مقاله کامل ارتباط معنایی آیات در مسئله طلاق در سه حوزه اصول فقه، تفسیر و زبان شناسی

مقاله کامل ارتباط معنایی آیات در مسئله طلاق در سه حوزه اصول فقه، تفسیر و زبان شناسی

چکیده

گسترة ارتباط معنایی آیات، بسیار وسیع است، ولی اهداف، روش­های علوم و تفکیک مرزهای دانش­، سبب شده در هر دانشی به برخی از ابعاد ارتباط بین آیات توجه شود؛ برای دستیابی به نگرشی همه­ جانبه در مسئله طلاق باید ارتباط معنایی آیات در تمام جهات پنهان و آشکار مورد ملاحظه قرار گیرد. در این مقاله ضمن تبیین تعامل معانی آیات در سه حوزه دانش اصول فقه، تفسیر و زبان­شناسی سعی شده مقولاتی نظیر عام و خاص، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ، مجمل و مفصّل، ارتباط آیات با شأن نزول، انحاء ارتباط سیاقی و وحدت سور­ه­ها و تلفیق مفهومی در آیات طلاق مورد بررسی قرار گیرد و در هر مورد نمونه­‌های عینی ارائه شود. لذا ضرورت نگرش­‌های فرافقهی در مسئله طلاق برای حسن اجرا و حسن تفسیر قوانین مبتنی بر فقه اثبات می‌­شود.

کلید واژه ها: طلاق، ارتباط سیاقی، ارتباط معنایی، زبانشناسی، تفسیر اصول فقه

طرح مسأله

آیات قرآن در جهات مختلف با یکدیگر ارتباط دارند. فهم کامل و همه جانبه مفاهیم، موضوعات و احکام یک مسئله در قرآن، منوط به توجه همه جانبه به ابعاد ارتباط معنایی آیات می‌­باشد. مسئله طلاق نیز از اهم مسائلی است که باید بر مبنای اصل (أن القرآن یفسر بعضه علی بعض) در همه لایه­ها و جهات ارتباطی آیات مورد بازبینی قرار گیرد. ولی متأسفانه به جهت بی­توجهی به این نکته، نگرش­‌های مربوط به مسئله طلاق، نگرش­‌های کامل و مطابق با واقعی نیست.

از آسیب­شناسی موجود در نگرش­‌های مربوط به مسئله طلاق، این حقیقت روشن می‌­شود که علاوه بر عوامل اجتماعی و فرهنگی، وجود یک آسیب بنیادین در زیرساخت­‌های حوزه نگرش­‌های علمی، مسبب برخی از ضعف­‌های نگرشی در ابعاد مسائل طلاق است. یعنی این آسیب، نوعی عارضه­ است که در نحوة تعامل برخی از دانش­ها متکفّل تبیین ارتباط معنایی آیات می‌­باشند. این دانش­ها با حدود و ثغوری که ناشی از تفاوت غایات، مسائل، اهداف و موضوعات است، از هم ممتاز شده­اند و در هر یک از این سه دانش به ارتباط معنایی آیات از جهت خاصّی توجه شده است. این مطلب سبب گسست­­ها و فواصلی در نگرش­ها می‌­شود، در حالی که برای فهم همه ابعاد ارتباط معنایی آیات، باید از ظرفیت همه دانش­­ها بهره جست. این فرآیند صحیح نیست که هر دانشی به برخی از وجوه ارتباطی آیات بنگرد و نتایج خود را در حصار همان دانش نگاه دارد، بلکه باید ترتیبی اتخاذ شود که همه ظرفیت­‌ دانش­ها در جهت رصد نمودن ظرایف ارتباطات بین آیات قرار داده شوند. از ترکیب و مزجِ معقول و منطقی آیات در یک مهندسی نگرشی، چشم­انداز وسیع­تری در حوزة مسائل طلاق به دست می‌­آید و با این چشم­انداز نه تنها از احکام اولیه فقهی طلاق در متن قانون­پردازی می‌­توان استفاده نمود. بلکه با پیوست­‌های فرهنگی مبتنی بر آن نگرش­ها، زمینه برای مواردی نظیر اجتهاد مسائل در حوزة فقه حکومتی، حسن اجرا و حسن تفسیر قانون فراهم می‌­شود.

روش بحث و استدلال در این مقاله این­گونه است که نخست با بیان کلیات و مفاهیم پایه­ای نظیر مفهوم طلاق، نحوة تشریع آن در قرآن، بیان مفهوم ارتباط معنایی آیات و … زمینه برای ورود به بحث آماده شده، آن گاه با ذکر نمونه­هایی عینی و کاربردی در مسئله طلاق، به دست می‌­آید که با ظرفیت­‌های موجود در دانش‎‌های مختلف می‌­توان وجوه بیشتری از ارتباط معنایی آیات را رصد نمود. بنابراین روش استدلال در این مقاله صرفاً استقرائی، استنباطی و توصیفی با ذکر نمونه­‌های عینی مربوط به مسئله طلاق است.

این مقاله بر آن است که با ذکر نمونه­‌های متعدد به این سؤالات پاسخ دهد. ارتباط معنایی آیات چیست و چگونه با توجه به این مقوله می‌­توان در ابعاد مسئله طلاق، به نتایجی رسید؟ چگونه می‌­توان از منظر سه دانش اصول فقه، تفسیر و زبان­شناسی، به ابعاد مختلف وجوه ارتباط معنایی آیات در مسئله طلاق توجه کرد؟ آیا می‌­توان از این رهگذر به ظرایفی نگرشی پیرامون مسئله طلاق رسید؟ آیا می‌­توان فراتر از روش متداول در اصول فقه با تأکید بر برخی دیگر از جنبه­‌های تفسیری مربوط به ارتباط آیات، به نگرش­هایی در حوزه طلاق رسید که احکام فقهی حقوقی در آن باره سکوت نموده­اند؟ آیا اثبات وسعت ارتباط معنایی آیات در مسئله طلاق با روش موردنظر می‌­تواند به آفرینش راهبردهایی برای حل بعضی از مشکلات کاربردی در حوزه تدوین، تفسیر و اجراء قانون منجر شود؟

1) تبیین مفاهیم پایه

1 1) جایگاه قرآن و مفهوم طلاق

یکی از مفاهیم پایه که به عنوان قیدی در موضوع اخذ شده، مفهوم طلاق است.

طلاق در لغت، اسم مصدر از ریشه (طلق، یطلق) است که در معنای <إطلاق> و <تطلیق> به کار می­رود (طریحی، بی­تا: ج5، ص 207). طلاق با مفهوم آزادی، رهایی و خالی شدن از پیوند، عهد و پیمان همراه است (راغب اصفهانی، 1363: ص 684).

طلاق در اصطلاح فقهی به معنای زائل نمودن قید و پیوند نکاح با صیغة مخصوص است (نجفی، 1366: ج12، ص274). در اصطلاح علم حقوق نیز نوعی رفع قید نکاح می‌­باشد (امامی، 1366: ص2). به تعبیر دیگر طلاق در علم حقوق، نوعی ایقاع است که با تشریفات خاصی به انجام رسیده و به موجب آن عقد نکاح از بین می­رود (محقق، 1360: ص3).

تشریع احکام طلاق در قرآن، در تطابق با نسخة تکوین و با ملاحظة همه مصالح نوعی و فردی در ساحت حریم خصوصی و اجتماعی، به انجام رسید. 500 آیه از مجموع آیات قرآن یعنی 13/1 آن در حوزه احکام عملی است و حدود 35 آیه به مسئله طلاق و برخی از حواشی و ملحقات آن اختصاص دارد. چهار مورد ذیل از شایع­ترین صورت­های طلاق در دورة جاهلیت قبل از ظهور اسلام است:

طلاق ضرار: به موجب این نوع طلاق، زنان متضرر می­شدند و قرآن از این نوع طلاق نهی فرمود (طبرسی، 1350: ج2، ص2).

لعان: به موجب لعان بعضی از حقوق الهی از بین می­رفت (طباطبایی، 1417ق: ج15، ص119). حتی گاهی لعان به واسطة نفی ولد اتفاق می­افتاد (حلی، 1372: ج3، ص 649).

ایلاء: مرد در گفتار خود، نزدیکی به همسرش را برای مدتی یا برای همیشه بر خود حرام می­نمود (حیدری، 1362: ص54).

ظهار: در ظهار که با لحن رکیکی به انجام می­رسید، همسر همانند مادر بر مرد حرام می­شد (شهید ثانی، 1403 ق: ج2، ص116).

با تشریع طلاق در قرآن، الگوهای جاهلی، منحط گردیده و الگوهایی کارآمد، نظیر طلاق خلع، رجعی، مبارات و بائن ارائه شد و مواردی جدید نظیر ارتداد (یعنی کفر بعد اسلام) به عنوان عوامل حرام­شونده زن بر مرد معرفی گردید (شهابی، 1369: ج3، ص20).

2 1) محدودة ارتباط معنایی آیات

آیات قرآن با یکدیگر روابط گوناگونی دارند. این روابط در ظاهر و باطن قرآن ساری و جاری است که برخی با اندک تأملی قابل اکتشاف است؛ اما فهم برخی دیگر از این ارتباطات به تلاش­ بیشتری نیازمند است. میزان وسعت یا محدودیت ارتباطی که آیات با یکدیگر دارند (در نظریاتی مبنایی) مورد اختلاف است. ذیلاً به سه نظریة اصلی در این باره اشاره می‌­شود:

1 2 1) ارتباط معنایی تمام آیات

مطابق این نظریه، قرآن بر اساس لوح محفوظ نازل شده و ترتیب آن توقیفیت دارد و همه آیات قرآن با یکدیگر به نوعی مرتبط هستند. گسترة ارتباط معنایی آیات مطابق این نظریه، بسیار وسیع و فراگیر است (ر.ک. سیوطی، بی­تا: ص73).

2 2 1) ارتباط برخی از آیات با یکدیگر

به مقتضای این نظریه، ارتباط معنایی آیات محدود می‌­شود و فقط حوز‌ه خاصی را شامل می‌­گردد. به عنوان مثال این رویکرد در برخی از جهت­گیری­ها، تنها ارتباط آیاتی را که در یک زمان، نازل شده­اند، می‌­پذیرد. مطابق این نظریه عده­ای فقط قائل به ارتباط درون­گروهی آیات شده و ارتباط برون­گروهی را نمی­پذیرند (ر.ک. مکارم شیرازی، 1375: ص308).

3 2 1) عدم وجود ارتباط معنایی بین آیات

این نظریه مربوط به قلیلی از مستشرقان است و بین دانشمندان اسلامی، قائلی ندارد. مطابق این نظریه هیچ نوع ارتباط معنایی تعریف­شده­ای بین آیات قرآن نیست (ر.ک. خرمشاهی، 1362: ص12).

4 2 1) تحلیل

نظریه زیرساختی که اساس این مقاله است نظریه نخست می‌­باشد، بر اساس این نظریه هر یک از مفاهیم، موضوعات و احکام قرآن باید در گسترة بازتاب همة مفاهیم و احکام آیات بازبینی شوند؛ زیرا بین همة آیات قرآن، ارتباط معنایی وجود دارد. مطابق این نظریه، مفهوم­سازی قرآن از معنای طلاق و سپس سیر این مفهوم در بستر سایر معانی و مفاهیم، نباید خارج از حیطة نگرش­‌های زیرساختی، انسان‎شناسی و جهان­بینی زیربنایی قرآن مورد بررسی قرار گیرد. البته هدف مقاله این نیست که با گشودن افق­‌های جدیدی از ارتباط معنایی آیات، بخواهد روشی جدید در علم اصول فقه ایجاد کند؛ بلکه فقط می‌­خواهد با ذکر نمونه­هایی این حقیقت را ثابت کند که با دقت بیشتر در جوانب مسئله طلاق (در پرتو قرآن) می‌‎توان به نگرش­‌های وسیع­تر و جدیدتری دست یافت.

2) اصول فقه و ارتباط معنایی آیات طلاق

<یکی از دانش­هایی که در کنار سفرة قرآن نشسته و از آن بارور شده، دانش اصول فقه است که از متدلوژی فقه بحث می‌­کند> (صدر، 1405ق: ج2، ص31). <اصول فقه، علمی است که غایت آن قدرت بر استنباط احکام شرعیه از مدارک اصلی آن است> (نائینی، 1404ق: ج2 1، ص29). بسیاری از مقولات اصول فقه فقط در فرآیند اجتهاد و استنباط احکام کارآیی دارد، مطالبی نظیر مقدمه واجب، اجماع، استصحاب و … از این قبیل است. ولی بعضی از مطالب اصول فقه هم می‌‎تواند در خدمت استنباط حکم درآید و هم می‌­تواند فراتر از این حوزه در سایر بخش‎‌های دین کارآمد باشد. ارتباط معنایی آیات هم مربوط به بخش احکام دین است و هم در بخش اخلاق و اعتقادات مورد ملاحظه قرار می‌­گیرد.

در هر حال ریشة دانش اصول فقه به این نکته باز می‌­گردد که شخص بتواند بر فهم احکام عملی مکلّف از متون دینی و بر اساس اصول اصلی مسلّط گردد (ر.ک. فیض، 1367: ص150).

1 2) عام و خاص

گاهی حکم عامی در قرآن بیان شده و عمومیت این حکم به وسیلة آیة دیگری تخصیص یافته است. اگر ارتباط معنایی آیات مخصّص با آیات عام در مسئله طلاق مورد ملاحظه قرار نگیرد؛ حکم حقیقی و نفس­الأمری از آن فهمیده نمی­شود. <ایجاد ارتباط بین عام و خاص، سبب می‌­شود، گسترة شمول عام، تحدید گردد. این تحدید گاهی از طریق تضییق یا توسعه حکم و گاهی از طریق تضییق و توسعه موضوع است. در قرآن موارد زیادی از آیات عام تخصیص یافته وجود دارد> (سیوطی، بی­تا: الاتقان فی علوم القرآن، ص 319).

فایل : 32 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط