذيه مي كنند ، بسياري از حشرات گل نشين و يا گل دوست به گرده‌افشاني گلها كمك مي كنند .
عده اي از حشرات بافتها ، مايعات و مواد دفعي جانوران را مورد استفاده قرار مي دهند و حشرات لاشه خور ، جانوران و گياهان مرده را به مصرف مي رسانند .
شكل (1) انواع مختلف حشرات
اقتباس از منبع (1)
شكل (2)
اشكال مختلف حشرات
1- نيم بالان (Hemiptera) «Stink bug» 2- هم بالان (Homoptera) «Froghopper»
3- دو بالان (Diptera) «Gnat» 4- لوله بالان (Siphonaptera) «Flea»
5- كتاب خوران (Corrodentia) «Booklouse» 6- شپشها (Anoplura) «Crab louse»
7- پئست خورات (Mallophaga) «Biting louse» 8- نازك بالان (Hymenoptera) «Bumble bee»
9- پوست بالان (Dermaptera) «Erwig» 10- حاشيه بالان (Thysanoptera) «Thrips»
11- فلس بالان (Lepidoptera) «Moth» 12- راست بالان (Orthoptera) «Cricket»
13- دراز بالان (Mecoptera) «Scorpionfly» 14- موي بالان (Tricoptera) «CADDISFLY»
15- جور بالان (Isoptera) «Termite» 16- قاب بالان (Coleoptera) «Click beetle»
17- زي بالان (Embioptera) «Embiid» 18- باف بالان يا بهاره ها (Plecoptera) «Stonefly»
19- رگ بالان (Neuroptera) «Lacewing» 20- موي دمان (Thysanura) «Firebrat»
21- فنر دمان يا دم پايان (Collembola) «Springtail» 22- سنجاقها (Odonata) «Damselfly»
23- بي شاخكان (Protura) «Proturan» 24- زود ميران (Ephemeroptera) «Mayfly»
25- پيچيده بالان (Strepsiptera ) «Twisted wing»
( اقتباس از : College Zoology تأليف : Hegner , Stiles ‌ )
حشرات انگل در تخمها ، لاروها يا بالغهاي حشرات ديگر و در بسياري جانوران و گياهان ديگر زندگي مي كنند . بعضي از حشرات بيماريهاي ناشي از ويروسها باكتريها و يا جانوران تك ياخته اي يا غيره را به گياهان و جانوران و انسان منتقل مي سازند . حشرات نيز به نوبه خود توسط حشرات ديگر عنكبوتها ، عقربها و بسياري مهره‌داران از ماهيها تا پستانداران خورده مي شوند . گونه هاي شكاري و انگل در تغذيه تعداد حشرات ديگر اهميت فراوان دارند . حشره شناسي (Entomology) ( به يوناني Entomon = حشره + logy = دانش ) علمي است كه خصوصيات حشرات را مورد بحث قرار ميدهد . بسياري از حشره شناسان (Entomologists) صرفاً به مطالعات علمي اشتغال
دارند و عده‌اي ديگر به زمينه هاي عملي مي پردازند . حشرات به علت تعداد زياد و روابط آنها با انسان ، داراي اهميت اقتصادي بزرگي هستند بعضي از آنها براي انسان مفيد و بسياري نيز مضرند .
صفـــات اختصــاصي
سر ، سينه و شكم از يكديگر متمايز است در سر يك جفت شاخك وجود دارد و قسمتهاي مختلفي در دهان موجود است كه براي جويدن ، مكيدن يا ليسيدن و خوردن بكار مي رود . سينه از سه قمست درست شده است به عبارت ديگر سينه داراي سه بند است داراي سه جفت پاهاي بندبند مي باشند . معمولاً حشرات دو جفت بال دارند و عده‌اي يك جفت و بالاخره عده‌اي ديگر فاقد بالند . شكم آنها از 11 يا تعداد كمتري قطعه با قسمتهاي انتهايي كه بصورت اندامهاي توليد مثل درآمده است درست شده است .
لوله گوارش آنها شامل روده پيشين ، روده مياني و روده پسين مي باشد و در دهان آنها غده بزاقي وجود دارد .
قلب باريك است و داراي يك آئورت قدامي است « مويرگ و سياهرگ در آنها موجود نيست » فضاهاي داخل بدن حفره خوني (Hemocoel) است كه حفره عمومي كوچك شده‌ايست .
تنفس بوسيله نايهاي (Tracheae) منشعب كه پوشش دروني آنها از كوتيكول است صورت مي گيرد . نايها اكسيژن هوا را از منافذ تنفسي (Spiracles) موجود در پهلوهاي سينه و شكم كه زوج است مي گيرد و مستقيماً به
بافتها مي رساند . بعضي حشرات دارا ي آبششهاي نايي يا خوني مي باشند .
وازنش به توسط دو يا تعداد زيادي لوله هاي مالپيگي كوچك كه به انتهاي قدامي روده پسين چسبيده است ، انجام مي شود .
دستگاه عصبي عبارتست از عقده هاي فوق و تحت مري كه به طناب عصبي شكمي دولا اتصال دارد و يك جفت عقده يا كمتر در هر قطعه وجود دارد .
اندامهاي حسي عبارتند از چشمهاي ساده و مركب ، گيرنده هاي شيميايي (Chemoreceptors) براي بويايي روي شاخكها و چشايي در اطراف دهان و همچنين داراي موهاي لمسي گوناگون مي باشند .
بعضي حشرات داراي وسايلي براي توليد و درك صدا هستند . استاتوسيست (Statocyst) در آنها وجود ندارد .
جنسهاي نر و ماده از هم جدا مي باشند . غده هاي تناسلي آنها زوج و از لوله هاي باريكي تشكيل يافته است ، اين غده ها داراي مجاري توليد مثل هستند .
بارورسازي « لقاح » (Fertilization) آنها داخلي است . تخمكهاي آنها دارايزرده زياد و پوسته هاي محافظت كننده است . تقسيم تخم آنها سطحي است . سير تكامل آنها توأم با چندين پوست اندازي است كه مستقيم و يا داراي دگرديسيهاي تدريجي مي باشد . در رشته ها (Aphide) ، كرم چوبها (Thrips) ، زنبور مازوها (Gall wasps) و غيره بكرزايي وجود دارد .
ابتدايي ترين حشرات سنگواره كه شناخته شده اند داراي بالهاي كاملي بوده و از منشاء آنها اثري نشان نمي دهند . از مطالعاتي كه روي شكل شناسي مقايسه‌اي حشرات و بندپايان ديگر و كرمهاي حلقوي به عمل آمده است چندين نظريه راجه به منشأ حشرات حاصل شده كه بر طبق

فایل : 74 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط