مقاله کامل استفاده از سایت های اجتماعی و افسردگی

مقاله کامل استفاده از سایت های اجتماعی و افسردگی

تشكر و سپاس
از تاد بزرگوار جناب آقاي توحيد عزيزي كه با راهنمايي هاي خود زمينه هاي تحقيق فوق را فراهم نمودند از خداوند متعال برايشان طول عمر با عزت خواستارم
تقديم
به خانواده عزيز و مهربانم كه تمام آموخته هايم را مديون زحمات آنها هستم از ايزد مهربان طول عمر و سلامتي براي همه آنان خواستارم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسئله 4
1-3- اهداف پژوهش 6
1-4- سوالات پژوهش 6
1-5- فرضيه هاي پژوهش 7
1-6- مفاهيم نظري 7
فصل دوم
ادبيات تحقيق
2-1- دوره جواني 9
2-2- شبكه هاي اجتماعي 12
2-3-اینترنت و جوانان در ایران 36
2-6-شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در ایران 50
فصل سوم
روش تحقیق
3ـ1ـ مقدمه 67
3-2- روش تحقیق 67
3-3- جامعه آماری 67
3-4- روش نمونه گیری 67
3-5- ابزار جمع آوری 67
3-6- پایائی پرسشنامه 68
3-7- روش تجزيه وتحليل داده ها 68
فصل چهارم
تجزيه وتحليل داده ها
4-1- آمار توصيفي 70
4-2- آمار استنباطي 83
فصل پنجم
بحث و نتيجه گيري
5-1- بحث 90
5-2- نتيجه گيري 91
منابع وماخذ 94
چكيده
استفاده از اينترنت امروزه نسبت به ساير رسانه ها از فراواني بيشتري برخوردار گرديده است كما اينكه رسانه هاي قبلي نيز در موقع ظهور خود ، مشكلاتي را براي جوامع ايجاد نمودند اما بحث اينترنت به جهت تنوع و استفاده از مكانيسم هاي تصويري و صوتي ، توانسته اخبار واطلاعات را بدون فوت ارائه نموده و در بسياري از مواقع با دخالت دادن تحليل هاي شخصي ، مسير وهدف خبررساني را نيز تحت الشعاع قراردهد. ضمن آنكه قريب به اتفاق موسسان سايت هاي اجتماعي در كشورهاي اروپايي و يا با فرهنگ غربي رشد يافته و خوراك فكري جوامع شرق و آفريقا را با معيارها و ارزشهاي جامعه خود تغذيه مي نمايند و اين تفاوت بين فرهنگ ها و ارزش ها ، موجب گرديده كه جوانان به جهت عدم تجربه و پويايي و سرشار بودن از انرژي ،‌نسبت به ارزش هاي خود بي توجه و رغبت بيشتري به استفاده از سايتهاي مذكور داشته باشند. تحقيق حاضر كه از روش توصيفي پيمايشي اجرا گرديده است با طرح فرضيه هايي قصد بررسي ميزان و علل بهره مندي دانشجويان دختر و پسر دانشگاه پيام نور اردبيل را نسبت به استفاده از شبكه هاي اجتماعي اينترتي داشته است كه با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته به اين نتيجه دست يافت كه دانشجويان دختر و پسر به صورت فراوان از اين سايتهاي اجتماعي استفاده مي نمايند ودراين ميان دختران با رتبه ميانگين 07/62 بيشتر از پسران از سايت هاي اجتماعي استفاده مي نمايند . در ساير فرضيه ها نيز اثرات و تبعات استفاده غير اصولي از سايت اجتماعي از سوي دانشجويان پسر ودختر مورد اثبات واقع گرديده است.
كليدواژه : سايت هاي اجتماعي – اينترنت- جواني .
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
اینترنت رسانه‌ای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانه‌های پیش از خود است و در عین‌ حال تقریبا همهء آن رسانه‌ها را در خود دارد.اینترنت با خود تغییرات اجتماعی به همراه‌ می‌آورد و این تغییرات بیش از همه در میان جوانان که بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهند،رخ می‌دهد.اینترنت در فاصلهء سال‌های 1380 تا 1385 در ایران رشدی‌ حدود 2500 درصد داشته است.این وضعیت امکان ایجاد یک نسل را در ایران مطرح‌ می‌کند،نسلی که در سال‌های نوجوانی با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی آشنا شده و در حال‌ حاضر به سمت سنین میانسالی حرکت می‌کند.
از طرفی دیگر جوانان ایرانی از قابلیت‌های ارتباطی اینترنت به طرز مؤثری بهره‌ گرفته‌اند.گروه‌های اجتماعی مختلف بنا به ویژگی‌های خاص جامعهء ایران،اینترنت را مکان‌ خوبی برای خودابرازی و ایجاد ارتباط یافته‌اند.زنان ایرانی برای دستیابی به اهداف‌ اجتماعی و گروهی خود پابه‌پای مردان و گاهی پیش از آن‌ها از امکانات اینترنت استفاده‌ کرده‌اند.اینترنت در ایران امکان نوع خاصی از هنجارشکنی را پدید آورده که امکان برخورد با آن به روش‌های سنتی وجود ندارد.اینترنت در سال‌های اخیر به عنوان رسانه‌ای برای‌ تأثیرگذاری مذهبی و ترویج مذهب در میان جوانان ایران مورد استفاده قرار گرفته است. بر این اساس تغییر و تحولات چند سال اخیر در فضای سایبری و اضافه شدن سایت های اجتماعی و از سویی دیگر جذابیت این سایت ها توانسته قشری از جوانان ایرانی را به سمت و سوی خود جذب نموده و در پاره ای از مواقع در سبک زندگی و تفکر جوانان اثرگذار باشد. از آنجایی که قریب به اتفاق جامعه ایران اسلامی را جوانان تشکیل می دهد لزوم بررسی پدیده هایی که می تواند در جوانان اثرگذار باشد از اهمیت بالایی برخوردار است .
افسردگی از رایچ ترین اختلالات خلقی وناراحتی های روانی است که به طرق مختلف بر انسان اثر می گذارد وعلایم ان در جنبه های مختلف اعمال ظاهر می شود افسردگی انگیزش انسان را تحت تاثیر قرارمی دهد وباعث می شود که فرد نتواند تمرکز پیدا کند ودر مورد خودش ودنیا وآینده افکاروعقاید منفی داشته باشد رفتارهای زیستی بدن مثل خواب و میزان هورمون ها ومواد شیمیایی مغز نیز در افسردگی دچاراختلال می شود در گذشته تصور می شود که افسردگی مربوط به سنین بالاست ولی امروزه معلوم شده است که هیچ گروه سنی از افسردگی معاف نیست ومی توان گفت افسردگی یکی از علت های به خطر افتادن بهداشت وسلامت روان است.
1-2- بیان مسئله
اینترنت از ابتدای ظهور خود،بسیار سریع‌تر از رسانه‌های پیش از خود، در دنیا رواج یافت. گسترش سریع اینترنت باعث شده که در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات و کاربردهای آن انجام شود.به دلیل جوان بودن این رسانه هنوز بر سر اثرات مثبت و منفی آن‌ توافقی حاصل نشده و نظرات مختلفی در مورد اینترنت وجود دارد.گروهی آن را آزادی‌بخش، سودآور و تعاملی و گروهی دیگر،آن را دشمن موقعیت،تولیدکنندهء واقعیت غلط و سرکوب‌گر می‌دانند.
با گسترش شبكه هاي اينترنتي در كشورهاي مختلف دنيا ، واستقبال شايان توجه مردم سراسر دنيا از آن و همچنين وابستگي بسياري از عوامل اجتماعي همچون تجارت و اقتصاد به اينترنت موجب گرديد كه برخي از افراد در قالب شركت هاي بزرگ و كوچك دست به ابتكاراتي زده تا به جذابيت هاي اين پديده بيفزايند. در اين ميان از آنجايي كه جذابيت اينترنت براي نوجوانان و جوانان بيشتر
از ساير اقشار جامعه بوده است ، لذا ترتيباتي اتخاذ گرديدكه مخاطبان بيشتري جذب اينترنت شده و از آن استفاده نمايند كه صد البته هستند كشورها و سازمانهايي كه هدف اصلي شان از بين بردن بسيار از آرمان ها وارزش هاي جوامع مختلف بوده و در اصل آن را هدف قرار داده اند . كشور ما نيز كه به لحاظ تركيب جميعتي از كشورهاي جوان منطقه محسوب مي گردد نيز از اين وضعيت بدور نبوده و وجود صدها سايت داخلي و خارجي با عنوان هاي اجتماعي سعي در جذب و مخاطب قراردادن جوان ايراني را نموده اند برخي از اين سايتها داراي مضامين اسلامي و انساني بوده وبرخي ديگر متاسفانه از آرمانها و ارزش هاي جامعه ايران فاصله زيادي دارند.از طرفي برخي عدم برنامه ريزها در سطح كلان كه موجب بي توجهي به نوجوانان وجوانان گرديده ، آنان را به سمت اين سايتها سوق داده است و جذب جوانان ايراني نسبت به سايتهاي مضر در اينترنت ضربات شديدي را به نظام خانواده و در نهايت به جامعه آورده است .
افسردگی نوعی عصبانیت ابراز نشده درونی است که از ضعف ودرماندگی فرد ناشی می شود افراد افسرده از دست تمام دنیا به خاطر اینکه به وی کمک نمی کنند گلایه مند وعصبانی هستند وبه خاطر ضعف فردی بیشتر از همه از دست خود عصبانی هستند وتنفر دارند وبه همین خاطر به اعمال تخریبی علیه خود دست می زنند گویی تلاش دارند خود را تنبیه کنند.
نظریه کارل آرراجرز در سال (1902-1987) ارزش های مشروط یعنی کودک برای ارزشمند بودن شرط هایی قایل می شود وتنها در شرایط خاص خود را ارزشمند می یابد کودک باید از رفتار یا تفکر که پسند مادر نیست ومخالف معیارهایی است که او یاد گرفته است،بپرهیزد در نتیجه بعدها در شخص بزرگسال حالت ندافعی فعال می شود ودر نتیجه حالت تدافعی،محدود شدن آزادی

فایل : 123 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط