مقاله کامل آفرینش انسان. قرآن یا علم

مقاله کامل آفرینش انسان. قرآن یا علم

آفرینش انسان. قرآن یا علم
چکیده:
در این مقاله با استناد به آیات قرآن و استناد به متون علمی نشان داده خواهد شد که در موضوع آفرینش انسان و به وجود آمدن موجودات هیچ تعارضی بین قرآن و علم وجود ندارد و فقط نیاز به درک عمقی تر آیات قرآن و نگاه علمی تر و آینده نگرتر به آیات قرآن هست.
کلید واژه: قرآن، آفرینش انسان، مبدا آفرینش انسان، نظر قرآن در مورد آفرینش انسان، آفرینش انسان قرآن یا علم، عمر جاودانه انسان، پیدایش انسان از سلول های بنیادی
مقدمه
مبدا آفرینش انسان کجاست؟ آیا انسان از خاک آفریده شده؟ پس نظر داروین و نظر علم چه؟ آیا قرآن و علم متناقض هم سخن میگویند؟ آیا انسان کنونی و انسان این عصر توانسته کل قرآن و مفاهیم آن را درک کند؟ ما تا چه حد به این مهم که قرآن و مفاهیم آن برای گذشتگان و این عصر و آیندگان است اعتقاد داریم؟
در این مقاله سعی خواهد شد که موضوع آفرینش انسان را از این دیدگاه که قرآن برای گذشتگان و این عصر و آیندگان است مورد بررسی قرار دهیم.
طول مقاله
1- نظر علم درمورد آفرینش انسان و موجودات:
نظر پیشنهادی دانشمندان در مورد مراحل اولیه پیدایش موجودات بر روی زمین به مدل حباب معروف است. طبق این نظریه آمونیاک،متان و دیگر گازهای حاصل از انفجار های آتشفشانی زیر دریایی در حباب های زیر دریا محبوس می شدند.متان و آمونیاک های مورد نیاز برای تشکیل آمینواسید ها درون حباب ها در مقابل صدمات حاصل از اشعه ماورای بنفش محفوظ می ماندند. حباب ها به سطح اقیانوس
ها می آمدند و پس از ترکیدن مولکول های آلی ساده ایجاد می کردند. این مولکول ها ضمن انتقال توسط باد و حرکت به سمت بالا در معرض اشعه ماورای بنفش نور خورشید و رعد و برق قرار می گرفته اند. و در نتیجه نیروی لازم برای واکنش های بعدی برایشان فراهم می شد. باران بسیاری از این مولکول های آلی را که به تازگی تشکیل شده بودند به درون اقیانوس می برد و چرخه های اصلی در کف اقیانوس ها و در بین گل و لای کف آب ها شروع شد.
2- نظر داروین در مورد حلقه های بعدی پیدایش موجودات:
مواردی که در تحقیقات داروین به عنوان نظریه اعلام شد.
الف) سازگاری با محیط
طبق این نظریه هر موجودی و هر نسلی برای تطابق با محیط تغییراتی را در خود به وجود می آورد. برای مثال انسان می کوشد آفت های کشاورزی را با سم های گوناگون از میان ببرد وقتی مزرعه ای را به قصد دفع آفت سمپاشی می کنیم جهش های پیاپی در علوفه ها رخ میدهد و نوعی آفت پرورش می یابد که در برابر این سم ها مقاوم است. حال میدان می افتد دست این گونه از گیاهان.
ب) قوی در طبیعت پیروز است
یعنی تنها موجودانی توانستند زنده بمانند که در نزاع با بقیه موجودات غالب شدند.
3- آیا در مورد پیدایش خلقت ، قرآن نظر دیگری دارد؟ نظر قرآن چیست؟
دسته ای از آیات قرآن ، ماده نخستین انسان را گل معرفی میکنند (سوره انعام آیه 2– سوره سجده آیه 7)
در این آیات نباید تصور گردد که موجودات از خود گل ساخته شده اند بلکه ماده اولیه خلقت از گل بوده. این موضوع مثل
این است که به کسی بخواهی بگویی این خودکار از چه ساخته شده و برای درک بهتر قضیه می گویی پلاستیک. کسی نمی گوید خودکار از لاتکس ساخته شده.
پس منظور از این آیات این است که ماده اولیه خلقت از گل بوده نه اینکه انسان از گل خلق شده باشد.
آیا در نظریه سوپ بنیادین چرخه های اصلی پیدایش موجودات در کف اقیانوس ها و در بین گل و لای کف آب ها شروع نشد؟
کمی تامل! آیا تعارضی است بین گفته های علم و قرآن. قطعا نه. در نظریه سوپ بنیادین به وجود آمدن موجودات در گل و لای کف اقیانوس ها صورت گرفته و قرآن نیز منشا پیدایش موجودات را گل معرفی میکند.
اکنون باید به این نکته توجه کرد که قرآن مختص یک زمان نیست پس باید آیاتی در آن وجود داشته باشد که خلقت موجودات را در زمان های مختلف بازگو کرده باشد. در ابتدای آفرینش ، کنون و آینده.
پس به آیات (سوره الحج آیه 5– سوره غافر آیه 77) باید توجه عمیقی کرد.
اگر تامل کنیم در می یابیم که طبق این آیات منشا پیدایش گل معرفی شده سپس نطفه (زمان حال) سپس علقه و گوشت
تشکیل یافته و نیافته. اکنون،با پیشرفت علم می توانیم دریابیم که منظور از گوشت تشکیل یافته و نیافته همان سلول های جنینی (سلول های بنیادی) است (زمان آینده). اکنون نیز میدانیم که این امر در آینده محقق خواهد شد که انسان بتواند جدا از نطفه از سلول های بنیادی به وجود آید.
همان چیزی که قرآن به صراحت در آیه (سوره الحج آیه 5) اشاره کرده.
و حتی در این اثنا این موضوع هم مطرح می گردد که آیا انسان می تواند با این همه علم عمر جاودانه یابد؟ پاسخ
قرآن این است که بله، طبق آیه (سوره الحج آیه 5) انسان ها به درجه ای از علم خواهند رسید که عمر جاودانه یابند و جز علم چیزی نخواند دانست.
4-پس آیا منافاتی بین نظریه داروین و نظر قرآن وجود دارد؟
اگر طبق نظریه داروین پیش رویم خواهیم دید که داروین اشتقاق بین موجودات را بیان میکند که اصلا مقایسه بین این نظریه و نظر قرآن در مورد پیدایش صحیح نیست.چون در مورد دو موضوع متفاوت داریم نظر میدهیم. در هیچ جای قرآن موضوعی درباره نقض این امر که موجودات از اشتقاق هم به وجود آمده اند مطرح نگردیده بلکه منشا پیدایش موجودات در ابتدا و حال و آینده مطرح گردیده. پس مقایسه بین این دو موضوع کاملا منتفی می باشد.
درباره اثبات این موضوع که پیدایش موجودات و انسان از گل و نطفه و سلول های بنیادی در طی زمان های مشخص یعنی درگذشته و کنون و آینده صورت گرفته می توان این اثبات را هم مطرح کرد که در آیاتی که منشا انسان نطفه در نظر گرفتهشده(سوره السجده آیه 8و 9–سورهالطارقآیه 7و7و8و9و11 –سورهالنحلآیه 4 –سورهیس آیه 77 –سورهعبسآیه19 و 23 –سورهالکهف آیه 37 –سورهالقمرآیه) بعد از آن آیات به زیان کار بودن انسان اشاره گردیده. پس این موضوعنشانگر اشاره به منشا موجودات بر حسب زمان می باشد.
نتیجه گیری
پس نتیجه حاصل می شود که هیچ تعارضی بین آیات قرآن در مورد پیدایش و مدل پیشنهادی دانشمندان (سوپ بنیادین)
وجود ندارد و هر دو منشا پیدایش را گل معرفی میکنند. و در مورد نظریه داروین نیز در مورد دو موضوع متفاوت صحبت

فایل : 5 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط